Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag går lite i funderingarna att betäcka två ston i vår.

Den första jag funderar på är mitt lilla Colinosto.
Letar efter långbent hingst som lämnar storlek, stor kapacitet och mod.
Hon är som sagt e. Colino (Capitol-Calypso) - Pion - Rigoletto. Dubblar gärna på corde.
Har varit lite inne på att ta min egen hingst på henne, men där faller det lite på storleken...
Någon som har några förslag på hingstar?

Den andra är en tvååring, tre nästa år. Bra storlek, rör sig exceptionellt rörligt och med mycket gummi.
Vill ha snygg, ädel hingst som lämnar stor kapacitet och bra benteknik.
Hon själv är e. Cachas (Caretino-Corrado) - Cassini II - Cor de la Bryere.
Så så gott som cordefri hingst eftersöks. Skulle annars gärna provat Diarado på henne. En annan hingst jag funderat på är im special de muze. Några andra förslag?

Nu har jag äntligen plöjt igenom hela tråden. Såg även tidigare att det pratades om Saigon och slår ett starkt slag för honom! Galet synd att han inte varit i avel nu senaste åren, vad han gjort är ju en gåta... Har mejlat till Tullstorp förut och frågat efter honom men fick inte ens ett svar. Jag gillar den hingsten mer och mer.

KL
Jag kan slänga in en liten undran till vårt ponnysto som går här hemma! Är lite i valet och kvalet hur vi ska göra med henne... En absolut maxad C-ponny f. 2007 e. Risegård's Leo (e. Paddock Camargue) ue. Labrador - Bordeaux. Hon är väldigt nätt i typen, lite "welshtyp" i lite nedförsbacke. Hon har väldigt bra aktiva bakben, har riktigt bra galopp och hoppar jättebra med mycket tryck. Tyvärr har hon aldrig blivit visad eller kommit ut på några tävlingar, men nästa år ska hon förhoppningsvis komma ut på både hopp- och dressyrbanan. En MYCKET trevlig ponny med riktigt supertemperament!

Det som behövs förbättras på henne är framför allt fronten och skritten, sen skulle jag gärna önska lite bättre trav. Jag är lite kluven i om jag vill använda en ponnyhingst eller en större... Jag själv hade inte haft nåt emot en avkomma mellan 150-160 att spara, då vill jag gärna ta halvblodshingst med framför allt gång men även hyfsad hopp. I de banorna har jag funderat på Luxus och Saigon. Är väldigt väldigt sugen på en Saigon-unge... Andra förslag också välkomna! Om jag skulle betäcka henne med en ponnyhingst vill jag hellre ha en hopphingst som rör sig bra med bra temperament och att då avla för att sälja. Jag har ingen koll alls på ponnyhingstar, så alla förslag mottages tacksamt!

Även om hon inte betäcks till sommaren kommer hon så småningom att gå i avel. Det är som sagt en mycket trevlig ponny med många fina kvalitéer.

Ett par bilder
DSC_0006.jpg

DSC_0594_zps884a5617.jpg

Blir inte en halvblodshingst lite stor på en C-ponny? Har hon haft föl innan?

Annars så finns det ju många fina tyska ridponny hingstar. Även några över ponnymåttet. :)

Jag vet inte hur de tänkt med om han ska vara i avel nästa år, men Holly's Cerwin kanske kunde vara något? Han är 50% halvblod, e. Verona's Gerswin - Bernstein. Mamman är halvblod som tävlat internationellt ponnydressyr, tävlat i Falsterbo och Globen, och hoppade 8-9 på SWB-kvalitetsbedömning.
Han har verkligen superskritt, även bra trav och hoppteknik. Dubbeldiplom och vann sitt treårstest i hoppning med 9-10 löshoppning och fick 9-9-10-9 som 4-åring på bruksprovet. Vann 5 och 6-års championatet i dressyr och tog även lag-SM guld i dressyr nu som 6-åring och är kvalad till individuella SM på sina två första försök. Har även vunnit flera MsvC mot stora hästar. Supertemperament och ridbarhet!

Jag tycker att du ska titta på Toulouse det blir ju helt andra linjer. Jag har själv använt honom till ett sto med en hel del corde blod. Vad et blir vet jag inte förrän nästa år.

kl

Galet synd att han inte varit i avel nu senaste åren, vad han gjort är ju en gåta...

Han bor hemma hos sin ägare och rids av henne. Ägaren är mycket förtjust i sin hingst (precis som många är i hans avkommor) och har glädje av honom som läromästare. Att ställa en hingst på station kostar en del och för att det ska var värt besväret behövs troligtvis ca 40-50 ston, tror ni att han skulle kunna få det i dagens läge?

Inlägget är riktat till Maja_kandi

Senast ändrad:

Jag tror nog att en hel del skulle vilja använda honom. Jag förstår att det rent ekonomiskt är svårt att gå med vinst, men tycker fortfarande att det är väldigt synd att han inte är i avel.

IronWill: Nej hon har aldrig haft föl innan. Hon är 141,9 helt avslappnad med skor. Hon upplevs större och alla tror att det är en D-ponny. Antagligen blir hon liten D på sin slutmätning. Jag skulle som sagt gärna använda en halvblodshingst på henne, har sett folk använda halvblod på små B-ponnyer (vilket jag dock tycker är för stor skillnad storleksmässigt) och tror inte det skulle vara nåt problem. Av vad jag läst här på forumet verkar det som om de första fölen oftast blir mindre, därför har jag gått i tankarna att använda ett halvblod först. Kanske är det väldigt bakvänt? Bättre att hon haft föl med hingst av samma storlek innan man eventuellt försöker med en större? Ja, allt är bara spekulationer. :)
Har du några tips på ponnyhingstar? Har aldrig använt nån utlandsstationerad, första gången känns det bättre med någon som står i Sverige innan man vet hur fertil hon är och så. Men sen är jag inte främmande för att prova. :)

Gabby: Stort tack för tipset! Den var riktigt fin! :love: Låter precis som en sån jag söker, den skriver jag genast upp på listan! :)

Jag har ju själv ingen koll alls på ponnyhingstar, känner dock till en som iaf är rörlig, trevlig och fin att titta på, Vitluvens Curbitz, fick 87889 2012 (23 år gammal). Dessutom en väldigt trevlig hingst att ha och göra med (för att inte nämna färgen... :angel: ).

Men det kanske blir en bit att åka, tror bara han står på naturlig betäckning, i år vet jag iaf att han stod hos gamla ägaren halva sommaren, en bit från Hudiksvall.

Kommer ihåg hur jag dreglade över honom när jag var liten och såg ridlärarens syster hoppa med honom. :D

Guuud, jag blir tokig på mig själv. Jag var stensäker på Sir Oldenburg men har inte kunnat släppa tanken på Canterbury. Dessutom pratade jag med en bekant som har fött upp hopphästar i många år och hon tipsade just om Canterbury b.l.a. Hon gillade SO men påpekade det här med att lägga en dressyrhingst på ett hoppsto, OM jag skulle bli tvungen att sälja avkomman någon gång så är det ingen attraktiv stam. Så nu känns det som om det avgörande beslutet får tas efter jag har träffat dem båda. Det är i alla fall skönt att ha fått ned kandidaterna till endast två stycken! *positivt tänkande*

Haha, jag vet hur det känns! SO har jag också funderat på men valt bort av just den anledningen - dressyrhingst på hoppsto. Nu väljer jag mellan Canterbury och Connor, men det lutar nog åt Canterbury, bl.a av ekonomiska skäl+att jag vet mer av vad han lämnar då Connor är yngre. ;) Men sen vet man ju aldrig vad som dyker upp på bruks heller i vår!

Jo, tänkte på att det är ännu längre för Maja_Kandi om de startar från Jämtland? :D

I år gjorde de väl så att han stod nere hos nya ägaren första delen av sommaren och här uppe andra delen av sommaren om jag inte fattat helt fel. :)

Nu vill jag hosta o harkla lite :) Sir oldenburg är hoppstammad så stammässigt är det inte fel att använda honom,dock så rör han sig bra och har då blivit känd som paddockvändare.

Hälften hoppstam är det väl? Sion var ju mest framgångsrik inom dressyravel iaf om jag minns rätt. Jag tittade på honom först för Contender-blodet, men det blev ramaskri när jag funderade på "dressyrhingst på mitt välstammade hoppsto", så jag antog många skulle tänka liknande och att avkomma inte skulle vara av större intresse på marknaden.
Han har ett par fina hoppungar, men folk omkring här iaf ser honom som dressyrhingst och han själv kan jag inte hitta en enda bild på när han hoppar. (Hade det funnits en film på SO när han hoppar så jag kunde bedöma hans förmåga hade han kanske varit mer intressant, men nu ska jag bara gå på att Eklunda säger att han kan hoppa.)

Därav att jag lagt honom på hyllan pga "dressyrhingst" men jag har kollat honom genomgående, och är fullt medveten om hans hoppblod. ;)

Å tack, skönt att höra att jag inte är ensam...:)
Jag tycker inte att SO känns fel just p.g.a hans stam. Det borde ju bli en bra avkomma tycker man, men om eventuella köpare inte tittar två gånger för att pappan är dressyrhäst så kanske det är bättre att välja en hopphingst. Inte för att tanken är att sälja men man vet ju aldrig vad som händer i livet. Äsch, jag struntar i att bestämma mig, jag väntar tills jag har träffat dem. SO och Canterbury ligger på delad första plats. :D

Ja gud ja, han var en allvarlig spekulant för mig 2012, jag tycker han är döläcker, då föll det på att jag ville ha en hingst med levande föl-avgift, och nu måste eventuell avkomma vara säljbar, då det troligaste är att nästa föl kommer säljas förr eller senare.
Och han har ju en del fina avkommor som sagt, så jag tvivlar inte på att han förärver sig skapligt också. ;)

Träffa dem, och bestäm sen! :)

Japp, så får det bli!
Kul om det blir så att vi väljer Canterbury båda två. :)

Tack för tipset! Men tyvärr är bara semin intressant, såvida hingsten inte råkar stå nästgårds. ;) Blir det seminering till sommaren vill vi ändå kunna rida och tävla under tiden. Hon har som sagt helt underbart temperament, stencool i alla lägen, lastar sig själv, helt lugn på bortaplan osv. Sen är det klart att man får ta det lugnt under de känsliga dygnen. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka