funderar på att skaffa hund

Hej!
Har själv en långhårig colliehanne (min 3:e)
Älskar rasen, dock långhårig som sagt. Finns korthåriga också:P eller borders!
Jag föredrar hannar, tikar kan bli rätt ilskna när de löper. Min collie pissar på allt, men är världens lugnaste, aldrig bitit ngn, knappt naffsat. Lite feg dock :rofl:

Lycka till med "hundköpandet"!

En pointer är inte "bara" en jakthund. Du måste fundera på hur den jagar också! En pointer ska outtröttligt leta efter fågel ute på fjället kanske två veckor i sträck. Det betyder att jaktlusten är oerhört STOR. Det betyder också att söket är STORT. Jämför med en spaniel som "jagar under bössan". Dvs den håller sig max 30 meter från sin förare. Visst är det till viss del dressyr att spanieln inte går längre ut, men lite naturligt finns det i hundarna också. En spaniel har sällan eller aldrig ett lika stort sök som en Pointer/Setter.

En Pointer går stort och sen ska den fatta stånd mot fåglarna som trycker. Föraren går fram och skickar fram hunden. När fåglarnas vingar går i luften så ska hunden bli blickstilla och helst lägga sig ned.

Jo tjena... Gör det med en hund med STOR jaktlust. Det är skitflott att se. Men väldigt få som har det på sina hundar och det ligger MASSOR av träning bakom. Inte är det en liten lyhörd hund när det gäller levande fågel/vilt. Jag har tragglat ihop med Pointer/Setter på diverse kurser och det brukar alltid vara någon Retrieverägare som går hem efter första dagen eftersom att de tycker att det är så hemskt att de är så hårda mot sina hundar...

Så jag säger bara: GLÖM DET! Vill du ha en jakthund med dig när du rider så skaffa en hund som inte är drivande eller storsökande och sen kan du ägna dig åt massvis med träning där det gäller att trubba av hunden på vilt och fågel. Eller så gör du det enklare för dig och skaffar en hund med mindre jaktlust.

jo det är ju första alternativ en av fingals valpar men ..det är det att proverna inte har visat om tiken är med valp. Jaa Fingal ska kanske bli pappa...

En verklig jakthund Vill jag inte ha... men det var det att det stod om pointern så att jag tyckte att det kunde funka... Våran ena rodesian är jätte jaktig *råddjur e kul* medans den andra inte bryr sej...det har väl att göra med hur föräldrarna att göra oxå ...har inte dom jagat och inte direkt har nån jakt instinkt borde ju inte valpen få det heller. Det är ju en annan sak om man har avlat länge från hundar som verkligen har jakt i sej och är bra jakthundar om ni förstår vad jag menar..

Jag frågar ju här för att jag vill få mer kunskap. inte för att verka dumm du som skrev det ..och jag tänker inte göra nåt förhastat köp... Vi har funderat i länge på att skaffa hund och i sommar passar ganska bra eftersom jag då kAN vara hemma med valpen...

Vad ska du ha för hund?? tja ta och svara på dessa frågorinnan du väljer ras=)

Jag ger ett exempel på frågor å svar=)

1 vad ska du ha hunden till??
Svar:Sällskap

2 ska den vara stor eller liten?
Svar: liten

3 vill du tävla?? om så falled vad vill du då tävla i för gren??
Svar:Kanske lite agility

4 vill du gå mkt i skog?
Svar: ja

5. ska du ha hunden i stallet??
ja

Jag kan genom dessa frågor komma fram till att jag vill ha en liten hurn sominte skall vara långhårig då jag ska gå mkt i skog och ha hunden i stallet..En tik är att föredra då dom går lättare å oftare bra ihop med både hanar å tikar å valpar.Eftersom hunden förmodligen kommer träffa mkt hundar i stallet!
Jag vill ha en liten hund kanske en jack russel/phalen/papillon kenisk nakenhund tax mm mm vore nått

Vill man inte jaga ska amn inte skaffa en jakthund hur söta dom än är!!

Vad ska du ha för hund?? tja ta och svara på dessa frågorinnan du väljer ras=)

1 vad ska du ha hunden till??
Svar:Sällskap

2 ska den vara stor eller liten?
Svar:mellan eller stor

3 vill du tävla?? om så falled vad vill du då tävla i för gren??
Svar:Ev utställning ev agillity. men det anpassar jag efter hunden jag köper inte en hund för att ställa ut den

4 vill du gå mkt i skog?
Svar: ja

5. ska du ha hunden i stallet??
ja

Jag kan genom dessa frågor komma fram till att jag vill ha en mellan stor hund som inte skall vara långhårig då jag ska gå mkt i skog och ha hunden i stallet..En tik är att föredra då dom går lättare å oftare bra ihop med både hanar å tikar å valpar.Eftersom hunden förmodligen kommer träffa mkt hundar i stallet!
Jag vill ha en mellen el sto hund kanske en staff av nå slag, rodesian, *förslag*mm mm vore nått

Vill man inte jaga ska amn inte skaffa en jakthund hur söta

dom än är!! nä du har rätt

så blir min lista då

det här kanske låter jätte dumt men jag tycker golden och labbar e tråkiga och schäffrar är bland den fulaste hundrasen tycker jag... bli inte sura nu men alla kan inte tycka lika... Även fast de säkert kan vara underbara och så...jag har läst om amstaff hela dagen idag och det varkar va en bra hund
läs här

Historik
American staffordshire terriern härstammar från hundar som tillkom "INTE" för att slåss med andra hundar utan för att hantera och hålla fast boskap. Talrika avbildningar av dessa hundar finns på brittiska tryck från sent 1700 tal och tidigt 1800 tal. De är till förvillelse lika dagens amstaffar, hundarna tillkom genom naturligt urval. Det var de hundar som lämpade sig bäst för uppgiften som användes i aveln. Hundarna var helt enkelt slaktarhundar vilka hade till uppgift att stressa slaktboskapen genom att bita sig fast i deras mule och hålla ett fast grepp. Från dessa hundar härstammar också den engelska bulldoggen som numera inte alls ser ut som den en gång gjorde.

Konstmörning av kött genom hundbitning av slaktboskapen var tidvis påbjuden i lag under 1700 talet. Genom stressning av kreaturen höjs bl a vätskehalten i köttet och det bryts ner fortare än det annars skulle göra. Detta var önskvärt i en tid då dagens kylteknik inte fanns och slaktprodukten omedelbart skulle användas. Efterhand kom man på att man kunde hetsa särskilt framgångsrika hundar mot tränade tjurar vilket blev något av ett folknöje. Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar.

Detta folknöje som numera i de flesta länder betraktas som rena barbariet fick efterhand opinionen mot sig i England och förbjöds enligt parlamentsbeslut år 1835. En del av hundarna utvecklades därefter till dagens engelska bulldogg, en del ingick i bullmastiffen. Andra blandades i någon mån med terriers och användes för olagliga, organiserade hundslagsmål på undanskymda platser. Så tillkom Staffordshire Bullterriern. Ur dessa engelska hundslagsmålshundar utvecklades Bullterriern genom ytterligare inblandning av terriers och Bullterriern blev så småningom en ren sällskaps- och utställningshund.

Nota bene: Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet.
Amstaffen härstammar i allt väsentligt från den gamla engelska bulldoggen med någon inblandning av terrier. Genom dess förfäders arbetsuppgifter som boskapsfångare, gårdshund och kamphund utvecklades en mycket muskulös, vig och rörlig hund, som är synnerligen människovänlig och ständigt har full koll på sin omgivning.

I konflikter med andra djur är den utomordentligt effektiv, något som den har gemensamt med övriga bull- & terrierraser.
Då rasen skapades genom den amerikanska kennelklubbens erkännande år 1936 utvaldes ett antal förtjänstfulla hundar ur den amerikanska kamphundspopulationen. På grund av en nedgång i antal och intresse under 2:a världskriget öppnades stamboken mellan 1960 och 1963 för ett antal exteriört framstående american pitbull terriers avkomma. Enligt amerikansk expertis härstammar amstaffen i allt väsentligt från ca 15 hanhundar och 25 tikar. Alla amstaffar kan därför antas vara mer eller mindre besläktade.

Vid avel med amstaff bör stor vikt läggas vid dess fysiska förmåga, dess temperament och dess rasstandard. Till följd av rasens stora fysiska kapacitet bör avelsarbetet i första hand inrikta sig på bevarandet av en fullgod, mental stabil sällskaps- och familjehund. Avel med fysiskt undermåliga hundar samt hundar som har genetiskt betingade sjukdomar såsom höftledsdysplasi, artros i leder eller hudproblem är olämplig och skall undvikas.

blir lite förvirrad av texten ovan ena stunden så tycker jag det låter bra och andra inte...men de är ju Inte avlade till kamphundar...däremot till att jag boskap. men det var ju ändå länge sedan..så vad jag fattar det som så är det en bra barn och sälskappshund. nu

titta bara på bilderna
http://hem.passagen.se/astclub/funny%20photos/amstaff_mus2.jpg

http://hem.passagen.se/astclub/funny%20photos/mito_sauer.jpg

http://hem.passagen.se/astclub/funny%20photos/ormgrop.jpg
http://hem.passagen.se/astclub/funny%20photos/riding_on_amstaff.gif

http://hem.passagen.se/astclub/funny%20photos/rustinkitten.jpg

åhh så fina och så snälla de verkar va

jo men inom uppfostran och träning är jag inte helt ute och flyger jag har trots allt levt med 2 hundar hos min pappa den ena 3 nu och den andra 9. det är raserna som jag e skitdålig på¨det var därför jag frågade här... Jag vill ju gå på kurser oxå och träna lydnad och ta hjälp av andra med amstaff ...jag e inte sån som har svårt för att ta råd och tips beröm eller KRITIK.så jag tror faktiskt att det inte skulle bli nåra större problem ... och skulle det nu vara så att jag skulle känna att jag inte klarar av det själv så tar jag väl ännu mer hjälp.. men varför skulle det gå fel om jag är öppen för att lära mer.. de 2 vi redan har e ju bra

Ja, och vi har haft 13 hundar under mitt liv, men jag skulle aldrig få för mig att köpa en Amstaff bara sådär eftersom jag inte är helt ute och flyger där :smirk:

Har DU haft en egen hund förut? Det är liksom det som är grejen. Att ha hela huvudansvaret för träning, mat, sysselsättning, ledarskap osv SJÄLV. Trots 13 hundar genom mitt liv, och 2 av dom var helt mina så valde jag att skaffa en lättare ras som första egna hund utan en instruktör vid min sida dygnet runt. Och tro mig, jag har aldrig kämpat så mycket med en hund som med den här, det är helt annorlunda mot att ha en hund med/i familjen.

Jag skulle välja en relativt lätt hund om jag vore du.
Du verkar gå väldigt mycket på utseende dock, så jag vet inte om du gillar pudeln. Annars har jag bara bra erfarenheter av den rasen, både den mellanstora och den stora. Intelligenta, lättlärda, ganska så mjuka i lynnet.. Om jag har fel så säg det någon som kan mer, för jag är inte alls insatt i rasen, men en avlägsen bekant föder upp storpudlar (Kungspudlar?!) som jag har träffat på många gånger under mitt liv och dom har varit som så jag beskrev. Mycket energi och älskar att vara i stallet, och som älskar att träna.

Amstaff skulle jag avråda ifrån. En helt underbar ras, men man måste vara väldigt kunnig för att få den så underbar.

Nu har jag ögnat igenom tråden . .

Tycker att du ska tänka till både en och två gånger innan du ger dig in på att skaffa hund.

Du skriver att det är din pojkvän som skall köpa hunden och sedan betala för den, men att han inte alls är kunnig.

Vad händer om ni gör slut och flyttar ifrån varandra.
Då står hunden där med en okunnig husse.

Du skriver att du har hundvana från tidigare hem , så länge man aldrig haft helt ansvar för en hund ( och allt vad det innebär ) så tycker jag man kan se sig som nybörjare.

Sedan tycker jag att du helt utesluter jakthundar och slutar att gå på hunden utseende.

Det är inte hunden som skall anpassa sig efter din kunnighet, utan det är du som hundägare som skall uppfylla hunden krav.

Jag bara undrar nu men inte sjutton kan det väll vara så himla stor skillnad på att uppfostra en hund och en unghäst?

Sunt förnuft räcker ju ganska långt och så kunskap till det.

Och vad menar ni med en lättare hund så bara för att jag skulle köpa en labbe så behöver jag inte jobba med den?

saken är den att jag VILL träna mycket med hunden ..jag vill ha en AKTIV hund.

Pudel - nej tack de faller mej inte i smaken de jag har träffat ...ganska många har vart skälliga och småsura.

Tar det slut mellan oss så tar ju jag med mej hunden om han inte klarar att ha den ...och vi har ändå vart tillsammans i 5 år. och vi har funderat på att skaffe en väldigt länge...

Och skulle jag nu köpa en såkallad lättare hund så är det ju inge kul att gå och längta efter en annan sort som man egentligen ville ha...

Jag skulle tillexempel aldrig köpa en fjording i stället för ett halvblod bara för att den är lugnare...

Jag HAR läst mycket om amstaffen och tycker att det verkar vara en bra hund....

den rasen är ju Inte avlad till kamphund ...

Jo, eftersom Amstaff och APBT var en och samma ras förut, har dom också varit kamphundar.

För övrigt är Amstaff ingen brukshund, och således ingen VÄLDIGT AKTIV hund, som du vill ha :smirk: Det är en hund som gillar att jobba, men dom är inte sådär superaktiva faktiskt. Dom avlas inte det minsta på förmåga att arbeta, utan på utseendet. Det är en utställningsras, rätt och slätt.

Och jo, är man inte kapabel att klara av ett hbl tycker jag att man ska köpa en Fjording, om man ska använda din jämförelse. Grejen med hästar är att där är det ingen skillnad inom olika raser så att det märks klart och tydligt, bara individer.

Det är en stor skillnad på att uppfostra en hund och att uppfostra en häst. Först och främst så är hunden ett rovdjur och hästen ett flyktdjur. Sedan lever man dygnet runt med sin hund, medan hästen bara behöver hålla sig i skinnet cirka två timmar per dygn. En häst har du aldrig lös utan du leder i grimma. Hunden ska kunna lalla omkring 20 meter ifrån dig och komma på inkallning. Det är mer småfix med en hund och samhället lägger ett mycket större ansvar på hundägaren än hästägaren.

Du kan dessutom skaffa en aktiv hund, men som ändå är villig att vara sin förare til lags och som inte har överdrivet mycket av det ena eller det andra. Det betyder inte att man kan låta bli att arbeta med dem, men man måste heller inte hålla på i sju år för att få hunden att komma på inkallning. Det ska ju vara roligt att ha hund och blir det för svårt så är det inte roligt. Sunt förnuft räcker dessutom bara långt om du har rätt sorts sunt förnuft. Det är det inte så många som har.

Amstaff är en trevlig hund, men de har fortfarande gott om social kamp. Det är en väldigt bra egenskap om man kan hantera den, annars blir det mest jobbigt.

jo jälvkart är det skilldnad men jag menade det med sunt förnuft och att man är konsekvent och har tålamod..

Är du en lämplig ägare till en Staffordshire Bull Terrier?

det här är oxå en ras som jag har läst mycket om och på det som står här nedan så tycker jag att den passar mej..

Om du vill ha en hund som…

§ Är liten och kompakt och samtidigt muskulös och stark
§ Ser imponerande ut men som är en känslig och vänlig själ
§ Älskar människor mest av allt på jorden
§ Är livlig och uppsluppen och som älskar att vara med dig hela tiden
§ Sällan ger upp eller tröttnar
§ Har kort slät lättskött päls

Är du dessutom en person…

§ Med stort tålamod och lång stubin.
§ Som kan ta ett smärre missöde med lite humor
§ Som är envis och konsekvent
§ Som tycker att det är trevligt att hunden vill vara nära dig hela tiden
§ Som inte har som enda mål att tävla i elitklass i lydnad och/eller bruks.
§ Som är lite barnslig
§ Som inte känner dig tvungen att vara utomhus i flera timmar när det är hagel och driv-is ute
§ Som ej är lättprovocerad
§ Som har mycket tid att spendera med din hund
§ Som känner att du kan ta att den del människor ser på dig och din hund med skräck i blicken
§ Som kan se till att din hund aldrig kommer att skapa tråkiga rubriker i någon tidning
§ Som orkar med att din hund vill ha mycket uppmärksamhet

American staffordshire terriern härstammar från hundar som tillkom "INTE" för att slåss med andra hundar utan för att hantera och hålla fast boskap. :banana: Alltså ingen kamphund

Dess ursprung är en korsning mellan bulldoggar och terriers och de användes från början som "hetshundar". Främst då mot tjurar, björnar eller andra hundar. Aveln har under många årtionden inriktats på att minska "hetshundsanlagen" samtidigt som man behållit det stora mod som är ett av Am Staffens särdrag.
Men det tog inte många år innan folk upptäckte att Am Staffen var en särdeles trevlig kamrat och följeslagare i det dagliga livet, väl lämpad att leva ett familjeliv.
Am Staffarna fungerade också väl som vakthundar för att ta hand om familjen och dess tillhörigheter i detta nya land.

Idag används Am Staffen bl.a. som terapihund på institutioner för gamla och handikappade i Amerika. Just för att de har lugnt temperament och en stor kärlek till människor.

här var lite info som jag hittat om rasen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 022
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar