Det var inte alls precis som jag skrev.. Jag skrev att om hon känner att hon kan ha hand om en hund och vill så ska hon självklart köpa en..Och skita i vad andra skriver.. När man ska skaffa sig en hund så kan man läsa sig till om hur raserna är så att man kan skaffa en som passar en själv.. Både till utseende och personlighet.. Hon ska ju inte sitta och vela om hur hon ska eller inte ska skaffa en.. Jag känner henne och kan säga att hon mycket väl kan ta hand om en hund.. (om ens är hälften så duktig som hon är med sin häst). Och hon kan ta hand om en hund vilken ras det än är. Jag har tipsat henne om att en boxer hade varit perfekt för henne och hennes kille och även om hon så tar en dalmatiner eller en amstaff så är jag nästan 100% säker på att dom klarar det. Alla är nybörjare nån gång och även om man är nybörjare så kan man klara av alla typer av hundraser bara men läser till sig vad dessa hundar behöver. Men du kaske tycker att man häldre ska fråga personer som har hund än att läsa sig till i böcker där fler personer har jobbat sig till att försöka få en bok som reflekterar hunden bäst? Jag tycker iochförsig att hon ska göra både och.. En hund blir vad man gör den till. Skaffarhon sig en jakt hund behöver hon inte jaga.. Hon kan träna den till att inte springa efter allt den ser o.s.v. (hoppas folk förstår vad jag menar)
Skulle de vara så att hon råkar få en hund (vilket kan hända i alla raser) som är lite för tuff för henne så vet jag att hon kommer kämpa in i det sista.
Sen tycker jag att du väldigt ofta är lite järv när du ska ge tips eller rätta folk..Lite ödmjukhet hade inte skadat.. Det finns faktiskt folk som kan veta lite bättre ibland.. Även om det skulle hända att du visste lite mer i allmänhet men att det kanske finns ett ämne där personen är lite mer påläst på.. Detta är väl kanske bara min åsikt.. Ta den med en nypa salt.
Det är när jag läser sådana råd som jag blir "mörkrädd"
"Jag skrev att om hon känner att hon kan ha hand om en hund och vill så ska hon självklart köpa en..Och skita i vad andra skriver "
Varför rådfråga på ett forum om man ändå ska SKITA i vad andra skriver?
"När man ska skaffa sig en hund så kan man läsa sig till om hur raserna är så att man kan skaffa en som passar en själv.. "
Det räcker inte med att läsa böcker om raser för att kunna få sig en uppfattning om rasen passar eller inte .
"Och hon kan ta hand om en hund vilken ras det än är "
Vi här inne känner inte henne personligen och utgår i från vad hon skriver här och genom detta drar jag en slutsatts om att hon inte fixer alla raser ( det gör inte jag heller och det finns inte många som gör )
"Alla är nybörjare nån gång och även om man är nybörjare så kan man klara av alla typer av hundraser bara men läser till sig vad dessa hundar behöver"
Jag har sett och träffat allt för många som människor som var lika naiva och trodde sig klara de tuffaste raser som nybörjare, behöver jag skriva mer än: katastrof.
"En hund blir vad man gör den till. Skaffarhon sig en jakt hund behöver hon inte jaga.. Hon kan träna den till att inte springa efter allt den ser o.s.v. "
Antingen så formulerar du dig otroligt konstigt eller så visar du med denna mening vad du kan om hundar.
Jag menar aldrig att vara elak, men jag har slutat linda in allt som jag vill ha skrivet.
Jag har träffat på så många olyckliga hundar vars ägare varit naiva och trott att man löser allt eftersom.
Det är inte fullt så enkelt alltid