funderar på att skaffa hund

jag tycker helt klart en han hund men det e ju min åsikt...
ras det e ju lite beroende på vad du vill ha hunden till....
jag har en alaskan huskey/vorsteh :love: underbar hund...kan nog ha honom till det mesta...

Tråden rasar iväg så fort man slutar läsa den :smirk:

Nu har jag ögnat igenom den igen och har ett slutligt råd.

Köp INGEN hund

Boxer!
Din specifikation liknar den jag hade när jag letade min första hund. Jag ville ha en livlig, korthårig hund med LÅG jaktinstinkt så jag kunde ha den lös med mig i skogen när jag rider. Ville inte ha nån LITEN hund, men heller inte en jättestor eftersom jag också bor i lägenhet.
Min boxerflicka har passat mig PERFEKT! och så vitt jag vet så fungerar de utmärkt att tävla agility med också om man vill. Titta närmare på Boxer du så kommer du INTE att ångra dig! Stabilare psyke än Staff-arna också.. om du frågar mig!

/JES

Det har min kompis oxå rek mej som är hundmänniska ;)

Jag ska kolla upp dom nu faktiskt...Du får gärna berätta mer... var du köpt den osv

Snälla lägg ner ... jag vet att jag är kapabel till att ha en hund... jag vill ha tips om Raser. jag har aldrig frågat om du tycker att jag ska köpa hund eller inte, Har du tips på ras så svara gärna annars kan du lika gärna skita i att svara ,,eftersom du inte kan veta hur kapabel jag är för att ha hund.
Jag förstår inte att vissa av er verkar tycka att man ska vara ras expert och kunna allt :o om hunden ..annars så blir man än dålig hundägare, :confused: Jag tror ju knappast att du visste allt om hundraser, historia och allt när du skulle köpa en.. hur ska man kunna vara expert när man köper sin första HUND :eek: Nån gång måste ju vara den första.

Tror du att jag bara köper hunden för att den e skit snygg och för att jag ska ha den å styla med :confused: och sen ge bort eller sälja den när jag har tröttnat efter 6 månader :mad:

Varifrån har du fått att staffar inte har stabilt psyke?
Det är ju något de är kända för att ha.

HEJA HEJA!! Skit i alla idioter som skriver dumma kommentarer om att du inte ska skaffa hund.. Vem kan avgöra hur en person är över internet?? Definitivt kan man ju inte avgöra om det blir en bra hundmänniska.. Man behöver inte kunna särskilt mycket innan man köper hund utan man kan läsa sig till en ras som passar en.. Du behöver INTE veta nåt om dem olika raserna för att du ska ha en hund (man kan bara låna en bok om böcker och upptäka vilken ras som passar en).. Alla hundraser är ju till (mest) för sällskap till oss människor, det va lite mer till arbete (hoppas ni fattar vad jag syftar på) för i tiden men det är inte mycket så nu mera.. Så ta en ras som du vill ha och tänk på att visa raser kan vara svårare än andra.. Men har man tålamod och vett kan man ta vilken ras man än vill och lära sig på vägen. :p

Och som sagt så vet jag att du kan klara av en hund aldelles utmärkt.. Så kolla nu upp boxern och se om dem passar.. och skit i vad alla skriver om amstaffen.. Vill du ha den så ta den.. :bow:

Ja, vilken jättebra ide. Varför inte bara ta en valp från närmsta valpkull. Skit samma om man passar med rasen. Det blir ju säkert jättebra.

Kursverksamheten kan vi ju också lägga ned när vi ändå är igång. All kunskap finns ju i böcker och verkligheten är ju precis som det beskrivs i böckerna. Varför lägga dyra pengar på kurs när man bara kan läsa en bok. Förresten kunskap, vad ska vi med det till. Om man ändå inte behöver kunna något innan man köper hunden så behöver man det säkert inte sen heller.

Toppenbra! Nu ska jag springa iväg och köpa mig en rottis/APBT-korsning för jag läste någonstans att det är en urhäftig hund. Jag har ju läst minst fyra böcker så jag måste ju vara rena proffset på hunduppfostran. Tjoflöjt!

*Suck*

Ras eller kurs är överskattat. Hunden blir vad man gör den till.

Eller hur det nu var...

Jajamensan. Imorgon ska jag nog börja skola om min rottis till grythund eller om jag skulle börja använda henne till fårvallning.

Nu ska jag springa iväg och köpa mig en rottis/APBT-korsning för jag läste någonstans att det är en urhäftig hund. Jag har ju läst minst fyra böcker så jag måste ju vara rena proffset på hunduppfostran. Tjoflöjt!

*Suck*

Ja va inget proffs när ja skaffade min sån bladning, men de har blivit en väldigt trevlig å väluppfostrad hund. :mad:

Jaha?

Trevligt att det gick bra med din hund, men det är rent generellt en väldigt olämplig blandning. Det är en av de blandningar som har störst potential att bli riktigt farliga. Det är inget att sura över utan bara sunt att inse.

Att du inte var speciellt påläst eller kunnig då du skaffade din hund visste jag redan. Hade du varit det hade du inte skaffat denna typ av blandning.

Haha, Mitt sunda förnuft säger att man ska ge allt å alla en chans. Sen att ni idioter här anser att man ska kunna allt å endast skaffa hundar utan "vissa" raser i sej är förjävligt.. Helst ska man nog ha en renrasig..
Du har verkligen dålig attityd, men de kanske blir så när man är "bättre" än alla andra å ligger högre i näringskedjan :mad:

Tja, jag är i alla fall väluppfostrad nog att inte kalla folk idioter. Sunt förnuft, tja jag föredrar kunskap framför ditt sunda förnuft. Det verkar inte vara mycket bevänt med det.

Och ja, renrasigt är att föredra både ur ägar- och hundperspektiv. Vill man trots allt ha blandras gör man klokast i att skaffa en blandras där raserna generellt är kompatibla. Det är inte raserna i din blandning. Ta reda på hur deras mentala konstitution ser ut och ska vara så förstår du varför.

Visst kan man ge alla en chans, men fortfarande är det bara klokt att ha detta i bakhuvudet. Då slipper man stå där och se ut som ett frågetecken om hunden skulle uppvisa några av de typiska felbeteenden som finns hos denna blandning. Man ska inte blunda för de nackdelar som finns.

Jo men idioter är ju va några av er är :)
Och va så snäll & prata inte om mitt kunnande, jag är tillräckligt påläst för att veta vad jag har gett mej in på!

Men du måste ju själv förstå att de raserna kanske inte är de bästa/mest lämpliga att blanda?

Du kanske har lyckats med uppfostran av din hund och därmed fått en väldigt trevlig och bra hund stort grattis till dig isåfall.

MEN tyvärr är de flesta som skaffar hundar av de raserna inte särskilt pålästa om rasen eller hundar överhuvud och skulle inte alls ha hund.
De jag pratar om är de som skaffar hundar av dessa raser (och liknande) för hundens tuffa utseende.

Sedan kan man ju diskutera vad uppfödaren av sådanna blandningar pysslar med, visst har de något vettigt mål och väljer ut sina köpare som de som faktiskt är lämpliga så visst okay då men gör de det enbart för att tjäna pengar för att sälja penisförlängare till ungdomar så är ett nackskott lämpligt.

Men återigen Crying, har du lyckats med att uppfostra din hund så är jag lite imponerad ;)

OJ, vad det osar okunskap här!

Jadzia: Vill Du gå samma grythunds kurs med mig? :p Jag vill nog att min schäfer ska användas till det. Eller nä... jag ska kanske köpa mig en chihuahua för de är sååå söta och så vill jag ju faktiskt jaga och även träna skydd med den. För det är väl så att alla raser blir vad man gör dem till!? ;)

Och va så snäll & prata inte om mitt kunnande, jag är tillräckligt påläst för att veta vad jag har gett mej in på!

I vilken bok har du läst om hur Rottis/APBT blir i temprament och psyke? Vore väldigt intressant att läsa!

*ha ha* Min pojkväns komentar här om dagen efter att en av mina hundar nästan blivit påhoppad av en hund var att jag absolut inte skulle låta mina hundar träffa sådana hundar. Å det var inte för hundarnas skull, utan han sa att man vet ju vad det är för folk som skaffar sådana hundar :rofl:

(Rasen i det här sammanhanger är oviktig)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 022
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar