Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

ang. Cormint så såg han jättefin ut men på exteriörbilden så står bakbenen närmre kameran så ryggen är nog lite längre än den ser ut att vara, skulle vara intressant att se andra bilder också .. =)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Om du nu inte litar på vår information ang förärvning tycker jag att du skall gå in på KWPN hemsida och informera dig ang Tangelo........
Helt riktigt som vi svarade tillför inte Colman storlek med det gör å andra sidan Calido via Odermus,ett bra tips ang storlek är att gå vidare med stostamman och inte bara dra förhastade slutsatser gällande hingstarna.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

**KL**
Typiskt..
Jag som nästan hade bestämt mig för Don Shufro och så visar det sig att han endast finns på FAI i DK om jag inte vill köra till Blue Hors.. Vet inte om jag är så sugen på det med föl (förhoppningsvis) vid sidan.. tar tydligen ca 5 timmar att köra dit och det är inte lika kul med sto och föl.. Och så finns han på FAI.. och med nya reglerna i ASVH så vet jag inte ens om det funkar med moderlivsimport? Vi kan ju alltid regga i Danmark annars ;).

Det finns ju fler intressanta hingstar i Danmark, men som i och för sig inte riktigt är elithingstar.. men annars intressanta.. men det finns det ju många som är.. En av dem är Seuzan och den andre Zonik.. Men då är frågan om de är bättre alternativ än våra bästa lovande unghingstar.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

**KL**
Typiskt..
Jag som nästan hade bestämt mig för Don Shufro och så visar det sig att han endast finns på FAI i DK om jag inte vill köra till Blue Hors.. Vet inte om jag är så sugen på det med föl (förhoppningsvis) vid sidan.. tar tydligen ca 5 timmar att köra dit och det är inte lika kul med sto och föl.. Och så finns han på FAI.. och med nya reglerna i ASVH så vet jag inte ens om det funkar med moderlivsimport? Vi kan ju alltid regga i Danmark annars ;).

Det finns ju fler intressanta hingstar i Danmark, men som i och för sig inte riktigt är elithingstar.. men annars intressanta.. men det finns det ju många som är.. En av dem är Seuzan och den andre Zonik.. Men då är frågan om de är bättre alternativ än våra bästa lovande unghingstar.

Don Schufro är erkänd i de flesta av de riktigt prestigefulla stamböckerna,där du isåfall kan regga avkomman(3ledfullstam på mödernet krävs som minimum)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Don Schufro är erkänd i de flesta av de riktigt prestigefulla stamböckerna,där du isåfall kan regga avkomman(3ledfullstam på mödernet krävs som minimum)

Ja någon borde väl vara intresserad av att registrera den avkomman om det nu blir så.
Ska fundera.. Känns som en riktigt rolig hingst att använda. Men han är godkänd i flera raser, det finns väl Oldenburgeravel i Sverige, och han är godkänd där.. borde jag inte kunna gå det hållet? Alltså att seminera i Sverige och regga avkomman i Oldenburg?
/U
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Så här ser mitt sto ut som jag funderar på att betäcka i vår då hon blir 3.

Hon är 2 år på fotot. Hon är efter Faustinus - Royal Olymp - Davignon. Just nu är hon 161 så hon blir ju inte så stor. Däremot finns det stort bakom då mamman var 174 och även mormorn.

Hon har lätta mjuka rörelser precis som hennes mamma hade och hon har även tyvärr ärtvt parallelllförskjutningen.

Jag vill gärna ha en större avkomma då jag tycker den här är i minsta laget, men den får inte bli för tung. Några tips :) ?

Jag har funderat lite på Don de Jeu.

12april010.jpg
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Stedinger ser ut att vara en intressant hingst men jag får en känsla av att han skulle lämna stort.. Har inte jämfört med stammen mot din, men om den kan vara lämplig så kanske det kunde vara en intressant hingst (om han finns tillgänglig nästa år).
Är det så stort bakom så hade jag inte varit så orolig för att få en liten avkomma, jag tycker mina blir större och större för varje generation. Tror mamman till min ridhäst är 163 cm, pappan 164.. Blev 169 cm, hennes avkomma e.169 hingst (om jag minns rätt) har med råge passerat 170 cm, och jag vågar inte mäta.. ;).
Min 2,5 åring växer också så det knakar.. Mamman 163 cm och pappan 166 cm och jag tror att denna blir ganska stor.. Annan stostam och jag valde en mindre hingst för att jag ville avla en till som blir ca 170 cm, men vi får väl se hur det går med det..
/U
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Dina blir större o större, jag befarar att mina blir mindre och mindre haha, trodde ärligt talat inte att mitt sto kunde ge en avkomma på under 165 men så fel man kan ha.

Kul att du säger Stedingar jag har funderat på honom. Men tänk om det blir ett jätteföl och hon får problem vid fölningen, det är väl det som oroar mig lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad jag har förstått så anpassar fölen sig. Svårigheten ligger väl mest i att fölen som i sin tur blir avelshästar får kortare kroppar och längre ben, och att det kan bli problem av den anledningen. Annars har man ju betäckt ponny med ex. halvblod och jag har inte hört att det skulle vara fara med det ur den synpunkten.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

ok
ja jag hoppas att det inte ska bli något problem, ush man läser ju en del här på buke om förlossningar som inte går bra..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Världen blir ju väldigt liten när man samlar så många på ett ställe.. men det kan ju alltid inträffa.. Hemskt men sant.. Oftast går det dock bra. Tror det kan gå illa även om man väljer en pyttehingst..
/U
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Så sant. Tack för feedbacken, tyvärr har jag inga bra svar på dina funderingar hoppas någon annan kan hjälpa dig, jag tänkte på det här med registrering.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lustigt egentligen.. Det jag tänker med risken med jätteföl är i första hand vem som ska rida dem.. Inte jättemånga som behöver en häst på över 175 cm..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nej det behöver man ju verkligen inte, men har man väl vant sig vid en större häst så känns det som normalt. Jag skulle gärna ha en 175 häst igen, fast det behöver jag ju inte.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*KL*

Tänkte faktiskt ta föl på Paj nästa år. Innan hon blir allt för gammal. Är sugen på Sohn der Sonne. Men eftersom har inte var i avel iår så hoppas jag på att han kommer att vara det 2013. Annars så lutar det åt San Amour.
Stoet är Bernstein - Qilted xx

Va spännande! Tyvärr lär han inte göra det om dom inte har fryst in semin efter honom (håller jag tummarna för men tror det ej) - för han ska kastreras nu i höst. Detta pga kombinationen av att han är inköpt som tävlingshäst, bristande efterfrågan från stoägare och mkt testosteron i kroppen (jobbigt för honom sj och i tävlingssituationerna).
Skulle velat betäckt om med honom redan iår efter att ha fått fram en SdS-avkomma som vi är fantastiskt nöjda med!!!

216361_10151083629815951_1350383116_n.jpg

532804_10150799256715951_454063297_n.jpg


Har du några fler kandidater i åtanke? Mkt spännande med Bernstein
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Behöver lite hjälp med funderingarna...
Ska ev betäcka 2 ston till våren, beroende på hur fölning går...

Grandezza e.Grannus-Carprilli-Aktuell
Betäcks endast om fölningen går bra och är frisk.

Vill ha en lätt hingst som nedärver lätthet, ej för stor, ej lång rygg...


Miranda e. Magritte-Anart
Första avkomman fick dubbeldiplom nu iår med 9-9 i hopp, funderar därför på en hopphingst med bra gång?

På henne gör det inget med stor hingst då hon själv är 164 :)
(har funderat på Florichello, Flore Star, Dalwhinnie)



Tips någon?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Så det är bestämt att han skall kastreras?

Har dom verkligen något alternativ tänker jag? han funkar inte på tävlingsbanan och knappt nån stoägare vill använda honom. Måste ju kännas fullständigt meningslöst att ha honom som hingst då. Jag tycker det ska bli väldigt intressant att se honom som valack! Tror på honom som sporthäst:).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Behöver lite hjälp med funderingarna...
Ska ev betäcka 2 ston till våren, beroende på hur fölning går...

Grandezza e.Grannus-Carprilli-Aktuell
Betäcks endast om fölningen går bra och är frisk.

Vill ha en lätt hingst som nedärver lätthet, ej för stor, ej lång rygg...


Miranda e. Magritte-Anart
Första avkomman fick dubbeldiplom nu iår med 9-9 i hopp, funderar därför på en hopphingst med bra gång?

På henne gör det inget med stor hingst då hon själv är 164 :)
(har funderat på Florichello, Flore Star, Dalwhinnie)



Tips någon?

stammässigt så skulle jag gå på Corlensky G när det gäller Magritte-Anart stoet, men det är ju för att jag själv har en e Corlensky G - Magritte - Anart ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Miranda e. Magritte-Anart
Första avkomman fick dubbeldiplom nu iår med 9-9 i hopp, funderar därför på en hopphingst med bra gång?

På henne gör det inget med stor hingst då hon själv är 164
(har funderat på Florichello, Flore Star, Dalwhinnie)

Ingen av de du har funderat på är ju direkt åt hopphållet.....

Men jag skulle nog ännu hellre ta en dressyrhingst som kan hoppa. Kolla på Shooting Star han fick bra resultat i hoppning (8-8) på sitt tyska prov.

Eller kanske Canterbury som ju är en väldigt allround hingst,både riktigt bra gång och förstås bra hopp.

Personlga favoriter är ju Corlensky G och Bravour.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp