Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Och det gör även hans avkomma där mödernet är Bayron - Lambert -Prince Fair XX. Ska se om jag kan få hjälp att filma lite när det har torkat upp och risken för att gå omkull är minimerad! Stockarna i hagen ger iaf en god fingervisning om vad som kan anas inför framtiden :love:

Lambert har jag haft en underbar liten gulliboll efter. Och Prince Fair** är ju bevisat väldigt bra.

Trevligt att avla på den stammen tycker jag.

Stämmer bra, Bordeaux blir nog lite väl maffigt. Sen är jag inte så sugen på OCD heller så han går bort (även om han enligt ASVH inte har det).
Så är nere i två kandidater nu iallafall. Framsteg! :D Tror att sista beslutet får komma efter 3-års, kanske kan få någon mer fingervisning utifrån hennes bedömning.
Tack för tankarna! :)

Fast det är väl inte ASVH som har friat honom det är ju trots allt flera veterinärer som granskat plåtarna.

Tror man skall vara försiktig att sprida rykten tills allt är utrett, dessutom är arvbarheten för ocd under 25% och resten är uppfödarrelaterat! Du har betydligt större risk att föda upp en häst med ocd genom ditt sätt att utfodra den än att få det via hingsten.

Sedan är det ju viktigt att stoet är friröntgat också och det gör inte många idag

kl

Mailade flyinge och fick svar ang Skovens Rafael.
Han är tillgänglig i år men endast på fryst. Dock med bra villkor tycker jag.
1200 dkr för ett strå eller 3000 dkr för tre insemineringar på Flyinge.

x1,2 ungefär. Så 1440 eller 3600.

Förstod det som att ingen levande fölavgift tillkommer?
Enligt flyingen är dräktigheten god så då är priset riktigt bra.

Men jag bor fortfarande 60 mil bort, hästen är 18 år och det är fryst.

Men eftersom de godkänt honom borde de väl hålla med om att han är fri, eller?

Okej, då ber jag om ursäkt. Jag antog att detta var sant: "hingsten är högt meriterad med ett fint flerdagarsprov i KWPN bakom sig, men i sin holländska beskrivning har han OCD av klass C i höger has." Länk till tidningen Ridsport där jag läste informationen.

Jag är medveten om detta och därför är mitt sto röntgat, u.a..

kl

Mailade flyinge och fick svar ang Skovens Rafael.
Han är tillgänglig i år men endast på fryst. Dock med bra villkor tycker jag.
1200 dkr för ett strå eller 3000 dkr för tre insemineringar på Flyinge.

Man har inte missat någon nolla ? Eller att det är Euoro :-)

jag tror inte det.
infon på Katrinelunds hemsida är densamma och jag fick denna infon i ett mail från Flyinge. Man kanske vill att han betäcker mer och vet att folk är lite rädda för fryst och därför sänker priset?

mer info skulle komma på flyinge under veckan.

kl

Ju mer jag läser på om årets hingst ju mer imponerad blir jag av hans stamtavla. De har ju verkligen lyckats samanfoga de riktigt stora giganterna inom dressyraveln, och dessutom kryddat med en riktigt fin hopphingst. Jag menar, man kan inte klaga på en sammansättning av Caprimond, Donnerhall, Rubenstien och Calypso II, alla kända för sitt goda temperament dessutom! Jag som vanligtvis är väldigt emot all form av linjeavel, kan ändå tycka att det är helt okey att Freiherr återfinns i båda led (om än först i 4:e och 5:e led). Freiherr har lämnat framgångsrika avkommer inom både dressyr och hoppning. Känner mig hyfsat nöjd med mitt val! :)

Senast ändrad:

Vad jag tyckte om Skovens Rafael? Att han var grymt läcker! :love: Hans bakben till folket tack ;).
En bild säger mer än 1000 ord. Och glädjande nog var galoppen också mkt bra.
dsc_0389_194700488.jpg

dsc_0448_194701021.jpg

Jag fick veta att det tillkommer 3000 till på Skovens pris vid konstaterad dräktighet.

Glömde ju skriva om hingstval.

Gabrielle går med stor sannolikhet till Ampere, till Quanta lurar jag ett tag till.

*delvis KL*

Om man då tar 3 semineringar på Flyinge så blir det 3000+3000:- och sen tillkommer väl 5000:- för att det är fryst, eller.... (är inte alls hemma på detta). Skulle oxå kunna tänka mig Skovels Rafael el De Noir och försöker göra någon form av kostnadsberäkning....

Är som sagt inte alls hemma i detta (har bara tagit 1 föl på min märr innan o det var 2007)

Vare sig SR el DN finns med på Språngrulla - kommer de att komma dit el måste man fixa det på annat sätt eftersom de står i Danmark???

På Flyinges hemsida står det 2 st som godkända för avel i Sverige - Chatender o Bordeaux. Om man då väljer DN el SR kan man då inte registrera avkomman direkt i ASVH med gröna papper el registrear man den i Danmark först????

Om någon giter o har lust får ni gärna förklara lite hur det går till med "utländska" hingstar. :confused:

Kostnader vet jag inte hur de fungerar men iaf SR är godkännd för avel i asvh och därmed inga problem att registrera. I infon till mig sa de att allt kring honom kommer under veckan och då registreras han troligen på språngrulla samtidigt.

Vilken hingst är det du har valt? :)

*kl*
Bordeaux :love:
Visade lätthet för byten, samling (piruettgalopp o passage) och längning
dsc_0262_194697998.jpg

dsc_0203_194697741.jpg

dsc_0155_194696492.jpg

Surprice
Bogfria, höga knärörelser. Stark, svår mun o hals. Raka bakben.
dsc_0093_194693941.jpg

dsc_0115_194694065.jpg

dsc_0107_194694553.jpg

Metall
Fräsh o glad!
dsc_0285_194698558.jpg

Fast jag måste få försvara Surprice - hans ryttare var verkligen inget vidare! Hon tog imed sina hände så drt var jobbigt att se. Klart han protesterade! Man vet ju intealls hu framridningen sett ut och vad som hänt infama, men att rycka hårt i munnen så är inte ok i något läge...

Fast jag måste få försvara Surprice - hans ryttare var verkligen inget vidare! Hon tog imed sina hände så drt var jobbigt att se. Klart han protesterade! Man vet ju intealls hu framridningen sett ut och vad som hänt infama, men att rycka hårt i munnen så är inte ok i något läge...

Med tanke på att hon red de flesta av hingstarna så håller jag inte med dig. Tyckte att Surprice var tråkig och slapp bak. Han var svår i munnen och la huvudet på sne. Hade det varit ryttaren bara så hade även de andra hingstarna gjort så.

Jag tyckte att hon red väldigt bra

Jag ska betäcka med Hampton :)
Han har dessutom Argentan I längre bak, och eftersom jag är rätt svag för Argentinus så blev jag ju inte direkt jätteledsen över det ;) Haha :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka