Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL

Jag har nog nästan bestämt mig för att det blir antingen Cartier eller Cosmeo på Z 2013. Men mycket kan ju hända tills dess :D
OM jag mot förmodan skulle få för mig att betäcka L så blir det nog med Corlensky G!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Så fort man bestämt sig så hittar man någonting annat som ser spännande ut som man bara måste kolla på;).
Jag har tex hela tiden tänkt att jag vill ha någonting i alla fall delvis hoppstammat men som tävlar dressyr men så råkade jag få syn på en jättefin unghäst e:Wallenberg (Stakkato-LiberoH) som typmässigt var helt i min smak och både hoppade och rörde sig jättetrevligt så nu sitter jag i smyg och kollar på Stakkato med söner :o
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Haha, håller med dig om att det dyker upp nya hingstar hela tiden ;)
De hingstar som man brukar ha haft funderingar på från föregående år brukar komma i skymundan för andra som man upptäcker samma år som man ska betäcka ^^.
För nästa år pratas det för tillfället lite om Floricello och Bordeaux (båda som vi var mkt intresserade av redan för årets betäckning) samt Twilight. Jag är fortfarande väldigt sugen på Quattro B, men får ha massan i beaktande.
Alltid lika kul att kika runt!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*kl*
Jag funderar också på nästa år, men mycket beror på hur lätt stoet tar sig, hur fölet blir och givetvis hur hon är som mamma. Jag funderar i banorna att ta en olika typer av hingstar första åren för att se hur hon lämnar. Andra hingstar som skulle vara intressant att prova på henne är ex Don Schufro, Bellagio, , Ampere och BH Zack.. Helt oprövat kan vara spännande att prova senare, jag tycker ex. att den där Flore Star ser väldigt intressant ut.. Jag har fördelen att bo nära Danmark och ska kolla in deras hingstar lite mer. Men först hoppas jag allt går som planerat med årets betäckning och att det kommer ut en välskapt unge nästa år.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL
Diarado (för dyr), Actionbreaker (fryst) står högt på min lista ännu men lite väl dyra för förstagångssto. Cosmeo står högt och framförallt Coronado!!!
Colman står också högt, liksom Herald. Och hundra andra ;)

Hur tycker ni Colman är rent exteriört? Jag behöver en hingst med superb överlinje och halsansättning.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han såg jättefin ut, härlig frambensteknik i galoppen :d
Skulle nog kunna tänka mig honom till min 10:a e: Chirlon-Napoleon-Pajazzo då jag funderar på att betäcka henne med ponnyhingst.
Vem var det du fick föl efter i år? hon blev ju en riktigt liten sockertopp :love::love:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Han är hur fin som helst! Lite stor att använda till halvblodssto kanske, men om man inte bryr sig om avkomman
blir lite stor så spelar det inte så stor roll. :)

Jag fick föl efter FS Mr Right, Hon är väldigt lik sin pappa.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL
Diarado (för dyr), Actionbreaker (fryst) står högt på min lista ännu men lite väl dyra för förstagångssto. Cosmeo står högt och framförallt Coronado!!!
Colman står också högt, liksom Herald. Och hundra andra ;)

Hur tycker ni Colman är rent exteriört? Jag behöver en hingst med superb överlinje och halsansättning.

Vad är det sto du har?
Colman är mkt fin i sin exteriör.Högställd och lätt i typen.Han tillför inte storlek.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kl, jag satt just å funderade på om man skulle starta en tråd som denna och så har den funnits ett tag redan! jädrar vad man missar när man har internet- vila ett tag.

Planen är att betäcka min 10- a 2013.

Stammen: e. Camaro M (calido I - landgraf) -ue: Martini -Cavalotti -Kampfgeist -Boris

En hyffsad exteriörbild nedan:
392434_10151778329490545_2043268150_n.jpg


Gångarterna kommer och går men iband glimtar det till rätt fina gångarter med + för påskjut och mekanik. Löshoppad endast miniskutt där det är svårt att se någon egentligt teknik än så länge, ser lätt och okomplicerat ut och öppnar upp fint bak.

Jag vill producera en hopphäst men med goda gångarter och bra ben. Vad skulle ni spontant lägga på henne?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Lucky Point?

Fick bra både på hopp och gång i sitt utländska bruksprov men jag kommer inte ihåg siffrorna. Har dessutom 9 på benen.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad är det sto du har?
Colman är mkt fin i sin exteriör.Högställd och lätt i typen.Han tillför inte storlek.

en 2åring (född 2010). E: Odermus R- Rhett Butler xx-Battleburn xx. Lite "halvtaskig" typ med brett ansatt hals, lite lågställd. Kort hals.

Hon kommer inte bli stor, runt 162cm, jag behöver inte så mycket större häst men vill inte ha en häst under 160cm.

Skulle va kul att få in lite Carthago-blod i henne. Fast jag vet inte, det finns ju så många fina hingstar:D

Balou Du Roet finns på listan, men jag får ju se såklart hur hon är att rida osv. Hon är social och lätthanterlig men det försigår mycket i huvudet och hon har energi till 1000 hästar.

Du har ju koll, vad tror du?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har inget sto f.2010 att betäcka nästa år, men jag fortsätter väl att betäcka mina gamla New Forest-tanter. :)

Dimmans Denitha RNF 187-S A-premierad e.Dennie RNF 37-S går till Dimmans Eros RNF 182
Lady Jane RNF 249-S ELIT-premierad e.Kantjes Ronaldo He.Stb.197 går till Dimmans Eros RNF 182
Dimmans Elmia RNF 2092 ELIT-premierad e.Silverlea Buckskin RNF 96 har jag inte bestämt... Jag har inte ens riktigt bestämt 100% hingst för 2012, men det lutar åt Miclas Aristocrat RNF 195 i år i allafall. Jag skulle vilja prova Rolökke Fixe RNF 150 på henne.

Jag har planer att visa en unghingst f.2010 vid avelsvärderingen 2013, vi får se hur han artar sig efter sommarbetet. Han är e.Jolly Roger RNF 109 u.Dimmans Elmia RNF 2092. Elmia har även lämnat hingstarna Dimmans Eros RNF 182 och Dimmans Elton RNF 198. Om han skulle bli godkänd kommer jag nog att prova honom på Denitha och Lady Jane.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

jag behöver en hingst som lämnar lite storlek. något tips? (har använt blup funktionen)

jag har tänkt på Cardento eller Stakkato men ingen av dem ger storlek vad jag vet...
Stammen på stoet är (Calido-Orlando-Landlord-Marco Polo)

(avböjer mig från kommentarer om att de hingstarna är väldigt olika jag vet att de är det jag har en tanke med min avel.)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hej!
Du kanske skulle prova Fixe på Kamé. Han är förmodligen homozygot för brunt.
Kurt har bara fått bruna trots fuxston. Den som är reggad m.fux är förmodligen en felreggad svart. I alla fall ger han ganska ädla avkommor med en väldigt bra bakdel.
Jag får förhoppningsvis en Fixe - Buckskin i år.
Hälsningar
Monica
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

en 2åring (född 2010). E: Odermus R- Rhett Butler xx-Battleburn xx. Lite "halvtaskig" typ med brett ansatt hals, lite lågställd. Kort hals.

Hon kommer inte bli stor, runt 162cm, jag behöver inte så mycket större häst men vill inte ha en häst under 160cm.

Skulle va kul att få in lite Carthago-blod i henne. Fast jag vet inte, det finns ju så många fina hingstar:D

Balou Du Roet finns på listan, men jag får ju se såklart hur hon är att rida osv. Hon är social och lätthanterlig men det försigår mycket i huvudet och hon har energi till 1000 hästar.

Du har ju koll, vad tror du?
Tangelo v/d Zuuthoeve har fallit väl ut med Odermus i KWPN.Victoria Almgren har en fin sådan i stallet.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kollade på honom och jädrar vad snygg han är! Han ska skrivas upp på min funderar-lista. Blir kanske lite mkt landgraf i stammen?

ngn som vet något om Contendro I, vad han har fått för omdömen, exteriör osv?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hej!
Du kanske skulle prova Fixe på Kamé. Han är förmodligen homozygot för brunt.
Kurt har bara fått bruna trots fuxston. Den som är reggad m.fux är förmodligen en felreggad svart. I alla fall ger han ganska ädla avkommor med en väldigt bra bakdel.
Jag får förhoppningsvis en Fixe - Buckskin i år.
Hälsningar
Monica

Måste bara fråga-vill man inte ha gula New Forrestar?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Man vill inte ha isabeller för det är inte längre en godkänd färg. Däremot går gulbruna bra.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hmm, vilken konstig regel. Vad är skillnaden liksom, förutom att grundfärgen är fux istället för brun:confused:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp