Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Nu är det ju inte så många av Pessoas avkommor som är visade på 3-års, men håller med om att de inte gått sådär jättebra.

Men jag tror jag läste någonstans att där var några uttagna till SSHS (Hopphästauktionen) nu!

Annars tycker jag ju bra om Common Sense också, har jobbat med honom och han har verkligen fantastiskt temperament och fin ridbarhet! Det som man kan tänka på med honom är att han verkar ge ganska litet och han själv + flera av hans släktingar från stosidan har ganska långa bakben som man får jobba lite för att få in under kroppen på dem. Men hoppa kan de allihopa! Och CS själv är ju väldigt mjuk och rörlig i hela kroppen.

Jag läser och läser vad jag själv skrivit. Och jag kan inte förstå vad som du tycker är problem med det.

Däremot så tycker jag att du talar emot dig själv flera gånger. Men för all del.

Nej, är medveten om att de inte är så många, men på de få som ÄR visade var det genomgående lågt på just hoppning temperament. Teknik var något bättre. Men jag vet av erfarenhet att tekniken inte är mycket värd om viljan inte finns där. :) En av de visade hade bra poäng, det duger inte.
Jag har ingen koll på hopphästauktionen, tror aldrig jag hört talas om den. :D De kanske är sena och behövde ett extra år på sig?

Det är just temperament och ridbarhet (och bra front) som är viktigt för mig, och han såg så himla trevlig ut på filmen. Vad är litet för dig? ;) Mitt sto har hittills en avkomma i vuxen ålder på ca 170, nuvarande fölunge bör också bli runt 170 (stoet är 161... :cautious: ) Det tycker jag är "stora klunsar", jag vill ha dem runt 165 för att det ska vara "optimalt". Det är inga problem då jag själv är lång, men föredrar lite mindre och kvicka hästar. Så tänkte om jag tog "lilla" CS kanske jag fick en mer lagom stor häst? :D
Hade gärna tittat närmare på Careful, men villkoren där möter inte riktigt upp min verklighet. :p

Jag kommer inte ihåg allt som diskuterats i tråden, men har du tänkt på Nintender? Såg flera lätta, alerta treåringar som hoppade väldigt bra på årets tester.

Absolut att jag har!
Men han flyttade till Danmark (eller skickades han någons annanstans? Har för mig att majoriteten av Westlifes hästar åkte till Danmark...) tillsammans med en hel hop andra hingstar jag skulle vilja använda, så finns bara på fryst. Och med min krångelmärr finns det tyvärr inte en suck i världen att jag ger mig på en hingst med 5000 kr/dos.
Med språngavgift, framförallt om han fanns på färskt, hade han stått HÖGT på listan. :(
Även Vivaldi K hade varit väldigt intressant, men det är samma villkor på honom...

Senast ändrad:

Aha!

Visst är det irriterande när de flyttar utomlands, jag skulle för många år sen använda en som exporterades till USA veckan innan stoet skulle komma i brunst:mad:

SJUKT irriterande! De tog 3 av mina toppkandidater och flyttade dem samtidigt. Undrar om de kan tänka sig stationera någon av dem i Sverige nästa säsong om jag frågar snällt? :angel: Både Nintender och Vivalde läre ju vara hett eftertraktade nu efter så fina resultat på treårs (Nin) och på tävlingsbanan (Vivaldi och Cosmeo)

Inte riktigt lika irriterande som i din situation, de här hingstarna flyttades innan säsongen började. ;) I Vintras kanske...

Känns denna texten uppmuntrande till en diskussion?

Och det här med passtendenserna har väl gåtts igenom ungefär hundra gånger vid det här laget. Det hände EN gång. EN.

Skall jag få sådana spydiga kommentarer bara för att DU varit inblandad i massa diskussioner? Det är ju inte riktigt mitt fel.
JAG har aldrig diskuterat det någon gång. Men nu när han kom upp som kandidat kan man väl få lov att fråga och undra utan att få sådana svar.

Eftersom jag är kluven är det väl helt klart att man motsäger sig själv ibland... för ena stunden tänker man si och andra så... (iallafall jag när jag velar)

Men det måste ju vara skönt att du aldrig själv kommer i sådana situationer. Grattis till dig.

KL

En fundering: Om man har ett bra sto och vill producera gångartsavkommor för att sälja. Hur viktig är matchningen mellan hingsten och stoet då? Tittar man på de som ligger högt på bedömningar och liknande så är det ju några få hingstar som dominerar, och jag har en känsla av att det är de som är lättast att sälja för en vettig slant också. Innebär det att man bör välja de hingstar som ligger i topp på bedömningar, eller är det bättre att leta lite bredare (men fortfarande bland bra hingstar förstås) för att hitta "the perfect match"?

Visst är det kul att spåna hingstar :D

Mina funderingar/önskelista 2014:

Casir Ask
Clinton II
Contendro 1
Daquar
Nekton
Spartacus

Har dock inte kollat någon tillgänglighet för 2014.

jag tycker ju inte att det var ett spydigt svar. Jag tycker att det uppmanar till diskussion ? Inte om passtendenserna men om hur en engångshändelse kan ha sån stor påverkan att folk inte kan glömma av det ens efter flera år då det bevisats om och om igen att det är ett ickeproblem. Detta gäller ju inte bara denna grej. Jag tycker att det är mycket synd. Ffa så tycker jag att det är jättekonstigt att om man är osäker men ändå intresserad; att man inte åker och bildar sig sin egen uppfattning om man har chansen. Istället så läser man siffror som är hur gamla som helst.

Jag kan faktiskt ta mig själv som exempel på detta. För ett par år sen var jag helt övertygad om att jag aldrig skulle se åt en häst som var efter Figaro R (eller Bocelli) pga deras urusla hoppoäng på bruks, jag tyckte det var fullkomligt förkastligt att godkänna hingstar med underkända betyg i hoppning, inte för att jag var ute efter hopphäst med dylik stam, men jag vill att även mina dressyrhästar ska kunna hoppa till husbehov. Så jag var fast i gamla poäng. Istället för att titta själv. Iallafall så snubblar jag över ett Figaro R sto som jag blev oerhört förtjust i och nu är hon min. Hon hoppar till husbehov och jag har helt omvärderat detta. Samma sak med Bocelli - jag har sett massor av hans avkommor som är fantastiska både som gångartshästar men även i hoppning (du har fött upp en av dem för övrigt). Med den erfarenheten i bagaget kommer jag aldrig att lite på något annat än vad jag själv ser, att fastna i gamla siffror och bedömningar kan göra att man missar guldkorn

Det går alltid viss popularitet bland hingstar, men jag tror också att de fölungar/unghästar som ligger högt på bedömningar också har bra mammor, det räcker inte med bara en bra hingst. Jag skulle leta bredare för att hitta den perfekta matchningen, det kan ju landa i en flitigt använd hingst i allafall.

Hemskt kul, och man hinner ändra sig typ 15000 gånger, och när stoet väl är seminerat har man ångest för att man inte valde en annan hingst, för då skulle ju den passat SÅÅ mycket bättre. ;)

Jag väljer ju bort alla skimlar, vill inte ha skimmel. Har dessutom läst någonstans (vet dock ej hur sant det är) att hästar med 2 skimmelanlag löper större risk för melanom iom att de oftast skimlar snabbare än en häst med bara ett anlag.
Men Contendro 1 har jag också tittat lite på, men hittar inga uppgifter om vem som tar in eller pris, om jag skulle våga försöka fryst mot alla odds.

Skulle vilja har en enorm budget samt ett sto som alltid tar sig lätt. Oj vad min värld skulle öppnas upp. :D

Hade jag inte önskat gröna papper på fölet hade jag nog tittat mer på Canabis Z också, och göra ett helsyskon till stoets förstfödda. Sjukt besviken på att jag inte kan hitta upp avkomman efter Lupicor, mer än att det var ett brunt hingstföl.

Är det orealistisk att hoppas att någon ska ta in en utländsk topphingst för någon/några säsonger som annars bara finns på fryst? :p

Som jag skrev tidigare... Dessa poäng skall man ta med en nypa salt (just för att jag vet att dessa poäng inte alltid stämmer överens med verkligheten)

Sen har jag aldrig sagt att jag inte skall åka och titta på honom. Det har aldrig varit tal om varken det ena eller andra från min sida.

Det är minst 6 månader kvar innan säsongen börjar och jag ville ha ett par kandidater som kan kunde spåna på, känna efter, tänka om tänka om igen, ändra sig och ändra sig igen...
Det är iallafall så jag känner mig för...

Hemskt kul, och man hinner ändra sig typ 15000 gånger, och när stoet väl är seminerat har man ångest för att man inte valde en annan hingst, för då skulle ju den passat SÅÅ mycket bättre. ;)

Jag väljer ju bort alla skimlar, vill inte ha skimmel. Har dessutom läst någonstans (vet dock ej hur sant det är) att hästar med 2 skimmelanlag löper större risk för melanom iom att de oftast skimlar snabbare än en häst med bara ett anlag.
Men Contendro 1 har jag också tittat lite på, men hittar inga uppgifter om vem som tar in eller pris, om jag skulle våga försöka fryst mot alla odds.

Skulle vilja har en enorm budget samt ett sto som alltid tar sig lätt. Oj vad min värld skulle öppnas upp. :D

Hade jag inte önskat gröna papper på fölet hade jag nog tittat mer på Canabis Z också, och göra ett helsyskon till stoets förstfödda. Sjukt besviken på att jag inte kan hitta upp avkomman efter Lupicor, mer än att det var ett brunt hingstföl.

Är det orealistisk att hoppas att någon ska ta in en utländsk topphingst för någon/några säsonger som annars bara finns på fryst? :p

Jag vill gärna ha en vit :p Försökte en gång men det blev en brun :arghh:
Är väl bara påetigen, nån gång kanske det händer och det blir en vit :d

Men om du haft obegränsat med pengar och garanterad dräktighet på första vilken hingst hade du då valt - alltså drömhingsten?

Ja, att de som ligger bäst till har bra mammor, det är jag också övertygad om. men är det så att alla de bästa mammorna betäcks med ungefär samma hingstar? Har du ett bra sto med ett starkt och förvärvningssäkert möderne bakom så finns det ju inte så mycket svagheter som hingsten måste kompensera upp. Det gör ju att du blir friare i hingstvalet, samtidigt som det ändå finns linjer som man ser fungerar ovanligt bra tillsammans.

Alla hingstarna är väl helt enkelt inte lika bra..
Och de med bra ston brukar ha koll på vad som ger bra och vad som säljer.

Det är inte bara stonas förtjänst att Floricello och Ampere dominerar fölauktioner och bedömingar nu.

Liksom det inte är tack vare stona att Don schufro och hans son Bocelli fullkomliger öser ur sig diplomavkommor.

Har i feberdimmorna slösökt lite på Contendro I - hittar heller inga uppgifter...i min bok (är det en bok eller en broschyr?) "Hingstar verksamma inom ASVH 2012" hittar jag en uppgift att han löst licens 2011 men sen kallnar spåret. Enligt tabellen i "Hingstar verksamma inom ASVH 2012" har han -1.8 på mkh - bra för dig som vill ha en inte så stor avkomma?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet
  • Uppsittningspall?!

Omröstningar

• Tvättstugedrama