Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Själv orkar jag inte fler vita hästar, gråter nog om Iska skulle skimla. :meh: Men visst är de fina!

Contender! Varför ta en son eller sonson/dotterson när man kan ta hingsten själv? :d Nu har jag visserligen inte kollat så noga på om han passar Spöket, men det är ju för att han inte finns i min verklighet... Tror iaf man kan få fryst på honom. Dyyyyyyyyrt.

Contendro I fanns ju i år på ett-sto-licens, men vart man ska vända sig hittar jag inte.
Ja, men inte liten. Lagom! Blir lite svårt att räkna ut, CS kanske inte är ett bra val om han lämnar litet när han själv är lite mindre t.ex. Stoet verkar ju lämna stort, men hon själv är liten. Har inget emot en häst i hennes storlek men då kan de inte vara "supersportmodell" för då blir jag för stor. (171 lång och väger ca 67 kg)
161 sto som lämnar stort + 164 hingst som lämnar litet? Känns som gambling på högsta nivå. 164-167 är lagom i min bok.

Athena: På Språngrulla finns de dock bara tillgängliga på fryst, så vettetusan om det går att få färskt på dem. Plus att skicken från Danmark blir väldigt dyra, och mitt sto gillar att krångla. :meh:

Ja men skicken går du ju betala oavsett. Eller menar du att nån ska ställa hingsten i Sverige...?

Är det dyrt så måste det ju vara bra eller hur :D

Jag vet inte heller :crazy: det där med storlek är svårt. Mitt ena sto är en älg på 172 cm. Hennes mamma var knappt 160. Så jag var lite orolig att mormors litenhet skulle slå igenom. Men nu har ju stoet levererat två föl, den första e Feliciano som blev 167 och så nu 13-fölet som förmodligen kommer att landa på 170 kanske någon cm till (hoppas inte).
Så Contendro 1 på 166 cm som inte lämnar jättar kanske kan funka på henne?

Vilken var nu drömhingsten då till din :d

Haha, ja precis, skämtade lite om att de kunde stationera en av dem i Sverige igen någon säsong. :D

Hunter:
Jo, tänkte också att Contendro I kanske skulle kunna passa. Men även om jag hittade vem som tog in finns han bara på fryst, och är troligen för dyr.

Läs igen: Contender. ;)

Senast ändrad:

Hopphästauktionen är en auktion där bl.a. Lisen B-F och Zetterman åker runt på olika platser i Sverige och väljer ut de bästa 3-åriga hopphästarna i Sverige.

Pessoa hade iaf en 4-åring som hoppade 9-9 uppsuttet på kvalitetsbedömning i år, och en annan som blev 2a Breeders FT. Ganska säkra mödernen på dem också dock.

Det behöver ju inte vara "dåligt temperament" bara för att det kanske inte passar för löshoppning. De kan ju funka utmärkt under ryttare sedan.

Med litet menar jag att flera av de visade avkommorna är under 160.

Är sjukt sugen på Contendro I nu :d
Hans BLUP på mkh var -1.8, räknar jag rätt då att om mammans mkh-BLUP är 3,1 så förväntas avkomman bli 164,75 cm för sto om det blir en hingst så förväntas den bli 166,75 cm?

Är sugen på Casir också :D

och Nekton och Heartbeat och ... finns så många fina :arghh:

Nä det är ju sant!
Min egen donna är lite så, hon löshoppar glatt upp till 110, på 120 blev hon lite tveksammare, men hoppade trots det, högre än så ville hon dock inte. Nu ville de inte ändra på avståndet åt oss heller, så det blev alltid lite långt för henne, och har bara löshoppat en gång. Så kan ha berott på omständigheterna, men detsamma gäller ju såklart på treårstesten också. Styr jag henne på ett hinder hoppar hon dock, oavsett höjd.
Ska kolla lite på de äldra avkommornas resultat innan jag väljer bort honom helt. :)
CS är borta dock, vill inte riskera en alldeles för liten plutt.

Hunter: Jo, klart sugen på honom jag också. Men han går nog bort ändå pga fryst... Vet faktiskt inte alls hur man räknar med mankhöjden dessvärre. :p

Och så har de såklart sålt Vivaldi K till Qatar... Kan drömma om att någonsin få färskt på honom nu. :meh:

Yes, står på Schous hemsida att han är såld till en annan ryttare i Qatar. Såg en så läcker unge efter honom på fölvisningen så var hemskt sugen på att själv använda honom, om inte nu så kanske längre fram i tiden. Men ja... Tur det finns andra fina hingstar också. :(

Jag skulle vilja ha en Nintender avkomma till.. Mitt Nintendersto gick bort i tisdags med Bravour-bebis i magen.. Och nu funderar jag på att betäcka hennes halvsyster ( e.Bravour )med Nintender.

Någon som vet om man kan betäcka en renrasig Knabstrupp med Godkänd SWB hingst och få gröna papper i ASVH?O_o

Var faktiskt din fina Nixi som fick mig att titta närmare på Nintender från början, men nu finns han bara på fryst och aldrig att jag vågar chansa på 5000 kr/dos. :(

Är det någon som vet något om Casall-sonen Connor? Hippo Essentia tar in färskt på honom, och jag tycker han hoppar väldigt trevligt.

Var faktiskt din fina Nixi som fick mig att titta närmare på Nintender från början, men nu finns han bara på fryst och aldrig att jag vågar chansa på 5000 kr/dos. :(

Åå va roligt att du tyckte om min fina lilla tjej! =) Sån inställning till att vilja hoppa och man såg verkligen att hon tänkte när hon hoppade.
http://www.youtube.com/watch?v=pmGQM9_zY8c

Jag visste faktiskt inte att han bara finns på fryst :( Då vågar nog inte jag heller chansa...

Man får ju inte dubbeldiplom för intet. Jättefin var hon. :)

Jag hoppas ju på att han kanske kommer finnas på färskt nästa säsong. Wests hemsida står det ju att man kan få honom på färskt och till språng+dräktighetsavgift, men det är ju som jag uppfattar det gammal info, enligt Språngrulla finns han bara på fryst, med 5k /dos.
Antar att det är Språngrulla man får lov att gå efter i det fallet.

Jag tror jag vet vilken fölunge du menar den som eq. Äger. Den är undan . C.H sto, den fick jätte fina poäng :-) jag har en Vivaldi k f- 12, men hade hoppats han skulle stå en säsong till i Sverige, då han skulle passa utmärkt till ett av mina andra ston också. Men då lär man ju knappast få se Vivaldi k mer då :O

Jo, precis Equeen's Meant To Be hette den om jag minns rätt. Jättefin var den.
Vivaldi har ju stått i Danmark den här säsongen, varit tillgänglig på fryst. Frågan är ju om han ens kommer finnas på fryst nu.

Men hittade en väldigt trevlig Diarado-son vid namn Dinken, ue. Cassini I. En yngre hingst men som verkar lovande. Det skulle eventuellt kunna vara något. Ska forska vidare!

Kl på mig själv.

Nu har jag hittat en stjärnkandidat: Connor! (e. Casall ue. Cor de la Bryère)
Hoppar väldans trevligt, ser ut att röra sig helt ok, har lämnat fina avkommor (inte så gamla än, men han har även en godkänd son i Coventry (ue Contender) som är 3 år) och Holsteinerston får det hela ngt billigare.
Får väl nöja mig med gråa papper, eller regga KWPN, men tycker verkligen om hingsten! :d

Connor låter verkligen spännande - jag har för mig att det var någon som betäckt med honom iår - spännande att se resultatet. Han passar dock inte till mitt sto det blir nog lite väl mkt Corde eftersom min är efter Corland

Jag vet verkligen inte med vad / om jag ska betäcka mitt sto nästa år. Hon blev ju så sent dräktig iår och fölungen kommer först i juli, då har jag ju bara fölbrunsten på mig känns det som för jag vill helst inte ha så sena föl. Iår så resorberade hon första brunst och sen sprutades igång och tog sig inte på den brunsten, men sen kom en naturlig brunst och hon väntar nu en fölunge e. Toulouse. Blir den ungen fin kan jag tänka mig att göra samma kombination (om T kommer att finnas tillgänglig nästa år)

Men jag tror han skulle kunna passa min donna faktiskt.
Finns det möjlighet att få gröna papper på en avkomma efter honom tror ni? Om man löser ett-sto-licens? Satt och läste på lite, och stamboksnummer har han ju redan när jag letade fram honom på blup. Har 3 12:or reggade efter sig i asvh också. Om jag kommer ihåg rätt så har de gröna papper hela högen, då regnr börjar med 04?

Då blev det helt klart intressant! Hoppas han finns att få tag på nästa säsong också. :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka