funderar på att skaffa hund

Och skulle jag nu köpa en såkallad lättare hund så är det ju inge kul att gå och längta efter en annan sort som man egentligen ville ha...

Förstår inte ditt resonemang!?

Du vill ha en aktiv och läraktig hund, men du vill inte ha en lätt hund!? Är det utmaningen du vill åt, att uppfostra och träna en "tuffare och svårare" hund?

Det är absolut inget fel på en "lättare" hund, man kan träna lika mycket med den och resultatet kommer oftast tidigare. En lättare hund anser jag vara en "förarvek", initsiativstagande, positiv hund som älskar att tänka och jobba. Nu är det självklart väldigt individuellt men tex schäfer och tollare

En "svårare" hund är en hund som inte är lika intresserad och impad av lydnad m.m De är ganska självgående och tycker sig klara sig ganska bra själva. Tex Många rottweiler

Jag skulle tillexempel aldrig köpa en fjording i stället för ett halvblod bara för att den är lugnare...

Om jag inte ansåg att jag kunde ta hand om en häst så skulle jag inte köpa någon alls...jag skulle absolut inte köpa en ras som jag inte vill ha

Am.staffen är en självsäker och orädd hund. Mycket uppmärksam och alert. Den är en väldigt kompakt och muskulös hund som är mycket vig och snabb. En kombination som kräver en fostran från valpstadiet.

Den är kvicktänkt, envis och smart och kan redan som mycket liten räkna ut både ett och annat. Därför krävs det kunnande när trotsåldern och slyngelåldern dyker upp. En terrier är en terrier med terriertemprament. De flesta terriers tackar inte nej om någon annan hund erbjuder lite gruff. Skillnaden mellan en Am.staff och andra terrierraser är att am.staffen besitter en styrka som den inte själv är medveten om.
Vilket kan sluta mycket olyckligt.

Man bör ha gedigen hundkunskap och framförallt beteendekunskap om man ska köpa raser som am.staffen. Visst är de gulliga och älskar människor, men man måste inse att livet levs inte bland rosa moln och det finns en baksida också. Du kommer få leva med folks fördommar och deras uppträdande gentemot din am.staffs träning är inte lätt. Det är svårt att lära en am.staff att andra hundar/människor är snäll och trevliga när de flesta är rädda och går omvägar. Andra hundägare vill inte låte dem hälsa pga av deras rädsla för "kamphundar"

Man får tänka några steg längre när man ska köpa en hund med lite "tuffare" utseende. Tyvärr!

Den engelske staffen är en enklare hund än amstaffen och de är ofta riktigt bra på agility. En sådan skulle du faktiskt titta närmare på.

Det är ofta pigga och glada hundar som man inte behöver slita ihjäl sig med och de har en behändig storlek.

...jag skulle absolut inte köpa en ras som jag inte vill ha

Tänk om hundarna hade samma val om sina ägare. Då hade det inte funnits hälften av alla "problemhundar" i världen.

Tänk på att rasstandarden och informationen på nätet oftast beskriver den ideala amstaffen. Verkligheten kan se helt annorlunda ut.

Nej, jag valde bort den eftersom den inte passar för mina ändamål.

Dock har jag jobbat med ett par stycken på kurs.

Nej, jag har aldrig haft en Amstaff, har däremot flera som jag känner väldigt väl och jag har fått äran att hälsa på MÅNGA Amstaffar och APBT's utomlands. Jag har haft kontakt med uppfödare utomlands i flera år, och även pratat mycket med svenska uppfödare.

Baserat på det, har jag svarat här.

Alla ni här uppe har ni haft am.staff?

Nej, rasen tilltalar mig inte. Den är väldigt vacker och mysig, men för liten för min smak. Sen är jag intresserad av träning och tävling i bruks och då finns det mer lämpade raser.

då ska jag göra det.. det jag hat läst hitils så tycker jag att de verkar vara ganska lika förutom att am.staffen blir lite högre

Nu får du ta och hejda dig lite! :mad:

Du hoppar från jakthund till vallhund och vidare till sällskapshund och apporterande hund.

Ta och tänk till lite vad du ska använda din hund till! Du verkar bara titta på bilder över olika raser oavsett användningsområde.

jag tycker inte det verkar finnas en enda hund som inte är till för jakt eller vallning sååå.....

Varje ras ingår ju i en grupp tex vallhundar, jakthundar och så vidare. Det är Du som får fundera på vad Du vill ha ut av Ditt hundägande. Därefter kan Du börja titta Dig omkring efter olika raser inom den kategorin.

Du kan ju inte välja en vallhund om Du är intresserad av jakt eller tvärtom. Likaså kan Du inte välja en vinthund om det är brukstävling Du vill syssla med.

Är det för rent sällskap Du ska ha en hund så kanske Du ska fundera om det inte är bättre att umgås med sambon lite mer.

Det finns ju massor!
Hela sällskapshundgruppen består av hundar avlade för just sällskap. Sedan har vi en del molosser och bergshundar typ Leonberger och Berner Sennen. Det finns Mastiffer, både engelsk, neapolitansk och bullmastiff. Vi får heller inte glömma schnauzrarna och pinschrarna.

Koncentrera dig på vad du ska ha hunden till och leta efter hundar avlade för detta ändamål. Strunta helt i utseendet till en början.

ehhh va vad har han me saken att göra...han är ju ingen hund.. Är det nåt fel med att ha en hund som sällskap?

Saken är att det inte spelar mej så stor roll...Vad jag ska ha hunden till...det är mer så att jag anpassar mig efter hundens behov ..eftersom att det inte spelar mig så stor roll... Om jag skulle skaffa en renrasig så skulle jag tycka att det vore kul att ställa ut den för skojs skull. men skulle jag hitta en blandras som jag gillar så skiter jag ju i det ...Jag vill hitta en hund som jag känner för typ när jag träffar den och läser om den jag vill känna att den här vill jag ha ... och sen om det är en vall eller jakt ...jag får anpassa mej..det är bara det att det måste
ha en hund som man kan ha i stallet utan att den jagar hästarnra ....men skulle då en vallhund verkligen ut och valla hästarna, fåren om man har tittat på hästar rådjur får kor ända sedan valptiden...

SÅ om du köper en jakthund som du var inne på så är du beredd att ta jägarexamen och göra allt för att din jakthund ska få jaga!?

Lika så om du köper en vallhund så ska du fixa och se till att den får valla får!?

För att du ska orka att träna din hund så är det minst lika viktigt att du är intresserad av de ni ska träna i. Man åker inte ut och tränar några dagar i veckan i flera års tid bara för hundens skull. Det gäller att ha eget intresse.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 022
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII