Motsättningar och fördomar

Sv: Motsättningar och fördomar

Kassiopeja skrev:
På vilket sätt skulle du säga att varianterna skiljer sig då? För som jag ser det så skulle ju AR med din definition vara mer filosofin/tänket bakom den klassiska dressyren på samma sätt som jag anser att NH motsvarar filosofin/tänket bakom all hästhantering oavsett disciplin.

Jo men det är precis det jag menar när jag skriver "samma tema", men med varianter syftar jag på att AR resp NH beskriver två olika teorier av hästhantering/-utbildning, Klassisk Dressyr resp Western.

Kassiopeja skrev:
Alltså blir AR (som du verkar se det) och NH (som jag ser det), samma sak. :idea:

För mig känns det inte naturligt att göra den här kopplingen just för att de två "filosofierna" har lite olika vägar att nå sitt mål. De har även olika definition på hur en häst ska vara för att vara "färdig".

Men jag tycker definitivt att AR och NH är samma typ av företeelse fast på olika sätt, dvs det är två olika sätt att beskriva hur man ska utbilda och umgås med sin häst.

mvh Jessica

Jessica skrev:
För mig känns det inte naturligt att göra den här kopplingen just för att de två "filosofierna" har lite olika vägar att nå sitt mål. De har även olika definition på hur en häst ska vara för att vara "färdig".
Nu blev jag ju väääldigt nyfiken på vilken definition du menar att AR använder. Om du kort beskriver den så kan väl jag se hur väl det matchar (eller INTE matchar) NH-tänket? :idea:
Jag tror nämligen att du nu gjort ett tankeskutt och blandat ihop koncepten på ett sätt som gör att:
AR = Klassisk ridning och NH = western.
Kan ju inte uttala mig om det första, men det andra är iaf en ren missuppfattning och en rent felaktig slutsats. Vi är många som tänker NH helt utan westernmålsättningar i vår ridning, precis på samma sätt som det finns sorgligt många westerntävlande ryttare som sätter tävlandet över hästen och därmed inte ens är i närheten av något NH-tänk. :smirk:

Kassiopeja skrev:
Nu blev jag ju väääldigt nyfiken på vilken definition du menar att AR använder. Om du kort beskriver den så kan väl jag se hur väl det matchar (eller INTE matchar) NH-tänket? :idea: :

Det är inte AR som definierar utan det är min definition av AR. Min definition på AR är att man börjar reflektera ang sin ridning.

Kassiopeja skrev:
Jag tror nämligen att du nu gjort ett tankeskutt och blandat ihop koncepten på ett sätt som gör att:
AR = Klassisk ridning och NH = western. :

Nej, jag tror inte att jag blandar ihop NH och Western utan jag försöker förklara hur jag ser på AR genom att beskriva kopplingen mellan NH och Western. Fast jag kanske har slängt mig med uttrycken på ett slarvigt sätt.

Kassiopeja skrev:
Kan ju inte uttala mig om det första, men det andra är iaf en ren missuppfattning och en rent felaktig slutsats. Vi är många som tänker NH helt utan westernmålsättningar i vår ridning, precis på samma sätt som det finns sorgligt många westerntävlande ryttare som sätter tävlandet över hästen och därmed inte ens är i närheten av något NH-tänk. :smirk:

Kanhända, själv anammar jag AR-tänket, men tävlar ändå, och det går också bra.

mvh Jessica

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka