Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Det var ju smart. Men hur gör de som bor längre upp i landet?

Jag fick samtal från seminstationen fredagmorgon 17/5. Då var det dags att beställa spermpa till mitt sto men eftersom det inte fanns något lördagsleverans så fick jag välja med att själv åka 50 mil ToR och hämta skicket eller vänta till måndagen 20/5 och beställa då.

Vi räknade ut att den nästkommande brunsten också skulle infalla över en helg så jag valde att åka iväg och hämta skicket. Så mitt sto blev seminerad kl 23 den 17/5. Visst sitta och råköra 50 mil en fredag kväll var inte direkt vad man hade planerat - men mitt sto tog sig på på den seminationen och förhoppningsvis kommer det ut ett välskapt föl nu i mitten av april...

/Lizzie

Jag gillar de tre första och Sezuan är ju minst sagt spektakulär.

På vilket sätt är halsen grov ?

+Aladdin

Ja, huvudsaken är väl att det fungerar. Hästmänniskor har helt klart inte samma fredagsnöjen som vanligt folk.. :D

Så kommer jag också att göra om det behövs. Tror att jag har valt den hingst du har dräktigt med.

Grov kanske var att ta i, men brett ansatt och en anings kort, nu är hon ju bara 2år, och halsen har blivit mkt bättre, så det kanske blir bra till slut... Men mamman hade grov brett ansatt hals, så vill inte spä på det...

Bamora har ju lite brett ansatt hals. Kan säga att Shamora inte ens har tendensen, hon har väldigt fin front. Så av den anledningen röstar jag på SS, men de andra är inte pjåkiga de heller!

Låter ju bra! Svårt att välja när det blir första fölet för henne, man vet ju inget alls vad hon lämnar, om hon har lätt för att ta sig mm...

Så kommer jag också att göra om det behövs. Tror att jag har valt den hingst du har dräktigt med.

Med facit i hand så hade det inte funkat att vänta till efter helgen. Har man otur så infaller ju varje ultimata seminationstillfälle under en helg och då kan det ju gå hela sommaren och flera skick utan att man får ett dräktigt sto.

Så behöver jag göra om samma procedur vid nästa föl, åker jag och hämtar skicket.

Dalhwinnie är det som mitt sto är dräktig med :D

/Lizzie

Då minns jag rätt, det är honom jag tänkt mig nästa år till mitt ungsto.
Hon kommer antagligen stå på samma ställe som där hon själv blev till vilket är norr om Stockholm. Måste jag åka till Skåne fram och tillbaka över en dag för att hämta sperma så får jag göra det, jag tänker inte låta hela säsongen gå till spillo.

Då minns jag rätt, det är honom jag tänkt mig nästa år till mitt ungsto.
Hon kommer antagligen stå på samma ställe som där hon själv blev till vilket är norr om Stockholm. Måste jag åka till Skåne fram och tillbaka över en dag för att hämta sperma så får jag göra det, jag tänker inte låta hela säsongen gå till spillo.

Jag fick skicket levererat till en hingststation nära Arlanda. Fick en tid när det skulle vara på plats där (då var det 19:30) och jag var inte ensam om att hämta små vita paket med de åtråvärda simmarna - så jag tror inte du behöver åka så långt om du behöver hämta själv :)

/Lizzie

Jag skulle gärna se ett till Hamptonföl ;) . Men jag är väldigt partisk.

Jag är nöjd med henne. första fölet så jag har inte så mkt att jämföra med förutom varmblodingarnas på stuteriet och jag gillar temperamentet på denna.
Ska fixa lite nya bilder på henne och lägga ut i föltråden.

Kl

Går i betäckningstankar för min treåring e Belamour - Abantos. Det jag söker är en större gångarshingst som har avspänd skritt då hon ibland har tendenser till att spänna sig och gå i spansk skritt. Hon är endast ca 161 i nuläget och önskat lite mer mankhöjd på avkomman.

Har funderat över en "topp 5" hur länge som helst, men jag blir inte klokare över det :)

Fullständig stam http://http://blup.se/sv-SE/horses/227481-damour-swb

Kl.

Skulle tacksamt ta emot tips och råd om hingst till mitt sto. Världens absolut snällaste men kan bli både het och svårriden och därför värdesätter jag ett bra temperament på hingsten. Mitt sto är drygt 160 cm och jag skulle gärna se att en eventuell avkomma blev ca 165 cm. Avkomman är tänkt som hobbyhäst till mig men vill att det ska vara en hopphingst med bra gång ifall jag skulle sälja. Hon är Cascavelle - Kolibri.

Tyvärr har jag dålig koll på hennes exteriör (tar gärna emot åsikter) men jag vet att hon har en lång rygg så det har jag i åtanke. Tyvärr är dessa bilder de bästa jag har :o :rofl: På bilden där hon är lerig står hon i en liten nedförsbacke.

http://i1225.photobucket.com/albums/ee383/Hallonpajen/image.jpg

http://i1225.photobucket.com/albums/ee383/Hallonpajen/image-1.jpg

Någon som kan tipsa? :D

Fetcher N, Hip Hop, Nobel, Common Sense (kan dock ge smått) är rörliga hopphingstar med bra temperament. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka