Fundering...

Sv: Fundering...

GLOIN skrev:
GLOIN /som INTE står för GLO IN -trots få inlägg

Ah, takes me back...
Vi hade en privathäst i stallet när jag var barn som hette Krickas Gloin' (som i glowing) och han var stor och fin och bork! Säkert irländare. Glo in du bara. Du kände väl inte Gloin'?

Tessan

Jag såg att du har ridit för CS. Vad tycker du om honom?

Denna brist på rakriktning kan bero på att ryttarna vrider överlivet för mycket inåt på böjt spår och i skolor. Naturligtvis faller ytterbogen ut då och för att kompensera (förhindra att hästen faller fram på innerbogen) åker innerhanden över mankammen och tränger utåt. Logiskt! Då går det inte att uppnå riktig samling, eftersom hästen i riktig samling måste driva lika mycket med båda bakbenen och bjuda fram lika mycket till båda tyglarna.

sagan om ringen -fan
"Gimli son of Gloin" - säger de i första filmen....

och rakriktning är svårt när man vill att det inre bakbenet skall bära mer då blir det lätt förböjt åsså hamnar vi där med bogarna och allt...
fick ett tips. sänk bara inneraxel lite om du vill komma in i en öppna.

Det där är en sanning med modifikation.

En häst måste inte bära lika mycket med bägge bak för att ha eller kunna ha samling.

Hade det varit fallet hade man inte kunnat rida piruetter eller böjda spår med samling.

Även om det blir fel ibland (bogar som faller ut m.m.) är tanken att lägga mer vikt på ett bakben i taget för att hästen sedan ska orka bära lika mycket på bägge bak = man rider en rak piaff.

:)
En teori är faktiskt den, att om man nu tittar på ridningen inom olika stilar så är det ju så att det är inte särskilt många som kommer vidare till de svårare övningarna över huvudtaget.

Jag känner många från min tidigare tid som dressyrryttare med ambition att tävla och de är fortfarande kvar på lätt nivå och kommer inte vidare därifrån. Tittar man på hur det ser ut ibland de duktiga inom tävlingsdressyren så är det helt enkelt alltid pyramideffekten som gör sig gällande lokaså blir det förståss inom AR oxå. Tittar man bland BB tyska ekipage så är det många som börjar nå till Mästarnivån inom Riddarskapet. Kanske är det för att tyskarna vairt mera målinriktade i sin träning för BB än de svenska ekipagen. Kanske tror många att AR varit den snabbare vägen - men, den är lika lång som vilken annan väg som helst.

Kanse måste man se sanningen i vitögat - vi kan kanske inte alla komma till toppen. :smirk: Vi kan ju inte bli Lussan eller Kottas eller BB så är det bara.

Men vad spelar det för roll egentligen- vi rider väl för att ha kul först och främst, i alla fall gör jag det fortfarande och jag måste nog erkänna att jag har mycket roligare nu även fast mina mål är de samma- att försöka komma så långt jag kan under min levnadstid - och kanske behöver minst ett liv till innan man kan börja kalla sig duktig och att man har förstått något som helst.

Själv kämpar jag på och tycker nog att jag på dessa 6 år sen jag började rida AR lärt mig mycket mer än de 6 år som jag lagt på tävlings dressyren.

Ja, det var min tanke till varför man inte kommer vidare.

Jag tror du missuppfattar det Lilith skrev Spider?!

I praktiken är det super-duperviktigt att hästen ÄR rak baktill - som lilith skrev, att den driver åtminstone någorlunda liksidigt i båda bakbenen och kommer jämnt fram till båda händerna. Den måste kunna förhålla sej över sin bakdel på ett rakriktat sätt för att det ska bli någon kvalitet i samlingen i en skola.

Ett ex är ju skolor som rids med för mycket tvärning eller med "för mycket böjning" (som vi ju kommit fram till för länge sedan på sidan att det egentligen inte ens handlar om böjning) - då hästen börjar luta och skjuta ifrån och HÄMTA sitt bakbenssteg snett.

För mycket "böjning" och hästen börjar flytta sej ur böjningen i varje steg, den skjuter ut bogen och "ramlar ner" på ena frambenet, lägger huvudet på sned - bakbenet stampar ifrån rakt utåt från höften sett, så snett som det kan bli för alla leder :crazy:
Hästen kommer inte fram till handen alls i de flesta fall - den hänger sej oftast bara på i ena tygeln.
Den hämtar inte sitt arbete "rakt bakifrån"!

De bästa skolorna är ju de där bakdelen är "rakriktad" och framdelen placeras över bakdelen! Då blir skolorna "nyttiga" och stärkande - rakriktar och stärker hästen i sin samling.

En häst kan vara böjd, den kan gå skolor, den kan göra piruetter osv och ändå driva på jämnt och liksidigt i bakbenen och "växa in i handen liksidigt".

Självklart bygger all jobb i böjning på att hästen har något olika arbete i bakbenen - ett bakben sköter ett jobb medan det andra sköter ett annat - hästen kommer fram till ytterhanden och lättar av från innerhanden.
Men när böjningen verkligen är bra så är gränserna väldigt flytande mellan vilken hand som är ytterhand - och för att övergångar mellan höger sidas och vänster sidas böjning ska bli BRA, krävs det att hästen driver någorlunda liksidigt rakt bakifrån.
Att byta mellan ena sidans öppna till andra sidans förvända sluta, är en superövning (tycker jag) för att kontrollera detta - bytet från den ena sidans böjning och skola till den andra sidans böjning och skola går supersmidigt utan att övergången knappt märks om böjningen är bra. Ifall den brister och hästen inte driver rakt bakifrån kommer man stöta på lite problem i den här övningen, bogar sticker ut, hästen tappar linjen eller ändrar placering helt och hållet osv.

Överböjning och "utstickande bogar" är supervanligt i AR-kretsar - tycker inte du också det??

Det enkla svaret är nog att jag inte var redo för det han ville lära ut när jag träffade honom. Jag har en hel del bra med mig från den kursen men helt ärligt tycker jag inte hans inställning till sina elever passar mig.

Han kommenterade Samurai med orden "the horse is better trained than you" vilket på samma gång är en av de bästa komplimanger jag fått och en av det värsta förolämpningarna eftersom det är jag själv som utbildat honom.

Det finns många som trivs med honom och han har som sagt mycket bra kunskap att ta till sig så bäst är som vanligt att själv bilda sig sin egen uppfattning.

Jaha okej. Hon kanske menade som så att hästen ska kunna bära lika mycket med bägge och vara liksidig i de olika varven inte nödvändigtvis bära lika mycket bak oavsett vad man gör. :p

Jo överböjning och utstickande bogar är vanligt och jag tycker lika illa om det var gång jag ser det, eller själv lyckas med det.
Däremot gillar jag inte när man säger: så rider man AR, vilket jag vet att du inte gör, men det finns andra som gör det.

Det är som att säga att hästen ska gå och bita sig i bringan om man rider vanlig dressyr bara för att man sett vissa ryttare göra det.

Äh fan nu vill jag rida igen också. :(

Fast jag förstår egentligen inte hur Du menar - lilith skrev inget om att "bära lika mycket bak"?

Det här med "bära med ena bak" i skolorna är ju verkligen en sanning med modifikation. En skola blir inte bra om inte hästen är bärig i båda bak - det är DET som är min poäng, med att hästen måste driva rakt bakifrån med BÅDA BAK även i skolorna.

Förresten så är det just det jag vill att man inte ska säga - att det är så AR rids :D .
Men för att komma åt dessa utstickande bogar och överböjning så måste man se orsakerna till att den sortens "avart" dyker upp - vad är det som saknas i sättet att utbilda/rida som gör att det blir så mycket utstickande bogar och överböjning i "dåliga skolor"?

Jag tror att det du skriver är lite orsaken - att man snöar in på att hästen bara bär med ett bakben i skolorna..... Det blir ju så galet när man drar det till sin spets.

Senast ändrad:

Ett tänkvärt svar Mata-Hari, för visst är det så att vi alla är inte tänkta att bli topryttare. Men de jag tänker på i första hand är de ekipage som av någon anledning bytt tränare och sen fortsätter sin utveckling. Det finns ett gäng sådana nämligen.

Detta skrev hon:

eftersom hästen i riktig samling måste driva lika mycket med båda bakbenen och bjuda fram lika mycket till båda tyglarna.

I min skalle betyder det där t.ex. en rakriktad piaff. Det var där jag fick det från, men det kanske bara är jag som läser det på det sättet.

Ja, visst finns det alltid några som söker andra vägar och sen fortsätter sin utveckling det sker ju inom alla ridstilar och är ju inte unikt just för BBs elever. Eftersom vi alla är individer så kan inte alla hitta det man sökte/söker på samma plats- det vore ju för enkelt.. och tråkigt.

Det är ju bara så enkelt att det handlar om många olika plan som ska kunna uppfyllas mellan elev och lärare, det vet vi ju själva, du och jag eftersom vi båda två försöker hjälpa andra. Våra elever byter ju oxå tränare eller har flera på samma gång för att man tycker att olika tränare lägger focus på olika saker.

Det viktigaste är ju är ju att man känner att ridningen för respektive instruktör ger valuta för de pengar man lägger. Ibland kommer man fram till att det inte hjälpte att byta tränare och ibland fungarar det.

Det låter precis som CS man får sanningen. Sen måste man ha den egenskapen att man kan hantera sanningen. I ditt fall så var det nog att hästen kan mer än du ovasett om du har utbildat hästen eller ej.
Att hästarna redan kan allt är inte någon nyhet sen har hästarna precis som oss männniskor mer eller mindre talang.

.... men för att kunna göra det under ryttare och på ett visst ställe på kommando - så krävs mycket träning om inte hästen ska offra sin fysiska och psykiska hälsa.

.....jag håller med om det.

Ibland erbjuder och utför våra hästar väldigt svåra rörelser men vi har inte kompetensen själva. Det kan härleda till att vi dras med och tror att vi kan och har utbildat hästen själv.

Tillbaka till att byta tränare! Om man måste byta tränare ca vart femte år för att man fått ut allt man kan från den så måste ju det bero på att man har en tränare som inte utvecklas! Alternativt att tränaren får en massa underliga ideer som man inte köper.. Tränare är väl egentligen inget bra ord vägledare är bättre..

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 980
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·
C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·
Ridning Befinner mig i ett hästsverige där pressen att välja sida blir allt större. Har inte upplevt det så tydligt än här nere i skogarna där...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 748
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar