Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Konstigt, jag vet att LN seminerat flera och inte haft några problem med dräktighet som jag förstod det.

ja jag vet bara att det var struligt med den hingsten när detta sto skulle semineras, sedan om det verkligen beror på hingsten lr andra faktorer runt skicket som gjort simmarna trötta vet jag inte.
Seminvet ringde personligen upp hingsthållaren och ifrågasatte efter första skicket.

Nu har jag bestämt mig. Olivia skall betäckas med Sir Oldenburg nästa år.
Motivering: Detta föl är tänkt att bli min ridhäst. Jag är lika intresserad av dressyr som hoppning och Sir Oldenburg har gått svår dressyr samt har Contender som morfar som lämnat bra hopphästar. Jag önskar att fölet blir större än Olivias 164 cm samt lite mer högrest med bra temperament. Ni får gärna hejja på mitt val eller försöka få mig på andra tankar om ni tycker att det är heltokigt.:D;)
Bilder på min dam:
I3444676W676H380V20131010T084115Z.jpeg

I3444678W676H380V20131010T084114Z.jpeg

Olivia är e:Elmshorn-Utrillo

Jag har tre hbl ston. Förhoppningen är att betäcka 2 av dom.

Sto e. Cardento-Latus ll tävlad 140. 167 cm fått ett föl -03 e. Casir Ask. I år betäckt med Pessoa VDL
Sto e. Cardento-Landlord, tävlat 115, 161 cm fått 4 föl med bla callahan, cabachon. Hon är även ett selektionssto
Sto e. Pomme Royal-Irco Mena, tävlad 135. 173 cm Ej haft föl. Kanske för gammal att bli dräktig, men skulle så gärna vilja ha ett föl efter henne.
Har inte hingstvalen klara alls

kl.

Efter att ha tittat på Swedish Riders Trophy blev jag sjukt positivt överraskad över Turmalin. Skulle det kunna vara något på mitt sto kanske? Om jag kollar omdömet från godkännandet tror jag att han rent exteriört kompletterar mitt sto väldigt bra också.
Det enda är ju att han är lite ung, så svårt att veta vad han lämnar. Någon som känner till hans ungar?

Tornesch själv faller mig inte riktigt i smaken, men Turmalin... :love:

Jag har en kompis med en åring efter Turmalin. Den är jättefin. Mamman är en rätt stadig sak medan fölungen är otroligt långbent och fin. Mer än så går det nog inte att säga om en så ung häst

Jag har bara träffat en, mamman e. Cortez, himla snäll i all hantering och trevlig att rida. Fölungen var väldigt knepig i humöret, otroligt vass... Har svårt att tro att det kom ifrån stoet.

Gillade inte direkt Turmalin på bruks + att han verkade ganska spökig ( ;) ) i Falsterbo förra (?) året, men har inte sett honom nu på senaste tiden, han verkar ju göra bra resultat iaf!

Har du sett den nya hingsten Lövsta köpt in som ska ridas av Jens Fredricsson? :) e. Canturo - Acord II - Prince Ig'or x
Den ser trevlig ut tycker jag! Fast hur var det, din har redan 2xAlmé-blod i sig?

https://www.youtube.com/watch?v=U-yMBvtW-FU

Cirkus och Verlin: Okej, tack för svar! Ska kolla vidare också och se vad jag kan hitta. :)

Gabby: Nja, jag har själv avfärdat honom då de enda bilderna jag sett inte tilltalat mig alls, men nu såg jag honom några år äldre, och han var jättefin nu tyckte jag. Men tydligen spänner han sig lätt normalt sett, så jag får ha det med i beräkningen också.

Oj, den hingsten hade varit nåt! Men jo, Spöket har Almé i andra och fjärde led, så är kanske inte den bästa matchningen där... :mad:

Jag funderar på att betäcka tre av mina ponnyston nästa år.
Jag är inte alls säker men fölning vår/sommar 2015 passar bra då jag mest troligt kommer vara hemma då ändå.

Den äldsta är en welsh cob, fux, född 2004 e Henfynyw Tywysog u Vallas Ida ue Vallas Caracas
Hon är ganska tuff mentalt men ändå snäll. Kanske en ngt mildare hingst skulle passa.

Sen är det en connemara, brunskimmel, född 2011 e XL Broderick u Hold Bellarina Skylark ue Brantshammar Bell Dara
Hon är lite skvättig och just nu lite lat, kunde önska lite mer gång men det kan bero på att hon är så överbyggd fortfarande.

Och både sist och minst, ett gotlandsruss, brun, född 2011 e Juniper u Chiba ue Oidipus.
Hon är envis som synden, helt orädd och rör sig som en travare. Lite snyggare sida är väl det hon behöver få :)

Coben och connemaran har jag redan funderingar på egentligen men det är ändå kul att läsa vad andra skulle göra.

Ny här så hoppas det här hamnar rätt! =).

Vi har fött upp en Turmalinunge som är 2 i år. Snällare häst får man leta efter. Trots knäpp mamma... Han blir nog tyvärr inte så stor. 157 som 2,5 åring. Har träffat ett antal Turmalinföl och det är alla väldigt vänliga. Ska bli se kul hur den första årgången utvecklas.
showthumb.php

Vår verkar dock ha ärvt ganska mycket av sin mamma,när det gäller typ. Har dock fått bättre galopp.

Åh, tack för svar, och bild! ;)

Det verkar ju lovande, mitt sto är visserligen själv liten (161) men hon lämnar stort, och hade gärna haft en runt 165 snarare än 170... :angel:

Han kommer vara kvar på listan över tänkbara kandidater än så länge iaf. :)

Den där gillade jag!!:d

Synd det inte står något mer på Lövstas hemsida..

Någon som har mer info än det lilla som står på ridsport?

Vad ska dom skriva? Han är inte godkänd eller visad som hingst någonstans och därmed ej heller godkänd/användbar.

Nej det e klart, jag vill bara läsa mer om härstamningen, eventuella syskons resultat, mödernet osv..

Emiro som ägare av en egen Sir Oldenburg avkomma hejjar jag starkt på. En supertrevlig hingst som verkar lämna väldigt sunda hästar i huvudet. Dock väldigt varierande i typ men det beror ju på vad man sätter honom på för sto.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka