Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag håller med om att lägga hopphingst på henne :)
En kompis till mig har -03an e: QE, riktigt fin häst men som så många andra QE-avkommor en liten studsboll.

*kl*
Såg Irco Marco bland de som löst licens, längesedan sist.. Någon som funderar på honom? Såg även Irco Mena.. Trodde inte det fanns mer av dem!

Såg Irco Marco på Språngrulla och blev lite sugen. Har ett xx-sto vars mamma jag tänkte betäcka med IM för länge sedan. Tyckte han var lite dyr och velade och sen dog han. Har alltid ångrat att jag inte testade så nu är ju sugen att använda han på dottern.

Undrar om någon kommer ihåg hur bra han var på fryst? Det är ett par tusen (5000) som ska ut i språngavgift så innan jag funderar vidare är det kul att veta om det är lönta att försöka!

Jag håller med om att lägga hopphingst på henne :)
En kompis till mig har -03an e: QE, riktigt fin häst men som så många andra QE-avkommor en liten studsboll.

Qalixtus?? Vad roligt! Vet inget om hennes tidigare avkommor så du får gärna berätta mer om den och har du nått foto hade jag blivit jätteglad.

Har bestämt mig för att lägga Canterbury på henne i år.

Ditt fina sto kommer jag nog sno någon mörk natt :D

Fast du kan få tillbaka henne när jag fått mig ett föl! Hon är helt klart en av dom finaste hästarna här på buke :)

Haha, ja men se där! En lösning som passar ALLA ;)

Men, tror faktiskt jag börjar närma mig något som liknar ett slutgiltigt beslut. A, fick en liten ångestattack bara av att skriva det.

kl

Nu blev det inget föl i år i alla fall (kastning), så kommer förmodligen försöka betäcka om.

Men kan inte riktigt bestämma om jag ska försöka på samma igen (Floricello), eller kanske Skovens Rafael som jag också funderade på förra året.

Sedan har jag börjat fundera på om jag inte ska försöka få in lite mer hoppning ändå, då går tankarna till bl.a. Floré Star, Stedinger, Shooting Star...

Stoet är e. Bernstein - Zinsky xx - Jaguar och har meriter i Msv Fälttävlan.
Har en avkomma -08 e. Jaguar Mail som rör sig bättre än vad hon gör själv. När jag valde hingst förra året var han bara löshoppad och visade väl ingen superhoppning, men det blir bara bättre och bättre och han har imponerat stort på de terrängträningar vi varit på. Vill ändå satsa på dressyrbetonad hingst detta året men kanske synd att släppa hoppningen helt?

Jo, riktigt jobbigt var det :(

kl

Någon som vet om de brukar ha svårare att bli dräktiga igen efter kastning?
Och är det någon mer än jag som har problem med språngrulla? Jag kan gå in på alla sidor utom den med hingstarna :devil:

Jag har fått för mig att de har svårare att få det dräktig efter kastning sen beror det säkert på när och varför de kastade . Dock skulle inte jag försökt med en fryshingst (av erfarenhet och råd av andra vetrinärer osv ) utan välj en hingst ed bra sperma och satsa istället så på att få henne dräktig och då är ju inte Floricello ett dåligt val i den aspecten heller .

Är ledsen för dig och ditt stos skull .. Mia

PS sen har du ju fortfarande Sir Oldenburg som jag själv inte skulle tvekat på när du vill ha mer hoppning samt behålla gången .....Och kanske få en Smokey black ..Vet ju att du dissat det förut och förstår det inte men men :-))

Senast ändrad:

Jag har hört att det skall vara svårare att få dem dräktiga efter kastning.

Stämde tyvärr på min ena kastade 1 månad innan beräknad fölning, och tog sig inte det året... =(

Men kan tänka mig att det beror på varför de kastar och hur nära inpå fölning/ombetäckning det är mm mm.

Det enda som gick att säga om min efter obduktion var att den varit död i 2 dygn innan.

Nu gjorde vi ju ingen obduktion, tänkte inte så långt att det kunde vara bra att veta inför ombetäckning...

Men det var 2,5 månad till beräknad fölning ungefär. Inga komplikationer vad vi märkt änsålänge.

Aja, jag börjar sätta igång stoet nu så får vi se. Blir kanske tävlande ett år först då!

Beklagar sorgen Gabby_Ossi, det är verkligen för sorgligt.

*kl*
Jag går och velar vad gäller antalet betäckningar i år, har två ston men eftersom marknaden är som den är så blir det kanske bara den ena som betäcks i år.
Har nu några kandidater till henne men det är sååå svårt att välja. Stoet är e: Gauguin de Lully-Tolstoy-Napoleon. Hennes Blup för den som är intresserad http://www.blup.se/sv-SE/horses/19852-garbo-50-swb

Hon har lämnat många fina avkommor, tyvärr är inte alla registrerade i blupen då de är uppfödda i england men tror hon skulle vara ELIT berättigad om alla fanns med. Hoppas nu på hennes 09:a som ska gå 3-års i år för får han diplom är nog saken biff :D

Hingstarna som finns på listan just nu är:
Bellagio som hon är dräktig med i år, Ampere som verkligen gjorde ett gott intryck på mig vid årets hingstvisning på Tullstorp och Bordeaux, har dock lite betänkligheter vad gäller hans OCD.

Vill gärna ha fler förslag för man snöar ju så lätt in på vissa individer :D

Hittade tyvärr ingen bra bild på henne i närheten så det får bli en halvtaskig
garbo1.jpg

Ni som kan, vad säger ni om Zaladin och Zacks kotor? Är de bra vinklade? Behöver bra vinklade kotor. Inte för raka.

"Kl"

Behöver nog lite hjälp med hingstval till mina ston.

Sto nr 1:ca 163 cm E: Don Schufro - Weltmeyer, är nu dräktig med Amperé. Vill ha en hingst som ger lite storlek tror jag. Funderar väl lite på Amperé igen (han kanske inte ger så mkt storlekt i och för sig), lite beroende på hur årets fölunge blir.

Sto nr 2: 175 cm E:Briar - Jaguar - Pompe, är nu dräktig med Rausing. Vill ha en hingst som inte ger stort, bra extremiteter, och bra skritt. Fick förra året ett jättefint stoföl e: Lingh, som blir väldigt ädel och fin.

Brukar ha lite egna förslag, men i år är det än så länge helt tomt på förslag:confused:

Har nu kommit så här långt i mina hingsval att jag bestämt mig för att betäcka om Don Schufro stoet med Ampere.:love:

Briarstoet är svårare, när jag fick hingstkatalogen så fick jag upp ögonen för Clever Hill Q. Ingen hingst som direkt fastnade efter bruksprovet förra året, men på bilden nu ser han riktigt fin ut. Han är liten, ädel och har XX på både fädernet och mödernet. Bra skritt som jag vill ha. Det som gör mig lite fundersam med honom är extremiteterna, det står att han är fransysk och korrigerad höger fram. Vad menas med att han är korrigerad? Är det någon som vet? Vad tror ni, kan han passa henne annars?

har ett briarsto i min närhet som fått fina avkommor med Highcruiser och Bellagio. Båda har gett lite mer ädelhet och längre ben men behållt takten och trycket i gången från Briar.

Skall titta mer på H, Bellagio gillar jag, men tror att det blir för stort.

Dionysos lämnar väldigt trevliga avkommor också.
Storleksmässigt med bellagio tror jag du har rätt i.

Ditt fina sto kommer jag nog sno någon mörk natt :D

Fast du kan få tillbaka henne när jag fått mig ett föl! Hon är helt klart en av dom finaste hästarna här på buke :)

Ha, ha, ha då får jag låsa in henne. Tack snälla för berömmet. Stina är min hjärtehäst och kommer aldrig lämna oss. Däremot kommer vi att betäcka henne igen. Inte bestämt om det blir betäckning i år riktigt eftersom vi ska betäcka vårt andra sto men man vet aldrig. Tänkbara kandidater till Stina är:

Luxus (jag gillar hans ridbarhet)
Heslegaards Rubin (gillar hans ridbarhet, dessutom är han härstamningsmässigt nära släkt med vårt andra sto, står nära, bra pris)
Flore Star (snygg och till ett bra pris, lite tveksam tillbakbenen men Stina har superfina själv)
Don de Jeu (gillar lättheten, uppförsbacken)

Stina behöver en hingst som inte är allt för stor (lämnar stort själv), kort rygg och bra hovar. Viktigt för mig är ridbarheten.

1329512145_resized.jpg

Stina igångsatt efter att ha fått tre fina föl

Till vårt andra sto (Royal Diamond-Legat) som vi kommer att betäcka i år funderar vi på:

Sir Donnerhall II (beroende på vad skicken från DK kostar, hennes äldsta avkomma har vinster placeringar i stort sett i alla starter och har en liknande stam på fädernet)
Flore Star (prislappen)
Don de Jeu (lätthet och uppförsbacke)
Floricello (Fin galopp och ridbarhet, enda tveksamheten är storleken eftersom jag gärna vill ha hästar under 170)
Twiligt (har hon fått en avkomma som visats med 48 p och 9:a på trav. Twiligt är också släkt med mitt andra sto, me like Flemmingh).

Royal har lämnat fina avkommor med mycket god överlinje, ridbarhet och gång. Hon behöver en ädel, högställd hingst med lite längd på halsen. Hingsten behöver också ha en bra galopp.

1296396132_resized.jpg

Royal efter sju föl på raken

Kom gärna med fler förslag. Jag kanske har glömt någon....:angel:

Vad skulle du säga Hermes till ditt Briar-sto? Tycker han passar in på det du efterfrågar :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka