Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Haha, ja, tack! Efter lite eget snokande insåg jag själv också att hon har väldigt fin stofamilj. :o Mamman kan jag inte hitta mycket info om men hon har en morbror som är godkänd hingst osv.
En hingstunge efter henne och Canterbury skulle nästan vara intressant att behålla som hingst om den visade upp kvalitéer nog, dock inte i min egen ägo. :p
Antar att det nog ändå lutar åt ett nytt försök med Canterbury... Får se vad som finns att välja mellan nästa år! :D

Jag tycker du ska satsa på något annat än Canterbury. Han har inte visat att han kan gå hela vägen till svår klass och det är jätteviktigt på hoppsidan. Typen på en hopphäst kan vara si och så men kapaciteten kan man inte göra avkall på.

Haha, fattade inte så mycket av vad du menade med ditt inlägg mer än att dom blir kompakta gummibollar :p

För att förtydliga mig angående storleken så ät jag inte ute efter att få fram 170+ pp avkomman, för mig är runt 165 en bra storlek och har dom sen lite massa i det också så bör dom ju upp även en längre person.
Jag blev mest lite restriktiv och kände att jag vill inte ha en som är LITEN då det är svårt att sälja..

Det stoet efter Cortez här två avkommor, den äldsta 6 är 165 cm e: Feliciano och den andra är 2 år e: Nobel och hon ser ut att bli i samma storlek.

Stoet efter Electro vet jag inte så mycket om angående hennes avkommors storlek mer än det som finns på asvh från visningar och dom är alla större än vad hon själv är.

Jag tycker du ska satsa på något annat än Canterbury. Han har inte visat att han kan gå hela vägen till svår klass och det är jätteviktigt på hoppsidan. Typen på en hopphäst kan vara si och så men kapaciteten kan man inte göra avkall på.

Jo, jag har också tänkt lite i dem banorna, hade gärna använt t.ex Casall, men jag har inte den ekonomin samt vill inte använda fryst. Tittade på hans avkommor, och Cabachon tyckte jag kunde varit intressant, men han såldes ju till... Ukraina?
Även om det är lite si och så med typen på hoppehästarna så vill jag ändå inte använda mig av en hingst med för gammal typ, då mitt sto själv är äldre.

Har du något förslag på hingst som skulle kunna passa?
Skulle ju mer än gärna använda mig av en "gigant" så som Catoki, men de är dyyyra och finns bara på fryst.
Tornesch? Är själv inte så förtjust i hans typ, lite för mycket sportmodell. Baltimore? Tror det kan bli väldigt vasst, har själv inget emot det men avkomman måste vara säljbar om det blir så att jag kommer sälja den.

Heartbeat?
Min 4 åring som jag visade nu fick en 9 på typ, 8,5 på hhb och 8 på ben. :)

Eller om du också tar en kik på Colman?

Heartbeat är helt klart intressant! Har inte tittat närmare på honom pga dyrt språng och dyra skick... Är ju oftast skicken som drar upp kostnaderna när det kommer till min dam. Samt uppstallning på semin då.

Colman går bort då han har samma morfar som min donna.

Den här Pessoa VDL då? Någon som vet mer om den?

Jo, det e klart att skicken från utlandet kan dra iväg..

Jag har dock haft tur och fått båda stona dräktiga på första försöken :)

Pessoas avkommor ska enligt en jag känner (samarbetade med vdl innan) ska var väldigt vettiga i skallen, ädla och långbenta :)
Så det kanske kan funka på din dam?

Haha, enda gången min tog sig på första försöket så resorberade hon, drog 2 veckor över tiden och sparade på ett JÄTTEÄGG på nästa brunst, tog sig inte (måååånga skick där) för att till slut ta sig och hålla kvar dräktigheten ut på tredje... Nu tog hon sig inte alls i år på 2 försök. Med den historian vågar jag liksom nästan inte ta utlandshingstar med dyra skick. Jag har inte samma tur som du. ;)
Men åh andra sidan fick jag precis vad jag beställde också. :D

Låter lovande, vet du hur han lämnar rent hoppmässigt? :)

Det vet jag faktiskt inte.. Hade henne i telefon innan samtidigt som jag tittade på buke så frågade bara sådär spontant vad hon hade att säga om dom ;)

Men hittar du ingen tråd här på buke?
Eller om du kollar igenom han avkommor på blup och kollar bedömningar och kanske hittar någon avkomma som har liknande stam som din skulle få?

Jo, jag har också tänkt lite i dem banorna, hade gärna använt t.ex Casall, men jag har inte den ekonomin samt vill inte använda fryst. Tittade på hans avkommor, och Cabachon tyckte jag kunde varit intressant, men han såldes ju till... Ukraina?
Även om det är lite si och så med typen på hoppehästarna så vill jag ändå inte använda mig av en hingst med för gammal typ, då mitt sto själv är äldre.

Har du något förslag på hingst som skulle kunna passa?
Skulle ju mer än gärna använda mig av en "gigant" så som Catoki, men de är dyyyra och finns bara på fryst.
Tornesch? Är själv inte så förtjust i hans typ, lite för mycket sportmodell. Baltimore? Tror det kan bli väldigt vasst, har själv inget emot det men avkomman måste vara säljbar om det blir så att jag kommer sälja den.

Kunde du inte provat en ung typ nygodkänd hingst. Mest för att man brukar kunna "få tag" i dem till vettiga pengar och på färskt :)

Nja, använde Balougraph förra året, samma år som hans första årgång kom ut på treårstesterna. Skulle vilja använda en mer beprövad hingst nu, även om jag är hemskt förtjust i fölungen jag fick.
Men jag utesluter inte någon ung hingst, men gillade ingen av de nygodkända förra året, inte till mitt sto iaf. :)

Halloj allihopa! Slänger mig in i denna tråden nu... Det är ju bara 6 månader kvar innan avelssäsongen börjar igen!

Vi är inte riktigt överens här hemma vem som skall betäckas. Alla? Ingen? 1,2,3?
Oavsett får man kanske diskutera kandidater ändå. :)
Supreme E: Solos Carex - Martini - Ceylon
Henne är jag jätte kluven på. Har så många alternativ men ändå ingen som känns självklar tyvärr...
Behöver en hingst som kan förbättra halsen på henne

Tänkte först på Floricello till henne för alla avkommor från i år har varit sååå fina i typen.

Någon som har tips?

Senast ändrad:

Kl.

Skulle tacksamt ta emot tips och råd om hingst till mitt sto. Världens absolut snällaste men kan bli både het och svårriden och därför värdesätter jag ett bra temperament på hingsten. Mitt sto är drygt 160 cm och jag skulle gärna se att en eventuell avkomma blev ca 165 cm. Avkomman är tänkt som hobbyhäst till mig men vill att det ska vara en hopphingst med bra gång ifall jag skulle sälja. Hon är Cascavelle - Kolibri.

Tyvärr har jag dålig koll på hennes exteriör (tar gärna emot åsikter) men jag vet att hon har en lång rygg så det har jag i åtanke. Tyvärr är dessa bilder de bästa jag har :o :rofl: På bilden där hon är lerig står hon i en liten nedförsbacke.

http://i1225.photobucket.com/albums/ee383/Hallonpajen/image.jpg

http://i1225.photobucket.com/albums/ee383/Hallonpajen/image-1.jpg

Hej! Söker också hingst, till ett sto f.2002, F.2 e.Falleur ue.Bratin. Hon är supertrevlig både i stallet, uteritter, träna dressyr och älskar att hoppa. Framåt utan att vara het, ej heller tittig. Triangelmärkt sen 5-6 årsåldern efter en skada, så därför vore det kul med en avkomma som är som hon i temperamentet men som man får tävla. Intresserad av främst hoppning. Hennes mamma ska ha gått SM i fälttävlan.
Ca 1.63. Fint steg ffa traven, vill förbättra galoppen, hoppteknik, mera högrest. Funderar själv på Crelido (om han finns i Sverige?), Fighting Alpha eller kanske Carte d'or? Riktigt bra pris på Carte d'or...om han hänger kvar till nä säsong ;)Tacksam för hjälp!! :)

Jag har ju bara kikat på hopphästar med bra temperament eftersom Olivia är hoppstammad. Men nu har jag roat mig med att kika på dressyrhästar som kan hoppa.
Jag vill ju ha en allroundhäst med lungt temperament. Skulle Sir Oldenburg kunna vara en bra kandidat? Jag har nästan bestämt mig för Colmar eller Canterbury men kan ändå inte låta bli att fortsätta forska. Det är så svårt, men kul och intressant. Min sambo har jag tjatat hål i huvudet på vid det här laget. Det är tur att han är hästmänniska han också, annars hade det nog varit olidligt för den stackarn..

Förutom Floricello finns Luxus. På ditt sto borde det bli fräck färg och det är inte negativt när man ska sälja..

Rebecka, Quattro har helt klart visat sin förärvning inom åde hopp och dressyr men man ska vara klar på vilken typ av häst man får.

Jag har dålig koll på Quattro - lämnar verkligen han det burkiga ? Jag trodde det mer var sonen Quaterback som gör det

Ja det bör ju om inte annat bli extremt mycket vitt... typ upp till magen eller så på samtliga ben ;) (o jag är ju väldigt svag för mycket vitt)

Sen är ju den stora frågan. Får man sålt fölisen sedan... ?? För detta fölet avlas bara för att säljas, då vi redan har både dotter (Tindra QRE) och dotter dotter (Dea QRE) från detta stoet.... så vi hade ju velat ha lite döttrar från vårt Don Schufro sto och vårt Don Charly sto att spara på... (verkar dock vara svårt för oss att få ston på denna gården)

Pessoa har jag träffat live och han står (eller stod iallafall) på den seminstationen vi använder oss av.
Han hade 100% dräktighet förra året.
OTROLIGT trevlig i hanteringen. Lugn som en filbunke i hage, stall etc... Lugn när man rider honom, men vaknar till när det är dags...
De avkommor jag sett av honom har varit väldigt fina i typen (nu har jag ju inte kollat sådär jätte noga eftersom han inte är en kandidat till våra ston) Men de som använt honom som vi känner har varit väldigt nöjda....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka