Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Ravell är ju rätt så rejäl själv, jag skulle inte använda honom som en förädlare.

Jag vill ha en häst som jag kan rida iaf 140 på och gärna mer.

Stoet är mycket hinderklokt har ett enormt språng och nu när hon börjar tycka om mig blir hon lite för övermodig så skulle kanske vilja ha en lite försiktigare hingst.

Jag gillar känslan jag får av att rida på henne och hon är verkligen min drömhäst (förutom att jag skulle önska att hon var 5-8 cm större)

kl.

Blev rätt så förtjust i Ben Mahers hingst Tripple X (Namelus R - Catango Z - Ramiro), men hittar mycket lite info om honom.
Någon som vet mer? :d Verkar inte ens vara i avel? Eller?

Visst är det märkligt vad de ändras gossarna när de blir lite äldre..

Från bruksprovet som fyraåring fick han
"Elegant höställd hingst." och 9a på typ.

Ravell är ju rätt så rejäl själv, jag skulle inte använda honom som en förädlare.

Jag håller helt med dig om att han är grov. Jag tolkade nog lite tokigt, men jag skrev lite rena fullblod och så en som har mkt fbl i stammen.
Det "klassiska" om man vill ha mer fullblod i stammen är väl förädling, men jag har snackat med folk som vill ha mer fbl för att de vill avla mot terräng/fälttävlan också... :)

Finns det en lista någonstans med fbl-hingstar som verkar i hbl-avel?

kl.

Blev rätt så förtjust i Ben Mahers hingst Tripple X (Namelus R - Catango Z - Ramiro), men hittar mycket lite info om honom.
Någon som vet mer? :d Verkar inte ens vara i avel? Eller?

Jag föll för honom redan på London-OS, har försökt få tag på dem för att kolla vad som gäller men inte fått svar.

Såg honom igår å han var lika fantastisk!

Det kan man kolla på språngrulla, sprangrulla.se

De som står i Sverige är det nog bara Mr Carrera och Rex Shipping. Problemet är att halvblodsägare vill ha hingstar på semin.

Men är det Ramiro och man använder Tripple X med mitt sto blir det Ramiro 4+4, Cantus 4+4, Joost 4+5 och Abgar 5+6.
Lite intressant.

Jag kan inte hitta några avkommor efter honom heller, vilket i så fall tyder på att han inte används i avel alls, men det känns lite konstigt. O_o Kanske bara inte detektiv-skills som failar...

Men jag hittade en liten helsyster till salu, och även på något sätt en helbror född samma år som helsystern... O_o

Hippocampus: Men gud vad konstigt, horsetelex och globalstallions säger Ramiro, men på sporthorse heter mormodern Emalve (e. Corde) istället för Kamalve (e. Ramiro) som på de andra 2 ställen. Så, jag vet faktiskt inte vilken som stämmer. :eek:

Blir bara konstigare och konstigare.

På Horsetelex står Tripple X mamma som Calve Z B (ue: Ramiro), men söker man på Calve Z utan B hittar man ett till sto (ue: Corde).

I någon av databaserna har antagligen Tripple X lagts till som avkomma till fel Calve Z... Frågan är bara vilken som är rätt :D

På Bens hemsida står det att mamman heter Calve Z utan B, så det är väl säkert Corde som är rätt. :D

Jag såg också det, men tänkte att det där B:et kan ju ha "försvunnit" på hemsidan, inte lätt att hålla reda på alla bokstäver :p

Men ja, det är väl mest troligt att det är den utan B som är mamman :)

Har mailat självaste Ben nu och frågat, både om han används inom aveln och om man kan få sperma till Sverige, samt det om stammen.
Nu vet jag väl inte om jag egentligen väntar att få ett svar, men det vore ju kul om jag fick det. :D

kl

Är Triple X godkänd någonstans, A.E.S?
Är han inte godkänd i någon av de stora förbunden kan det ju vara förklaringen till att han inte har några avkommor.

Tror det är Ramiro-stoet som är rätt.

Det är väl troligast att han inte är godkänd någonstans antar jag, men ofta finns det väl stoägare som vill använda framgångsrika hingstar ändå tror jag. De kanske försökt få honom godkänd men han har röntgenfynd eller dylikt som tagit möjligheten från honom eller nåt.

Men det verkar bra skumt, de där ettåringarna som ska vara hans helsyskon, uppfödda av hans delägare, på DERAS stamtavla står det att Calve Z är e. Calvin Z ue. Nimmerdor. O_o Hur morsan fick 2 friska föl med 8 dagars mellanrum är för mig ett mysterium. Surigatmor till nån av dem kanske...

Nä, det slog mig när jag skrev ovanstående inlägg att det made perfect sense med att plantera in ett ägg i ett annat sto, klart de vill ha så många föl som möjligt från ett sto som redan producerat en olympisk guldmedaljör. :D
Dagens teknik förvirrar mig. Däremot är det hemskt konstigt att det nu finns 3 olika stammar på hästen. O_o
Hoppas Ben svarar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka