Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Här är min topp 4-lista, utan inbördes ordning:

Nobel
Canterbury
Aerline H
Heartbeat

Vad tycker ni? Nu har jag ju bara gått på hingstar jag gillar, hur vida de passar mitt sto eller ej vill jag gärna ha åsikter om. :)

Jag var och hälsade på en Nobel-bebis som står här i närheten idag. Han var fin och väldigt social.
Jag blir alldeles bebissjuk....

Ja, det är det jag gärna vill ha hjälp med. Vilken passar mitt sto bäst?
Alla fyra skall väl lämna bra temperament? Som sagt, argumentera gärna för och emot.

har aldrig sett nån utan, har du några exempel?

jag tror inte det var hingsten utan att hon gick med föl.
finns många ston som bara tar sig varannat år.

Corriendo Tau (två dräktighetsavgifter istället för språng+90) och Fetcher N (17 dygn dräktigt+levande föl) finns fler också, vet att jag gjorde en komplett lista även med dressyrhingstar utan språng/väldigt billig språng åt någon annan i en tråd så det finns allt några! :)

Fast i Holland fick hon 2 föl efter varandra, kan det förändras med åldern tror du? Kan ju också varit så att Capo var äldre än Iska vid den nya betäckningen om det kan ha spelat in såklart. :confused:
Tror inte heller det beror på hingsten, övertygad om att det beror på stoet på något sätt iaf. :p

Jag skulle ta canterbury med tanke på ditt stos front, de andra hingstarna du nämner tycker jag är lite för tunga och omoderna. Men Canterbury har en del nerv, även om han är snäll. Jag skulle även kolla på Colmar om jag vore du, trevlig hingst (sett honom flera ggr), har storlek och nätt, modern typ.

Hm, ja där fick jag lite att fundera på.. Tack!

Nu har jag också kikat på Colmar som jag tyckte var ett mycket bra tips.
Att han dessutom är fux gör inte saken sämre. Jag är förtjust i fuxar om man nu får vara lite ytlig. ;)

Finns det någon här inne med en avkomma till Colmar som kan berätta lite hur den blev i temperamentet och kanske lägga in en bild eller två? :)

Johan Köling (fd ägaren till Szkopul) hade 8 st hemma.. Han säger att Colmar har förbättrat typ och storlek på hans ston. Avkommorna är för unga för att ha presterat nåt än

*kl*

Vi har tre ston här på gården som ska betäckas nästa år (om fölningarna går som som ska )

Filippa e:Cortez- Ceylon
Listan till henne:
Heartbeat
Cardento
Last liberty
Balou de rouet
Contendro om det går att då annat än fryst
Hesslegårds Rubin
Kannan om det går att då annat än fryst
Cosmeo om det går att få annat än fryst
Vill ha en hingst som lämnar bra typ ( hon är av gammal modell, dock ä hennes avkommor mer högresta än henne själv änsålänge) bra temperament = för mig går arbetsviljan och "willing to pleace" före att dom är coola och lugna, bra grundgångarter.
Några mer förslag? Och motivera gärna isf :)

Penny e:electro - kaliber
Heartbeat
Cosmeo
Rubin
Vill lätta upp henne lite( är av äldre modell) bra grundgångarter och bra benteknik i hoppningen och gärna med mycket scoop

Loppan** e: Prince of Birds - Komaite
Heartbeat
Kannan
Cardento
Cosmeo
Eller någon welsh hingst i sektion B, ej kollat så noga just vilken än.
Mer förslag på hingst som gärna lämnar lite storlek, bra gång och bra benteknik och scoop.

Överlag så är jag inte jätte förtjust i att betäcka med dom nygodkända då jag gärna vill ha lite mer dokumentation om vad dom lämnar.
Men det går ju så klart att göra undantag ;)

jag delar stall med riksfölvinnaren som är efter JJ Rayban-cortez-ceylon.
Är det gångarter du är ute efter tycker jag helt klart JJ kan vara ett bra alternativ. Detta fölet har fått lättare typ, bättre front, verkar supertrevlig och rör sig fantastiskt.

Vad trevligt!
Har faktiskt kikat lite på honom innan men aldrig sådär jätte noga ;)

Kanske ska åka på deras hingstvisning i vår och kika live och prata med dom lite.
Vill gärna kolla live på Cosmeo också, är bara lite anti mot att använda fryst då jag dels inte har någon station som jag känner mig trygg med fryst på och sen har jag aldrig haft ett sto som tagit sig på det + att det är dyrare och då e det så surt om det inte funkar... :/

kl.

Jag har väl lite egna tankar egentligen, men ska seminera donnan igen till våren och tänkte se om jag kan få nya idéer också:

appleessenceP9014671_zps706fa9e6.jpg

Athlet Z - Lord - Ahorn Z
full stam: http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/127393

Världens snällaste, god hoppteknik, rör sig tydligen bra för en hoppehäst, underbar inställning till arbete. Dock het och svårriden, ngt veka kotor fram och liten (161 cm) men de 2 avkommor hon fått hittills har varit stora.
Avkomma efter Canabis Z går 140 i Tyskland, var mycket lovande som treåring. Har nu ett stoföl efter Balougraph.

Hade 2 brunster på oss i år och gjorde ett försök med Canterbury, men det ville sig inte. Han står kvar på listan till nästa år, även Cosmeo om han mot förmodan skulle gå att få tag på färskt.
Tänker mycket Contender-blod i allmänhet.

Frågan är ju om jag inte ska leta efter en passande hingst utan språngavgift då hon inte tog sig nu trots hingst med fin dräktighet, för att hålla ner kostnaderna lite om det inte blir nåt.

Ej skimmel.
Tankar? :)

Men du, vilket härligt möderne på den donnan! :up:

Jo men precis, det är lite så jag känner...
Man vill ju så klart ha en hingst som passar så bra som möjligt men samtidigt vill man inte lägga ut 30' på en betäckning och få samma för fölet vid försäljning..
Planen är ju att sälja och så vill man samtidigt ha en attraktiv hingst..

Men du, vilket härligt möderne på den donnan! :up:

Haha, ja, tack! Efter lite eget snokande insåg jag själv också att hon har väldigt fin stofamilj. :o Mamman kan jag inte hitta mycket info om men hon har en morbror som är godkänd hingst osv.
En hingstunge efter henne och Canterbury skulle nästan vara intressant att behålla som hingst om den visade upp kvalitéer nog, dock inte i min egen ägo. :p
Antar att det nog ändå lutar åt ett nytt försök med Canterbury... Får se vad som finns att välja mellan nästa år! :D

Det lät ju bra, jag får väl googla lite så kanske jag hittar bilder på avkommorna.

Har kikat runt lite och hittat två intressanta hingstar till :)
Quattro B och Colman!

Det ända jag är lite tveksam mot är att där står på båda två att dom "inte tillför storlek till avkommorna"...

Hur tolkar man det?? Att dom lämnar smått eller att avkommorna följer stoets storlek?

Ingen av mina ston är särskillt stora, 164 resp 162 på halvblods damerna och jag vill inte få fram föl som stannar under 160..

Båda hingstarna är ju 170 cm själva...

Några erfarenheter av dessa herrars avkommor?

Det jag tycker bäst om är att dom ska nedärva bra typ och temperament som är arbetsvilliga samt bra grundgångarter framförallt på Quattro B

Ös på med info!! :D

Har kikat runt lite och hittat två intressanta hingstar till :)
Quattro B och Colman!

Det ända jag är lite tveksam mot är att där står på båda två att dom "inte tillför storlek till avkommorna"...

Hur tolkar man det?? Att dom lämnar smått eller att avkommorna följer stoets storlek?

Ingen av mina ston är särskillt stora, 164 resp 162 på halvblods damerna och jag vill inte få fram föl som stannar under 160..

Båda hingstarna är ju 170 cm själva...

Några erfarenheter av dessa herrars avkommor?

Det jag tycker bäst om är att dom ska nedärva bra typ och temperament som är arbetsvilliga samt bra grundgångarter framförallt på Quattro B

Ös på med info!! :D

När de gäller storlek kanske de menar som blupindex för mankhöjd=100. De lämnar precis på respektive köns medelhöjd.
Jag har tyvärr inte hittat siffror nyare än 2011. Då var medelvärdet 164 cm för ston och 166 cm för hingstar/valacker.

Quattro blämnar fantastiska gummibollar men skulle inte säga att det är bra typ, de är rätt små och otroligt kompakta. Är ofta halsen som blir i kortaste laget.

Jag hade också resonerat om stl som sparande.,

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka