Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

elektros pappa Voltaire lämnar ju hästar som framförallt hoppar men som inte rör sig illa. Morfar Amor har lämnat mkt i bägge displinerna. Bamora har honom i tredje led tex (krack c-gribaldi-Amor). senare i elektros stam finns ju trakhener.

beach boy har även han lämnat dressyrhästar, lucky boy xx finns ju bla bakom beaujolais, morfar till Krack C.

Robin Z kanske inte har lämnat så värst mkt dressyr dock... Hartung ligger ju bakom bla hip hop (morfar), o han har i sin tur lämnat Isac (ue: master)

Efter det har vi ju Gaspari, o det klingar fint i alla dressyrnördars huvuden.

Så egentligen skulle man ju kunna säga att ditt sto är multistammat.

Då kanske du skulle titta på hingstar som även är det. Som t ex Canterbury, shooting star, flore star, bravour, corlensky G, kanske rent av chirlon!

Det beror ju på hur ditt sto ser ut osv. Men jag hade nog tänkt i de banorna iaf.

Electro är morfar till Hip Hop:)
Hartung mormorsfar

Till TS, jag skulle satsa på en rörlig hopphingst. Det förekommer att hoppstam ger dressyrhästar men väldigt sällan att dressyrstam ger hopphästar. Med så mycket hoppgener som ditt sto har är det inte säkert att hon nedärver sina egna gångarter. Ska du ha en häst till dig själv kan du titta på Lambourgini som ger modern typ, luftig gång och hoppförmåga. Däremot är kanske hans avkommor mer svårsålda för att han inte är så välkänd.

elektros pappa Voltaire lämnar ju hästar som framförallt hoppar men som inte rör sig illa. Morfar Amor har lämnat mkt i bägge displinerna. Bamora har honom i tredje led tex (krack c-gribaldi-Amor). senare i elektros stam finns ju trakhener.

beach boy har även han lämnat dressyrhästar, lucky boy xx finns ju bla bakom beaujolais, morfar till Krack C.

Robin Z kanske inte har lämnat så värst mkt dressyr dock... Hartung ligger ju bakom bla hip hop (morfar), o han har i sin tur lämnat Isac (ue: master)

Efter det har vi ju Gaspari, o det klingar fint i alla dressyrnördars huvuden.

Så egentligen skulle man ju kunna säga att ditt sto är multistammat.

Då kanske du skulle titta på hingstar som även är det. Som t ex Canterbury, shooting star, flore star, bravour, corlensky G, kanske rent av chirlon!

Det beror ju på hur ditt sto ser ut osv. Men jag hade nog tänkt i de banorna iaf.

Jisses!! Tänk vad kunnigt folk kan! Tack!! :bow:
"Multistammat" - Det tyckte jag speciellt mycket om :d

Electro är morfar till Hip Hop:)
Hartung mormorsfar

Till TS, jag skulle satsa på en rörlig hopphingst. Det förekommer att hoppstam ger dressyrhästar men väldigt sällan att dressyrstam ger hopphästar. Med så mycket hoppgener som ditt sto har är det inte säkert att hon nedärver sina egna gångarter. Ska du ha en häst till dig själv kan du titta på Lambourgini som ger modern typ, luftig gång och hoppförmåga. Däremot är kanske hans avkommor mer svårsålda för att han inte är så välkänd.

Rebeckasff här på Buke som mycket väl känner till mitt sto tycker ju absolut att jag ska ta Lambo.

När jag visade min fölunge på fölvisningen i somras sa domaren att dressyrryttarna borde börja kolla bland hopphästarna, eftersom gångarterna höjts enormt bland de hoppstammade fölen, så jag tror inte det är dumt att lägga hopphingst med gångarter (multitalang)på henne.

Nu har jag lyckats vira in mina tankebanor så långt in i träsket att jag kankse aldrig hitta ut, behöver hjälp! Var för 1 månad helt färdig med mitt val till mitt Schwadroenur-Cortez sto (160 cm) sen kom Zaladin å nu är jag helt jäkla förvirrad. Så pass att jag snart gråter, tyvärr fullt allvarlig... Har varit helt på det klara med Charmeur (Florencio-jazz) men gillar verkligen Zaladin. Å bara för det började jag även titta på Zack å nu vet jag ingenting längre.

Mitt sto är litet å lite långställt så hon behöver storlek å högställdhet, ridbarhet är inte heller fel. Hon är en bra häst, orädd å sätter sig lätt på rumpan men kan ibland ha lite åsikter. Behöver uppförsbacke på hingsten.

Hur ska man tänka? Ska man gå på en förärvare som Zack? En del säger att Zaladin kommer ge bättre då även han har rejäla förärvare i sig. Måste ju bestämma mig nu snart.

Det jag inte oroar mig över är gången, hon har tryck å svävmoment i alla gångarter, men uppförsbacke å storlek är ett måste. Vet något hur stort Zack ger, överlag menar jag? Jag ska inte svammla på, någon som kan resonera lite åt mig? Snälla?

Hur ska man tänka? Ska man gå på en förärvare som Zack? En del säger att Zaladin kommer ge bättre då även han har rejäla förärvare i sig. Måste ju bestämma mig nu snart.

O du menar att Florencio-Jazz inte är rejäla förärvare ;P

Du väljer mellan två oprövade kort till ett sto som du VET vad du MÅSTE förbättra. Vore det inte mer rimligt att du kollar på hingstar som iaf har fått nån eller fler fölårgångar?

Som Bellagio? JJ Rayban? Två högställda o flotta hingstar som du bör kunna hitta en hel del bilder på avkommorna på.

Hopplöst att försöka pracka på henne JJ mariaauto, jag har försöööökt ;) haha! :)
(stoets mamma är för övrigt dräktig med JJ, ska bli intressant att se vad som blir av den!)

Jag vet inte om jag tror på Corlensky G eftersom TS verkar efterfråga en lugnare avkomma och han har väl lite rykte om sig att få tuffa, storhoppande avkommor.... Jag skulle dock inte tveka att lägga honom på mitt sto men han verkar inte riktigt vara det som TS söker....

Vi "samtala" lite om honom i min tråd om Ravell som oxå råkade bli lite om Lambo... Dina avkommor efter honom såg verkligen jättetrevliga ut :)

Kollat upp nämda hingstar och måste säga att Canterbury fastnat. Gillar hans typ + att han verkar väldigt trevlig och lätthanterlig.

Mariaauto :-) jo, Charmeur har ju några toppförärvare i sig, annars hade jag nog inte haft såna stjärnögon på honom. Å jo, jag vet ju att jag borde borde borde :cry:, men den enda som har gett avkommor som jag är intresserad av som jag känner förnuftet OCH hjärtat får sitt är Zack. Är äckligt svag för Jazzavkommorna men måste vara försiktig då min dam har självförtroende högt över taken å är verkligen " här kommer jag, ur väg eller flytta på dig". Så... du tycker jag borde kolla mer på Zack som man börjar förstå vad han ger? Bellagio går bort för han verkar oxå ge samma typ av hjärna som min dam, å JJ ska min tjejs morsa snart poppa ut en avkomma till, tråkigt med samma hingst jue! Håll me nu joli! ;)
Har läst lite om förra årets Charmeurårgång å för mig lät det bra, men föl är ju föl.

MetalFairy Om jag tar Charmeur blir det långa-dyra vägen. KWPN och tilläggsregga i SWB sen, men samtidigt så hade det ju varit kul att få prova att gå genom alla breeders med en godkänd hingst, även om mitt hjärta klappar för Charmeur.

Tyvärr är jag nog låst på de 3 killarna, tror jag har ett öppet sinne, men det är nog i verkligeheten illa med det. Insnöad på vissa hingstar å vill verkligen ha dem i stammen, å jag tänker att hästar som Jazz, Floricello eller Rosseau eller Solos Landtinus (gillar att se Jazz, Florestan, Ulft o Argentinus mfl i järngänget) är så pass starka förärvare att de borde slå igenom, alla föl jag sett efter dem har de slått igenom men va f-n vet jag om min dam? Där har mormorn slått igenom (Zaffran e pontus som inte alls slagit igenom på min tjejs mamma som är en avbild av Cortez), vad slår igenom på henne?!

Jag är tacksam för era kommanter, även om ni inte håller med mig om mina 3 pöjkar.

Jag förstår vad du menar med att du gärna vill ha en häst med möjlighet att visas på breeders osv, det hade jag med velat. Vet oxå hur mycket du gillar Charmeur och jag tror verkligen han hade blivit bra, men förstår varför du funderar på andra likväl. Hade jag varit du, och velat som du nu gör, hade jag tagit en hingst där du får gröna papper på ungen, dels för att det är första fölet och det kan vara bra att ha gröna papper då, och dels för den ekonomiska och administrativa biten. I valet av hingst vet jag att du är mycket mer påläst och kunnig än jag, så där ger jag dig inga råd :) Men jag sitter här och hejjar på dig oavsett! ;)

men om du ändå ska gå den långa o dyra vägen kan du ju lika väl titta på Zhivago och Vivaldi :)

Ne, Krack c å Flemmingh är jag lite rädd för. Tvillinganlag sägs det å det gör mig mäkta rädd. Nojig jag vet :crazy: men alla komplikationer är jag jättenojig över, OCD, tvillinganlag å dyl går bort helt för mig. Fjant fjant...

Men det är ju stoet som avgör om det blir tvillingar eller inte? Det är sant att det finns en ärftlig benägenhet att få tvillingar, men den benägenheten visar sig genom att stoet ibland släpper två ägg istället för ett. Hingsten kan alltså inte alls påverka om det blir tvillingar eller inte, det är stoet som avgör den saken till 100%.

Eller menar du att du är rädd för att avkomman ska få en tvillingbenägenhet, för att du siktar på att behålla ett eventuellt stoföl som avelssto?

mitt sto är ju e krack c, o hon har inte haft det problemet iaf. Däremot är det skitsvårt o veta när hon brunstar... Men det är ju en annan sak, superfertil så vad spelar det för roll.. Blir lite dyrare för mig bara... ;O

Jaha, ja när du säger det å låter det ju väldigt logiskt... undrar hur jag vänt till detta för fölet vil jag inte ha kvar... har hört att flemming ger tvillingar, då måste det vara om stoet är efter flemming då såklart...haha.. vassaste kniven i stället här!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka