Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Måste fråga folk som vet. Om det är en hingst och man har 3 insemineringar när man betalat språnget, är det vanligt att stoet inte tar sig på det? (fryst)
Varför har man 3 insemineringar på sig hos vissa hingstar och hos andra står det bara språngavgift. Vad är anledningen alltså?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Anledningen är nog att det är en fri marknad och hingstägarna är fria att sätta de priser de vill.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men är 3 insemineringar en bättre deal än inte? Jag kan inget sånt här. Säg att hingst nr 1 kostar 15 000 kr i språng för 3 insemineringar. Hingst 2 kostar 10 000 kr i språng. Förutom kvalitén på de små, vilket är mest kostnadseffektivt?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det beror ju på om du har ett sto som är lätt eller svårt att få dräktigt.
På mitt gammelsto skulle jag våga chansa eftersom hon på alla gånger utom en tagit sig på första. På ett krångelsto eller förstagångare hade jag inte gjort det. Där skulle jag helst vilja betala vid konstaterad dräktighet plus vid levande föl.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Finns en väldigt vacker welshhingst som är ny i Sverige och står på semin som heter Frankenhoehs Daylight. Han är mycket vacker och har en jättefin överlinje som skulle passa ditt sto:). Han är dessutom mycket förmånligt prissatt. Och så är han vansinnigt SÖT:love:!

Han var riktigt fin! :love:

Vet du någon hemsida till honom, skicka gärna PM! :laugh:

Vet någon ifall det finns någon Welsh/Connemara/New Forest/Ridponny-hingst som skulle kunna passa, vill ha bra överlinje, liten i storlek och röra sig bra.

Läste på om vilka raser som ger gdk ridponny och alla dessa var med, ink. halvblod. samt arab och ngn mer. :idea:

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han var riktigt fin! :love:

Vet du någon hemsida till honom, skicka gärna PM! :laugh:

Vet någon ifall det finns någon Welsh/Connemara/New Forest/Ridponny-hingst som skulle kunna passa, vill ha bra överlinje, liten i storlek och röra sig bra.

Läste på om vilka raser som ger gdk ridponny och alla dessa var med, ink. halvblod. samt arab och ngn mer. :idea:

Tacksam för svar :bow:

Och att hingsten gärna finns på semin är att föredra ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han var riktigt fin! :love:

Vet du någon hemsida till honom, skicka gärna PM! :laugh:

Vet någon ifall det finns någon Welsh/Connemara/New Forest/Ridponny-hingst som skulle kunna passa, vill ha bra överlinje, liten i storlek och röra sig bra.

Läste på om vilka raser som ger gdk ridponny och alla dessa var med, ink. halvblod. samt arab och ngn mer. :idea:

Tacksam för svar :bow:

Om man vill betäcka Hbl-Welsh rekommenderar jag Simberg Superman, han ger mycket fina avkommor med halvblods ston.

Den tyska welshen som nämns har inte licens i Sverige!!!!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

”Hewnotyog Togoy”, menar du Henfynyw Tywysog RWC3? Vill först tala om att han inte är en wesh, sektion B utan en welshponny av cobtyp sektion C. En avkomma med med halvblod x welsh kan du registrera som welsh partbred eller ridponny.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

personligen gillar jag Calido väldigt mycket, så jag hade nog inte tvekat, men jag vet inte hur det anses med så nära linjeavel på honom
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hittat en fin hingst, Cormint e:Calido-Carthago. Stoet är ju efter Odermus (Calido-Ramiro). Sett avkommor efter Cormint, himla fina! Men som sagt, han finns på min lista (han också).
Tack! :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hur ser Cormint ut i ryggen ? kan tänka mig att den är hyffsat lång.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Den ser inte ut att ha den långa Carthago länden/ryggen om inte bilderna är redigerade...
Förstår absolut att du blir sugen på att använda den
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Visst blir jag! Skulle vara kul att få in lite Carthago-blod! Min är ju (2 år) än så länge ganska kompakt och kort. Har en vän som har en Cormint-åring i stallet och den är så himla himla fin!
Upp på listan!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hittat en fin hingst, Cormint e:Calido-Carthago. Stoet är ju efter Odermus (Calido-Ramiro). Sett avkommor efter Cormint, himla fina! Men som sagt, han finns på min lista (han också).
Tack! :)

Både Odermus och Calido I är redan mkt linjeavlade så det avråder jag dig att plussa på ytterligare,men däremot använda C-blod till stoet-gärna en korrekt Carthago hingst.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack! Jag skriver upp det! Ja, nu har jag ju sett Tangelo som jag gillar (även om det inte är Carthago i honom) och två Carthago-hingstar jag också har på min lista är Colman och Carthino Z.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*KL*

Tänkte faktiskt ta föl på Paj nästa år. Innan hon blir allt för gammal. Är sugen på Sohn der Sonne. Men eftersom har inte var i avel iår så hoppas jag på att han kommer att vara det 2013. Annars så lutar det åt San Amour.
Stoet är Bernstein - Qilted xx
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jaha nu sitter jag och längtar till våren 2013, vill gärna betäcka ett av mina ston. Frågan är bara vilket. Egentligen borde valet vara självklart då den ena är en korsning och den andra har bra dressyrblod...

Har funderat lite på Blue Hors Hotline, det är en typ av häst jag gillar. Vill ha upp storleken lite och gärna lite längre ben.

Om jag ska betäcka korsningen är kravet att den måste ha lätt att samla sig, gärna bra bakben då hon har svårare för det. Sen vill jag gärna behålla lite av "frieserlooken" så helst ska hingsten inte ha någon fuxgen.

Rostad, jag var också sugen på Sohn der Sonne till mitt förra sto, han är läcker, vill dock inte ta honom till någon av de jag har nu.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL
Nu försvann Tangelo :( Han har långa kotor bak, något som de som tar in på honom i Sverige påstår att han inte nedärver, men jag har fått hjälp att kolla på avkommor (på bild) och de (kanske inte alla då) har långa kotor. Mitt sto har ju det också.... Så nu vet jag inte alls vad jag ska betäcka med. Samma person ansåg att Colman inte ger höjd, och mitt sto är lite litet. Vet dock inte hur mycket man ska lita på dessa importörer.

O Actionbreaker har enbart fryst och kostar 1500euro förra året, sett att det kostat 2000 euro i år, dessutom måste man åka iväg och seminera med honom.
Någon som vet på vilken typ av sto han blir bäst på?

VDL Bubalu är också en annan favorit men jag vet inte vad han passar på heller. Clarimo samma sak.

Hmm..jag som så gärna vill ha Laudanum xx i min häst...finns det andra hingstar som har honom nära i stammen?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp