Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

han har rätt rejäl hals men inte kortbent eller stubbig.
Ligger bakom Quaterback som är rätt lik honom.

Rafael är fortfarande förstavalet och Bocelli troligen tvåa.

På bilderna jag hittade tycker jag han ser ut att ha rätt mkt massa hela han.. och Quaterback tycker jag verkligen inte är snygg i typen! Då var Quattro B bättre.

En fågel vissla i mitt öra något om vinkväll och kolla hingstar.. jag ska visserligen inte kolla hingst detta år men dricker gärna lite vin och kollar med er!:d:D

New Forest-funderingar

Jag har tre New Forestston att betäcka i vår,

Dimmans Elmia RNF 2092 f.1994 e.Silverlea Buckskin - Burma Wilton. Elitpremierad, diplom, dubbel hingstmor (Dimmans Eros RNF 182 och Dimmans Elton RNF 198, båda e.Fredriksbergs Dizney). Ytterligare en helbror f.2009 skall visas på den holländska keuringen i februari, en son f.2010 e.Jolly Roger har jag kvar som hingstämne och årets hingstföl e.Activ u.Elmia är såld till Holland som hingstämne. Elmia har passat mycket bra tillsammans med Smedhults Cavat-sönerna Fredriksbergs Dizney och Miclas Activ. Nu är Dizney borta sen knappt ett år tillbaka och Activ skall inte vara i (allmän?) avel från 2012, han är f.1984. Elmia är nu dräktig med Activ. Hon är det sto som jag funderar mest på, kanske blir det Jolly Roger igen, men någon hingst finns inte given till henne i dagsläget. Har funderat lite på gamle Dart Light eller hans son Valentin Bello Sun, men jag drar mig för att köra upp till Östergötland med sto och föl. Här nere i Skåne finns Englandsimporterade Burley Time Lord som skall göra sitt bruksprov vid vårens avelsvärdering, kanske han är en kandidat, han lovordades vid årets avelsvärdering, som 4-åring.:love:

Dimmans Denitha RNF 187 f.1993 e.Dennie - Hepitho. A-premierad, msvB hoppning och LA dressyr, flerfaldigt guldbelönad med 99 på rörelserna, senast i somras fick hon 41p på utställning. Lämnar ej stamboksberättigad avkomma till NF-stamboken då hon har 25% GW i härstamningen. Hon är nu dräktig med Dimmans Eros RNF 182 och jag planerar att betäcka om henne med Eros. Stammen talar för hoppning...:bump:

Lady Jane RNF 249-S f.1998 e.Kantjes Ronaldo - Carlo. ELIT-premierad, hingstmor till Miclas Aristocrat RNF 195. Har 8,59575% GW i härstamningen, så efter 2012 lämnar inte ens hon avkomma som förs in i rasens huvudstambok, gränsen för föräldradjuren är satt till 6,25%. Lady Jane är dräktig med Miclas Activ och skall i vår betäckas med Dimmans Eros RNF 182. Åter med tanke på hoppmeriter och stam.:D

Det har du rätt i men han har sån gummi i sig, jag tänkte mer på en PREtyp där det är mycket massa som inte håller ihop.

Damino Har väll gett trevliga fronter ,frågan är varför han inte visas numer ?

Mia

Har kollat med ägaren och planen är att han ska ut på tävlinsbanan nästa år:). Har sett fina bilder på honom med kandar:).

(Har också sett löshoppningsfilm på min uppfödning e Damino och han hoppar riktigt bra! Nu har han iofs hopp på mödernet men ändå:p)

Sv: New Forest-funderingar

Jag har tre New Forestston att betäcka i vår,

Dimmans Elmia RNF 2092 f.1994 e.Silverlea Buckskin - Burma Wilton. Elitpremierad, diplom, dubbel hingstmor (Dimmans Eros RNF 182 och Dimmans Elton RNF 198, båda e.Fredriksbergs Dizney). Ytterligare en helbror f.2009 skall visas på den holländska keuringen i februari, en son f.2010 e.Jolly Roger har jag kvar som hingstämne och årets hingstföl e.Activ u.Elmia är såld till Holland som hingstämne. Elmia har passat mycket bra tillsammans med Smedhults Cavat-sönerna Fredriksbergs Dizney och Miclas Activ. Nu är Dizney borta sen knappt ett år tillbaka och Activ skall inte vara i (allmän?) avel från 2012, han är f.1984. Elmia är nu dräktig med Activ. Hon är det sto som jag funderar mest på, kanske blir det Jolly Roger igen, men någon hingst finns inte given till henne i dagsläget. Har funderat lite på gamle Dart Light eller hans son Valentin Bello Sun, men jag drar mig för att köra upp till Östergötland med sto och föl. Här nere i Skåne finns Englandsimporterade Burley Time Lord som skall göra sitt bruksprov vid vårens avelsvärdering, kanske han är en kandidat, han lovordades vid årets avelsvärdering, som 4-åring.:love:

Dimmans Denitha RNF 187 f.1993 e.Dennie - Hepitho. A-premierad, msvB hoppning och LA dressyr, flerfaldigt guldbelönad med 99 på rörelserna, senast i somras fick hon 41p på utställning. Lämnar ej stamboksberättigad avkomma till NF-stamboken då hon har 25% GW i härstamningen. Hon är nu dräktig med Dimmans Eros RNF 182 och jag planerar att betäcka om henne med Eros. Stammen talar för hoppning...:bump:

Lady Jane RNF 249-S f.1998 e.Kantjes Ronaldo - Carlo. ELIT-premierad, hingstmor till Miclas Aristocrat RNF 195. Har 8,59575% GW i härstamningen, så efter 2012 lämnar inte ens hon avkomma som förs in i rasens huvudstambok, gränsen för föräldradjuren är satt till 6,25%. Lady Jane är dräktig med Miclas Activ och skall i vår betäckas med Dimmans Eros RNF 182. Åter med tanke på hoppmeriter och stam.:D

Jag kan inte mycket om New forest, men ojojoj vilka fina ston du har :love:

Kan bara hålla med om att det är en samling fina ston :love:
Inga connemaraston i stallet som går till avel i år?

Va kul att det är fler än jag som är mkt intresserad av Quattro B!

Efter att ha sett x antal avkommor till honom här i Sverige och hur otroligt lika de är - ja det är massa i dom, men de har dessutom långa ben, bra tryck framåt, både bra bakben Och framben med mkt uttryck o knän. De går både i högre klass och så såg jag nu i höstas i Flyinge.
Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med vad jag sett och att dessutom veta att han har haft avkommor på samma OS i både hoppning och dressyr samtidigt gör att han ligger i topp på min lista för 2012s års val av hingstar till Frida (36) (Tip Top - Maraton).

Dimmans stuteri: Kan bara instämma med övriga, det där är riktig kvalitetsavel! :d

Yttik: Haha, låter som att hon gillade o valde honom ja :p

"Stubbig" är väl annars en ganska bra beskrivning av Quattro Bs typ? ;)
Film
Hur skulle du annars vilja beskriva honom?

Quattro har varit pansis i flera år på denna filmen,så visst är han lite mullig;)
Han är ngt kortlinjerad,högställd,men inte tung i sin typ.Detta präglar även hans avkommor.Kommer själv att använda honom till embryotransfer 2012,då fertiliteten dessutom varit super:)

Va kul att det är fler än jag som är mkt intresserad av Quattro B!

Efter att ha sett x antal avkommor till honom här i Sverige och hur otroligt lika de är - ja det är massa i dom, men de har dessutom långa ben, bra tryck framåt, både bra bakben Och framben med mkt uttryck o knän. De går både i högre klass och så såg jag nu i höstas i Flyinge.
Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med vad jag sett och att dessutom veta att han har haft avkommor på samma OS i både hoppning och dressyr samtidigt gör att han ligger i topp på min lista för 2012s års val av hingstar till Frida (36) (Tip Top - Maraton).

Dimmans stuteri: Kan bara instämma med övriga, det där är riktig kvalitetsavel! :d

Yttik: Haha, låter som att hon gillade o valde honom ja :p

Låter verkligen intressant!
Finns han på TAI eller är det fryst som gäller?
Håller ivörigt med om dimmans ston, de är verkligen superfina:love:

Nästa år kommer jag ha Gabrielle i avel och nu blev det lite underligt iom att man vill vänta och se vad PS ställer hit.
Sen köper vi ett nytt sto också men hon är tänkt att rida på, men kanske kanske betäcks hon fast borde inte utan vänta tills jag ska rida småtöserna.:D

Vet inte om det blir att låna eller dellåna ngn mage heller utan det får vi se nästa år:)

Antar att det är samma som förra året.. googla så får du svaret.
jag blev förvånad över att villkoren var så pass bra!

Och jag håller med dig ang typen och nedärvningen.

Kl*
Jag hoppar in i tråden och hoppas på lite hjälp...

Jag har fått förmånen att kunna få låna ett sto att betäcka i vår, -93 e.Master-Lansiär.
Hon är ett selektionssto med fina poäng från kvalitetsbedömningen, rör sig stort och luftigt med god takt. 165 cm. Hon har fått tre föl tidigare efter Warsteiner, Briar och Don Primero som alla tre blivit kanonfina. Hon är korrekt i benen och långrektangulär.

Problemet är att ägaren försökt betäcka henne de senaste två åren men hon har kastat båda fölen.
Dock har hon båda säsongerna börjat betäcka relativt sent (Juni/Juli) och hon har fått sprutas igång, så tanken var väl i så fall att börja tidigt i år.

Rent spontant, vad tror ni? Är det ens lönt att försöka? Börjar hon kanske bli för gammal?

Kandidater om det nu skulle bli av är hittills Heslegårds Rubin och Ampere. Dock har jag inte efterforskat hur de ligger i dräktighetsprocent.

Tar gärna emot feedback på de kandidaterna samt andra dressyrhingstar om någon har en idé...

Spontant hade jag inte försökt om jag inte hade haft väldigt gott om pengar.
Fast jag förstår att du är sugen.

Man kanske ska ta med hingstkatalogen ut och låta varje sto bestämma karl själv? :) Som en playboy tidning fast för ston ;)

*knapplån*

jag har börjat kika lite på Tangelo vd Zuuthoeve till mitt Contender sto, någon som vet hur hans fertilitet har varit och vad han passar till för ston?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka