Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Valde sälja hoppsto istället :)

Emsan; Lutar mot Cosmeo men sen får man väl se xD

Det var skönt att det löste sig iom att du hade alla ston till salu.
Jag skulle kika på vad de hingstar har gemensamt som din svarta lämnat diplom med. sen se om jag kan hitta dessa kvalitéer i en annan hingst eller varför inte använda samma hingst igen?
Har för mig att Skovensavkomman är riktigt fin!

Roligt! Cosmeo är fin. Mina vänner fick ett Cosmeosto föra året som jag har tingat om hon når över 1.60 som 3 åring när hon ska säljas. Men hon är litet så det är inte säkert. Men annars är hon en häst jag gillar då hon har atittyden, energi och trevliga gångarter. Ett litet kaxigt sto.

Hur stor är stoet på den avkomman? Vill ju ha stort själv ;)

Fenestra: Löst och löst sig, vi avvecklar bit för bit om vi säger så pga ändrade jobb osv. Så tar ett sto i taget. Vissa betäcks i år och blir kvar ett tag till. Andra flyttar när fölen är avvanda osv. Ingen stress :)

Hon är 1.62-1.63 i mkh så hon är ju inte jätte stor själv och detta är hennes första föl.

KL

Jag funderar på att ta ut ett ägg o stoppa i frysen eller göra ÄD redan i år om min Donna skall gå vidare.

Actionbreaker tror jag stort på och speciellt efter att jag läste om honom och hans möderne och hur mkt de tror på honom ( skadad nu tror jag så såg nu att Moya hade Darcon i 1.60n som pågår nu i Basel).

vet dock ej om hur hans fertilitet är. Ngn som vet?

En vän försökte på sitt sto i Italien förra året men det blev inget och jag tror hon stod hos PS..och det verkar vara fryst..

Annars tror jag Kannan eller nabab De Reve kan komplettera henne och de har fina avkommor..

Jag kan inte tycka att Warsteiner lämnar bra front, snarare tvärtom.

PÅ ett fullblod skulle jag vara orolig för att få en kort, lågställd burk
med dålig front faktiskt. Även om fullbloden är ädla så är de lätt lågställda.

Fast nu är du rätt fel ute, lågställd har jag nog inte sett ett enda fullblod vara. Det är väldigt ovanligt. Däremot kan de få lågt ansatt hals. Men några många ryggar och korta ben är sällsynt.

Förstår inte din sista mening. Jag tycker nog det finns en del fullbldo som visserligen är ädla men där frambenen är i kortaste laget. Det + warsteiner kan jag inte se blir en bra mix.

Varför skulle det inte kunna bli bra med just Warsteiner?
Han själv har detta omdömme från bruksprov
"Högställd, elegant hingst av utmärkt modell. Lång väl ansatt hals, djup bog," Bra typblup också så han tycks inte ha nedärvt dålig typ och front?:)

Här hemma så har vi ju nu ett sto till e Quite Easy -Standford-Dragon som ev ska betäckas, har fått lite tips men är inte helt klar med vad vi ska lägga på för hingst isf.

Senast ändrad:

*knapplån*

jag har börjat kika lite på Tangelo vd Zuuthoeve till mitt Contender sto, någon som vet hur hans fertilitet har varit och vad han passar till för ston?

Kollade Tangelos fertilitet i fjor då jag seminerade med honom. Den var då bra och mitt sto (+ ett annat) tog sig på första försöket. Så i början av juni 2012 hoppas jag på ett fint föl.

Det är inte en typ av häst jag gillar och jag tycker inte att han nedärver en högställd, modern typ. Att han blev billig gjorde honom inte plötsligt bra.

Det är inte en typ av häst jag gillar och jag tycker inte att han nedärver en högställd, modern typ. Att han blev billig gjorde honom inte plötsligt bra.
Hmm nej och vem har påstått det? Har jag gjort det ngnstans?

Men hingsten är A-premierad och han har flera avkommor uppe i klasserna. Så han är inte sämre än ngn annan även om man kanske tror det iom prissänkningen.
Tror snarare att det är problemet
Folk tror att han är sämre iom att han är såpass billig och att folk tror att man använder honom bara för det låga priset och vågar iom det inte använda honom.

Kuriosa
Warsteiner är far till
Weihenstephaner plats 12 på rankingen år 2011 bland svenska svårklasshästar i dressyr
pic3920.jpg

Walkman ue Judex xx (plats 26 på rankingen över svårklasshästar i sverige 2011)
Asa%20Nystrom%20Walkman%201%20-%20748x591.JPG

Sen kan inte alla gilla samma hästar men jag tycker att det är svårt när ngn säger sig veta exakt vad en hingst förväntas lämna om man nu inte har sett ett väldigt stort urval av avkommor.
Jag skulle personligen våga lägga Warsteiner på ett fullblodssto.
Nu känner jag mig inte helt uppdaterad, ligger W som förslag till ditt sto eller är det bara rent generellt?
Bilder är inlagda via länk till orginalbild och om det inte är ok så får ni ta bort dem.

Mina erfarenheter av W-avkommor är att de ofta har haft trevlig/snygg exteriör (av lite äldre variant) och fina rörelser (dock har årgång -11 överraskat med ovanligt många med dålig exteriör - grundat på många bilder, diskussioner och fölvisningsresultat, mkt möjligt att pga billigt pris lagts på flertal sämre ston), däremot har majoriteten haft "bristande" mentalitet. Med det menar jag att de har varit medgörliga fram tom LA/MsvC nivå (dressyr), men sen tar det stopp.
Att han har flera avkommor uppe i klasserna är att ta i, men han har ett par det stämmer, men där är ett möderne med bakom som spelar mkt in (precis som alltid oavsett hingst, inget nytt under solen).
Hans A-premiering bygger mkt på hans avkommors fina resultat på 3-års och kvalitets. Men sen.
Om fullblodsstoet har ett mkt gott temperament och god exteriör som förärvs starkt, så visst, men jag rekommenderar dock aldrig W, håller mig personligen helst ifrån Weltmeyer-blodet generellt (pga temp).

Sen finns det alltid undantagen som bekräftar regeln. Det spännande, och svåra, med aveln är just att det är oförutsägbart.

Warsteiner ligger med på WBFSHs lista över de 100 högst rankade hingstarna (utifrån deras avkommor resultat i internationell dressyr) 2011. :grin:

Ja gillar Donnerhallblodet väldigt mkt, det jag ville betona är att W är ingen skräphingst och jag har inte den erfarenheten att han skulle lämna dålig typ och front.

Sen är det återigen rätt svårt att bedömma dressyrhästarna här. 2011 tog 40 hästar totalt poäng i svår klass varav 2 st var e Warsteiner dvs 5%.
Vi har inte så många poängplockande hästar i de klassera här i sverige.

Orkar inte räkna alla med ex hade W ca 21 poänghästar i MB ( de måste mena MSV B) och Don Primero hade 23 st.:)

Sen verkar DPs avkommor komma starkt så förhoppningsvis kommer resultat i svår när de är färdiga.

Svaret jag tänkte lägga var nästan identiskt med ditt så jag instämmer bara på ditt :D

Fenestra,
W har aldrig varit ett alternativ för mig, det var nån annans fullblod.
Jag tror att man får en väldigt kort, kompakt och inte särskilt graciös variant av W+fullblod. Jag har faktiskt aldrig sett några bra resultat av Wblod ihop med fullblod.

Jag minns att han ansågs lämna knepiga huvud och burkiga typer.
Därav ett minskande intresse. Därav blir jag förvånad över hans nya
popularitet. Men samtidigt ser jag inga äldre, rutinerade uppfödare använda honom? Det verkar vara en ny, yngre generation som attraheras av priset.

Jag förstår inte riktigt hans Blup. Ingen av hans delsiffror är särskilt bra men ändå får han totalt 132 i dressyr?

Förstår inte din sista mening. Jag tycker nog det finns en del fullbldo som visserligen är ädla men där frambenen är i kortaste laget. Det + warsteiner kan jag inte se blir en bra mix.

Korta framben är inte lågställd.

En lågställd häst är en häst som har korta ben både bak och fram. Fullbloden har stort bogparti pga deras lungor och ju större desto bättre lungkapacitet.

Lågställd häst är som en tax medan fullblod är som greyhounds.

Warsteiner har jag inte kommenterat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka