Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Finns ju en massa häftiga hingstar som är mindre eller ger mindre, vad tänker du med fölet? Vad ska den vara till? Vad behövs av hingsten för att kompensera ditt sto så fölet blir somdu vill? Vad gillar du för hingstar? Antar i allfall det är ett dressyrsto du har? Är det en äldre typ av sto? Hon har ju ändå mkt trakhener i sig, de brukar ju bli lite ädlare å ha lite innan för pannan :p Vad vill du ha av hingsten till fölet exteriört och interiört? Måste säga att j-lar va stort sto du fick med den stammen!! Lite häftigt. :)

ja du det här med storleken har jag grubblat en del på, för det verkar inte vara så rejäla hästar som min i hennes släkt :eek: men mycket riktigt är det ett dressyrsto, hon har gått tom intermediaire I. det jag hade velat ha i fölet är lite mer kvickhet och nerv i ridningen! aningen lättare i modellen än min egen madame är också önskvärt, hon är stor på alla håll och kanter men gud så vacker!! :love: hingstar som jag personligen gillar är ett par stycken, shooting star, sohn der sonne, twiligt, och nu kommer jag inte på allihopa men listan kan göras lång! absoluta favvisen exteriört och gångartsmässigt är sohn der sonne men blev lite tveksam sen jag såg hans uppförande i finalen på 4-års champ i år... jag vill inte heller att avkomman ska bli lika stor som sin mamma, men med tanke på att hon verkar vara den enda som blivit så stor både av syskon och andra nära besläktade är det kanske ingenting som hon ärver ner?? många frågetecken som sagt, tips och råd är väldigt välkommet :D:D

och för att besvara vad fölet ska vara till; förhoppningsvis min framtida tävlingskompanjon en bit upp i klasserna ;)

kl

I fredags lämnade jag min lille fölunge hos nya delägaren. Hon tyckte jag skulle betäcka igen och tyckte jag skulle lägga Tornesch eller Cardento på henne, men jag står nog fast vid nästa års hingst, men kanske någon av ovanstående till fölet därpå :)

Rekomenderar tyvärr inte Cardento. Vi hade problem få bra sperma.
Och de på semin sa att ingen av de som betäckts där med honom tog sig inte.
Även där vår stod förut sa att ingen tog sig :(

Nä jag har oxå hört att kvalitén skulle vara dålig :( men men! Det finns ju många fina hingstar att välja mellan :) Tack iaf för upplysningen :)

Jo finns många fina.. Så tråkigt lägga extra för fryst osv och sen varit dålig kvalite :(
Glad stoet tog sig direkt sen när vi bytte hingst :)

Och ja många fina hingstar.. beslutsångest som tusan ;)

Men om du tittar på lite mer "chop-chop" i takten så kommer det ju två skithäftiga holländare till vårens bruksprov, Webster och Carlton Hill. Nu är jag ruskigt förtjust i holländare men de HAR ju faktiskt en storlek som gör att du inte riskerar en FÖR liten utan att för den delen bre på storleken. Och de har ett jäkla tryck!! Tycker Zuidenwind ger fantakiskt också, även där en storlek som inte är att riskera ngt åt nåt av hållen. Alla är ju av den ädlare och lättare typen. Även Ampere är en jag tänker på. OM du är en gambler så är det en skithäfitgt ny på blue hors: Don Olymbrio. Riktigt fin, lite stor men... spana på det namnet ;) Det är ju Jazz så det kommer ju säkert med en lite annorlunda skalle än de andra holländarna som är en Jazzfri generation. På tal om Jazzfri generation så är Clever Hill fin tycker jag, inte exakt samma klipp i men verkar ju å andra sidan extremt trevlig.

Nu blir vi väl av med hingstarna som stod på Flyinge med Apache är ju också en häftigt grej, precis som Connaisseur.

Är man inte så förtjust i holländarna så blev jag positivt inställd till Figaro Rs avkommor på breeders, lätta och trevliga hästar med bra takt. Inte överdrivna i storlek. Jag är riktigt förälskad i Furst Piccolo, men där är ju storleken lite mindre. Bara runt 160, de andra är ju runt 165-167 som ju kankse är mindre av en gamble. Finns väldigt mycket fint efter Furst Heinrich och fidermark, fast man får kolla lite på grovheten på de olika hingstarna, en del ger lite grövre andra inte. Sök på blup på far: fidermark eller furst heinrich så kommer de som är godkända i sverige. kolla på y.t. på filmer på hingstar och sire: hingsten du funderar på så kommer de ibland lite föl å hästar som man kan se vad hingsten ger. :idea:

Detta är ju mina tankar och det syns väl ganska tydligen vad jag gillar :p men igen, blup och Y.T. är de bästa redskapen! horsetelex är bra om man letar tyska å hollänska, då kan man kolla mycket tex mankhöjd flera flera led tillbaka. Många hingstar har ju svagheter som man inte får reda på alla gånger om man inte ser dem själv. En del kräver ju mer av exteriören på stoet än andra, ex Sohn de Sonne. Här kan man få ganska bra skvaller om man ställer rätt frågor till rätt folk å läser långa trådar. :D

Lycka till!!

MEN!! Vi sa ju Floricello! What the F? ;) NÄR ska jag få dig att förstå vilket dressyrmaterial du har i ditt sto??!!

Haha men jag ska ju ta dressyrhingst den här gången jue :D Haha! :) Men får man beställningar på föl av internationella ryttare än jag ju dum om jag inte gör som de säger :D Haha! Men först ska du få din vilja igenom :D Är faktsikt sugen på Floricello, men det får bli efter nästa unge, så har F hunnit visa vad han går för lite mer oxå, kasnke man hinner se lite avkommor av honom oxå :D

faktiskt är jag inget jätte big fan av varken ampere eller carlton hill, tycker de har lite för mycket knä i traven! däremot floricello gillar jag, både ext och gångarterna (om det nu var menat till mig? :confused:) jazz och jazzavkommorna är också läckra tycker jag ;)

figaro r's och zuidenwinds är SÅ härliga. red själv en figaro r i fyraårs på breeders i år (fölsto) och den i sin tur har en avkomma e. zuidenwind och det finns ingen underbarare häst på något sätt och vis! däremot är det fullblod i båda dessa också (från mormor till z-avkomman) som gör att de blir väldigt lätta och fina i modellen! har ju sett en del lite grövre e. figaro, ex faustino även om han är väldigt härlig också! :D

dock får avelsboxen förhoppningsvis vänta ett par år till, åb idag gav gott resultat och lite högre krav kan ställas (glad ägare och ryttare :laugh:)

Haha, ne, Floricelloutskällningen var inte till dig utan till rebeccajoli. Känner henne så pass att jag vågar skälla ut ;) Men visst är han fin! Dock helt gigantsikt redan som 3 åring så jag tycker Rebeccajoli ska honom påsitt fullbods sto som är ganska tunn å lätt i sig, kan nog bli en riktigt rejäl kille av Floricello.

Å jag som är så svag för dessa framben! Älskar dem!!!

Ja, det kankse blir ett litet lotto med Figaro R, synd om du gillar honom. Men Zuidenwind ger väl inte grovt? Har bara sett långbenta underbara föl efter honom, elektriska och med en jäkla utstrålning! Webster då? Är han oxå för mycket knän? Nu är ju Zack stor men om du gillar Jazz så är han ju fantastikt, Efter Rossaeu som verkar ta gansak bra hand om Jazzblodet. En fantastisk hingst om du frågar mig. :angel: (OM det skiter sig med Charmeur i vår så blir det nog Zack på min dam).

GRATTIS till gott resultat!!! Lycka!! :) Då har du ju ett tag på dig att fundera, 1 år är ju ganska lagom att kolla runt å leta fakta tycker jag.

jaa du, därför ville jag ha lite förslag, och kom med ett själv... Varför skulle han inte passa med fullblod? Mitt sto behöver höjd och bra överlinje på hingsten, så vad tror du?

Jag tror inte att Miaa menade något illa med sin fråga. Ett fullblod kan ju se ut på många olika sätt. :)
Warsteiner kan nog vara ett klockrent val till "rätt" fullblod och kan säkert vara en mindre lämplig kandidat till "fel" typ.

Dock har jag dålig koll på vad Warsteiner lämnar, så vågar inte uttala mig ang höjd och överlinje.

Inte min mening att låta "snorkig";) Förra ägaren har lagt hopp hingstar på detta sto, har sett bilder på några av dom, och dom ser ut att vara av en trevlig typ, sista såg jag på plats när jag hämtade henne, den var E: Last Liberty, trevlig modell och trevlig i sättet. Mitt sto är B-premierad, liten 159, har frågat förra ägaren ang hingst valen hon gjorde, och fick då svaret att använda en hingst som har och ger bra överlinje samt höjd. Har ingen bild just nu på henne, men skall be dottern hjälpa mig nu när hon kommer hem över jul:laugh:

Jag kan inte tycka att Warsteiner lämnar bra front, snarare tvärtom.

PÅ ett fullblod skulle jag vara orolig för att få en kort, lågställd burk
med dålig front faktiskt. Även om fullbloden är ädla så är de lätt lågställda.

*kl*
Någon som har tips på hingstar som passar in på följande önskemål?

Lite lugnare/coolare i skallen
Högställd och uppförbacke/långa framben
Rör sig stort men balans, elasticitet och takt är mycket viktigare än flashighet och gör inget om den uppfattas som lite långsam.
Välvinklade haser
Lämnar stort (inget behov av någon jätte men stoet är bara ca 160 och lämnar smått)
Gärna bra egen taxeringsförmåga i hoppningen och kapacitet höjdmässigt

Även väldigt gärna Ladykiller/Landgraf i stammen och helst inte "bara tråkigt brun" (här spricker mina egna idéer då jag inser att Nobel passar utmärkt på alla de andra önskemålen :angel:).

Både hopp och dressyr/multitalanger av intresse då stoet har blandad stam och det är tänkt att produceras en ft-häst/ tävlinghäst på msv/msv nivå.

Senast ändrad:

Jag är ju svag för Algot, men man vet ju inte riktigt vad han lämnar :) Annars kanske Chicos Boy? Eller Sir Donnerhall? Grafenstolz? Hip Hop? :)

Såg nu att de flesta jag nämnde fallerar på färgen dock :D

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka