Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Alla har sin åsikt men jag tycker inte han är intressant.
Jag gillar Briar men hade inte lagt han på fullblod heller.
Skarpa huvud ihop med fullblod blir sällan bra av de jag sett.

Tycker det finns bättre alternativ. Har inte sagt att han inte lämnat några bra
eller att min åsikt är sanningen. Jag avrådde bara från honom till ett fullblod.

Ang lågställd finns det en mängd åsikter även där hur det mäts. Och lågställd kanske
var fel ord att använda på fullblod men jag tror inte man får en uppåtkänsla av
fullblod ihop med W.

Alla har sin åsikt men jag tycker inte han är intressant.
Jag gillar Briar men hade inte lagt han på fullblod heller.
Skarpa huvud ihop med fullblod blir sällan bra av de jag sett.

Tycker det finns bättre alternativ. Har inte sagt att han inte lämnat några bra
eller att min åsikt är sanningen. Jag avrådde bara från honom till ett fullblod.

Ang lågställd finns det en mängd åsikter även där hur det mäts. Och lågställd kanske
var fel ord att använda på fullblod men jag tror inte man får en uppåtkänsla av
fullblod ihop med W.

Anser du att premieriongsnämnden har bed honom fel?? Med tanke på hans typ och då hans nedärvning av typ dvs blup?

Högställd, elegant hingst av utmärkt modell.

Förstår faktiskt inte din åsikt för det är just det man använder fullblod till, att förbättra typ och få en mer högställd häst. Eller menar du att alla avlar fel som har detta i åtanke??

BWT Jag är inte heller så stor fan av hingsten ifråga, dock gillade jag hans mor som gick svår hoppning

Du läser in mycket som jag inte skriver.

Jag har inte kritiserat W men jag anser inte att hans avkommor är högställda, oavsett vad nämnden sagt. Han har ett rätt rejält framparti och det på ett fullblods ofta låga halsansättning har jag inte sett ger ett bra resultat.

Fullblod är kalas för förädling men jag tycker man ska använda hingstar med bra front på fullblod. Och bara för att fullbloden förädlar måste man inte använda tunga, klumpiga hingstar på dem.

När jag bad om alternativ till mitt fullblod här fick jag bara gamla, tunga förslag.

Ska välja hingst till ett sto e maraton ue nepal, ganska liten och kompakt ca 165cm hög
Har fått en godkänd hingst e.cortez, har även 3 fina avkommor efter sandro boy men de är lite mer åt dressyr hållet och ganska tittiga, men jag är inne på hopplinjen nu så tips tages tacksamt emot :)

slänger med en länk på en av hennes avkommor
http://www.youtube.com/watch?v=64_VpP8GIAg

Senast ändrad:

Du läser in mycket som jag inte skriver.

Jag har inte kritiserat W men jag anser inte att hans avkommor är högställda, oavsett vad nämnden sagt. Han har ett rätt rejält framparti och det på ett fullblods ofta låga halsansättning har jag inte sett ger ett bra resultat.

Fullblod är kalas för förädling men jag tycker man ska använda hingstar med bra front på fullblod. Och bara för att fullbloden förädlar måste man inte använda tunga, klumpiga hingstar på dem.

När jag bad om alternativ till mitt fullblod här fick jag bara gamla, tunga förslag.

Ok.

Dock så tycker jag inte man skall använda de fullblodsston som har den typen. Finns så oerhört många bra fullblodsston med bra halsansättning ;)

Fast återigen så är det inte nämnden som sätter blup utan det är avkommornas bed, så med tanke på att han har bra blup på typ så måste det vara övervägande bra typ på hans avkommor. Annars ljuger ju statistiken.

Alla gillar olika typer av häst.
Jag tycker victovie beskrev hans avkommor bra och jag föredrar
samma typ av häst som henne framför w's.

Jag tycker inte heller att fullblod har den optimala fronten, jag tycker inte
att mitt sto har en dålig front men jag hade gärna förbättrat den ändå.

Vi kan diskutera tycke och smak länge eller så är vi överens om att vi inte
är överens :)

Redan nu våndas jag inför hingstvalstråden 2013 då vi har fyra ston att betäcka. Svårt med ett och nu ännu svårare med två hur ska det inte bli då:D

Kommer nog göra en tråd till vårt nya sto då jag känner att jag gärna vill ha lite input då jag kanske missar ngn självklar kandidat annars.

Hej alla.

Jag har nu bestämt mig för att betäcka min 09,a nu 2012.
Dock är problemet vilken hingst jag ska välja.
Stoet i sig har super psykte, rör sig lätt och trevligt med mycket balans och tryck i sina gångarter. Hon löshoppar trevligt med mycket mod och vilja. Hennes problem är att hon endast nu som snart 3-åring är ca 154 cm i mkh, hennes stam är e: Tornesch - Artist - Levantos ll. Hon är riktigt snygg att se på, liten och nätt.

Jag söker en hingst till henne som först och fräst ger lite storlek, önskar få en avkomma som minnst blir 160 så jag själv kan rida den. Hoppstam först och främst och gärna snygg med lite massa.
Har funderat på Camaro M, då jag är väldigt förtjust i honom och att jag har läst att han nedärver lite mankhöjd.

Alla tips mottages tacksamt?? :)

Ska välja hingst till ett sto e maraton ue nepal, ganska liten och kompakt ca 165cm hög
Har fått en godkänd hingst e.cortez, har även 3 fina avkommor efter sandro boy men de är lite mer åt dressyr hållet och ganska tittiga, men jag är inne på hopplinjen nu så tips tages tacksamt emot :)

slänger med en länk på en av hennes avkommor
http://www.youtube.com/watch?v=64_VpP8GIAg

Hittade stoet på bluppen och såg att hon haft en unge e Stedinger. Vad vet du om den? Om den är bra hade jag nog passat på med honom igen eftersom han står i Sverige i år. Kan föreställa mig att han med sin storlek och fina linjer passar ett Maratonsto mkt bra. Avkomman på filmen var ursnygg!!

Förstår faktiskt inte din åsikt för det är just det man använder fullblod till, att förbättra typ och få en mer högställd häst. Eller menar du att alla avlar fel som har detta i åtanke??

Njae, fullblod används generellt som förädlare för att få en lättare och känsligare häst i dagsläget. Traditionellt har de räknats som typförbättrare men aveln av alla prestationshästar skiljer sig ju ganska ordentligt idag från för 100 år sen. Generellt tycker jag ofta dagens fbl har en hals med för dålig resning och är för rakhasiga för att egentligen vara typförbättrare i om man är ute efter en typ i uppförsbacke som underlättar bärighet (men det är klart fbl behövs i aveln men det finns i dagsläget bättre hingstar att anväda som typförbättrare än de flesta rena fbl).

Senast ändrad:

Ok.

Dock så tycker jag inte man skall använda de fullblodsston som har den typen. Finns så oerhört många bra fullblodsston med bra halsansättning ;)

Fast återigen så är det inte nämnden som sätter blup utan det är avkommornas bed, så med tanke på att han har bra blup på typ så måste det vara övervägande bra typ på hans avkommor. Annars ljuger ju statistiken.

När man pratar om fullblod som typförbättrare,är det i första hand förädlingen,styrkan och uthålligheten man vill åt.Men lika lite som man betäcker med en "halvblodshingst" rakt av utan ta hänsyn till vad den nedärver och dess härstamning,lika lite skall man ju avla på "fullblodsston" utan hänsynstagande till hennes stam.Det är ju faktiskt ett fåtal fullblods stammar som verkligen tillför det vill ha som sport hästar.Dessutom präglar stona minst 60% av avkomman.

Håller helt med dej, det är få (om än nån?..) fullblodshingst jag skulle använda just med avsikten typförbättrare..att lätta upp, javisst men förbättra typen, nä.

Generellt tycker jag ofta dagens fbl har en hals med för dålig resning och är för rakhasiga för att egentligen vara typförbättrare i om man är ute efter en typ i uppförsbacke som underlättar bärighet (men det är klart fbl behövs i aveln men det finns i dagsläget bättre hingstar att anväda som typförbättrare än de flesta rena fbl).

Finns fullblod med rätt okey resning även idag ;)

img_4105_184442554.jpg

img_4004_184441496.jpg

img_4047_184442083.jpg

img_4093_184442434.jpg

Njae, fullblod används generellt som förädlare för att få en lättare och känsligare häst i dagsläget. Traditionellt har de räknats som typförbättrare men aveln av alla prestationshästar skiljer sig ju ganska ordentligt idag från för 100 år sen. Generellt tycker jag ofta dagens fbl har en hals med för dålig resning och är för rakhasiga för att egentligen vara typförbättrare i om man är ute efter en typ i uppförsbacke som underlättar bärighet (men det är klart fbl behövs i aveln men det finns i dagsläget bättre hingstar att anväda som typförbättrare än de flesta rena fbl).

Nu var det inte på tal om hingstar utan fullblodsston.

Och tja jag håller faktiskt inte med dig, har 4st fullblod hemma och ingen av den är vare sig rakhasiga eller har dålig resning på sin hals

Håller helt med dej, det är få (om än nån?..) fullblodshingst jag skulle använda just med avsikten typförbättrare..att lätta upp, javisst men förbättra typen, nä.

Kanske inte i Sverige men utomlands finns ju faktiskt en hel del mkt bra fullblod

Lite kvar var väldigt snällt sagt...

Tycker inte han ger en uppkänsla i fronten på det sätt som tex Apache.
Dessutom ser han rätt hög ut över baken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka