Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Mycket stilig hingst ! Men jag undrar om han inte har just samma svaghet som min när det gäller att vara lite öppen i bålen (om man ska vara gnällig).

Ja, det har han kanske. Har inte så himla bra koll mer än att han är en ovanligt fin svensk ridponnyhingst som verkar mkt ridbar och trevlig överlag:).

FS-hingstarna är lite i en annan klass, men jag gillar tanken på att använda svenskt:p.

ja och en riktig dubbeltalang iom fina 9-10 även på hoppning även om han matchas i dressyren.

Det som är intressant tycker jag är att de hingstar som förärvde sig väl med "dåtidens" ston, kanske lämnar något helt annat med dagens stomaterial när det faktiskt känns som att man har en viss selektering även bland stona. :)

Vad häftigt om du får den sista Bernsteinavkomman :)

Jag hade spanat in belgaren Aaron f.05 e. Florencio - Record stod hos dem 2011, sedan 2012 när det var dags för mig att betäcka stod han på en icke EUstation så att man inte kunde ta in från honom :(

*kl*

Någon som vet om cellestial finns att få tag på??
Har googlat men hittar bara gammalt om honom..

Vem tog in på honom när han fanns i Sverige innan?

Tack :bow:

Och nu när jag ändå skriver ;)

Eftersom han redan har betäckt i Sverige, hur funkar det med papper osv då?

Måste jag ta kontakt med tex avn för nått godkännande eller kan man typ regga sig på språngrulla som hingsthållare på honom och där igenom lösa en ett sto licens eller hur funkar det..?

Tacksam för all hjälp !!

Senast ändrad:

Tack! Du e bäst! ;)

Nu ska jag bara rota fram en tolk till mig själv så att jag kan maila med dom :D

Haha, ja, det är ju verkligen en chansning när du uttrycker sig på det viset! ;)

Men ja, han är super fin, har också kollat lite extra på honom ända sedan han kom till Sverige, jag tycker att han har Det med stort D liksom, vet inte riktigt vad men något är där som tilltalar mig :)

Hålla tummarna för en mörk isabell med vit man och svans??? :love:

Jag tycker inte man kan gnälla på hans typ - iallafall inte om man kollar på Springbank VH :)
Hade jag haft ett gångartssto så hade jag också varit otroligt sugen på att använda honom

Såg honom på PS Flyinges första hingstvisning, och blev kär där! Var även nere och hälsade på honom i stallet då, verkade ha supertemperament dessutom. Vågade dock inte chansa med fryst nu sist eftersom hon nyss kastat.

Tänkte att (eftersom det är Katrinelund som har honom också) man kanske kunde ha De l'Or som jag funderat på också som reserv om hon inte tar sig... Om man nu får ett-sto-licens på honom:
http://www.aafoto.com/katrinelund/delor.mp4

Och en mörk isabell tar vi gärna emot :love:

Jag hoppar in med en fråga som gäller mitt ridponnysto.
Hon är i år tre år och kommer eventuellt betäckas nästa år.
Hon har dubbeldiplom från treårstest (49 + 52) Hennes sämsta är traven (7) så den vill jag förbättra. Annars är hon en ädel modell med fina linjer, ngt öppen i bålen om man ska vara gnällig, men ryggen/länd/kors är mkt starkt.

Jag är inne på tysk ridponnyhingst, antingen ngn av FS hingstarna, Mr Right eller Champion de Luxe då blir det lite mer gångartbetonat, eller så tar jag Top Nordpol och får en hoppkanon

Champion de Luxe marknadsförs ju mest som en gångartshingt men han kan tydligen hoppa riktigt bra också! Funderar helt klart att använda honom till min lilla dam när hon blir tre, om dom inte är för nära släkt. :)

Annars så ger ju Don't Worry ungar med bra gång också. Men han kanske är lite för grov? Halvbror till Mr Right (samma mamma).

Men jag gillar ju så klart Mr Right också. ;) Jag har sett många fina föl i tyskland!

Springbank har ju jättefin typ, men också ett typstarkt möderne!

SRs fölbeskrivning i DV:
Noget uensartede, knap harmoniske, knap højtstillede og flere lidt kraftige føl af overvejende god type. Flere savner udtryk. Middellang, velansat hals. Middellang skå skulder. Middellang, knap markeret manke. Overvejende god overlinie. Lemmerne er passende føre. Føllene repræsenterer en vis spredning i bevægelsesmønstret, fra ret god til særdeles god i alle tre gangarter. Hingsten bør tilføres dressurbetonede, typestærke, højtstillede og ædle hopper.

Men med tanke på SRs egna fölbedömningsresultat vs resultat senare i livet kan det säkert vara så att de blommar lite senare.

Jag har ett avelsto e: Electro - Aladin Z - Utrillo. Bra modell, 164 cm hög, lämnat 5 avkommer som går 130 hoppning m..m

Jag har besluts ångest av hingst nu till våren...
Min största favorit är Hasard, men då åfr jag en avkomma med mycket Voltaire.

Någon utifrån stamen m.m. som kan gå något tips??

Har tidigare fött upp en Camaro M, Tornesch och Corriendo Tau!

Jag tror de vinner på ridbarheten. De är sällan toppen på fölbedömningar och inga superstjärnor på 3 års.
Men verkar vara ridbara till tusan!

jag var jättesugen på honom men min stallkompis som betäckte med honom fick två omgångar med ytterst dålig kvalité.
Men det är nog bättre för dig som bor nära Flyinge, jag hade betäckt hos dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka