Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Man vill inte ha isabeller för det är inte längre en godkänd färg. Däremot går gulbruna bra.

Isabell är inte godkänd färg på New Forest-hingstar födda efter 1990. Ston och valacker får vara isabeller.
Hingstar, ston och valacker får vara gulbruna och gulsvarta.
Regeln är minst sagt inkonsekvent, men det är The New Forest Pony Breeding and Cattle Society som är moderföreningen i England som sätter reglerna vad som skall gälla i "moderstamboken" (The New Forest Pony Stud Book), och vi i Sverige som "dotterförening" får rätta oss efter detta...:grin:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tangelo v/d Zuuthoeve har fallit väl ut med Odermus i KWPN.Victoria Almgren har en fin sådan i stallet.
tack! kollade på honom och vad fin han är!! Han står högst på min lista nu :D Ska bara kolla lite mer på hans exteriör.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ok.

Jag tror att jag har hittat Stellas nya fästman (eller hennes dotters fästman i framtiden? :D)

http://www.youtube.com/watch?v=RkhxT6a2AMo&feature=related

Oh va häftig! Ja lätt att du ska tag honom! :love:


*kl*
För egen del vill jag ta Sohn der Sonne nästa år om han bara kommer tillbaka i avel *håller alla tummar och tår*, annars har vi diskuterat om Emerson e.Wynton som köpts in till Sverige samt Chaigon e.BH Soprano - BH Hertug som tävlar framgångsrikt och som vi sett mkt ute på banorna, otroligt ridbar och läcker :d. Kommer till bruks i vår som prestationshingst!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag borde egentligen betäcka med honom i år, han står på EU station i år, och man vet ju inte hur det ser ut nästa år...

Det är väl nästan ett måste att du betäcker med Sohn der Sonne igen? ;)

Jag är sjukt nyfiken på Sohn der Sonne ungen som vi ska få här hemma, är det en hingst så ska den säljas. :d Man kanske ska bli halvblodsryttare? :angel:
Mest för att din Sohn der Sonne är så extremt lyckad!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hade jag varit i din sits hade jag betäckt, jag tycker det är lättare att få dräktigt när stoet är "igång i aveln" så att säga. Läste att du funderade på att betäcka nästa år?

Fast sen vet jag ju inte hur du planerat att göra med avkommorna, man kan ju inte samla på sig hur många som helst. Men tre hinner du säkert med :p
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Klart att du ska betäcka i år igen! Stella är inte purung och så fin som årets lilla krämbulle är är det i princip helgerån att inte betäcka;)!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker det är för sent att börja betäcka på nästa brunst, hon gick precis ur fölbrunsten.
Sen så är jag väl lite avskräckt från årets fölning och allt runt omkring.

Hade mitt sto haft stamtavla så hade jag kanske kunnat att sälja, men avkommorna lär inte gå att sälja förens de är inridna och så vidare.

Eftersom att hon inte har någon stamtavla så vill jag även se hur hennes avkomma blir innan jag betäcker igen, känns dumt att betäcka igen
om det inte blir något bra, även om hennes föl har fantastisk färg och teckning så vill jag ju att hon ska nedärva sin gång också.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tillhör ju inte SdS-fansen även om det inte går att motstå din ursnygga unge;)! Förstår att du vill använda honom igen:).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Så himla sent är det inte, tycker inte jag iaf:). Förstår att du vill se mer av gången på din räser-men galoppen ser iaf mycket bra ut:p. Personligen hade jag nog grämt mig mer om jag INTE betäckt om det nu visar sig att krämbullen blir en superstar:).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har du överhuvudtaget kollat om du inte kan lösa 1 stolicens på honom redan iår . Ring ägaren eller det kanske inte går att göra så ? Det kanske blir för stora kostnader för hingstägaren med prover osv ?

Mia

Iron W . Det var en rent av skitfin ridponnyhingst , kör på med Stella medans hon är igång i betäcknngsmojängen ,,,,då tar dom sig bäst med en fölis vid sidan :love:
Du har ju ett helt år på dig att smälta årets skräckfärd med den lille som gick bra för att du var en påläst och förutseende hästägare ;)

Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag är väl skadad från förra året när Stella resorberade ganska sent och fick betäckas om.
Det blev verkligen svindyrt - för ett ponnyföl (+ att veterinärvården när hon föddes gick på runt 40 000 också. Visserligen är hon försäkrad men ändå.)

Jag veeet, jag kommer också gräma mig om Gräddnosen blir bra och jag inte betäcker om. :( Men det finns så många minus.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Allt hade varit så mycket enklare också om man har eget stall att fylla med ponnier. Att ha inhyrt och flera stycken blir ju hiskeligt dyrt:/. Klämmer dock in en liten fördel med att det är lättare att hon tar sig direkt och det blir enkelt när hon har föl vid sidan;).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Japp det är svindyrt och nu när jag inte vet om jag ska plugga eller jobba i höst så blir det ju olämpligt på så vis också.
Att ha tre stycken inackorderade går ju inte om jag ska plugga.

Hon tog sig direkt förra året. :) Men det kanske blir värre nästa år.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag är 99% säker på att det får bli Quaterback till min tant nästa år (om hans simmare inte ser katastrofdåliga ut). Tanken är att jag ska behålla själv och jag vill ju egentligen ha en ponny men känner inte att det riktigt är vad jag borde satsa på nu så blir det en rörlig allroundhäst i jätteponnyformat så skulle jag bli jätteglad :angel:. ASVHs avelsmål på superädla, långlinjerade dressyrhästar på 1.80 passar inte riktigt lilla mig.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Quaterback är ser ju typ ut som en ponny, kort och lite burkig, men superrörlig. :love:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad blev så dyrt med betäckningen förra året? Lite nyfiken nu när jag har samma veterinär..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag fick byta station då märra inte gick att köra, hon blev skogstokig efter första gången hon blev dräktig.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp