Fundering...

Sv: Fundering...

Lånar

Nu talar jag om AR i allmänhet, och inte någonting BB-specifikt.

Jag ser väldigt många AR-ekipage med rakriktningsproblem. Ryttares sitsar gör att de inte kan känna när hästen är rak, samt ett reflexmässigt dragande i innertygeln (ofta över manken på andra sidan) gör att hästarna lär sig att gå med bogen ut, och aldrig blir rakriktade och liksidiga otan bara lär sig att böja av.

En häst kan trampas fastän den inte är rak. Den kan lära sig att göra ett enstaka byte också (enkla byten är genom skritt eller travsteg) precis som en talangfull hopphäst akn. För seriebyten KRÄVS en viss rakriktning samt en relativt rakriktad ryttare.

Jag har tyckt mig spåra denna brist på rakriktning hos AR-ryttare och även vanliga ryttare, som inte kommer längre än trådstartaren påpekar.

Theresa

jegra skrev:
Det jag gör idag är en duktig mix av min första riktiga dressyrtränare Stina ifrån Katrineholm, "Fasan" som jobbade på ridskolan där jag lärde mig rida, Helena som jag hoppade för och som hade Samurais pappa på station, det jag läste mig till i Henry Blakes böcker, några westerntränare i början på 90-talet när jag hade det som inkriktning, det man lär sig av att rida tornerspel och utforska den typen av ridning för strid och det jag lärt mig av Bent och Christina. Blanda sen i en liten nypa Craig Stevens och ett par liter Julio Borba så

...har man sig en fin kaka sedan! Men huvudingrediensen tycks vara Borba? Är kakan lika god utan AR & Bent, eller är Bent kanske tom väsentlig för kakans jäsning? Alltså: Skulle du med gott resultat även kunna ha gått direkt från tornerspelandet till Borba?

Nej, det hade jag antagligen inte alls lyckats speciellt bra med. Den tekniska kunskap om det där med vinkling av bakben och bärkraft och relativ uppresning m.m. som jag lärt mig via Bent är oerhört värdefull för mig idag.

Snarare är nog själva basen i kakan allt jag gjorde fram till jag började med den här skolningen för Bent och Christina, därifrån har jag sedan kryddat den lite olika och så småningom tror jag kanske det kan bli något riktigt smaskigt av kletet...

Hm, intressant, tror helt klart du har en poäng där... Det är nog en av nycklarna för mig, att rida honom rakare. Inte nödvändigtvis helt rak speciellt ofta egentligen, men rakare.

Man kan ju rakrikta en häst med hjälp av mycket böjning. Men kruxet är att det måste vara rätt sorts böjning och inte bogen-ut. Jag har sett väldigt mycket bogen ut itsället för öppna och sluta...

Tessan

Vad skönt att du säger det här - så jag slipper :D :D :D

Jegra - jag undrade om ditt första inlägg var som att svära i kyrkan eftsrom det var en användare med bara 1 inlägg :D

Sedan tänkte jag på Glo IN, som också har endast tre inlägg.
Du avslöjade dig själv, Det gjorde Mata Hari också indirekt förrut.

återstår bara GLO IN....

barockare med utbildning i Centrerad ridning borde inte vara så svårt om man orkar...

*KL*
Kanske jag också ska skaffa nytt nick och se vilka som blir arga på mig då :D

NÄ för lat.........

Jag vet vem GLOIN är och det är inte ett nick taget för att Glo In....

Min plan var att skapa en ny tråd igår kväll och ställa frågan om ni hade svarat annorlunda om det hade varit Jegra som skrivit den här tråden men jag gjorde den klassiska missen... *ler*

Vet inte om du missar anledningen med att jag valde att skriva tråden med anonymt nick? Jag har varit rätt anonym här på senaste året men är i stort ett ganska känt namn här på barockforumet och det är inte alls otänkbart att man hade svarat annorlunda om man visste vem det var som skrev.

Mitt syfte då? Att väcka en tanke, att så ett tankefrö.

Det är många som aldrig har gått den akademiska vägen någon längre bit som är kritiska mot det som sker. I mycket är det som lärs ut bra, dock kan väl praktiken brista lite varstans hos de som utövar. Men så finns den där funderingen om vad det beror på att så få (om någon?) faktiskt når vidare på trappan, enstaka ringar har tagits men sen då?

Mitt syfte är inte att racka ner på AR som fenomen, eller att komma med Den-Ultimata-Orsaken (TM). Det finns det så många andra som gör redan...

Jag bara refererade till att jag reagerade på att ngn startade en tråd i sitt allra första inlägg.
Den tanke osm slog mig, var just detta att; är det som att svära i kyrkan?
Sedan tänkte jag inte mer på det.

Jag valde att avstå att svara, tyckte inte det hade så mycket med mig att göra...

Sedan blev det ju nåt annat av det hela....

jag har inga åsikter om ditt tagande av ett andra Nick, jag bara noterade att där var du med 1 inlägg och fick svar av nån med 3 inlägg..

Dock måste jag fråg vad (TM) betyder?

Jag har varit och nosat på BB ett par ggr och måste säga att jag saknar "umpfen" och "kraften" i ridningen han uppvisat. Det finns inget tvivel om att han är mycket duktig och har en enastående talang och känsla. Och att han har ett vackert flyt i ridningen dessutom är hans teorier är vettiga.

Men vågar jag säga att det kanske är en hel del prat men lite verkstad bland BB frälsta :o They talk the talk, but do they walk the walk?

Många vägar bär ju som bekant till Rom och det är väl bra att det finns olika vägar till målet. Att hitta en ridning som passar både ryttaren och hästen. den vanliga dressyren passar ju inte på alla hästar (har jag blivit väldigt medveten om senaste året) och med kunskaper om olika ridstilar kan man lättare hitta vad som passar just min häst.
Det svåra kan vara att hela tiden ha en röd tråd i sin ridning när man plockar från olika "läror".
Som jag förstått det har du själv tagit tillbaka en del från den vanliga ridningen från att ha ridit akademiskt ganska länge. Du kanske kan tillgodogöra dig den "vanliga" dressyren bättre nu med alla dina akademiska kunskaper?
Det här är väldigt intressant men inte helt enkelt.

(TM) = TradeMark - med ironi inbyggt.

Det är alltid dumt att dömma trådar utifrån hur många inlägg trådskrivaren skrivit. Det är ju inte alls omöjligt att det var någon som inte varit ute på forum tidigare men som nu ville ventilera en fråga här. Man vet aldrig.

Det bevisar ju dock lite av min poäng... Hur hade du reagerat om det var Jegra som stod som trådskrivare?

Svära i kyrkan, tja kanske, det är ju onekligen ett känsligt ämne som inte är helt lätt att angripa på ett konstruktivt sätt utan att det blir pajkastning.

Holder med deg.

Skal bli interessant å følge utviklingen videre, når XX med elever har fått mer erfaring (om et par tiår). I ridesammenheng har han ikke holdt på så lenge, begynte jo å lære seg å ri i voksen alder, fordi barna gikk på rideskole.

Det er ofte de som har minst erfaring som prater mest. De som har mye erfaring sier det samme med langt færre ord.

Forøvrig synes jeg det er bra at det ikke er kun 'Bentianere' her inne, slik det var for en tid siden, og at man har 'sett' at det finnes en bredere vei.

Anne

jag hade reagerat som jag nu gjorde men inte skrev eftersom jag är lite outside här. Det här ju faktiskt något som jag inte kan uttala mig om.

Det jag tänkte svara men lät bli, var att det där behöver ju inte bara gälla Bent. Man kan väl bra få hjälp till viss del av en tränare, resten behöver man hjälp av någon annna.

Även om tränare kan saker så är det ju inte säkert att den kan förmedla dem på ett sätt som funkar för mig.

Själv tänker jag så här, vad är mitt störsat problem just nu?
- vem hjälper mig bäst med det?
När jag kommit förbi det så har jag ett annat delmål/problem som jag kanske får bättre hjälp med ngn annanstans

Det var min reaktion.

Det jag sa till Noir var mest trams.
Liksom jag skojade med dig i din förra tråd Sent skall syndaren vakna.

Detta inlägg tackar jag för.

*KL*

Upplever att det lite då och då utryckts missnöje med att användare skrämts bort av kritiken mot AR. Och en stark önskan att allt skall bli som förr...

Jag är faktiskt lite förvirad nu.
är det okey att tycka såhär nu?

Jag minns att mitt allra första inlägg till Mata Hari gick ut på det som NOIR skrev...
Det var därför jag blev så fnissig

Should I stay or should I go now...:angel:

var faktiskt på väg härifrån

Senast ändrad:

Vilket bra inlägg :bow:
Hela tråden är bra, det är kul att läsa att folk utvecklas och hittar nya vägar (bredare vägar), men också kan se vad som är bra med "den gamla". Sånt behövs här på forumet!!

Sv: Fundering og svar til Anne

Agrundvig skrev:
Holder med deg.

Skal bli interessant å følge utviklingen videre, når XX med elever har fått mer erfaring (om et par tiår). I ridesammenheng har han ikke holdt på så lenge, begynte jo å lære seg å ri i voksen alder, fordi barna gikk på rideskole.

Anne

????

Her tror jeg du har fått feil informasjon fra ett eller annet hold. For å si det enkelt: BB har ridd i flere tiår før han fikk barn og til og med konkurrert når han var en lilten guttepjokk. Som 17-åring dro han ut i verden for å lære mer om ridning.

Om fundering:
Selv er jeg av den oppfatning at man skal bruke mer tid på å kommentere det som er bra med ens egen og andres ridning enn å benytte tiden til å finne det negative.
Det negative er lettere å se og bebreide (det fins så mye å ta av:crazy: ), men å kunne poengtere en rytter og hest sine ekte fordeler - det er visserlig en kunst.

Hilsen
Inger Liv

Någon skrev det bra eller frågade bra till Jegra
-hade du kunnat gå direkt från tornerspel till Borba?-
Jag är jätte-glad att jag fått AR grunden, utan den hade jag fortsatt rida sönder min häst, alternativt lagt av med hästar.
Man skall krydda sin kaka men jag anser att det är viktigt att först ha en kaka att krydda.
Så jag tror att AR är en jätte-bra grund, kaka, men inte så många kommer vidare från grunden. Alltför många är kvar där för att kunna säga att bara är materialbrist, ridteknikbrist, få träningstillfällen. Så jag tror att AR har för lite umpf (som nån skrev) och därför letar många visare efter kryddningen och strösslet när man fått sin AR kaka. MEN VAR??? vore trist om vi alla blev borbafans från att vara bentfans....

GLOIN /som INTE står för GLO IN -trots få inlägg

:bow: TjoooooooooHo! Där sa du nått...:D

Jag tror att det till sist kokar ner till egen utveckling. Den inre sanna styrkan. Utan den så saknas det lilla extra som gör hästen lycklig och levande.

Och när man står där och inser att andra inte kan hjälpa en, så är det dessutom lätt att kritisera sin lärare, som man tidigare dyrkat. Konstigt nog. Trist?

Kanske är det lätt att tro att yttre "mognad" kan föra en till sin mål?
Ridningen blir det viktigaste och inte hästen. Det begränsar utvecklingen.
Jag menar att det lilla extra, som många saknar ligger på en mental nivå, hos hästen. (Nu tror jag att det finns dom som klarat detta, men jag har inte sett dom live.)
Att dessutom många har bråttom med grunden, och mindre intresse att skapa fullständig harmoni med individen, lägger fokus på att själv känna att dom kommer vidare, utan att inse att hästen inte är helt med. Det är min teori.
Har tyvärr sett fler ryttare mer behov av yttre egoistiska egenskaper som t ex. girighet, än kärlek och inre sann styrka.
Nur har jag inte sett så himla många, men det räcker för att förstå.
:bow:

Kan bara säga att det inte är lätt att få ihop allt! Den fina ryttarkänslan och balansen med framåtbjudning och stabilitet. mm mm mm..... Min resa har inte gått via BB, men nog så spännande ändå. Nu gäller det "bara" att hålla mig och hästen friska och glada för att kunna ta nästa steg i utvecklingen...

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 980
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·
C
Ridning Jag tycker mig se, väldigt många sidospår i alla diskussioner. I vissa dryftas ridningen enligt de gamla ridmästarna. Är det...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 173
Senast: Sonila
·
Ridning Befinner mig i ett hästsverige där pressen att välja sida blir allt större. Har inte upplevt det så tydligt än här nere i skogarna där...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 748
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar