funderar på att skaffa hund

Uppfostrad för min del betyder att hunden inte hoppas på andra hundar, människor eller djur överhuvud taget, och ser sin förare som ledaren.
Sen ska mina hundar inte springa runt en massa inomhus och hoppa i möbler etc sno saker/mat och en massa annat men det gäller min hund.

Möter jag en hund som går lydig bredvid sin förare och inte hetsar upp sig vid synen av en annan hund anser jag att den är uppfostrad.
Sen kan givetvis det vara så att hunden är ouppfostrad i andra samanhang hemma exempelvis men det rör ju egentligen inte mig och min hund.
det jag bryr mig om är att hundar som man möter ute skall vara så pass uppfostrade att de inte hoppar på mig eller min hund, i det fallet anser jag inte att föraren har tillräkligt med kompentens för att uppfostra sin hund.

Det blev lite snurrigt men hoppas du förstår iallafall, har lite feber så jag yrar lite känner jag :crazy:

Jag köpte min Boxertik via SKKs valpförmedling. Kändes tryggast så. Sen valde jag en kull som hade en tigrerad tikvalp, för det visste jag att jag ville ha (japp! jag erkänner, jag gick liiite på utseende :D) och sen lät jag UPPFÖDAREN välja valp åt mig efter att jag pratat med dem om vad jag ville ha.

Visst, det är mycket jobb med en Boxer, den är en mycket livlig och skuttig hund. Lite som Tiger i Nalle Puh (hon hade fått heta Tiger om det hade varit en hanhund, helt klart!). :rofl:
Sen får man stå ut med skämt från folk som har andra hundraser som:
"Vet du hur man vet vilka som tävlar lydnad med sin Boxer? Jo, det är de som är fläckvis tunnhåriga..." :smirk:

Men jag tycker du ska ta och åka på en utställning och titta på Boxer.. där hittar du ju lätt uppfödare att prata med och om det inte är bråttom med att skaffa hunden så kan du ju även göra som jag gjorde, åka till Stora Sthlm i december och prata runt i rasmontrarna! *rekommenderas starkt*

www.boxerklubben.nu

är en bra länk också, där du hittar länkar till kennlar och information om rasen.

/JES

Jag kan mycket väl ha fått det fel för mig. Skulle inte vara första gången som jag fått fel intryck av en ras pga några få individer... :o

Eller.. så är det bara det att det finns för många am.staff-ägare med labilt psyke. :smirk:

OBS! Detta var inte riktat till dig! Snarare till "grabbar i förorten som skaffar sig en sån där kamphund " helt utan övrig eftertanke.
(bara för att ta ännu en klichébild och lägga den ovanpå den jag redan hade i huvet gällande denna ras. :bow:)

/JES

Jo, men ja har aldrig gått omkring å tyckt att man ska blanda dessa raser.
Men nu blev denna tiken parad, utan planering och DÅ tycker ja att man ska ge de en chans.

Jo de kan du tycka om de roar de, men att göra narr av folk bara för att dom tycker en viss ras är ful är väl ganska onödigt :confused:

Ja syftade inte på nån speciell, men du har säkert också åsikter om vissa här.
Sen om du väljer att ta åt dej är helt upp till dej :)

Jaaa, ska vi anmäla oss imorgon. Om du sedan köper en chihuaua så kan jag ta en Chinese Crested och så börjar vi. Tjohej, vad bra det här kommer att bli.

Om du ifrågasätter andras kompetens får du räkna med att din egen kommer att granskas och hittills har den inte imponerat.

Eller så tar man det säkra före det osäkra och abortsprutar tiken. Vad är det som säger att kullsyskonen har det lika bra som din hund?

Ja har aldrig ifrågasatt nåns kompetens, MEN ja tycker att de är fel när ni sitter å kastar ur er "duktiga" saker åt höger å vänster.

Vore det bättre om vi istället höll med om alla de felaktigheter och flosker som folk spottar ur sig?

Titta sedan på vilka det är som slänger ur sig dessa duktiga saker. Det är oftast väldigt duktigt folk och de kan vara värda att lyssna på. Grana har nog mer kunskap i sin ena stortå än vad vi andra har i hela kroppen.

Jo men sen så kan man formulera sej på olika sätt.

Jag har aldrig påstått att min hund har den bästa blandningen lr att ja skulle skaffa en till av samma blandning, Ja tycker däremot att som ja skrev innan att allt ska få en chans.
Ingen hund blir en bra hund, med en dålig ägare.

Nej, de är klart. Men sen är de ju större risk att en "sämre" hund blir bra av en bra äger än att en "bättre" hund blir bra av en sämre ägare..
Snurrigt :D

Snälla lägg ner ... jag vet att jag är kapabel till att ha en hund... jag vill ha tips om Raser. jag har aldrig frågat om du tycker att jag ska köpa hund eller inte, Har du tips på ras så svara gärna annars kan du lika gärna skita i att svara ,,eftersom du inte kan veta hur kapabel jag är för att ha hund.
Jag förstår inte att vissa av er verkar tycka att man ska vara ras expert och kunna allt :o om hunden ..annars så blir man än dålig hundägare, :confused: Jag tror ju knappast att du visste allt om hundraser, historia och allt när du skulle köpa en.. hur ska man kunna vara expert när man köper sin första HUND :eek: Nån gång måste ju vara den första.

Tror du att jag bara köper hunden för att den e skit snygg och för att jag ska ha den å styla med :confused: och sen ge bort eller sälja den när jag har tröttnat efter 6 månader :mad:

Du skrev att du funderade på att skaffa hund, och jag svarade vad jag ansåg avar lämpligast.

Jag antar att det du skriver här är seriöst och speglar dig som person och då tycker jag att du ska tänka efter både en och två gånger innan.

Du hoppar vilt från olika hundraser med olika behov och det gör mig en aning fundersam.

Lika så det jag tog upp i mitt förra svar.

Det du skriver om att man inte behöver vara expert stämmer absolut någon gång måste ju vara den första.

Men då tycker jag man ska inrikta sig på en ras som är lämplig som första hund.

Sista meningen du skrev kan jag bara svara.

- Nej jag hoppas verkligen inte att du är en sådan människa, men som du själv skrev jag kan inte känna dig genom bara internet så chansen finns.

Jo de kan du tycka om de roar de, men att göra narr av folk bara för att dom tycker en viss ras är ful är väl ganska onödigt

Vilket av mina inlägg syftar du på?

Menade du amstaff eller staff? :confused: Amstaff vet jag inte mycket om men staffar har iaf stabilt psyke. :)

Jag förstod att det inte var riktat till mig, jag håller med, det finns många som har eller vill ha amstaff och staff för att de vill ha en "läskig" hund. En hunds stabila psyke kan säkert bli förstört av folk som skaffar hund av den anledningen.

Absolut. Såg tex ett ungt par i en hund/katt-butik med en liten amstaff-valp som när hon fick se min Boxertik (då lite drygt ett år gammal) började morra (förmodligen av osäkerhet, valpen var ju inte så stor...). Valpen blev då upplyft i famnen av matte och goskelad med, alltmedan valpen fortsätter morra. Snacka om belöning för FEL beteende! :mad:

Övervägde att säga nåt, men det är ju få som vill ha en besserwisser på halsen helt oombett när de just skaffat hund... :smirk:

/JES

Är du säker på att den morrade? Amstaffar kan nog vara som staffar, att dom har massa konstiga ljud för sig. Selma brukar "knorra" när hon t.ex. vill gå till en annan hund och det kan låta som att hon morrar. Iofs, om du har hund så kan du säkert känna igen ett morr :D

Man får hoppas att dom inte gjorde så med flit. Dom kanske försökte lugna ner den och visa den att det inte var något att morra åt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 022
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar