Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag grämer mig verkligen över att inte få SR.
Med tanke på att Gaal nu har pappan + en avkomma till SR
så tror jag att populariteten för hans avkommor kommer stiga också.

Kom inte ihåg vilken hingst som var inne på banan men vi reagerade också väldigt mkt på ryck o slit i munnen på den hästen :cry:

Min kompis som är hoppryttare undrade lite om det är så man rider dressyrhästar för hon tyckte det var hemskt ! Och jag kan bara hålla med...

Såg inte trevligt ut alls !

*kl*

Har någon något att säga om Sir Oldenburg?? Lämnar han stort, tungt eller?

Ring ASVH dom skulle ju göra en utvärdering av hingstarnas första årgångar sa dom förra året och jag har ringt för ett par månader sen och då var det på gång ....... dock sa dom inte vilket år !?!

Det finns månne skickligare ryttare, men i detta fall ansåg jag att det inte var ryttaren som red dåligt utan att hingsten såg ut till att ha en hals som är svår att forma och att bära på egen hand. Han drog emot handen, stökade en del med munnen även när ryttaren försökte ge den en chans att bära sig själv.

Sen hade gärna fler hästar fått ha hans boglöshet!

*kl*

Har någon något att säga om Sir Oldenburg?? Lämnar han stort, tungt eller?

Jag pratade med Jan-Ove Olsson för en tid sedan och han påtalade positivitet över vad Sir Oldenburg lämnat. Långlinjerat.
Jag har själv fött upp en (u:Bernstein) som blev betydligt ädlare än stoet och bättre typ. En bekant fick en undan sitt Cortez-sto som även den blev ganska ädel (stoets ädlaste avkomma) med mer storlek än min. Lika fin typ.

kl.
Jag velar fram och tillbaka om att betäcka mitt Bernstein - Neapel- Crown Point xx-sto i år eller ej. Hon har fått 4 föl på raken och betäcktes ej förra året.
Behöver hingst som ger större. Funderar på BH Zack? För-/nackdelar om honom????Planen är främst en avkomma att sälja då jag sedan tidigare sparat -09an undan henne.
Huvudbry!

För storlek och ädelhet hade jag kollat på Bellagio, har inte sett några små avkommor till honom.

Fick förra året en Bellagio - Weltmeyer och precis, den är låååångbent, elegant och med riktigt fin sida. Jättetrevlig individ, cool.
Dock är jag lite tveksam där med benstället på Bellagio pga paralellförskjutningen. Min -09a e Hohenstaufen II (som också han är paralellförskuten) är det med.
Men jag gillar Bellagio jättemycket för övrigt!

BH Zack tror jag på! Han verkar ju ha lämnat mycket bra alla redan. Flera hingstar godkändes ju både i Sverige & Danmark nu. Tyvärr är det något som inte riktigt "klickar" för mig personligen, jag faller inte för hans typ och hals. Tycker att typen på Bellagio tilltalar mig mer. Men onekligen är det en fin hingst!

Gillar också Bellagios typ mycket bättre än Zack´s. Precis som du säger.

Hjälp! Hjälp! Usch vad svårt detta är!!! Det som ska vara roligt har blivit till ångest och vakna nätter - JAG VET INTE VILKEN HINGST JAG SKA VÄLJA!

Här är mitt sto:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/42354-daisy-f-2-swb

Har varit inne på att förbättra trav och typ (mer högställd)... men efter att ännu en gång försökt åka ut på dressyrtävling med min 5 åring efter detta sto inser jag att jag behöver en hingst som nedärver ett mer stillsamt temperament :idea:! Vill inte heller ha en alltför stor avkomma.

Tar tacksamt emot förslag.......:bow:

hennes sista avkomma e: Bayron verkar ju vara riktigt bra. kanske göra om? kanske jag är tråkig men jag tycker du ska lägga hopphingst på henne! alt. multi. Kanske Feliciano som tidigare har blandat sig väl med Electro blodet. om du vill ha en yngre herre kanske Crelido som både är en typförbättrare och lite av multi. Tror inte det blir för mycket Corde men det kan ju disk.

Bayron exporterades för fem år sen och finns inte tillgänglig i Sverige.

kanske jag är tråkig men jag tycker du ska lägga hopphingst på henne!

Ja, även om hon inte verkar tävlas i hoppning så är det ju hoppstam rätt igenom, ner till en riktigt bra stostam (för hoppning) i botten. Känns onödigt hasardartat att ge sig på att försöka få fram en bra dressyrhäst med den genpoolen, tycker jag, så jag skulle inte våga lägga på en hingst som inte kunde hoppa. Annars riskerar man ju få en häst som varken rör sig eller hoppar, vad gör man med en sån?

Bayron exporterades för fem år sen och finns inte tillgänglig i Sverige.

Enligt Piaffs hemsida finns det fryst kvar men jag vet inte.

The Johanna: Älskar min lilla Vildblomma men hon gör själ för namnet..... Har fått mycket beröm för henne, vacker som en dag och gör sig betydligt bättre än vad 3-års visar, en ängel hemma men ett vilddjur på andra ställen där det finns hästar :-)!! Hoppas att det är en mognads och vane sak som kommer att ge sig efterhand hon sett mer av världen :crazy:

Hade nog tänkt mig en gångartshingst då jag själv lagt hoppningen på hyllan men jag förstår din tanke :)

Ingen har löst licens på honom. Jag har varit intresserad av honom själv, skulle använt honom när han exporterades.

så jag skulle inte våga lägga på en hingst som inte kunde hoppa. Annars riskerar man ju få en häst som varken rör sig eller hoppar, vad gör man med en sån?

:D Ja vad gör man med en sån.......:D

Jag förstår absolut tanken och resonemanget men jag vill ha en avkomma att behålla och tävla dressyr typ upp på msv nivå.

Har varit inne på Dionysos..... han verkar ju kunna hoppa oxå....

Men varför köper du inte en färdig dressyrunge då och lägger en hopphingst på ditt sto? :idea:

Jag förstår absolut tanken och resonemanget men jag vill ha en avkomma att behålla och tävla dressyr typ upp på msv nivå.

Givet stammen känns det lite som en högoddsare, måste jag erkänna. Ditt sto verkar inte riktigt ha anlag för att lämna Msv dressyr, åtminstone kan jag inte hitta några såna i stammen (däremot en hoper hopphästar).

Kanske en dubbelbegåvning i stil med Ludwigs Champion (ingen aning om han passar ditt sto i övrigt, dock, men det finns ju fler)? Så ökar du chanserna för att avkomman går att sälja som hopphäst, om den inte räcker till för dina dressyrambitioner.

Dionysos har ett hopp-blup på 80, inget jag skulle satsa på om jag ville ha en avkomma som kunde hoppa också.

Tanken var eg att tävla henne ett par år till men hon skadades förra våren och kommer inte komma upp till den nivå där jag var igen så därför fanns alternativen att bara låta henne gå och skrota och ridas när tid finnes (dvs oftast aldrig) el ta ytterligare ett föl på henne. Som marknaden är nu verkar det jättesvårt att sälja och eftersom hon inte är mer än B-premierad (inget diplom, selektionssto el liknande) så känns det näst omöjligt..... Därför beslutet till att avla till mig själv...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka