Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Gillar ju verkligen krack c själv å verkar ju nu slagit knop på min egen hjärna...haha... men nu orar jag inte börja gå egenom alla krack c å Flemmingar..haha...jg tyar icke mer. önskar jag vaknade å hade betäckt å allt var klapp å klart å gick inte att ångra

*KL*
Fick hem Hingstkalendern idag....såg att där var en del uppgifter som redan är inaktuella. Careme och Baltimore står att de finns på AI och TAI men det blir bara fryst på dom i år för att de ska tävlas.
Niveau står på AI och TAI men han ska ju inte alls vara tillgänglig i avel i år.

*kl*
Såg Irco Marco bland de som löst licens, längesedan sist.. Någon som funderar på honom? Såg även Irco Mena.. Trodde inte det fanns mer av dem!

Hmm... spännande.
Jag kanske borde (?), stostammen har tidigare lämnat godkänd hingst tillsammans med Irco Marco.
Men i år ska ingen betäckas, får se om någon av dem finns tillgängliga nästa år, i så fall ska jag fundera närmare på det!

Jag har samma "problem" med mitt sto, svårt att märka brunster och släpper 2 ägg.

kl

Jag har haft funderingar på Irco Mena tidigare, han har funnits tillgänglig på fryst både förra året och förra igen om jag inte missminner mig. Irco Marco däremot har jag inte vetat om funnits, men det är helt klart inflytelserika hingstar som säkert hade kunnat vara aktuella för mitt sto, men inte iår.

Senast ändrad:

Hahaha! :D Tänka va bra skorpan om du slapp allt och inte ens visst vilken hingst som blivit far till alla barnen ;)
Kör hårt Mariaauto, jag kan lämna vägbes, men etta inte lasta hästen ;)

kl
Gör en chansning och frågar er här i avelstråden.
Letar lämplig ponnyhingst till ett maxat C-ponnysto. Stoet har mängder med meriter upp till msv A, gått många SM m.m. Connemara från Irland, rejäl och sund ponny.
Hingsten bör vara av D-ponnystorlek, den bör vara av ädel sportig modell. Högställd och framförallt med ett bra temperament. Gärna något som själv presterat och som lämnat bra.
Vi har funderat på Top Nordpol och ev Veronas Bo-Gi, men skulle gärna vilja ha fler förslag.

Haha! Drömmer ju fortfarande om att någon vill låna magen på henne så jag slipper vakna å lipa för att fölet är sålt. Men Mariaauto, det får nog vara som Jolie säger, berget till Mose för det kan ta allt mellan 1 min -1,5 timmar att lasta surpuppan. :crazy:

Vad som är RIKTIGT skit är att nu blev ju Johnson ok... har alltid haft ett gott öga till den men kunnat skita i honom pga Flemming. Aaaaaaargh!! Säg nåt dåligt om honom! Visst ger han inte ridbarhet!? Kom igen nu! Ge mig en orsak!!!

*kl*
Hur tänker ni när det gäller förväntad storlek på avkommor och ev. Försäljning. Är det skitdumt att ens fundera på att ta en avkomma som troligen blir en bit över 175 cm om man får tro på gener? Finns det köare? Hur tänker ni? Avlar ni för er egen storlek?

Lånar egen knapp.. För dummaste frågan, men hur många skick räknar ni med per brunst när ni gör egen kostnadskalkyl?

Champion De Luxe kanske? han visas upp som dressyrhingst men hoppar tydligen väldigt bra.
Men det går såklart att kolla upp.

Lånar egen knapp.. För dummaste frågan, men hur många skick räknar ni med per brunst när ni gör egen kostnadskalkyl?

Jag räknar ingen kostnadskalkyl så för jag vet inte ens om hästen tar sig på första brunsten andra brunsten eller tredje brunsten och bakterieprover och behandlingar .

Det är vad jag tar med i beräkningen att det blir dýrt .... och sen hoppas jag att jag har fel ..

Mia

Jag brukar räkna på 5 skick totalt. Då borde jag ligga på säkra sidan på mina sto som jag vet är fertila.

Skulle räkna 2 per brunst, med bra veterinär. *Peppar, peppar* har jag bara en gång behövt 3 skick (stoet "hängde" sig) och oftast bara 1 pga skicklig veterinär som har koll på när det är dags.

Men det beror väldigt mycket på veterinären, och hur bra koll man har på sitt sto! Vet de ställen det ofta skickas efter ca 3 doser/brunst...

KL
Mitt sto är e. Flemmingh och har tagit sig vid första brunsten vid alla tre betäckningar som vi gjort. Hon har bara haft ett ägg vid varje brunst, så för oss stämmer det inte heller ;)

Johnson har väl fått en hel del fina ungar? ;)

En bekant till mig har ett superfint sto som ska få en unge efter Johnson om ungefär två veckor. :love:

jag är optimist och räknar med att min dam är lika fertila som alla andra hästar på gården där ett skick har räckt.

Vi har en bra veterinär som också hävdar att stona hos oss bara behöver se
...varan.. för att bli dräktiga :p

ridbarhet är ju just det flemmingh ger! Ihop med fint typade hästar med vackra huvuden! Var inte en sån mespropp, jag vet att du vill :P

Jag är van vid att lastträna, o lasta tjuriga hästar. 1½ timme är inga problem om jag får välja hingsten o du betalar ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka