Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Oj. Jag kanske också blev lite sugen där... :angel:
Balou och Contender... heh.
Undrar om det går att lösa ett-sto-licens på den?

NEJ! Inte mer baloubet du rouet-blod nu, stoet är het som hon är! :D
(Och tänker istället casall - cor de la bryere... heh...)

Haha, jag bangar inte för blodet, jag gillar lite humör bara det är på rätt sätt ;)

Fast corde är ju inte känd för att lämna dunungar precis..? Jag har honom som farfar till mitt ena sto (e:Cortez) och jag passar mig personligen för att lägga till mer av det..

Visst är Balou du roluett inte heller nån "allemanshäst" men det känns ändå som att det är nytt blod till min donnas linjer istället för att fortsätta på corde linjen som annars är väldigt svår att komma ifrån

Jag med faktiskt, därför jag ändå tog Balougraph förra året. :angel: Men han skulle ju vara nallebjörn enligt alla som uttalade sig, och hittills sköter Iska sig bättre än mammahäst ute på tävlingsplatser.

Mitt sto har Corde som mormors farfar, så det är ändå en bit bak. Så en chansning på Baloubet-blodet och en på corde-blodet låter hyggligt... Men inte alls omöjligt att jag gör ett nytt försök med Canterbury heller. :)

Jag hade ett sto e.Cor de la bryere, hon var den snällaste häst jag någonsin haft...

kl
Jag har lite beslutsångest, ska jag ta dressyr eller hopphingst på mitt nya sto? Känns som om man borde välja inriktning...

Varför välja? Ta en multitalang! :sneaky:

Eller prova båda kombinationerna, antar att du planerar ta mer än ett föl på henne. :)
Men hon var dressyrstammad själv? Minns inte stammen. :p

Haha, ja, jag vill få mååånga föl efter henne ;) Hon är e.Mondras (elit) ue. Duralin II, statspremie sto i 3:e led och har lämnat en godkänd hingst e.Cero (Calido I), pappan är väl mer åt dressyr, men de har använt mest hopphingstar på henne i tyskland :crazy:

Funderar på att börja med Dalwhinnie, och se hur den blir :)

Självklart finns det sånna också :)
Och tur är väl det ;)

Men vissa hingstar/ linjer är ju kanske kända för att skarpt, lugnt, bra mun, dålig mun, ridbarhet osv.

Mitt ena sto är e: Cortez- Ceylon, två hingstar som kan lämna lite temperament. Därav vill jag inte spä på just dom linjerna på henne.
Men självklart har dom lämnat fantastiskt mycket bra också, annars hade dom inte varit elit hingstar!

Jag funderar lite inför 2014:)
Och undrar om någon har åsikter, info, erfarenhet av.....
Dimaggio
Rock Forever
Franziskus (e Fidertanz)

Har sett många oerhört härliga fölungar efter Franziskus och är sugen på honom till ett sto.
Vad tror ni de passar till för ston?

Mina aktuella ston är
e SunnyBoy-Flemmingh
e Blue Hors Hertug-Weltmeyer (dräktig med Johnson)
e Riccione-Don Schufro (dräktig med Florencio I)

Andra spännande hingstar som skulle passa tror ni?

Lite tankar Ang linjeaveln och hingstval. Jag är jätte sugen på att använda Cayado på mitt Cortus sto. Det innebär 18% Capitol 1 blod 3*5*5, 15% Cor de la Bryere 4*4*5, 9% Ramiro 4*5 och 6% Alme 5*5
Vad tror ni om detta?
Cayado e-Clearway-Calando I
stoet e-Cortus-Ralme Z

Vill också passa på att höra om någon har mer info om Cayado har Roffe honom ff etc? :-)

Lite tankar Ang linjeaveln och hingstval. Jag är jätte sugen på att använda Cayado på mitt Cortus sto. Det innebär 18% Capitol 1 blod 3*5*5, 15% Cor de la Bryere 4*4*5, 9% Ramiro 4*5 och 6% Alme 5*5
Vad tror ni om detta?
Cayado e-Clearway-Calando I
stoet e-Cortus-Ralme Z

Vill också passa på att höra om någon har mer info om Cayado har Roffe honom ff etc? :-)

Hur får du fram de siffrorna du har skrivit?

kl

Bernstein har kommit upp på tapeten, likaså Bordeaux, Desperados och Dalwhinnie såklart:love:
Sen skulle jag gärna vilja använda negro på ett sto nästa år också om han finns tillgänglig.

Bernstein tog väl de sista stråna slut i från 2012 om jag inte har helt fel.

Där ser man, har för mig att någon annan här skrev att det var slit när de hade frågat. Kanske beror på vem man är ;) Jag tycker att det är kul att äldre hingstar används hellre än att ägarna till stråna till sist ger upp och kastar stråna i vasken! :(

Negro skulle vara intressant tycker jag med. Till mitt SunnyBoy-Flemmingh sto då. Även Everdale för den delen.
Hoppas det kommer fram nya spännande unghingstar till våren också.

Mitt ena sto är e: Cortez- Ceylon, två hingstar som kan lämna lite temperament.

Mitt ena är e Landlord - Ceylon och hon är en skarp häst men med en fantastisk hinderinställning. Har faktiskt inte funderat så mycket i de banorna att en viss hingst skulle kunna ge för mycket av det goda sas men det kanske jag borde :p
Skulle gärna lägga Contendro på henne nästa år :d

Jag hoppar in med en fråga som gäller mitt ridponnysto.
Hon är i år tre år och kommer eventuellt betäckas nästa år.
Hon har dubbeldiplom från treårstest (49 + 52) Hennes sämsta är traven (7) så den vill jag förbättra. Annars är hon en ädel modell med fina linjer, ngt öppen i bålen om man ska vara gnällig, men ryggen/länd/kors är mkt starkt.

Jag är inne på tysk ridponnyhingst, antingen ngn av FS hingstarna, Mr Right eller Champion de Luxe då blir det lite mer gångartbetonat, eller så tar jag Top Nordpol och får en hoppkanon

Hehe, ibland KAN det faktiskt bli för mycket av det goda också ;)

Självklart vill jag ha en häst med go i och den får väldigt gärna ha sina egenheter!
Det ända jag igentligen vill ha bort lite av är det här ifrågasättandet, "måste jag gapa när vi ska tränsas, måste jag gå in i transporten denna gången också, måste jag stå still när vi sadlar" osv. Lite mer "willing to pleace" liksom och kämparglöd :)

Där ser man, har för mig att någon annan här skrev att det var slit när de hade frågat. Kanske beror på vem man är ;) Jag tycker att det är kul att äldre hingstar används hellre än att ägarna till stråna till sist ger upp och kastar stråna i vasken! :(

Jag vet inte om de gör ngn större skillnad på folk, jag är helt okänd i alla sammanhang:D

Men vi trodde också det var slut ett tag men sen skulle det finnas lite kvar. Nu fanns det lite mer så vi köper det som finns.

Jag tycker att han var en mycket stark förärvare och tycker det ska bli väldigt intressant på många olika sätt att använda honom på de ston vi har/kommer ha.

Hollys Cerwin (Veronas Gerswin-Bernstein) kanske? Han vann sexårsdressyren på ungponnychampionatet och verkar vara en trevlig kille med bra trav:). (Han gör mig ridsugen iaf-hade gärna haft honom själv:p).

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka