Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Ni som var intresserade av Toulouse så finns han på flyinge, startar imorgon kväll med Henrik von Eckermann. Finns tydligen även webtv

Åh! Tack, jag har ju dräktigt med honom!
Kul att HvE rider honom. Måste genast hitta WebbTV kanalen. HJälp!

undrar om någon har hingstförslag till mina ston.
Sto e. Cardento-Latus II.167 cm Gått 140 cm. Skulle önska att hon hade en ngt längre hals.
Sto e. Cardento-Landlord. Selektionssto 161 cm Gått endast lätt klass sen avel. Skulle vilja ha en lite högställd hingst på henne då hon är lite liten och satt
Sto e. Pomme Royal-Irco Mena 173 cm. 17 år och aldrig betäckt. Det kanske är för sent. Tävlad 135.

Detta med hingstval är alltid svårt. Brukar vända och vrida på mig och slutvalet blir sällan som jag har tänkt mig från början.

Dock står dessa som kandidater:
*Fürstenball
*Dimaggio
*All at once
*Apache

Alla importhingstar som kandidater, kommer säkert sluta med en "svenskhingst"... :crazy:

All at once var jag intresserad av i år, har för mig att jag tyckte mycket om honom!

Sen blev det visst en svenskstationerad i alla fall.

Stammen på All at once, är ju fulländad i mina ögon :love:
Två äldre herrar tillsammans med topphingsten ampere. Sedan att han har väldigt trevlig typ och tre fina gångarter är inte heller dumt. Sedan är han ju svart ;)

Funderade också på utländsk hingst till årets betäckningssäsong, men slutade med svenskstationerad hingst precis som du.

All at once är riktigt fin! Däremot har jag inte hittat någon mankhöjd på honom än. Har förmodligen sökt dåligt :) Någon som vet hur hög han är nu?

Vad jag vet ska han vara 168 cm i år. Kommer väl att sluta på 170 kanske?

kl

En av hingstarna jag haft span på gjorde klart 70-dagarsprov i Schlieckau häromveckan. De l'Or blev 3a av dressyrhästarna med 8,4 i totalbetyg och 137 i index (?).
Och jag blir lite extra glad att han fick helt OK betyg i hoppning 7,42 och bra i terrängen också 8,38!

Någon som har koll på vilka fullblodshingstar som är tillgängliga i aveln? Gärna över 165 i manken? =)
Eller något halvblod som har mycket xx blod i sig?
Tror det behövs lite mer x-blod i mina stons stammar =)

En liten fundering. Om man väljer en dansk hingst, blir det billigare att ställa stoet på stationen hos hingsten i Danmark än att betala för skickkostnaden hit?

Det beror nog på hur många skick det blir och om de går som vanligt eller med slingan.

Mitt sto seminerades med dansk hingst, fyra :eek: skick, två reguljära och två med slingan det slutade på drygt 3000 i skick kostnader

Har funderingar på att betäcka min Cardento-Almeto Z

Hon är ganska liten (162) så skulle vilja ha en lite högre avkomma.
Hon är fin extriört och har bra gångarter

Dock är hon extremt skarp och egensinnig.

Inte mkt till beskrivning igentligen men skulle gärna vilja höra lite vad ni skulle välja för hingst till denna :)

Homme D honneur?

Jag är inte imponerad av vad han lämnat till galoppsporten, men alla fbl jag känt efter honom har blivit snygga och bra ridhästar :D

Han verkar också lämna mkt vitt till sina avkommor (om man nu är intresserad av sånt ;) )

Jag vet att rebeckasff (korrekt nick?) har använt honom på flera ston i "icke fbl-avel"

Fango in Blue?

Rex Shipping ?

Mr Carrera?

Ravell har ju mkt fullblod...

Senast ändrad:

Jepp! Helt korrekt ;)

Jag har två st dräcktiga med honom (skulle varit tre st egentligen men han flyttade tillbaka till Öland innan det 3e stoet gick i brunst)

Jag valde honom dels för allt trevligt jag läst om han avkommor (både dom två stona jag har är ganska egensinniga) och temperamentet stod högt på listan av va hingsten skulle lämna, dels för att jag är personligen väldigt förtjust i fullbloden och vill ha in mer av det i mina avkommor och dels för att han stod nära och bra till naturligbetäckning dom det måste vara på paintarna som det ena stoet är.
Sen tyckte jag att han hade ett väldigt bra pris och plånboken får ibland vara me och bestämma ;)

Sen så säger jag inte nej tack till lite vita tecken och det var ett extra plus i kanten :D

Vad vill du ha ut av fölungen mer än att den helst ska vara högre än 162?
Trots fin hoppstam så skriver du inget om hur hon är i hoppningen.
Vad gör stoet lämpligt som avelsto?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka