Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Kul att E ska betäckas igen (tyckte mycket om hennes mamma).
Jag tycker fö att det var bra att du inte tog Hip Hop på henne.
Tror inte det passar.
Å, vad svårt. En som är snabb upp från backen och är rädd om sig är Baltimore (Es mamma var kvick). Cardento?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja fina E :love:
Hon har varit duktig tävlingshäst i många år och så hållbar!! Alltid klockren på vetbes direkt ur boxen och alltid nollor i protokollet vid årliga hälsokoll/böjprov! Eg skulle hon väl få tävlat ett par år till men jag har inte tid och jag har drömt om en avkomma efter henne sen jag köpte henne för många år sen.
Nu hoppas jag förstås att allt går bra nu i vår med Diaradofölet och att jag kan betäcka om henne 2013 :bump:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tycker fö att det var bra att du inte tog Hip Hop på henne.
Tror inte det passar.
Å, vad svårt. En som är snabb upp från backen och är rädd om sig är Baltimore (Es mamma var kvick). Cardento?

E är snabb undan med sina framben men inte försiktig så som jag tycker att en "riktig" hopphäst ska vara. Hon har ett öga i varje hov men hoppar gärna snålt och "känner lite" på bommarna. Hon var perfekt till terränghoppning.
Jag har tänkt massor på Cardento men backade p g a att han är stor och älg precis som E :D
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Knuffar upp tråden lite igen....

Funderar för fullt på vad för hingstar som ska användas 2013..

Phaloma (Phaeton x- Carat) Är Cohiba och Arlando Z först på listan.. Men det är svårt och jag kommer säkert ändra mig hundra gånger.. Hon är dräktig med hip hop nu. Är lite rädd att fölungen ska bli liten, men hon verkar inte lämna så smått, 1-åringen är nu 152 cm och årsfölet kan nog betraktas som normalstor för att vara så pass sent född... om inte annat så är det inte mankhöjden som avgör om dom kan hoppa eller inte.. Men skulle nog gråta blod om det blir en ponny... :angel:

Wayana (Walt Disney- Bolero) Seuzan är ju fin.. Men även pappan Zack, har en fölunge uppstallad här som är Zack- Bellini och den är ruskigt fin! Verkar som zack typat den väldigt fin, och så vackert ansikte och hals.. Jag är kär... Tyvärr är inte Wayana lätt att få dräktig, så det smidigaste vore om det är en hingst som står på station inte typ 100 mil härifrån.. :( Dräktig med Zuidenwind i år.

"Blenda" (Lancet-Zeus) Dräktig med Camaro M, har en f-2010 med Diabeau som är väldigt fin, och så himla stabil i sitt psyke för sin ålder. Mamman har gått z hopp och z 2 dressyr i holland, hittar inte riktigt vad för klasser det egentligen är, men har hittat ett youtube klipp på nån som rider z2, och det ser inte lätt ut.. Blenda har gått 1,10 hoppning. Har en syster i sverige som just nu går 1,20. Funderingar går åt både dressyr och hoppning, gärna något lättsålt om det nu finns i dessa tider..

Någon som har några idéer?
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

z hopp och z 2 dressyr i holland, hittar inte riktigt vad för klasser det egentligen är

130-135 hoppning och MB dressyr ungefär, z2 dressyr första klass som innehåller galoppombyte i språnget. Googla "utländska tävlingsklasser" så får du bra:D träff, hela listan....
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
"Blenda" (Lancet-Zeus) Dräktig med Camaro M, har en f-2010 med Diabeau som är väldigt fin, och så himla stabil i sitt psyke för sin ålder. Mamman har gått z hopp och z 2 dressyr i holland, hittar inte riktigt vad för klasser det egentligen är, men har hittat ett youtube klipp på nån som rider z2, och det ser inte lätt ut..

A = De A staat voor 'Aspiranten', de hindernissen zijn hier max. 90 cm.
B = De B staat voor 'beginners', hierbij wordt gesprongen over hindernissen van max. 1,00 meter.
L = De L staat voor 'licht', hindernissen van 1,10 meter.
M = De M staat voor 'middelzwaar', hindernissen van 1,20 meter.
Z = De Z staat voor 'zwaar', hindernissen van 1,30 meter.
ZZ = De ZZ staat voor 'zeer zwaar', hindernissen van 1,35 meter.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl

Knuffar upp tråden lite igen....

Funderar för fullt på vad för hingstar som ska användas 2013..

Phaloma (Phaeton x- Carat) Är Cohiba och Arlando Z först på listan.. Men det är svårt och jag kommer säkert ändra mig hundra gånger.. Hon är dräktig med hip hop nu. Är lite rädd att fölungen ska bli liten, men hon verkar inte lämna så smått, 1-åringen är nu 152 cm och årsfölet kan nog betraktas som normalstor för att vara så pass sent född... om inte annat så är det inte mankhöjden som avgör om dom kan hoppa eller inte.. Men skulle nog gråta blod om det blir en ponny... :angel:

Wayana (Walt Disney- Bolero) Seuzan är ju fin.. Men även pappan Zack, har en fölunge uppstallad här som är Zack- Bellini och den är ruskigt fin! Verkar som zack typat den väldigt fin, och så vackert ansikte och hals.. Jag är kär... Tyvärr är inte Wayana lätt att få dräktig, så det smidigaste vore om det är en hingst som står på station inte typ 100 mil härifrån.. :( Dräktig med Zuidenwind i år.

"Blenda" (Lancet-Zeus) Dräktig med Camaro M, har en f-2010 med Diabeau som är väldigt fin, och så himla stabil i sitt psyke för sin ålder. Mamman har gått z hopp och z 2 dressyr i holland, hittar inte riktigt vad för klasser det egentligen är, men har hittat ett youtube klipp på nån som rider z2, och det ser inte lätt ut.. Blenda har gått 1,10 hoppning. Har en syster i sverige som just nu går 1,20. Funderingar går åt både dressyr och hoppning, gärna något lättsålt om det nu finns i dessa tider..

Någon som har några idéer?

:angel:

Skovens Rafael ;) på ALLA! :rofl:
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
funderingar går vidare, det finns ju en himla massa! Jag har sett (på youtube) på hingsten Chello III, och även om den är tråkbrun så tyckte jag den rörde sig fint och verkar hoppa väl. Så den finns också på listan nu ;)
Just nu är det Chello III, Colman (frågetecken), Tangelo vd Zuuthoeve (frågetecken), Cormint, Cosmeo, Carthino Z som ska jämföras med varandra. Tror jag. Finns säkert fler...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

glömde ju Cornado NRW. Har kontaktat tyskarna och frågat hur de tror det ser ut med semen från honom i vår.
På hemmaplan är det Bravour också...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag är ny i tråden och har suttit och läst igenom här, hoppas det är okej att jag tränger mig in. Om inte, säg bara till! Hur som planerar jag att låna ett sto i vår att betäcka. Håll i er nu för jag är ganska udda i min häst-smak!

Stoet är: (F)1, f. -05 e. Akribori-Napoleon-Slabang xx, svartbrun (svart, def..) runt 170 cm i mkh. Hon har haft två föl tidigare, av hyfsad storlek, dock med samma hingst. Hon är en typisk halvblod-med-inslag-av-fullblod-maffig-häst, om ni förstår vad jag menar. Alltså, stora bulliga muskler, maffig men inte med grova ben och grövre huvud. Psykisk är hon väldigt tuff och hård, men absolut ingen "knasig" häst. Ledartyp.

Vad jag vill ha är: en häst som för det första är hållbar, frisk och har trevligt psyke. En gångartshäst runt 175 cm i mkh, fux eller svart. Nu kommer det som de flesta rynkar på näsan åt, nämligen att jag föredrar de grövre halvbloden. Tänk gamla modellen hannoveranare! Stora fötter, stort huvud, och grov benstomme.

Hingstar: jag har fastnat lite extra för är Robespierre, White Star (var har han tagit vägen?? :( ) och Sao Paolo. Ev. Hohenzollern. Någon som har nån tanke på om dessa verkar helt knasiga för detta sto?

Övriga tankar?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Vad jag vill ha är: en häst som för det första är hållbar, frisk och har trevligt psyke. En gångartshäst runt 175 cm i mkh, fux eller svart. Nu kommer det som de flesta rynkar på näsan åt, nämligen att jag föredrar de grövre halvbloden. Tänk gamla modellen hannoveranare! Stora fötter, stort huvud, och grov benstomme.

Du kan ta stoet till Danmark och använda en Dansk Oldenborgare .
http://danskoldenborgavl.dk/
Det finns fortfarande Hannoveranerhingstar av den gamla typen i avel. Och Celle har ett stort lager fryst på på gamlingarna.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Don Romantic kanske är nåt? Damino SD är möjligen ett alternativ med reservation huruvida han verkar i avel eller inte (eller vad dom nu gör med honom). Hans första blup kom nu och det var inte så tokigt och han verkar lämna stort:).
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Allt hänger väl på hur den finansiella sidan ser ut till sommaren....
OM det finns tillräckligt med pengar så är jag väldigt sugen på Fetcher till min lilla fullblodsflicka (Sizzling Saga - Ditton Wood)
Sen har jag tre shettisston som ska betäckas (varav en är bortlovad och kommer säljas dräktig när -13 års föl är avvant), med vad har jag ingen aning om faktiskt.

Åsså har jag ett NF-sto av mindre modell, som jag vill ha en hingst som först och främst lämnar ett stabilt temperament, sen ska han också ha en BRA hals (utan tendens till underhals) och bra galopp. Hon är gammal och obesläktad med det mesta som finns i avel i dag (blå basen), så här tas gärna emot tips. Hingsten ska också vara väl fertil - hon blev inte dräktig på semin i år, men är ju väl undersökt och inga synliga fysiska hinder för dräktighet finns. Bör också ha en erfaren hingsthållare (ni behöver inte nämna några namn, utan bara undvika att tipsa om hingsthållare som inte hållit på så länge... ) av samma orsak.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har sett Damino SD på ett Napoleon sto. Det blev en väldigt snygg fölis (fux med bred bläs). Stor var den också! Över d-ponny måttet som åring... Rörde sig gjorde den också! Svävade fram...
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

kl
Har nu bestämt mig för att försöka ett år till med Dezza, förutsatt att fölningen går bra till sommaren. Men Vad ska man använda? Hade gärna tagit Corlensky igen, men han är ju såld o kastererad, o jag vet inte om det är så smart att ta fryst på en 22-åring? Visserligen mkt fertil, någon som provat?

Funderar på Canterbury, han borde passa henne...

Någon som har något mer förslag?
Ska vara en lätt hingst med långa ben, ej för stor eller lämna stort.
Dezza är e.Grannus-Carprilli-Aktuell
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Mitt sto Zephyr-Rex är nog dräktig med denna. Jadore E.Jaguar mail-Colino(Capitol1) http://youtu.be/fK_tTg1T7yA Sen skall jag betäcka henne i sommar igen. Har redan beslutat vilken hingst (hemligt). Men blir det inte honom så funderar jag på Diabeau Clinton x.
Skippy II. Vad tror ni om Diabeau?
Skall även betäcka våran arab 153cm och lurar på att lägga Diabeau på henne också. Skulle vi lägga en arabhingst på henne skall det vara en som är avlad för galopp. Så man kan starta den i framtiden eller så går vi åt att vi vill ha en ridhäst och då D är 168cm så får vi lite höjd på fölisen.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp