Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Nja, han kanske finns på fryst men ingen som löst licens på honom. Han har bara tävlat dom senaste åren står det på hemsidan.

Tänkte jag skulle ta och ringa Micke och höra vad planerna är :)

Ju mer jag läser om honom ju mer intressant blir han! Lämnar ju både trevling gång och hopp och har flera stycken avkommor som vunnit riksföl osv så extriören är det nog inget fel på :)

Annars får du titta på Red Hot Chilli om han går igenom på bruks. 53,5 poäng som hopptalang och 48 på gångarterna på treårstestet i våras :)Han är ju efter Niveau men ännu bättre exteriört. Har ju även ett starkt möderne med flera internationella svårklasshästar :D

Ja, han är också fin och står också på överkomlig reslängd. :)
Gud vad svårt det ska vara..

Klart det är svårt. Finns så himla många fina hingstar :) om du anser att båda hingstarna passar ditt sto lika bra och du verkligen inte kan bestämma dig kan det ju vara bra att kika upp stationerna som hingstarna står på. Deras dräktighetsprocent och om de erbjuder det du vill ha. Har du träffar någon utav hingstarna? För mig är ett trevlig temperament nämligen hög prio och blev verkligen nöjd med Canterbury. Har inte sett Sir Oldenburg så där kan jag inte uttala mig. Så det kan ju också vara en utslagningsfaktor att se dem live och se lite mer av temperament och ridbarhet! Annars gå på magkänsla vad du tror kommer passa dig och ditt sto bäst :) Fina hingstar båda två!

Vill du ha tag på en hingst med bra dräktighet så har du Diamantino, som i år har dryga 95% dräktighet. Han är dessutom inte alls dyr att betäcka med. Och en mycket trevlig, snygg hingst som hoppar mycket bra med ett bra avstamp ;)

Så känner jag också, jag vill träffa hingstarna inför den sista gallringen.
Jag tar så himla allvarligt på detta med att välja hingst, det känns som om jag ska välja min framtida äkta make ungefär, det måste bli så perfekt det bara kan bli!

Stilig kille och tack för tipset! Men han faller på avståndet tror jag. Det är långt till Gränsbo från mig tyvärr.

Fast han finns ju på TAI.
Eller tänker du att du vill se honom ?
Han kommer säkert att tävla så då är det bara att försöka hålla lite koll så lär han förr eller senare komma åt ditt håll

Eller så tar du en roadtrip till södra Sverige och kollar på hingstar. jag tycker det hade varit mycket begränsande om jag bara hade kunnat välja på de i närheten

Senast ändrad:

Ja, jag kanske tänker fel där. För min del bär det inte emot det minsta med en roadtrip runt i Sverige för att titta på hingstar. :p Tvärtom, det vore jättekul. Jag tänkte att det kanske gav störst chans att bli dräktigt om hon stod på stationen där hingsten befinner sig?
När jag började att titta på hingstar så tittade jag inte alls på var i landet de stod men det slumpade sig så att flera av mina favoriter befann sig inom 4 timmar härifrån vilket jag tycker är överkomligt och då kändes det klokt att ta någon utav dem? Rätta mig gärna om jag tänker fel. Det är därför jag vädrar mina tankar här på Buke, för att lära mig. :)

Det har väldigt lite betydelse. Visst, om du har ett krångelsto och väljer en mindre fertil hingst. Annars - marginell skillnad. Andra faktorer påverkar resultatet mycket mer!

+ Athena

Tack för att ni upplyser mig. :) Det var någon som sa att det är krångligt med skicken om de inte kommer rätt dag p.g.a helg o.s.v att det därför var bättre att ställa stoet på stationen där själva källa finns så att säga. :D

+ Athena

Tack för att ni upplyser mig. :) Det var någon som sa att det är krångligt med skicken om de inte kommer rätt dag p.g.a helg o.s.v att det därför var bättre att ställa stoet på stationen där själva källa finns så att säga. :D

Du har en poäng där frågan är hur många gånger som det händer att stona får åka en extra eller två rundor till seminstation för att man numer inte får fredagsskicken .
Man har ju iof slingan som kom till i somras .

Vad är slingan?

Några hingststationer samlade ihop till 2 slingor som man körde upp sperman till olika seminstationer upp till Skåne-Ödeshög -Jönköping och en gick väll skåne -Gränsbo ?

Den gick på torsdagar eller fredagar om jag inte minns fel och man kunde då själv hämta sperman antingen i Ödeshög/Jönköping eller på gränsbo vilket som passade ?
Använde den inte själv utan har enbart läst om att flera hingstägare gick samman för att få ut sperman till sto ägarna så de i söder skulle kunna seminera även på fredagarna ?
Mia

Det var ju smart. Men hur gör de som bor längre upp i landet?
Då kastar man sig in i bilen och kör och hämtar själv. 55 mil i bil för att få dessa gulddroppar var ingen sak, speciellt inte när stoet blev dräktigt på detta skick! :)

Och vi som inte har den möjligheten får helt enkelt hålla tummarna på att skicken fungerar som de ska, har hittills aldrig krånglat för mig iaf. :)

kl
Jag ska ev betäcka Dahlia redan nästa år, och undrar om ni här har något förslag till henne?
e.Cashmir u.Grandezza(elit) ue.Grannus-Carprilli

Viktigt hos henne är en välansatt hals, hon har lite grov hals. Eftersom pappan är dressyr kanske man ska fortsätta på det... Har funderat på Dalwhinnie, Hampton, Shooting Star, o ev Sezuan...

Ingen? :( :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka