Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

kl
Drömmer vidare ;)

Någon som har koll på Pavo Cup-vinnaren Dancer? Var han står och vad han kostar... Han ska vara godkänd i Oldenburg, men hittar inte honom i deras hingstlista.

Blev godkänd i Oldenburg våren 2011.
Han finns hos Ad Valk. Dancer (eller Dancer Forever som är hans namn som avelshingst) har inte varit i avel varken 2012 eller 2013.

kl

Jag som endast skulle betäcka ett år för att det föll sig bra och jag gärna vill ha en avkomma efter min till mig själv har börjat kolla på hingst till nästa säsong. Är det såhär det är? Kommer man inte kunna sluta nu :meh: :crazy:

Har en känsla av att sambon kommer vara himla nöjd över min förmåga att skaffa dyra hobbys :D

Just nu är jag väldigt sugen på Baltimore till min! :love:

Hej. Jag ska betäcka mitt sto nästa år och vill gärna ha hjälp med hingstval. Hon är e:Elmshorn-Utrillo.
Fölet är tänkt till mig själv och jag värdesätter temperamentet mycket. Jag vill ha en juste och cool hobbyhäst utan mycket nerv som både kan hoppa och röra sig.
Jag har tittat på Nobel eftersom han har gått både svår hoppning och dressyr samt att han verkar lämna toppenpsyke.
Ni får gärna argumentera för och emot det valet samt föreslå andra hingstar. Jag har mest tittat på hopphingstar men är öppen för förslag.
Här kommer en bild på henne. Jag har fått höra att hon är lite omodern i sin typ.
I3428070W256H256V20130904T043259Z.jpeg

Senast ändrad:

Jag tror att Hip Hop skulle kunna passa henne.
Han ger i regel mycket trevligt temperament och han har givit både hopp och gångartshästar.

Hip Hop har jag kikat lite på men har förstått att han lämnar smått?
Olivia är bara 164 cm själv och jag önskar att avkomman blev minst 165 cm.
Annars hade han helt klart varit intressant!

Aerline H? Hingst som nedärver trevliga gångarter och trevligt temperament. Jag har dessutom sett några riktigt fina hästar som går högre klasser med stammen Aerline-Elmshorn.

Ja Aerline H är fin. Han har jag kikat på och det är också en favorit, han ligger absolut på min 5-i-topplista. :) Kul att du tycker likadant.

kl.

Jag har väl lite egna tankar egentligen, men ska seminera donnan igen till våren och tänkte se om jag kan få nya idéer också:

appleessenceP9014671_zps706fa9e6.jpg

Athlet Z - Lord - Ahorn Z
full stam: http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/127393

Världens snällaste, god hoppteknik, rör sig tydligen bra för en hoppehäst, underbar inställning till arbete. Dock het och svårriden, ngt veka kotor fram och liten (161 cm) men de 2 avkommor hon fått hittills har varit stora.
Avkomma efter Canabis Z går 140 i Tyskland, var mycket lovande som treåring. Har nu ett stoföl efter Balougraph.

Hade 2 brunster på oss i år och gjorde ett försök med Canterbury, men det ville sig inte. Han står kvar på listan till nästa år, även Cosmeo om han mot förmodan skulle gå att få tag på färskt.
Tänker mycket Contender-blod i allmänhet.

Frågan är ju om jag inte ska leta efter en passande hingst utan språngavgift då hon inte tog sig nu trots hingst med fin dräktighet, för att hålla ner kostnaderna lite om det inte blir nåt.

Ej skimmel.
Tankar? :)

Senast ändrad:

Angående HipHop så känns det som att det beror lite på vilken storlek det är på stoet. Jag har en 3-åring med mamma på 176 cm där avkomman nu är 173 cm och kommer att växa ännu mer. Av hennes 3 avkommor är han den största (och då är även morfar liten). Vet även en annan här inne som fick en jättestor avkomma efter honom.
Men han är ljuvlig i temperamentet och har trevliga gångarter så jag funderar på att betäcka hans syster e. Bocelli med HipHop efter lite funderingar på andra hetare dressyrhingstar.

kl

Klickade in på resultat från 4-årskvalen i dressyr i Enköping och Stävie.

Blir ännu mer sugen på att prova med Skovens Rafael! Han hade 4 avkommor som kvalade.
I Enköping U.Bolt (ue. Cortez) 2a med 82% och H.S Indigo (ue. Weltman) 4a med 78,2%, och i Stävie vann Revolution (ue. Fürst Heinrich) på 94% och Rakeback VH (ue. Corrado WL) hade 80%.

Men började även fundera på Hermes igen, han hade två kvalade i Stävie.

kl

Jag tror faktiskt att jag bestämt mig redan... men hinner såklart ändra mig flera gånger ;)

Montana (Iowa - Voltaire) går till Heartbeat (hennes bror Hasard är ju e Heartbeat så det känns rätt)
Fair Choice (Cortez - Dragon) går till Click and Cash (för att hennes avkomma i år e honom är SUPERFIN)
Chivonne Z (Chellano Z - Gershwin) ska vi testa Heartbreaker på. Har en dos i frysen, funkar det inte blir det troligen Heartbeat även här.

SR är jättefin men kollar man på de avkommorna du rabblar upp så har de riktigt bra möderne så det är svårt att säga att det är SR som nedärvt sig väl tycker jag.

Caisa, jag tycker dina funderingar är helt rätt.
Hade prioriterat bra front eftersom årets föl fick mer av mammas.

Jo precis, bra front framför allt. Har fortfarande drömmen om Sir Oldenburg (rent prismässigt är ju det att gå åt fel håll) och hade jag vågat fryst hade jag tittat mera på Diarado (även där prismässigt åt fel håll) då jag gillar hans avkommor, eller göra om Canabis z-kombon om han fanns på färskt... Hade önskat att se film på SO hoppandes, att de säger att han är bra på att hoppa också är ju en sak, man vill ju gärna se själv också.

Går ingen nöd på mig ekonomiskt, men har ett studieår nu så är ju inte direkt ekonomiskt oberoende heller.
Ska bli intressant att se vad det kommer för nya talanger nästa år också, även om jag helst vill ta en mer beprövad hingst. :p

Är det nån som inte har språng? Utan 90 dgrs har jag sett men inte utan språng.
Jag tycker SO vore rent slöseri, bara ett finare namn på färgavel men det är min åsikt.

Quattro B är en dubbeltalang som heter duga, sen kan man tycka olika om typen ;)

Nope, och den ena är dyrare än den andra. ;) Jag kommer titta på de hingstar som inte har språng, men inte som att jag utesluter alla som har det. :)
Men han har fin front iaf? Fina gångarter också, och har lämnat fina avkommor tycker jag iaf. Så rent slöseri vore det nog inte, men han ligger inte direkt högst upp på listan, känns lite som en chansning. Jag är dock medveten om min fåfänga och väljer inte hingst efter "Shiiiiit vad snygg han är!". :D

Quattro B är jättefin, men ser ut att kanske ha lite kort rygg för min dam. :p
Hade jag varit mer förtjust i Feliciano-blodet hade Fetcher kanske varit ett alternativ, men njae...
Baltimore är jag sjukt impad av, men han ser lite het ut för Apple... :angel:

Eller Catoki! Varför ta en utan språng när man kan ta en med väldigt dyrt språng och dessutom som bara finns på fryst? :D

Senast ändrad:

Jag håller inte med om gångarterna...

canterbury tycker jag är ett väldigt bra alternativ för dig.
Jag är lite förvånad över språngavgiften, alla dressyrisar tycker jag har språng +90 eller levande föl.

Fair enough. :p

Jo, är såklart hemskt sugen på en Canterbury-unge, och antar lite som att Apple var det enda stoet som inte tog sig med honom i år. :meh:
Jag vet inte om jag egentligen tror på att vissa ston och hingstar "inte är kompatibla" men vill ändå titta runt lite på andra alternativ också. Som sagt är Cosmeo en favorit en tidigare, om han bara fanns på färskt.
Vems språngavgift är du förvånad över? Eller förvånad över att jag vill titta på dem utan? ;) Som du säger har de flesta språng, men det finns ju de utan med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka