Fundering...

B

BamsePlutt

Nån jag känner har en liten ponny som är hygglig vid hantering men totalt hopplös vid ridning, ställer sig eller skenar, om inte en vuxen rider. Fått en förfrågan om jag kan ta hand om hästen, och mest pyssla, bygga upp förtroende,och eventuellt senare rida. Hur skulle ni tänka?
Ägaren är beredd att betala allt. Jag har en liten shettis, som är lugnet själv som han skulle kunna gå med osv. Det är i.of.s. en liten hage, men tror det skulle funka. Får väl stödfodra (lösdrift) om det behövs.
Bara bolla ut om ni tycker nåt, och ge mig gärna bra tips/länkar till olika sidor m.m. Vad jag känner är att det krävs lite extra tid, tålamod och ork... Å andra sidan så pysslar vi med shettisen (som bara är 1,5 år) bra mycket per dag... Tror att den ponnyn jag pratar om behöver ungefär samma "unghästpyssel" även om den är bra mkt äldre...
Äsch, tipsa mig gärna... Men jag är lite sugen för jag giller att liksom jobba från marken...
 
Sv: Fundering...

Hej!
Om du känner att du har ork och tid så tycker jag att du ska göra det. Men det kan ta väldigt mycket tid och tålamod att få en sådan häst att bli trygg igen. Jag rekommenderar mycket markövningar mm. för att först bygga upp förtroende. Kanske horsemanship? Lycka till med beslutet!
 
Sv: Fundering...

Om du känner att du skulle kunna klara av problemet, och har tid för den, så att ponnyn tillslut blir ridbar för alla, så kanske du gör ponnyn en stor tjänst här i livet! Men om du tvekar det minsta för själva "jobbet", jag menar om du känner dig osäker på hästen, kanske blir rädd för den när det är dags att rida, så är det dumt att ta sig an den!
Har du funderat på hur mycket jobb detta verkligen kommer att krävas från din sida??? Du får inte "svika" ponnyn om du ger dig in på det.....
 
Sv: Fundering...

Det låter som ett långtidsprojekt som innefattar en hel del jobb.... Om du sedan får hästen ridbar, vad är det som säger att beteendet inte kommer tillbaka när ett barn åter kommer upp på ryggen,,,?

Låter pessimistiskt men ett sådant beteende som gått så pass långt är väldigt svårt att bryta. Lyckas man gör man ju hästen en björntjänst då den får möjlighet till ett kanske betydligt längre liv...
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 472
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp