Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

jag funderar faktiskt på att betäcka mitt sto f-10 e Canturano-Contender nästa år - men bara kanske än så länge..

här är en bild på henne från i somras

IMG_1879.jpg


hon är stor, 165 cm hög nu och växer fortfarande. Kommer att sluta på strax över 170 cm kan jag tänka mig. Rör sig trevligt, galoppen bästa gångarten, bra ben, korrekt, lugn i temperamentet, men lite osäker på främmat folk.

förslag på hingst någon? (hoppstammad såklart)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Med du nya reglerna som ASVH har beslutat betyder det att du kan använda Don Schufro utan att behöva åka till Danmark. Orkade inte ge mig in i diskussionen i den andra tråden för att det känns som alla vill missförstå vad som faktiskt har beslutats... Stamboken har öppnats för att göra det lättare för alla! I ditt fall behöver man inte bo i Skåne (nära till resten av Europa) för att enkelt tillverka moderlivsimporter för att få gröna papper. Nu du kan tillverka fölet hemma i stället ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det där låter jätteintressant. Jag skulle så gärna vilja lägga Don Schufro på mitt Gauguin de Lully sto men vill inte köra henne långt då hon börjar bli till åren kommen och (förhoppningsvis) har föl vid sidan i vår. Jag har inte satt mig in i de nya reglerna öht men om jag förstår det rätt så ska man alltså kunna betäcka på sin hemmastation som vanligt eller??
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Med du nya reglerna som ASVH har beslutat betyder det att du kan använda Don Schufro utan att behöva åka till Danmark. Orkade inte ge mig in i diskussionen i den andra tråden för att det känns som alla vill missförstå vad som faktiskt har beslutats... Stamboken har öppnats för att göra det lättare för alla! I ditt fall behöver man inte bo i Skåne (nära till resten av Europa) för att enkelt tillverka moderlivsimporter för att få gröna papper. Nu du kan tillverka fölet hemma i stället ;)

Stämmer detta med Don schufro ?
Om han blivit dissat för avel i Sverige för medecinska skäl av ASVH går det väll ändå inte att regga en avkomma efter honom i ASVH efter man öppnat stamboken ?

Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ingen av de du har funderat på är ju direkt åt hopphållet.....

Men jag skulle nog ännu hellre ta en dressyrhingst som kan hoppa. Kolla på Shooting Star han fick bra resultat i hoppning (8-8) på sitt tyska prov.

Eller kanske Canterbury som ju är en väldigt allround hingst,både riktigt bra gång och förstås bra hopp.

Personlga favoriter är ju Corlensky G och Bravour.

Haha, nej detta var ju bara dressyr funderingarna ;) Fast Flore Star har ju samma mamma som Corlensky...

Synd att C inte blir kvar i sverige, är väldigt förtjust i han, Grandezza är ju dräktig med honom nu...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jo, ASVH frångår gamla defektlistan. Så Don Schufro och övriga som det varit tjat om under årens lopp (Romanov, Bretton Woods o s v) är helt okej nu.
Vi kommer att ha en av världens mest öppna stamböcker.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad är det som missförstås?
Är det många som missförstår är det kanske idé att informera bättre eller förklara tydligare?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jo, ASVH frångår gamla defektlistan. Så Don Schufro och övriga som det varit tjat om under årens lopp (Romanov, Bretton Woods o s v) är helt okej nu.
Vi kommer att ha en av världens mest öppna stamböcker.

Aha...;) Det har jag inte förstått eftersom Asvh skall godkänna hingsten även medcinskt så trodde jag det gällde att man godkände inte om hingsten var inom Asvh defektlista . Jahapp då får vi se hur det slutar .

Tack för svaret Mia
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Defektlistan kommer bara att frångås när det gäller hingstar som både själv presterat och visar förärvning i toppklass. Vi har nu en riktigt öppen stambok men kommer inte släppa in individer med "fel" om de inte säkert kan tillföra något som Don Schufro och Kannan.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Aha...;) Det har jag inte förstått eftersom Asvh skall godkänna hingsten även medcinskt så trodde jag det gällde att man godkände inte om hingsten var inom Asvh defektlista . Jahapp då får vi se hur det slutar .

Tack för svaret Mia

Riktigt intressant är den biten också hur Asvh har tänkt sig att få ihop den biten med tanke på att det faktiskt inte är de som bestämmer att det är ok att avla tex på dessa defekter, det är ju helt styrt att det är förbjudet enligt djurskyddslagen och med på jordbruksverkets defektlista över defekter som inte får avlas på. Så logiskt sätt är det alltså lagbrott att avla på dessa i sverige en rätt intressant aspekt som verkar vara helt bortglömd i diskussionen.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Fast Kannan hittade inte de svenska veterinärerna någonting på... eller?
Han betäckte väl både 2010 och förra året helt "lagligt".

Själv tycker jag att det är vettigare att använda sig av någon Don Schufro-son. Donnerhallblodet är väldigt väl representerat i Sverige så jag vet inte varför det är så viktigt att använda just DS.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Tack för det svaret! Det låter ju himla bra om det är så. Vill ju gärna behålla sto med föl hemma om möjligt. Nu är det ju länge tills det är dags, hon fölar inte förrän 20 maj om allt går som det ska..
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Fast Kannan hittade inte de svenska veterinärerna någonting på... eller?
Han betäckte väl både 2010 och förra året helt "lagligt".

Själv tycker jag att det är vettigare att använda sig av någon Don Schufro-son. Donnerhallblodet är väldigt väl representerat i Sverige så jag vet inte varför det är så viktigt att använda just DS.

Det är bara trevligt att kunna använda Don Schufro som verkligen visat att han levererat, det är ju trots allt en av världens bästa dressyrhingstar, och det är inte säkert att sönerna blir det. Det finns i och för sig många spännande yngre hingstar också men jag uppfattar inte att DS har blivit omodern utan levererar fortfarande. Även om sönerna kan vara bra så vet vi inte säkert, och även om ex. Bocelli enligt blup verkar lämna bra avkommor så vet jag inte hur lättsåld avkomman är.. Och även om han kommer från ett mycket bra möderne så vet jag inte om jag tror att han är en bättre avelshingst än sin far..
Stoet är oprövat och det är en tuff marknad. Är inte intresserad av att producera ännu en häst som försvinner in i massan av trevliga hobbyhästar eftersom jag än så länge tror på mitt sto, och tror att hon kan leverera betyligt mycket mer än så. Hur ska man annars tänka för att hitta (rätt) köpare till sina föl?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tror du tänker rätt, Don Schufro är en hingst som många dressyrryttare har ett gott öga till (vad jag hört i alla fall) och det är en faktor att ta hänsyn till när man väljer hingst, absolut!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det var så jag tänkte.. Hur är det egentligen med Romanov? Han är i ropet som sporthäst, men hur är det som avelshingst och förhoppning om säljbar avkomma i Sverige?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL. Till er som vill ha lite storlek på era föl. Har sett 2 st avkommer efter Bravour 1197 och de är rejält stora och välväxta. Bravour är 170cm och fick 10-10 på hoppningen på kvaliten 2010 och tredje bästa gångartshäst. Avkommorna är också trevliga och nyfikna. Ett minus kan ju vara att han är skimmel...

Jag har en avkomma efter Bravour och hon ser ut att bli stor och hon är väldigt välbyggd och lätt i typen =) Jag funderar på att betäcka halvsystern till henne e Nintender med han också.

Min 10:a blev mycket mindre än jag trodde ligger nu på 154cm ( mamman var 167 och Nintender är ca 170cm.
Så jag behöver lite storlek till näst kommande generation ;) Hon har väldigt trevligt språng, bra gångarter.
Dom som ligger högst just nu är.
Bravour
Canterbury

Någon som har något annat tips?

http://www.blup.se/sv-SE/horses/227501-nixi-rox-swb Här är stammen.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kl
min dotter har fått ett äldre halvblodsto som är i gott skick o hull. Vi funderar på att betäcka henne till våren med helst en hopphingst med goda gångarter.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/86428-la-petite-fleur-5-swb

Cohiba och Canterbury har jag ett gott öga till när det gäller hopphingstar som rör sig bra. Kanske att någon av dem skulle vara intressant?

Funderingar.. Chirac har väl inte alltid lämnat de lättaste avkommorna och Urbino brukar lämna en del nerv. Framförallt Urbino har lämnat mycket bra. Det kan vara att det är bra att linjeavla på Urbino.. Jag skulle hellre lagt en dressyrhingst på henne även om de gamla hingstarna hoppade väl och lämnade avkommor som kunde det mesta.

Har hon inte haft föl tidigare? I så fall skulle jag nog fokusera på vilka hingstar som står stationerade på köravstånd och välja en hingst som står på station i närheten.. (Jag bor så jag har massor att välja mellan vid en sådan gallring, det är ju inte alla som gör det)
/U
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det där låter jätteintressant. Jag skulle så gärna vilja lägga Don Schufro på mitt Gauguin de Lully sto men vill inte köra henne långt då hon börjar bli till åren kommen och (förhoppningsvis) har föl vid sidan i vår. Jag har inte satt mig in i de nya reglerna öht men om jag förstår det rätt så ska man alltså kunna betäcka på sin hemmastation som vanligt eller??

Länge sedan jag var här inne nu men Don Schufro ligger mig också varmt om hjärtat. Dock läser jag detta på Blue Hors hemsida: OBS: Der sendes IKKE kølesæd fra Don Schufro. Al inseminering med frisk sæd foregår på Blue Hors.
Innebär det då att det inte skickas från honom? Någon som forskat närmare och vet mer?
Jag behöver STORLEK till mitt sto och har annars varit inne på Don Romantic till henne, ger han överlag större än sin far?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp