Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Skall titta mer på H, Bellagio gillar jag, men tror att det blir för stort.

Men ingen av dom har väll bra skritt ? H fick väll tom en 6 men jag kanske minns fel ?

Då kanske du ska kolla in Shooting star som iår står på Flyinge ? Har iof 7 på skritten ,men de andra har ju inte bättre skritt ....;)

Min är liten och ädel. ;) Men det var mamman också så det kommer nog lite därifrån också.

Har funderat en del på Hemes, han är av den mindre modellen som jag vill ha. Det jag är rädd för är vad som finns bakom på Hermes, är ju inte helt ädelt och litet

Du har helt rätt miaa, båda har i mitt tycke till mitt sto för dålig skritt.

Men vad tycker ni om clever hill då, tror ni att han skulle kunna passa. Han har 9 på skritten vid hand och 8,5 under ryttare. Det är bara detta med att han är korrigerad höger fram, vad innebär det:confused: Får nog ringa dem och kolla

Vill gärna ha hjälp, tips och input om två ston som troligen skall betäckas i vår.

Sto 1;
Selektionssto med hoppdiplom på treårs, AB premierad.
e. Corrado WL-Utrillo-Jovial-Drabant
ca 170, maffig med bra överlinje, bra rörelser och god hoppförmåga. Något brett ansatt hals och i tyngsta laget.

Sto 2;
Fbl sto som rör sig trevligt.
e. Funambule xx-Beveled xx
ca 162, snygg och korrekt. Lämnat trevliga avkommor med tyngre hopphästar (Guido och Ludwigs Champion) dock ej så stora avkommor.

Förslag någon??

Till fullblodet kanske Corlensky G hade varit något? OM (stort om) jag ska betäcka min lilla fullblodsdam så är han en het kandidat :)

Garbo: Clever är inte lätt i förhållande till Shooting Star. Har sett båda tidigare och kommer se båda iår efter visningen i Enköping. Däremot är Clever VÄLDIGT trevlig att ha och göra med, var nämligen med hela den dagen han tappades och seminerades med Barona. Och sånt gillar jag. Av hans ben kunde inte jag se något större fel. :)

Jag räknar ingen kostnadskalkyl så för jag vet inte ens om hästen tar sig på första brunsten andra brunsten eller tredje brunsten och bakterieprover och behandlingar .

Det är vad jag tar med i beräkningen att det blir dýrt .... och sen hoppas jag att jag har fel ..

Mia

Det är ju sant att det inte går att veta, men om man varit med några år så kan man kanske höfta ;). Visst är det bäst att ha marginalerna på sin sida innan man går igång. Tack för svar!

Jag brukar räkna på 5 skick totalt. Då borde jag ligga på säkra sidan på mina sto som jag vet är fertila.

Skulle räkna 2 per brunst, med bra veterinär. *Peppar, peppar* har jag bara en gång behövt 3 skick (stoet "hängde" sig) och oftast bara 1 pga skicklig veterinär som har koll på när det är dags.

Men det beror väldigt mycket på veterinären, och hur bra koll man har på sitt sto! Vet de ställen det ofta skickas efter ca 3 doser/brunst...

Tack för svar! Det låter väl realistiskt. Där är ju frågan om det inte blir billigare med FAI på importhingstar.. Har du räknat på det?

Hade jag haft rätt sto så hade det verkligen varit spännande att prova. Han var ju dyr förr vill jag minnas. Någon som minns vad han kostade?

Så himla tråkigt! Verkligen.. Hoppas det tar sig snabbt och blir ett välskapt fantastiskt föl!

Tack för svar! Det låter väl realistiskt. Där är ju frågan om det inte blir billigare med FAI på importhingstar.. Har du räknat på det?

Det kan ju absolut bli det, men det är ju omöjligt att svara på!

Det beror ju på vilken station du har, så man vet mer exakt vad ett skick går på, om du har en skicklig veterinär som kollar stona tillräckligt ofta för fryst, om man vet att sperman funkar "lika" bra på fryst som transport, hur lång tid transporten kan tänkas ta, om man har ett mycket fertilt sto, om du betalar per dos eller 1 gång eller språng+ dygnsavgift på hingsten (många betalar du ju språng på färskt, men per dos på fryst!) mm ;)

Men rent krasst brukar det vara ca 3500 kr dyrare i ren semineringskostnad på fryst, men det tillkommer ju ofta någon transport för den seminen med.

Men med rätt förutsättningar kan fryst verkligen vara att föredra! Man slipper ju också oroa sig för skick som inte kommer fram mm.

Intressant att höra:). Att det står att han är fransysk stör mig inte så mkt, men att han är korrigerad höger fram ger ju frågetecken, kan finnas många olika anledningar.

När kommer ditt föl, skall bli spännande att se:laugh:

kl
Har börjat vela lite... Typiskt mig:crazy: Stoet fölar snart och jag har ev tänkt få henne seminerad på fölbrunsten...

Är det någon som har förslag?
Hon är dräktig med Corlensky G nu, och jag hade tänkt ta han igen.

Grannus-Carprilli-Aktuell, ca 170 hög, lämnar stort men med mkt bra gångarter. Hon har lite korta ben och brett ansatt hals, lång rygg. Bra gångarter och mkt bra temp som hon nedärver!

Beräknad i midsommar.. Så det dröjer läääääänge ;)
Vart lägger ni era bilder? Hade pixbox förut... Och DET MÅSTE vara en enkel lättförstående sida då jag inte har teknikgenen!!!! i mig... :)

Jag är nästan säker på att jag kommer att välja Hampton till mitt sto.
Men om de matchar varandra bra är jag inte helt säker på :o .
Helst hade jag valt Saigon men nästa år hoppas jag han finns.
Hon är E. D-day UE. Falleur..

*kl*
Nu har funderingarna övergått i beslut
Frida (36) e.Tip Top - Maraton - Galant, går till Wynton
Fackellilja (36) e.Topaasch - Don Primero - Tip Top, går till Dalwhinnie

:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård