Motsättningar och fördomar

Sv: Motsättningar och fördomar

För 10 år sen började western långsamt bli poppis. det var ju precis likadant då. Än idag hör man att western är skit... Att formen är alldeles för lång och låg osv. I tyskland har dom börja döma bort den typen av form, för det ÄR inte att eftersträva.
Jag tro att samma sak är inom AR, att det behövs fler som rider och instruerar och att det kommer ta lika lång tid som med western...
Jag rider inte AR, eller det som BB lär ut. Men jag plockar bitar här och där, testar och funkar det bra för mig o hästen, så använder jag mig utav det. Det blir nog lätt fördomar och kontroverser lätt om en enda person sticker ut med sina ideer om ridning osv. Jag tycker inte att Ni ska oroa Er så mkt. Stormen kommer att lugna sig så småning om. Klassisk dressyr har ju funnits väldigt länge, AR är "ny" och jag är inte förvånad att det är så omtalat och folk har sina uppfattningar här och där.
Det finns nog ingen förklaring till din fråga enligt mig. Svaret är bara hur man kan hantera/kontra det när man blir ifrågasatt.

/cj

Fördommar? Undrar vilka som har mest fördommar?
Håller med dom som frågade varför du inte köpte en riktig häst. Du vill rida dressyr, fine, hur många is såg du på OS i dressyr?
Omvänt, vill jag ha en packhäst som tar utrustningen över fjället så tar jag inte med en hbl, det blir en is.
Fördommar? nä praktikskt.

Fast du, att vara intresserad av och vilja utöva dressyr behöver inte vara likhetstecken med att vilja komma till OS, eller ens tävla... Som du brukar säga, god ridning är alltid god ridning och då kan man lära sig det även på raser som inte tävlar OS.

Antti skrev:
Fördommar? Undrar vilka som har mest fördommar?
Håller med dom som frågade varför du inte köpte en riktig häst. Du vill rida dressyr, fine, hur många is såg du på OS i dressyr?
Oj, jeeeesus vad man måste vara tydlig för att somliga ska förstå... :smirk: Jag vill RIDA dressyr på min häst, inte TÄVLA i dressyr. Jag anser att ALLA lösgörande dressyrövningar är bra för ALLA ridhästar. På en islänning är de enormt bra för att få hästen att bära sig rätt i gångartsridningen, vilket är vad jag TÄVLAR i. För mig är den mesta ridning jag pysslar med till vardags "dressyr". Jag kanske har en vidare definiton av ordet än du?
När jag rider ut försöker jag jobba min häst i rätt form, få den lösgjord med tex öppna och/eller sluta, jobbar den i skänkelvikningar, övar på tempoväxlingar. För mig är allt det "dressyr" som hjälper mig i min ridning på min GÅNGARTShäst.

Antti skrev:
Omvänt, vill jag ha en packhäst som tar utrustningen över fjället så tar jag inte med en hbl, det blir en is.
Fördommar? nä praktikskt.
Jovisst, men nu är ju islandhästen MER än en packhäst idag i Sverige. Har du missat det så tycker jag du ska ta bort skygglapparna! Jag har valt islandshäst för att jag gillar GÅNGARTsridning och för att få en islänning att gå bra så måste man rida den i dressyr. Precis som de flesta andra hästar. Även hopphästar dressyrtränas ju, eller hur?

För övrigt tycker jag tonen i ditt inlägg var väldigt trist, speciellt med tanke på vad tråden har för tema. :crazy: Du missade dessutom att jag skrev att jag mött fördomar i BÅDA lägren och inte bara bland "storhästfolk".

Senast ändrad:

Festligt hittade en hel rubrik som heter Tävla islandshäst. Ska nog gå dit och tala om skolning av fullblod för "pigsticking".

Antti skrev:
Festligt hittade en hel rubrik som heter Tävla islandshäst. Ska nog gå dit och tala om skolning av fullblod för "pigsticking".
Det är rätt allvarligt om någon tror sig ha auktoritet att bestämma vilka hästar som får tränas på vilket sätt. Så man får inte idka "ridkonst" på islandshästar, eller om man gör det ska man formulera sina tankar under TÄVLA islandshäst? Forumets polis (moderator) heter Gunnar, eller hur? Så vi lämnar polisjobbet åt honom. Kära Antti, håll dig till ämnet, det är så ofta du försvinner ut i periferin och tar dig friheter du inte har behörighet till. Antti, lilla vän, jag gillar dig, det är därför jag pratar med dig! :love:

Kassiopeja skrev:
Hmm.. får man röra om lite till i grytan då och hävda att om det är som du säger då är NH = AR! :devil:

/JES
NH om hästen själv får välja

Ja, enligt mitt sätt att se så är det inte omöjligt. Fast jag skulle nog säga att det är olika varianter av samma tema.

mvh Jessica

Nu igen??? en som ska tala om för mig vad jag får och inte får. Fattar inte hur man kan säga till någon att "du får inte göra så" och så gör man exakt det man vill hindra andra från.
Begriper inte detta.

Antti skrev:
Tycker du det är samma sak? Själv är jag intresserad av mer än en sak. Barockridning är rubriken på detta forum. Jag är intresserad av den mer "klassiska dressyren" men långtifrån insatt, därför läser jag oftast mer härinne än jag skriver. Rubriken på tråden intresserade mig och jag drog en parallell till vad jag upplevt när jag "bytte" värld från "vanlig häst" till islandshäst. Det var liksom DET inlägget handlade om; inte om töltridning, grisepass eller taktproblem.... :crazy:

Antti skrev:
Nu igen??? en som ska tala om för mig vad jag får och inte får. Fattar inte hur man kan säga till någon att "du får inte göra så" och så gör man exakt det man vill hindra andra från.
Begriper inte detta.
Näe, uppenbarligen inte.... var det inte precis det du gjorde i dina svar till mig??!? :smirk: :crazy:

dressyrtant skrev:
Det är rätt allvarligt om någon tror sig ha auktoritet att bestämma vilka hästar som får tränas på vilket sätt. Så man får inte idka "ridkonst" på islandshästar, eller om man gör det ska man formulera sina tankar under TÄVLA islandshäst?
*nickar instämmande*
"Tävla islandshäst" är för övrigt ett forum jag är på när det handlar om just min gångartsridning och/eller tävling. Andra saker kanske jag avhandlar på andra ställen.... så tror jag forumet är tänkt att fungera. Om jag har fel får väl inläggen anmälas och bli raderade. ;)

Kanske SKA vi bara hålla oss till "en värld" och fortsätta "kasta skit" omkring oss på "de andra" och slå oss för bröstet för att VI SJÄLVA är de enda som begripit det där med ridning och har RÄTT ras?? :D

Antti skrev:
Begriper inte detta.
:rofl: :rofl: Du är ju för dråplig :rofl: :rofl:

Härligt med den inställningen. Jag hoppas det finns flera som instämmer. Jag har länge tyckt att det verkligen är jobbigt med det här "vi och dem". För mig är det vi som ryttare och det finns god ridning och dålig ridning inom alla inriktningar. Vi ska främja god ridning som är för hästarnas bästa. Mera ödmjukhet är absolut nödvändigt.
Det jobbigaste nu tycker jag är den här "jag kan allt attityden" som många lagt sig till med som börjat rida på äldre dagar. De köper sig en häst och rider i skogen och plötsligt vet de allt om hur hästar ska ridas och skötas. Hoppas det är jag som har haft otur som träffat på många sådana de senaste åren. Vi blir aldrig fullärda och måste vara öppna för mera lärdom, samt att vissa saker förändras. Allt man lärde sig som liten gäller inte än i dag.

bigganl Det jobbigaste nu tycker jag är den här "jag kan allt attityden" som många lagt sig till med som börjat rida på äldre dagar. De köper sig en häst och rider i skogen och plötsligt vet de allt om hur hästar ska ridas och skötas. Hoppas det är jag som har haft otur som träffat på många sådana de senaste åren. [/QUOTE skrev:
Jag har också mött dem. :confused: Men också naturligtvis de "nybörjare" som frågar, lär och inte tror sig vara experter efter 1-2 år som hästägare/ryttare! De är en bra motvikt.
Själv tycker jag att man blir alltmer "okunnig" ju mer man lär sig. Ju mer jag hör/läser/rider/tittar desto mer märker jag hur mycket MER man alltid kan lära sig! Det är ju det som är så kul med ridning o hästar - att man aldrig blir fullärd!

Kassiopeja skrev:
Hmm.. får man röra om lite till i grytan då och hävda att om det är som du säger då är NH = AR! :devil:

/JES
NH om hästen själv får välja

När jag sökt en engelsk översättning av ordet RIDKONST anger ordböckerna i första hand HORSEMANSHIP. ( I andra hand equitation)
Jag tycker att det är lite intressant. De som arbetat fram ordböckerna har inte främst tagit fasta på Konsten att rida utan Konsten att hantera hästar. Det stämmer nog rätt väl med äldre förhållanden då ryttaren skulle fostras strängt innan han (för det var oftast en han) fick lov att fostra hästen.

Ryttare som fokuserar väldigt mycket på Konsten att rida riskerar att missa viktiga delar av Konsten att hantera hästar. Därför skulle jag önska att all ridundevisning handlade lika mycket om hanteringen av hästen, för det är ju redan i stallet som kommunikationen börjar. En tvåvägskommunikation som måste pågå under såväl ridövning som arbete från marken.

Det existerar ryttare som i första hand verkar använda hästarna som sportredskap, det kan ge upphov till att all tävlingsridning kan bli ifrågasatt. Andra rider hästar som ska göra konster för att ryttaren ska kunna få uppskattning och bekräftelse för det. Men många, många medvetna ryttare funderar innerst inne om man har lov att sätta sig på ett annat väsen och bestämma över vart och hur det ska gå ...
:cry:

Antti skrev:
Begriper inte detta.

Fniss... du är för gullig! Puss puss!

Jag har ju sagt att man inte ska svära så jävla mycket, eller hur det nu var?

Jessica skrev:
Ja, enligt mitt sätt att se så är det inte omöjligt. Fast jag skulle nog säga att det är olika varianter av samma tema.
På vilket sätt skulle du säga att varianterna skiljer sig då? För som jag ser det så skulle ju AR med din definition vara mer filosofin/tänket bakom den klassiska dressyren på samma sätt som jag anser att NH motsvarar filosofin/tänket bakom all hästhantering oavsett disciplin. Alltså blir AR (som du verkar se det) och NH (som jag ser det), samma sak. :idea:
Jag försöker "leva häst enligt NH", har aldrig suttit i en westernsadel och har inga planer på att göra det heller och vurmar stort för klassisk dressyr. Tävlar gör jag däremot enbart i distansritt och det är inte ofta det händer heller om jag ska vara helt ärlig. :smirk:
Ser verkligen fram emot en diskussion i ämnet som jag tycker är forumets intressantaste just nu! :)

Oj vilket missförstånd det måste ha blivit i det jag försökte uttrycka & det du förstod Antti!
När jag räknar mig som "rätt duktig inom tävlingsdressyren" menar jag absolut inte att jag på något sätt var ett profs för det har jag aldrig varit & kommer aldrig bli inom någon sorts "stil" eller i ridning överhuvudtaget. Men jag var bra bland den grupp av människor jag omgavs av, alltså helt vanliga ponnyryttare & hobbyryttare. (jag var INTE bäst men helt ok.)
Mitt mål med ridningen är mest att kunna kommunicera med mina hästar på ett trevligt & harmoniskt sätt & faktiskt ha kul med dem! (Alltså att vi båda tycker det är roligt) Inte rider jag för att vinna OS eller bli berömd eller erkänd på något sätt. Inte heller rider jag för att vinna rosetter eller för att utbilda min ponny till något den inte var innan jag satte mig på den. Jag skaffade mig häst endast för att jag tyckte det var kul! I början var det dessutom det enda viktiga, nu är samspelet & kommunicationen viktigare.
Min mening med att berätta att jag tidigare varit "rätt duktig inom tävlingsdressyren" & om denna händelse på lägret var att i början (självklart var jag då helt "grön" & kunde inte ett piss mer än en liten del av det som finns i tävlingsdressyrens värld.) när jag hade byt ridsätt så fick jag väldigt mycket elaka kommentarer & många tyckte jag var korkad som inte gjorde som de gjorde. Kanske var jag det? Men en av anledningarna till deras reaktion var kanske att jag var en duktig medel-ryttare & det var tråkigt att jag gav upp det bara för att min ponny inte ville vara med längre.
Jag anser mig absolut inte som bättre än någon annan! Visst jag har mina saker att lära ut till dem som vill lyssna men då är vi inne på hanteringen inte ridningen.

Hur kan du säga att AR som ridsätt inte finns när ett flertal människor kallar sitt sätt att rida för AR & det liknar varandras? Men visst jag rider absolut inte i närheten av vad Bent exempelvis gör. Jag tar kunskap av honom för att utveckla med mina egna erfarenheter & andras kunskap till min egen = mitt ridsätt. Detta liknar närmast AR därav att jag helst benämner det så. Vad ska jag annars säga när folk frågar om jag tävlar & vilka klasser jag typ ligger på? Om jag då säger att jag inte "är" något av dem så vill de ju veta vad jag gör med mina hästar & då är AR det lättaste & mest kortfattade sättet att förklara det på.

Nåväl inget fel på "dem" & inte på "oss" men vi borde båda kunna bemöta varandras sätt bättre & för min del har jag under min första tid som "utanför" mest stött på dåligt från "dem". Innan jag var "vi" så hade jag aldrig hört talas om något som "AR" & jag har sett till att inte bemöta "dem" på det dåliga sätt jag fått känna på.

Undrar om jag missat något... Aja du får väl komma med fler synpunkter & så får jag hoppas att detta redde ut lite, men kanske blev det bara värre?
Kan ju tillägga att jag tidigare tyckt att dina inlägg varit hårda men oftast haft en bra poäng. Även när det gäller mitt inlägg så ser jag inget fel på dina synpunkter. Alla är vi olika & uppfattar saker olika & tycker olika.

Smaken är som baken. Delad! :idea: ;)

Antti skrev:
Jag har ju sagt att man inte ska svära så jävla mycket, eller hur det nu var?
Men! Du kan ju vara riktigt sofistikerad! ... Och jo, det är sant, det är därför jag pussas istället! Make love not war, eller hur var det?
;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka