Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Svåra beslut ja ;). Ampere verkar inte lämna så stora avkommor av det jag har sett hittills :) (dock inte haft möjlighet att kolla jättenoga heller!), samt visat god förmåga att förärva god exteriör och rörelser. Hade han inte varit så hutlöst dyr så hade han stått på vår intresselista också. Har man råd så kör på!
Florencio har lämnat många fina avkommor, har dock ingen närmare koll på dom.
Som Miia funderade kring kanske Bordeaux blir lite extra massa? Stämmer min uppfattnig från nedra fotot att hon har lite brett ansatt hals? Ser på övre fotot mer ädel ut i sin modell än på undre. :)

*kl*
För egen del har vi också fått tillskott på hingstlistan efter helgen!
Fackellilja går preliminärt till Dalwhinnie, inga förändringar där.
Däremot till Frida... Floricello, Bordeaux och Zaladin. L'Espoir ska tydligen inte vara tillgänglig i aveln iår tyvärr nog har jag hört, för han var vi väldigt sugna på med. Blir till att fundera lite till!

Du som var på Flyinge också, vad tyckte du om Skovens Rafael?

Jag har ju sagt innan att jag inte ska betäcka i år, men man bli ju onekligen sugen efter alla visningar...

Mitt sto är dräktig med Floricello nu, och jag funderar lite på betäckning i år med, speciellt om det skulle bli en hingst. Blir det riktigt bra vill jag kanske försöka med F igen, men annars hade jag Rafael på lista redan förra året.

Nån som gillar samma hingstar som jag :)

Rafael var mitt förstaval i år men eftersom han bara fanns på fryst 2011
och det inte fanns nån info om honom i år hade jag nästan strukit honom,
då kommer han plötsligt indansandes på Flyinge!

Nu försöker jag bara få fram infon om hur och var han finns tillgänglig.

Annars är Floricello andravalet, typiskt att han blev betydligt dyrare i år bara..

Och här är en till som gillar samma hingstar. Vi funderar lite hit och dit mellan Skovens Rafael, Ampere och Florencio. Stoet Bocelli - Ron William - Lauries Crusador. Hennes första föl så vi vet inte alls vad hon lämnar. En hingst med lite storlek skulle iaf inte vara fel. Hennes stam är rätt lik SR så frågan är om det blir för mycket linjeavel, fölis skulle få Don shufro i 3e led och Rohdiamant i 4e led på båda sidor. Fast har man tur kanske det kan bli riktigt bra. Ampere har ju lämnat bra fast jag vet inte alls med vilka blodslinjer. Ja lätt är det då inte med avel!

Ja :D
Det var ju jag som tipsade dig om Floricello ;)

Jag blir inte heller riktigt klok på hur villkoren kommer bli för SR, i Flyinges katalog (där han inte är med) står det ju att hingstarna som tappas på Katrinelund kan leverera sperma till Flyinge samma dag = jackpot då vi har nära dit!

Men kollar man Katrinelunds hemsida så verkar det som att det bara är Fryst som gäller även i Danmark = mer osäkert men funderar ändå på det.

Förra året ville jag ha helst på AI och definitivt inte FAI eftersom jag började sent, det var några år sedan hon varit dräktig och tog sig då inte förrän 3e eller 4e försöket på AI.

Nu blev hon ju dock dräktig på första denna gången och kommer (förhoppningsvis) ha föl vid sidan i sommar, så är det någon gång man ska våga chansa med fryst är det väl nu...

Ang Floricello kommer jag faktiskt inte ihåg vad jag betalade förra året :o, men de brukar ju vara billigast som 3-åringar.

Ja just det, tack för tipset ;)

F är 2000 dyrare i år drygt, före moms.

Jag har en 18åring och det är första gången så vågar inte chansa på fryst.

Många som har samma hingstar i tankarna i år ,verkar det som :)

Jag grunnar själv på Temptation, Floricello eller Skovens Rafael, möjligtvis finns Ampere med i tankarna också !
När jag var på Flyinge blev jag också väldigt imponerad av Bordeaux som har en spännande stam.

Har ni här några råd att ge mig ? Några andra förslag ?
Stoet är e. Stravinsky xx - Voltaire
Bussig och klok, men känslig ! Har 3 bra gångarter

http://eva-lenas.blogspot.se/search/label/Bilder

Har tyvärr inga bilder på henne från sidan utan sadel men ska försöka ta det :P

Jo, det var dom uppgifter jag fick i alla fall på Floricello förra året och som jag tror står på deras hemsida....

I år är priset 2000 + 7500 för Floricello !! (skulle ha betäckt förra året :d )

De siffrorna känns bekanta! :)

Floré Star är ganska billig i år, 2000 + 4500

Har haft funderingar på honom också, hade ju egentligen velat ha lite mer hoppning än vad Floricello och SR visat iom att mitt sto främst tävlat Fälttävlan. På bruks fick Floré Star lite kritik för bristande styrka och påskjut, men på de lite nyare filmerna som finns tycker jag inte det ser ut så längre!

http://www.youtube.com/watch?v=U-U9tjV_NnY
http://www.youtube.com/watch?v=QWZlgGH_kxk

Synd att han är svart :angel:

Stämmer bra, Bordeaux blir nog lite väl maffigt. Sen är jag inte så sugen på OCD heller så han går bort (även om han enligt ASVH inte har det).
Så är nere i två kandidater nu iallafall. Framsteg! :D Tror att sista beslutet får komma efter 3-års, kanske kan få någon mer fingervisning utifrån hennes bedömning.
Tack för tankarna! :)

Skulle vänta till efter 3 års och bestämma om jag va du. Det är fina hingstar du väljer mellan det gäller ju "bara" att para ihop med den bästa för din dam :) Jag gillar ju också JJ Rayban 1173. Lycka till på 3 års :laugh:

De siffrorna känns bekanta! :)

Floré Star är ganska billig i år, 2000 + 4500

Har haft funderingar på honom också, hade ju egentligen velat ha lite mer hoppning än vad Floricello och SR visat iom att mitt sto främst tävlat Fälttävlan. På bruks fick Floré Star lite kritik för bristande styrka och påskjut, men på de lite nyare filmerna som finns tycker jag inte det ser ut så längre!

http://www.youtube.com/watch?v=U-U9tjV_NnY
http://www.youtube.com/watch?v=QWZlgGH_kxk

Synd att han är svart :angel:

Ja priset på Flore star känns väldigt prisvärt. Han är en himla flott häst tycker jag och hans möderne är ju inget att klaga på :)
Gissar att problemen med lite svag bakdel bara var åldern för jag håller med om att han ser utmärkt ut bak på filmerna. Han gör ju tex en bra piruett och då är man inte alltför klen.
Jag har bara sett några föl på bild på annonser men de har sett fina ut. någon som sett avkommor live och kan kan uttala sig?

Men inte har han väl fel färg ! ;):love:

Jo, det har jag också gjort :) Eller, jag gjorde förra året iaf. I år har jag lyckats hålla mig från spekulationer fram tills efter Flyinges visning... :angel:

jennyjenny: Mitt sto är ju isabell så om hon nu ger en gul gen vidare vill jag att den ska synas! Slöseri på svarta hästar :D

Jo, det har jag också gjort :) Eller, jag gjorde förra året iaf. I år har jag lyckats hålla mig från spekulationer fram tills efter Flyinges visning... :angel:

jennyjenny: Mitt sto är ju isabell så om hon nu ger en gul gen vidare vill jag att den ska synas! Slöseri på svarta hästar :D

Aaah! Det kan jag ju förstå om du väljer fuxhingst då istället. *svårt avundsjuk på din isabell*

Ja, det är både och ;) Egentligen är jag inte så förtjust i vanliga fuxar, så jag satsar på mörka fuxar så optimerar jag min chanser på en snygg färg vare sig det blir gult eller inte :angel:

Men första hingsten var mörkbrun, så jag går ju naturligtvis i första hand efter vad som passar mitt avelsmål och i sista hand efter färgen, så att ingen hoppar på mig för mitt oseriösa färgavlande nu :p

inte funderat på shooting star då? han hoppade ju väldigt bra på sitt tyska prov

Och det gör även hans avkomma där mödernet är Bayron - Lambert -Prince Fair XX. Ska se om jag kan få hjälp att filma lite när det har torkat upp och risken för att gå omkull är minimerad! Stockarna i hagen ger iaf en god fingervisning om vad som kan anas inför framtiden :love:

Håller med det måste vara slöseri att få en Smokey Black halvblod ....;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka