Sv: Funderingar Hingstval 2012
Men om du tittar på lite mer "chop-chop" i takten så kommer det ju två skithäftiga holländare till vårens bruksprov, Webster och Carlton Hill. Nu är jag ruskigt förtjust i holländare men de HAR ju faktiskt en storlek som gör att du inte riskerar en FÖR liten utan att för den delen bre på storleken. Och de har ett jäkla tryck!! Tycker Zuidenwind ger fantakiskt också, även där en storlek som inte är att riskera ngt åt nåt av hållen. Alla är ju av den ädlare och lättare typen. Även Ampere är en jag tänker på. OM du är en gambler så är det en skithäfitgt ny på blue hors: Don Olymbrio. Riktigt fin, lite stor men... spana på det namnet
Det är ju Jazz så det kommer ju säkert med en lite annorlunda skalle än de andra holländarna som är en Jazzfri generation. På tal om Jazzfri generation så är Clever Hill fin tycker jag, inte exakt samma klipp i men verkar ju å andra sidan extremt trevlig.
Nu blir vi väl av med hingstarna som stod på Flyinge med Apache är ju också en häftigt grej, precis som Connaisseur.
Är man inte så förtjust i holländarna så blev jag positivt inställd till Figaro Rs avkommor på breeders, lätta och trevliga hästar med bra takt. Inte överdrivna i storlek. Jag är riktigt förälskad i Furst Piccolo, men där är ju storleken lite mindre. Bara runt 160, de andra är ju runt 165-167 som ju kankse är mindre av en gamble. Finns väldigt mycket fint efter Furst Heinrich och fidermark, fast man får kolla lite på grovheten på de olika hingstarna, en del ger lite grövre andra inte. Sök på blup på far: fidermark eller furst heinrich så kommer de som är godkända i sverige. kolla på y.t. på filmer på hingstar och sire: hingsten du funderar på så kommer de ibland lite föl å hästar som man kan se vad hingsten ger.
Detta är ju mina tankar och det syns väl ganska tydligen vad jag gillar
men igen, blup och Y.T. är de bästa redskapen! horsetelex är bra om man letar tyska å hollänska, då kan man kolla mycket tex mankhöjd flera flera led tillbaka. Många hingstar har ju svagheter som man inte får reda på alla gånger om man inte ser dem själv. En del kräver ju mer av exteriören på stoet än andra, ex Sohn de Sonne. Här kan man få ganska bra skvaller om man ställer rätt frågor till rätt folk å läser långa trådar.
Lycka till!!