Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Japp. Hon var helt rabiat att lasta och pepprade transporten med sina bakben.

Sen så fick jag tidsbrist (Massor med jobb + hästar + plugg...).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja det sammanfaller gärna!

Jag är jättesugen på Boceli som inte är tillgänglig i år.
Men först måste myntet jag stoppat i jorden börja blomma och pengarna börja växa ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Quaterback är ser ju typ ut som en ponny, kort och lite burkig, men superrörlig. :love:

Så upplever jag QB också!:D

Nu ska jag försöka låna ut solette till avel nästa år men jag har ju mina funderingar vad jag skulle vilja lägga för hingst på henne om vi betäcker om. SD 2 har jag haft som favorit ett tag och skulle vilja testa donnerhall blod på Sollan. Och SDS gör mig nyfiken minst sagt..

klart du ska betäcka om din fina Stella om möjlighet finns!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ska helst inte betäcka alls 2013, men drömma kan man väl få? :angel:

Och drömmen hade helt klart varit att betäcka med Damon Hill, nybliven tysk mästare :love:

Förutom att han är det nya stjärnskottet på dressyrhimlen är han en ganska lagom storlek för lilla mig, har rätt blod och inte helt värdelös över hinder heller! Hoppihopp Och inte minst: rätt färg ;)
Men det är kanske inte helt lätt (läs: billigt) att få tag på...

Annars hade jag gärna provat Skovens Rafael, hade gärna tagit honom i år men ville göra ett nytt försök eftersom det inte blev något av förra gången med Floricello. Ville inte riska med fryst i år heller pga kastningen.

Dille på mörkfuxar någon? :angel:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

(Men jisses så illa jag skriver. :o Får skylla på sömnbrist + dyslexi. ;)) Det är säkert därför jag gillar QB!

Om SDS får fler ungar alá Victovies så är jag banne mig också väldigt nyfiken på honom!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja jag har haft viss kontakt :), men det ser ut till att bli för stora kostnader samt lite andra omständigheter.
Hoppas han komemr tillbaka nästa år, det finns ialf funderingar kring det så håll tummarna! Om vi är flera som visar intresse så är chansen större!

Spännande med funderingar kring både Qb och Bocelli här inne! :bump: Riktigt fina hingstar

Stofamilj 36 väntar en Damon Hill - Topaasch nästa år :love:! (Och nej, inte min Topaasch Fackellilja utan ett sto som heter Theca :), båda tillhör Bordighera-grenen!)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag funderar på att betäcka min 10:a OBELLE :love: , 2013 med en dressyrhingst.
Hon har stammen: Broere Obelisk- Highlight - Weinbrand

Har lite funderingar men vill höra om ngn har spontanta tips o tankar!?:D


photo.php


photo.php


vet inte om bilderna syns? Får ta o lära mig hur man lägger upp bilder...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Intressant stam, tyvärr kan jag inte se bilderna, provade om jag kunde få fram dem men det gick inte.


kl
spännande att läsa om hingstval, inte utan att man själv funderar trots att jag inte ska ha fler hästar...
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tror det ska funka att se bilderna nu efter många om och men... :idea::angel:
OBELLE (2010)
e: Broere Obelisk (Matador-Clavecimbel) - Highlight (Nimmerdor-Lucky Boy xx) - Weinbrand

För er som inte är så bekanta med Obelisk så är det han som är far till Asterix som vann unghäst VM med Emmelie Scholtens i sadeln. Han har tävlat internationellt i svår klass i dressyr.

Kom gärna med tips!

obelle.jpg
[/IMG]


obi.jpg
[/IMG]
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hejsan hoppsan! :laugh:

Nu är jag back on track, vi körde hem sto + fölis nu i fredags,så nu går de på ett härligt bete :D

Jag funderar starkt på att betäcka om min tanta,om hon fortfarande är fräsch då ( 21 nästa år), men hon älskar verkligen att hon har blivit mamma igen, hela hon verkligen utstrålar en sådan glädje :love:

Och dels för att jag såå gärna vill få ett stoföl från henne.

Stammen på stoet är: Le Mans xx-Rockad-Barbarossa, mamman till stoet är ELIT-prem. Tillhör stofamilj 33.

Benedictin är liten, 160 cm i mkh., har gått Lätt fälttävlan & 120 hopp ( ev. 130 också) Har fått en tidigare avkomma innan årets hingstföl, som går MSV dressyr.

Vill främst ha en dressyrhingst eller multi. Funderar även åt ridponny, iom.hennes ringa storlek.

Bland ridponnyhingstarna i Sverige funderar jag på Verona´s Gerswin eller Cartier. Vad tror ni?, andra idér?

Bland SWB funderar jag på: Ludwigs Champion, Channon eller Chin Top.

Hjälp mig gärna med idér! :bow:

1zz0xa0.jpg


34fi9v9.jpg


2prtphe.jpg


18jdz5.jpg


2hggsia.jpg


( Den första bilden är från 2010, de andra 2 är från förra sommaren, och de 2 sista är från nu iår, ursäka sitsen :angel: )
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kul att du funderar på ponnyhingst:). Det är ju lite vågspel att använda ridponnyhingst med tanke på storleken. Ren welsh är nog lite säkrare, men det är skitsvårt att hitta info och filmer på de flesta welshar! Cartier tycker inte jag rör sig särskilt bra tyvärr, annars är han mycket vacker. Brännornas Rigoletto är en urläcker kille-men det finns stort bakom. Går ju alltid att spana på tyska hingstar som tex FS Mr Right som är far till Stellas Gräddnos:).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kul att du funderar på ponnyhingst:). Det är ju lite vågspel att använda ridponnyhingst med tanke på storleken. Ren welsh är nog lite säkrare, men det är skitsvårt att hitta info och filmer på de flesta welshar! Cartier tycker inte jag rör sig särskilt bra tyvärr, annars är han mycket vacker. Brännornas Rigoletto är en urläcker kille-men det finns stort bakom. Går ju alltid att spana på tyska hingstar som tex FS Mr Right som är far till Stellas Gräddnos:).

Spännande! :laugh: Ska kolla lite på Rigoletto, Vad tror du om Jarno?, urläcker färg enligt mig, eller Power Boy?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Håller med om att om du vill få fram en ponny-avkomma så får du vara noga med faderns storlek och även kolla upp bakomliggande storlekar, annars riskerar det bli en avkomma på 155. Jarno är maxad D-ponny, likaså Power Boy är stor. Jarno är annars både vacker och presterar på topp på dressyrbanorna. Med tanke på att ditt sto är brunt lär fölet inte ärva Jarnos gula färg. Power Boy har lämnat flertal framgångsrika avkommor. Ett exteriört starkt möderne kan dock vara av fördel, vilket jag inte uppfattar det som att stoet har utifrån bilderna? Rätta mig om jag tolkat bilderna fel.

En hingst med bra överlinje och starkt nedärvning på en bra hals skulle jag rekommendera att ha som ett viktigt kriterie när du letar efter en kandidat till henne utifrån bilderna på henne och hennes föl.

Henfynyth Tywysog (stavning?) är annars en framgångsrik B-ponny på dressyrbanorna med flera olika ryttare. Instämmer angående Rigoletto. Tipsar även om Monty, en B-ponny med samma hingstlinje som Rigoletto (Vermont). Har dock därmed också stort bakom.

Som dubbeltalang bland SWB ploppade Hip Hop upp samt Chatender och Canterbury.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det är väl en 50% chans att man får gult på en unge som är efter en gul hingst på ett brunt sto?
Det kan ju bli Palomino, Gulbrun eller Gulsvart.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL. Till er som vill ha lite storlek på era föl. Har sett 2 st avkommer efter Bravour 1197 och de är rejält stora och välväxta. Bravour är 170cm och fick 10-10 på hoppningen på kvaliten 2010 och tredje bästa gångartshäst. Avkommorna är också trevliga och nyfikna. Ett minus kan ju vara att han är skimmel...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hade för mig att det var mkt lägre prcentandel för att få en isabell då den bruna färgen har så starkt genomslagskraft. Fast du tänker på alla varianter? Tänkte visserligen främst på att ärva just Jarnos guldisabell-nyans. Har hittills inte sett ngn isabell efter kombo med en brun (inkl min egen Jarno - Vermont ^^). Vad som ligger bakom i stammen påverkar såklart med.
Lite spontant kunde jag dock tycka att stoägaren kunde fokusera på prestationen istället för färgen om jag får vara så öppen ;)


Lizzi: Intressant med Bravour
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hade för mig att det var mkt lägre prcentandel för att få en isabell då den bruna färgen har så starkt genomslagskraft. Fast du tänker på alla varianter? Tänkte visserligen främst på att ärva just Jarnos guldisabell-nyans. Har hittills inte sett ngn isabell efter kombo med en brun (inkl min egen Jarno - Vermont ^^). Vad som ligger bakom i stammen påverkar såklart med.
Lite spontant kunde jag dock tycka att stoägaren kunde fokusera på prestationen istället för färgen om jag får vara så öppen ;)


Lizzi: Intressant med Bravour

Hej uppskattar dina svar!.

Håller med dig ang. prestation kontra färg, jag är inte direkt färg-avels människa, utan gick på att Jarno just har bra prestationer, sedan var det bra att du påminde mig ang. hans mankhöjd.

Stoet fick: 7-8-7 på typ,HHB och extremiteter (stavning?) på sin kvalítetsbedömmning.

Så att lägga en hingst med god överlinje är att föredra ;)

Sedan har jag en fråga, Får man korsa mitt SWB sto med tex. welsh sek B som tex. denna Hewnotyog Togoy ( stavning?) och det blir en renrasig ridponny?

Tips på mera hingstar?:bow:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag menar totalt 50 % chans/risk till gult. :)
Det vill säga, gulbrun, palomino eller gulsvart.
Självklart är det prestationen som är viktigast. Men om man kan få båda så är det väl bäst. :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Finns en väldigt vacker welshhingst som är ny i Sverige och står på semin som heter Frankenhoehs Daylight. Han är mycket vacker och har en jättefin överlinje som skulle passa ditt sto:). Han är dessutom mycket förmånligt prissatt. Och så är han vansinnigt SÖT:love:!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp