Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

DS finns på FAI, har varit i kontakt med BH om detta och den ska fungera bra.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Skiljer det i pris på det frysta då eller? Har aldrig använt fryst + att stoet ej betäckts sedan 2010 (sista fölet 2011, fått 4 på raken).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag frågade inte. Ville bara veta om det fanns med tanke på att jag hade kunnat nöja mig att köra över bron och inte hela vägen till BH. Men nu verkar det ju som det kan gå att lösa i Sverige om någon importerar på honom vill säga.
Jag har aldrig provat FAI och är väl inte så tuff ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Cohiba och Canterbury har jag ett gott öga till när det gäller hopphingstar som rör sig bra. Kanske att någon av dem skulle vara intressant?

Funderingar.. Chirac har väl inte alltid lämnat de lättaste avkommorna och Urbino brukar lämna en del nerv. Framförallt Urbino har lämnat mycket bra. Det kan vara att det är bra att linjeavla på Urbino.. Jag skulle hellre lagt en dressyrhingst på henne även om de gamla hingstarna hoppade väl och lämnade avkommor som kunde det mesta.

Har hon inte haft föl tidigare? I så fall skulle jag nog fokusera på vilka hingstar som står stationerade på köravstånd och välja en hingst som står på station i närheten.. (Jag bor så jag har massor att välja mellan vid en sådan gallring, det är ju inte alla som gör det)
/U

vi har ryvärr inte så stort utbud här i stockholm, möjligen de som finns på Stjärnborg. Fleur har lite egen vilja men är annars en stencool dam som inte har speciellt mkt nerv. Lite grövre än dagens halvblod men lätt i steg o väldigt lätt att rida ihop. Har fått tips om Lamborghini, fördelen med honom är att han har levande föl avgift vliket är ett plus på ett så gammalt maidensto.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

vi har ryvärr inte så stort utbud här i stockholm, möjligen de som finns på Stjärnborg. Fleur har lite egen vilja men är annars en stencool dam som inte har speciellt mkt nerv. Lite grövre än dagens halvblod men lätt i steg o väldigt lätt att rida ihop. Har fått tips om Lamborghini, fördelen med honom är att han har levande föl avgift vliket är ett plus på ett så gammalt maidensto.

Och det är Lövsta om jag förstått det rätt? De har väl några hingstar på station som inte är så tråkiga, iallafall sett till dressyrhingstar. Vet inte vad de har för planer nästa år./Ulrika
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Jag har hittat en het kandidat till Miranda!! Seuzan e.BH Zack ue Don Shuffro :love::love: Vilken häst! Hoppas att han kan bli godkänd i sverige bara...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Jag har hittat en het kandidat till Miranda!! Seuzan e.BH Zack ue Don Shuffro :love::love: Vilken häst! Hoppas att han kan bli godkänd i sverige bara...

Är redan ett femtontal ston dräktiga med honom i Sverige. Spelar nog ingen roll vilken färg dom ungarna får på papperna om han förärver sig bra. Men med nya reglerna borde du väl få gröna papper. Han har dock en OCD-markering som är mild och som DWB valt att inte bry sig om med tanke på hans talang.

Tycker dock att det hade varit intressant med en hopphingst på Miranda. Hennes gamla ryttare här på Buke har betättat att hon hoppar riktigt bra och egentligen har hon ganska mycket hoppstam:).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har ju aldrig haft ett dressyrsto innan, så jag har ju många finingar jag vill använda;) Men visst har jag ju funderingar på en viss hopphingst med... Dock har jag en köpare på fölet om jag använder Suezan :d
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Men har du köpare redan är det ju bara att tuta och köra:). Då spelar det väl ingen roll vilken färf papperna blir?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vet inte om ASVH ger gröna papper till hans avkommor.

Dock är Suezans OCD den värsta sorten, i bakknä. Omtalade Bretton Woods i Holland har sin förändring i hasen som anses något bättre. Båda hingstarna har släppts igenom pga deras enorma talang men man är också mycket öppen mot stoägarna att dessa fel finns.

Som ryttare skulle jag lätt kunna köpa en bra åring efter honom så att man kan röntga, vet inte om jag skulle våga innan. Avkommorna kommer säkert vara lättsålda ändå, iaf första åren innan man ser om han förärver OCDn och hur hållbarheten är. Man kan bara hoppas på att han inte ger den vidare till sina avkommor ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Nu är det bara lite över 1 år kvar tills vi ska välja hingstar för 2013 ;)
Är det många -10or som ska betäckas? Andra ston? :D

Nu är det bara lite över 4 månader tills säsongen drar igång :p

Jag ska försöka få två av mina dräktiga nästa år. Tyvärr tog sig bara en i år. Jag är gröngöling när det gäller avel så jag tog hjälp av ASVHs rådgivare vid val av hingst. Det var riktigt roliga intressanta diskussioner :D som resulterade i valen Diarado och Cabachon.

Tar tacksamt emot rådgivning från er mer erfarna uppfödare här inne om val av hingst för 2013.

Denna infon skickades till ASVH:

Sto nr 1:
Stam: Landlord-Ceylon
3-årstest resultat: Klass 1 gångarter, Diplom hoppning
Tävlingsresultat: Plac 130/CIC*/LA (tävlad 140/CIC**/MSVC) (Moder int. 160)
Tidigare avkommor, ange födelseår, bedömnings och tävlingsresultat:
Födelseår 2002, Tävlingsresultat Plac 145, Breeders, Falsterbo 5-och 6 år

Jag sa till rådgivaren att jag ville föda upp en häst till FT och han mer eller mindre idiotförklarde mig :p

Sto nr 2:
Stam: Landlord-Toe Hold xx
Tävlingsresultat: Plac 110/LB (Moder plac 140)
Tidigare avkommor, ange födelseår, bedömnings och tävlingsresultat:
Födelseår 2004, Tävlingsresultat Plac LA

Detta sto har även en avkomma född 2011 e Radisson
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Till ettan skulle jag titta på Hip Hop om det är en fälttävlansavkomma du är ute efter och stoet inte är för litet. Hans avkommor gick väldigt bra på Breeders i år. Ett annat alternativ är Cohiba, men jag tror att han lämnat Sverige?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Hip Hop var en av de hingstar som jag föreslog till ASVHs rådgivare vilket han förkastade. Jag kan ingenting om avel så jag slog Hip Hop ur hågen. Sto nr 1 är ca 172 (mamman mindre modell 160), sto nr 2 är 167 cm.

Cohiba är fin :d

Tack för din input!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

..och avkomman född 2002 (om jag hittat rätt) har ju Feliciano till pappa och den har ju blivit mycket lyckad.

Varför ansåg ASVH att Hip Hop inte var bra ?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

..och avkomman född 2002 (om jag hittat rätt) har ju Feliciano till pappa och den har ju blivit mycket lyckad.

Varför ansåg ASVH att Hip Hop inte var bra ?

Ja det var med tanke på den förra avkomman som jag föreslog Hip Hop samt att jag hört att han har bra temperament. Stoet är snäll men väldigt hård i skallen.

Jag kan säg så här, rådgivarens åsikt var att Hip Hop inte var ett bra val av flera starka skäl, jag vet inte om jag kan återge på ett öppet forum vad som sades i samtal mellan två personer :o. Det var rådgivarens uppfattning och eftersom denne är gammal i gamet och själv fött upp väldigt framgångsrika hästar så lyssnade jag :o
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har fött upp en Feliciano-Ceylon som fått gångartsdiplom. Han kan hoppa också men hade tyvärr inte lust att göra det på treårstestet;)
Till hans lillasyster e Szkopul kommer jag nästa år att välja Hip Hop för att få en fälttävlanshäst!

Lita på din egen känsla ihop med att du pratar med flera olika personer.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Det lät vettigt i mina öron det som sades och eftersom jag inte har så mycket kunskap så hade jag inte några "motargument" och sen är det väl så att pratar du med en okunning så är det lättare att pracka på argument :D Även om jag är tränad i jobbet att ha en ifrågasättande attityd :angel: så blev jag färgad av samtalet :o
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Du behöver inte be om ursäkt för att du inte var kritisk nog, alla har varit nybörjare någon gång, det är ett stadium man måste gå igenom.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Neej det behöver jag inte :o det är ju så mycket pengar man gamblar med när det gäller hästavel (i alla fall för mig) så jag vill välja hingst med så bra kunskapsbas som möjligt. Och den har jag inte själv. Än.:D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp