Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Eftersom att jag bestämt mig för att inte betäcka om mitt ponnysto i år, hon fölar sent och så vill jag se om ungen
någorlunda bra ombetäckning så då blir det 2013 som hon ska betäckas. Det blir då en tysk ridponny eller en cob hingst,
tyvärr så har jag inte hittat någon cob hingst här i Sverige som jag verkligen vill använda. Vet inte om det går att hitta
något utomlands heller på färsk semin. Men jag har tid på mig att efterforska.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Haha ja det verkar ju onekligen så!

Ja Heraldik xx hade inte varit fel, synd det inte finns något kvar ju :( Men är du lite sugen på bra fullblodsblod, som är relativt lätt-tillgängligt så kan jag tipsa om Fly Society xx som står i DK, fantastiskt vacker häst, bra gång oxå. Hans far, Fly Infact xx, är inte heller fy skam, men han finns bara på naturlig betäckning, oxå i DK. Annars finns ju Likoto xx oxå, men det är nog mer av ett projekt att få tag på något från honom skulle jag gissa.

Jag ger inte så mycket för de svenska fullblodshingstarna om jag ska vara ärlig, men en som brukar lämna avkommer som hoppar bra är Spectacular Tide xx.

Du blev ju tipsad om Lucky Point innan, så nu tänkte jag läsa på lite om honom oxå :p
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har du kollat på Fjordglimt Sir Thompsson, visserligen är han väl mest tävlad hoppning men rör sig väldigt trevligt också och har en fantastisk utstrålning och lite lättare i modellen. Är min absoluta favorit bland cobarna idag om man bortser från Broughton Replica.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Den har jag ju inte tänkt på eftersom att den gått hoppning! Tack för tipset.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kl

Nån som vet om De Niro är tillgänglig i Sverige?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det finns ju ett flertal trevliga hingstar med Heraldik xx i första eller andra led. :)

Går avkomman att sälja då? Är de så populära?
Vad skulle du välja då?

Vad tror du annars om Royaldik? (vet att han inte har Heraldik i sig :))
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tänkte först starta egen tråd men jag kanske kan få hänga på här? Hade inte tänkt betäcka i år men har nästan ändrat mig...:o Har ett 6-årigt sto e. Cardento-Irländsk mamma troligtvis med mycket fullblod. Hon är rätt liten ca 162 cm men framförallt väldigt finlemmad o skulle behöva lite mer massa. Ngt utåt tåad fram men för övrigt fin exteriör. Har gjort ett par starter 120 o hoppar super, bra galopp o skritt normal trav. MEN hon är ngt vass i humöret så jag söker snäll hingst med dokumenterat snälla o trevliga avkommor och fölet är tänkt som fälttävlans häst.

Söker hopphingst med goda gångarter, som ger lite storlek på avkommorna, och med bra gångarter. Några förslag?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Precis!!! Men man kan ju inte från se hans fina nedärvning men som du säger 70 000kr.... :P
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Går avkomman att sälja då? Är de så populära?
Vad skulle du välja då?

Vad tror du annars om Royaldik? (vet att han inte har Heraldik i sig :))

Jag gillar Royaldik, men har är tyvärr en okänd hingst i Sverige.

Heraldik-sonen Herald tävlas nu av Eric Lamaze. Herald finns tillgängligt på fryst. Ett par lovande barnbarn är Mighty Magic, Black Jack (står hos Ludger Beerbaum), Arctic och Contano.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Numero Uno?
Jag som dressyrmänniska är lite småförälskad i den hingsten, har sett många unghästar efter honom som i alla fall på film ser ut att vara mkt trevliga både typ och rörelsemässigt. "Tyvärr" säljs dom nog som hopphästar allihop;) och han finns nog bara att få tag på fryst och är inte gratis direkt. Har ingen riktig koll på hur dom är mentalt heller om jag ska vara ärlig då jag bara träffat en som var känslig men väldigt positiv.

Annars tycker jag det finns mycket linjeavlat på Landgraf/Ladykiller som sägs ge både hopp, gång och bra psyke. Ludwigs Champion och Nobel tex
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Du vet inte om han har några avkommor som tävlar dressyr? (Fjordglimt Sir Thopmsson alltså.)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag vet faktiskt inte om han har några som börjat tävla än. Han blev godkänd 2003 (gillade honom då han både var snygg och betedde sig vettigt trots massor med skrikande unghingstar överallt) om jag kommer ihåg rätt men hittar inga avkommor i blå basen fören 2007 så inte säkert att dom kommit igång att tävla mer än lätta klasser än. Men de som har visats på kvaliteten ser i alla fall hyfsat bra ut gångartsmässigt. Stuteriet han kommer ifrån har ju producerat en del bra dressyrponnys också. Han har en hel del gemensamt i stammen med
den här tex. Sen är det väl så att welsh coben är en så smal ras att dom bra hingstarna gärna används flitigt och förekommer i många stamtavlor både en och tre gånger. Det sköna med alla welshsektionerna är ju dock att en bra hingst fortfarande är en som både är snygg, vettig, rör sig och hoppar bra.
Är tyvärr bäst på welsh sek B så har inte jättekoll på vad pappa/morfar lämnat men finns mycket trevligt bakom. Gillar Thompsson just för att han travar rasmässigt men dessutom har en bra galopp nog för att klara av att hoppa msv banor (men det har nog många cobar egentligen, bara de inte skulle vara "i uppvisningsform" dvs grisfeta och trava så marken skakar).
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag skulle kolla på Feliciano, om han fortfarande är tillgänglig då det är dags
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nobel har jag funderat på, stall pooh har ju fina ft avkommor efter honom. Lc hade väl inte så bra ben eller har jag drömt det? Eftersom hon är ngt utåttåad vill jag ha en korrekt hingst.

Cirkus: varför feliciano? Känns ganska passé?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

LC har en 8a på benen och omdömet välbenad båda åren med lite olika kommentarer till så tror inte det är nåt större fel på hans ben och blup ser hyfsat ut.
http://blup.se/sv-SE/horses/197998-ludwigs-champion
Går jag bara på magkänsla så gillar jag honom bättre än Nobel men ska försöka titta på båda i sommar.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tyckte att han stämmer in på många, kanske rent av alla av dina kriterier helt enkelt. Om det är viktigt med en hingst som känns modernare så är det också svårare att veta vad den givit. Han är för övrigt en av de hingstar som fått fälttävlans index.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Annars finns Fetcher N som har placeringar i 1.50 och som hade dubbeldiplom på treårs så rör sig nog inte kattskit.

Har man xx-sto och lite lättare dam så tror jag han är klockren som producent till ft och hoppning:) Jag tror han fungerar ypperligt till vanliga ston också visserligen.
Ska ha mkt trevligt temperament som han nedärver.

Pappa Fille blir nog aldrig passé en fantastisk avelshingst och tävlingshäst. Vi borde bli duktigare på att använda våra gamla toppförvärvare:love:


Tyvärr bor han för långt bort annars hade jag mkt gärna använt honom.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp