Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Vi använde ju Zaladin MI till vårt Don Charly sto och han blev ju riktigt bra. Vad tror ni om att använda Zaladin MI till vårt Solos Carex sto?
De är ju systrar...
Deras moder funkar ju kalasbra ihop med Zack blodet... Har blivit två stycken jättefina avkommor mellan hon o Zack...

Quaterback är ett väldigt tydligt exempel på vad pappan lämnar :)

Jag tycker de är urballa men kort hals har de definitivt!

min erfarenhet säger att färgglada hästar alltid säljer, dock kanske mer till okända ryttare.

Om Zackblodet går fint vore det väl ypperligt att testa.
eller Temptation? han och Zack verkar funka på samma stotyp.

Temptation hade ju varit väldigt rolig att prova.
Men vi har provat importhingst på henne. Då har hon inte tagit sig... Men med svenskstationerad hingst tar hon sig på 1 seminering...
Så jag vill helst ha en hingst med hög dräktighetsprocent iom att hon inte har föl vid sidan till våren...

vi har provat med Zack... men det blev inget av det... :( Hon tog sig inte... Inte heller när vi provade med Don Romantic (som jag så gärna ville ha ett föl efter)

Sambon funderar på om man inte skall köra ner henne till Blue Hors och ta Don Schufro till henne.... Men jag vet inte... Hade ju iof varit väldigt spännande kombination. Men blir det ett sto känns det ju sådär att behöva sälja den... (För man kan ju inte spara på dem alla även om man gärna vill)

Sen läste jag att Luxus har något markbunden galopp (bruksprovstexten) och galoppen är den som hon behöver förstärka

Stoet som jag tänkte quattro till har själv en normallång hals, lite längre rygg och normalt kors.
Långlinjerad hade jag kallat henne, men hennes två avkommor har blivit kortare i typen.
Hennes mor i sin tur var ännu längre så även om mitt sto inte har lämnat det till sina två avkommor så vill jag ändå ha i bakhuvudet att avla på en kortare rygg så dör min del för det inget att avkommorna ser brukiga ut, så länge dom kan hoppa ;)

Hon rör sig själv väldigt bra (hon har ju en multistam) så jag vill gärna fortsätta med att behålla rörligheten :)

Står det?

annars är ju Florencioblodet känt för sin stora galopp.
Jag hade provat Floricello då. Just galopp och front har han verkligen
visat ge sina fölungar.

rebecca, då tycker jag verkligen du ska spana in Quattro!
Var riktigt bra villkor sist jag kollade.

Japp, det står på blup den kritiken om hans galopp.
Nu skall man ju ta sådan info med en nypa salt, eftersom han bevisligen fått en 9a på sin galopp, både på treårs och på kvaliten. Men eftersom hennes sämsta gångart är galopp så vill jag ju förbättra den.

Hennes dotter efter Topaasch fick ju en 9a på sin galopp så där tycker jag vi lyckades med förbättrigen, men där blev det i mina ögon inte så snygg hals tyvärr.

O vad jag kunnat se så har ju Floricellos ungar haft bra betyg på dessa omdömmena. Men det finns ju massor med hingstar och massa att ta ställning till så det är ju inget som är huggit i sten ännu, men käns som en stark kandidat till henne iallafall...

Jag är faktiskt riktigt sugen! :d

Det ända negativa jag har hört annars om franska hästar generellt så är det att dom är väldigt hårda i huvudet och har taskig mun, men det verkar inte stämma med just Quattro iaf vad jag kan läsa mig till.
Sen vet man ju såklart att avel är gambeling, man vet aldrig vad man får! Men, jag hittar inget sånt om honom eller hans avkommor.

Någon här som faktiskt har ridit någon efter Quattro?

Du bor ju i Skåne så om jag var dig så skulle jag åka och titta på hingsten själv - han finns ju också i krokarna. Då kan du ju se i verkligheten hur han är.

Vet flera som varit och sett honom som gett blandad kritik... Sen så är det ju egentligen inte viktigast vad hingsten själv har utan vad han nedärver.... utav de föl som visats så är genomsnittet på galoppen en 8a (vilket iofs är helt okej) men det är för få föl visade för att ge en rättvis bedömning... Det finns ju ingen info om de fölen från förra året...

Men jag är mycket osäker. Även om det troligen skulle bli en med mycket vitt (vilket jag precis som många andra är väldigt svag för) så är jag medveten om att skritten kanske kan bli svår... Solos Carex har ju också passtendenser i sin skritt, precis som Luxus...

Han verkar dock lämna bra ben vilket jag tycker är skönt att se.

Släpper Pessoa, är inte speciellt impad av hans avkommors prestationer på 3-års. Många hade 6 eller 5 på temperament hoppning, så nja.

MEN!
Common Sense kanske skulle kunna passa? Gillar båda honom, stammen och hans avkommor.

Ska man kunna göra nån form av utvärdering så bör man nog vänta till treårs, vad de har som föl säger ju inte så mycket tycker jag, då handlar det ju så extremt mycket om växtfas - alla vet ju att en fölunge kan galoppera superfint ena veckan och sen vara i framstupa sidoläge nästa

Och det här med passtendenserna har väl gåtts igenom ungefär hundra gånger vid det här laget. Det hände EN gång. EN.

Senast ändrad:

Japp, han är med på topp 14-listan av de som har tillräckligt många bedömda avkommor. Och jag tycker också han ser superfin ut. Finns på färskt, har startat 140, bra dräktighet och har ett rimligt pris (iaf i år). Ungefär vad jag letar efter. ;)

Alltså jag klankade inte ner på luxus om hans skritt. Men tycker kanske att till MITT sto som har en pappa med passtendenser är det kanske inte så lyckat...

Förstår liksom inte riktigt varför du gick i försvarsställning gällande luxus?

Jag är fullt medveten om att föl kan visa sig på ett sätt ena dagen och helt o hållet på ett annat sätt dagen efter.

Jag är bara trött på snacket om att han har passtendenser. Inget annat.
Jag blir lika trött på allt snack som är engångshändelser.

Är man osäker så är det ju mycket bättre att ta chansen och titta på hingsten live, då kan man ju bilda sig sin egen uppfattning.

Om du inte tror att kombinationen är lyckad så undrar jag ju varför du ens funderat i de banorna ? Det finns ju väldigt många dressyrhingstar med bra galopp och en skritt utan passtendenser. Och fördelen med just Carex är ju att det inte är så hårt representerat blod alls på dressyrsidan iom han är mer eller mindre rent hoppstammad.

Nu var det ju någon annan som gav mig han som ett alternativ. O jag trodde man kunde diskutera dessa förslag här.
(IOM att detta är ett diskussions forum)

Men då vet man att så inte är fallet.

O vad gällande Luxus o hans skritt så har jag aldrig diskuterat eller ens funderat på att diskutera detta tidigare. Beklagar om det störde dig.

Sen har jag aldrig sagt att han var en dålig kandidat. Tvärtom. Men tydligen fick man ju som sagt inte diskutera sina tankar med andra.

Okej, så han var en bra kandidat.
Jag förstår inte riktigt eftersom du i inlägg #196 skriver att
Men tycker kanske att till MITT sto som har en pappa med passtendenser är det kanske inte så lyckat.

Jag undrar också varifrån du får det till att man inte får diskutera här ?
Det är ju det vi gör. Hela tiden.

Ja förutom skritten tycker jag han har många bra egenskaper som passar henne.

Nej med dig känns det inte som att det är okej att diskutera. Det är ju bara att läsa vad du själv skrivit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka