Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Haha, nä :p
Enligt Horsetelex är det bara Calve Z B som har en sådan son...

Fast jag är helt säker på att jag mailade ett stuteri om honom efter OS. Hm. Kanske var uppfödaren då :confused:. Kanske var därför de inte svarade...

Kan ju ha varit något sånt. För den jag länkade till har samma passnr: som den på Ben´s hemsida :)

Hmm, ja, det är väl det troligaste. Men jag TROR jag läste i någon av stamtavlorna att det stod "active stallion", vilket jag tog dom att han betäckte, men det kanske bara menar att det är en aktiv häst... :sneaky: :D
Resultatmässigt borde han ju helt klart vara intressant att ha i avel, det vore intressant att få veta varför han inte är godkänd. Menmen, man kan inte få allt...

Nu har jag ett eventuellt varsel hängandes över mig också, får besked på Torsdag om jag är en av dem som varslas. Är jag det är jag inte i en situation att betäcka om min donna igen tyvärr, och då blir det inga fler föl för henne till min stora sorg. :(

Isåfall pluggar jag nog vidare direkt och tittar på hingstar till hennes dotter om ett par år istället. :p

De kanske menar active som att han är aktiv inom sporten just nu??
Dvs att active och stallion har varsin betydelse och inte ihop?

På sporthorsedata betyder active stallion att hingsten är verksam i avel.

ptja, ja, då är han verksam i avel iaf enligt sporthorse, det står Sex: Stallion (active stallion) iaf...

Finns dock inga avkommor reggade på honom där.
Nåja, jag släpper det nu iaf om inte Ben mot all förmodan skulle svara, känns inte som att han hade varit inom min prisgrupp ändå. :p

Tripple X är verkligen superläcker :d

Själv velar jag fram och tillbaka om jag ska betäcka någon nästa år...puh tur att det är några månader kvar innan jag måste bestämma mig :p

kl

Fick svar om Andiamo iaf (frågade längre upp i tråden); Han verkar bara i Holland tyvärr.

*kl*

Jag ramlar lite förvirrat in i den här tråden. :p Har lite vaga funderingar på att låna mage på en kompis sto, men känner att ju mer jag läser om halvblod, desto mer förvirrad blir jag.

Stoet ifråga är e. Weltman - Starry Night xx och kommer visas på treårstest nästa år, dvs ingen bedömning finns i dagsläget. Det jag vet om stoet är att hon har brett ansatt hals, så alla sådana hingstar går bort. Hon är lätt i typen, fullblodet har helt klart slagit igenom.

Jag skulle gärna vilja ha en skimmel (;)) men har hittills inte hittat någon som är gångartshingst, skimmel och med väl ansatt hals. Så om någon har ett tips att kika närmare på (behöver inte vara skimmel), gärna en hingst som lämnar både hopp- och dressyr, jag är allroundryttare själv, men framförallt en hingst som nedärver ett trevligt temperament och med lätta, okomplicerade avkommor. Jag är inte ute efter en OS-stjärna, utan en trevlig kompis. :)

Skimmel ser jag som bonus, sedan skulle jag gärna vilja ha en häst som inte är alltför hög, men den kan lika gärna vara maffig i typen som lätt. Förslag som jag kan kika närmare på i väntan på bedömningen på treårs?

Hip hop? Om du nu skulle bortse från skimmel ;)

Annars finns det ju väldigt gått om skimmlar bland hoppehästarna så om du nu så gärna vill ha en skimmel så titta hellre på en hopphingst med bra gång än att försöka hitta en skimmeldressyrhingst.

Vet inte vilken dressyrhingst du själv har tittat på men det finns ju både Rubin och Chanon och Charon?

Hip Hop är trevlig, det är sant...

Rubin = Heslegårds Rubin? Han har samma halsansättning som stoet tydligen. :(

"skimmel i uppförsbacke med bra hals" skrev ägaren i ett sms till mig häromdagen.

Tips på hopphingst med gång då? Jag känner mig helt förvirrad, härstamningarna säger nästan ingenting längre, jag kan bara de gamla stammarna. :p

Charons härstamning förstod jag mig dock på, såg trevligt ut. Skall se vad ägaren säger om hans exteriör. :)

Jag ska själv betäcka med Rubin nästa år :)
Har sett flera avkommor efter honom och alla har varit lättare o typen än han själv.
Att en hingst (och speciellt dressyr hingstarna) får rejäla halsar med åren har ju mer med testosteron och muskler att göra än att dom skulle nedärva detta.

Nu tycker jag personligen att det är fint med rejäla halsar bara hästen har en fin resning :)
Har 1000 gånger hellre en biffig hals än en som har den väldigt högt uppsatt för dom som har det ser ofta lite "tuppbröstade" ut och det är det värsta jag vet ;)

Maffig hals kan absolut vara fint, men samtidigt vill jag inte dubblera exteriöra svagheter som stoet har. Hade hon haft en bra ansatt hals, så hade det inte varit några bekymmer. :)

Om du gillar fullblod så kan Haydn vara något att titta på kanske?
Extremt mycket fbl i honom, är inte så stor och är SKIMMEL ;)

Nightwish här på buke har en 09a efter honom som hon vill/har gjort ett helsyskon till för hon är så nöjd med sin :)

Han har dessutom ett bra pris.
Men får man fråga vad du har för budget till det tilltänkta fölet?

Har kikat lite på Haydn, men det känns som jag skulle få ett fullblod istället för halvblod då. Han har 75 % fullblod och stoet nästan 70 %. Men han får vara kvar i bakhuvudet.

Budget är ingen idé, det blir ändå alltid dyrare än man tänkt sig. ;) Men ingen svindyr hingst, utan mer en "Svensson-hingst".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka