funderar på att skaffa hund

Det var inte alls precis som jag skrev.. Jag skrev att om hon känner att hon kan ha hand om en hund och vill så ska hon självklart köpa en..Och skita i vad andra skriver.. När man ska skaffa sig en hund så kan man läsa sig till om hur raserna är så att man kan skaffa en som passar en själv.. Både till utseende och personlighet.. Hon ska ju inte sitta och vela om hur hon ska eller inte ska skaffa en.. Jag känner henne och kan säga att hon mycket väl kan ta hand om en hund.. (om ens är hälften så duktig som hon är med sin häst). Och hon kan ta hand om en hund vilken ras det än är. Jag har tipsat henne om att en boxer hade varit perfekt för henne och hennes kille och även om hon så tar en dalmatiner eller en amstaff så är jag nästan 100% säker på att dom klarar det. Alla är nybörjare nån gång och även om man är nybörjare så kan man klara av alla typer av hundraser bara men läser till sig vad dessa hundar behöver. Men du kaske tycker att man häldre ska fråga personer som har hund än att läsa sig till i böcker där fler personer har jobbat sig till att försöka få en bok som reflekterar hunden bäst? Jag tycker iochförsig att hon ska göra både och.. En hund blir vad man gör den till. Skaffarhon sig en jakt hund behöver hon inte jaga.. Hon kan träna den till att inte springa efter allt den ser o.s.v. (hoppas folk förstår vad jag menar)

Skulle de vara så att hon råkar få en hund (vilket kan hända i alla raser) som är lite för tuff för henne så vet jag att hon kommer kämpa in i det sista.

Sen tycker jag att du väldigt ofta är lite järv när du ska ge tips eller rätta folk..Lite ödmjukhet hade inte skadat.. Det finns faktiskt folk som kan veta lite bättre ibland.. Även om det skulle hända att du visste lite mer i allmänhet men att det kanske finns ett ämne där personen är lite mer påläst på.. Detta är väl kanske bara min åsikt.. Ta den med en nypa salt.

Det är när jag läser sådana råd som jag blir "mörkrädd"
"Jag skrev att om hon känner att hon kan ha hand om en hund och vill så ska hon självklart köpa en..Och skita i vad andra skriver "

Varför rådfråga på ett forum om man ändå ska SKITA i vad andra skriver?

"När man ska skaffa sig en hund så kan man läsa sig till om hur raserna är så att man kan skaffa en som passar en själv.. "

Det räcker inte med att läsa böcker om raser för att kunna få sig en uppfattning om rasen passar eller inte .

"Och hon kan ta hand om en hund vilken ras det än är "

Vi här inne känner inte henne personligen och utgår i från vad hon skriver här och genom detta drar jag en slutsatts om att hon inte fixer alla raser ( det gör inte jag heller och det finns inte många som gör )

"Alla är nybörjare nån gång och även om man är nybörjare så kan man klara av alla typer av hundraser bara men läser till sig vad dessa hundar behöver"

Jag har sett och träffat allt för många som människor som var lika naiva och trodde sig klara de tuffaste raser som nybörjare, behöver jag skriva mer än: katastrof.

"En hund blir vad man gör den till. Skaffarhon sig en jakt hund behöver hon inte jaga.. Hon kan träna den till att inte springa efter allt den ser o.s.v. "

Antingen så formulerar du dig otroligt konstigt eller så visar du med denna mening vad du kan om hundar.

Jag menar aldrig att vara elak, men jag har slutat linda in allt som jag vill ha skrivet.

Jag har träffat på så många olyckliga hundar vars ägare varit naiva och trott att man löser allt eftersom.

Det är inte fullt så enkelt alltid

:)

Min tik är snart 2 år gammal nu och äntligen börjar hon komma ur tonårstrotset och poletterna jag la i när hon var valp trillar nu ner en efter en. :)

Jag gjorde ungefär som du när jag började fundera på att skaffa hund - jag frågade mig fram, fast jag ska gladeligen erkänna att jag är lite glad att jag inte frågade just HÄR då.. :smirk:
Tyckte då, precis som du, att Boxern inte var särskilt snygg. Eller.. jooo.. i kroppen är den snygg, men det där huvudet är ju väldigt speciellt och det tycks krävas viss tillvänjning vid det innan man börjar tycka om det? :D

Jag letade efter ungefär samma saker som du - en hund som kunde vara med mig lös i stallet. Jag var fullt införstådd med att det skulle krävas mycket jobb från min sida för att hon skulle kunna fungera lös, men var beredd att lägga ner det jobbet. Valde bort långhåriga hundar och hundar med för mycket jakt i och för små (i MIN smak) och då blev det inte så många raser kvar... :smirk:

Jag hade turen att få vara tjänstledig med full betalning i ett halvår och det var inför DET som jag planerade att skaffa en valp, så att jag skulle få MYCKET TID med valpen de där första viktiga månaderna. Det är nog det bästa som har hänt mig och min hund, att ha all den där tiden tillsammans.
En Boxer är en livlig och aktiv hund som, när man hittar en individ med bra psyke, även har lätt att slappna av. Bra av/på-knapp. Men det gäller att aktivera den och att verkligen ha ROLIGT med sin hund. Det står till och med i en av rasböckerna jag läste i så här:
En Boxer är en livlig och glad hund som kräver en aktiv ägare, gärna en med samma humor som sin hund! :rofl:
Tycker det var bra skrivet då en Boxer som har en för stel och tråkig ägare förmodligen ruttnar ihop på hela situationen. Man måste våga bjuda på sig själv och vara ROLIG för sin hund. ;)
Hon har varit snabb att lära sig det mesta, både bra saker och bus och rackartyg. :smirk: Hon gick ett klart godkänt MH-test och jag ser fram emot Korningen. Hon är glad och positiv till andra människor och hundar och djur, även om vissa kan tycka att hon är lite FÖR framåt och på. Jag har tagit itu med den saken med fullaste allvar redan från början då jag har en mamma som är hundrädd och som inte alls uppskattar att få en "Tiger-Boxer" i ansiktet.. :D
Vill man inte ha en Boxer som hoppar på alla den möter gäller det att inte låta den lilla valpen göra det heller.. en Boxer är som jag redan tidigare skrivit ett mycket skuttigt djur . Jag har haft TUR i mitt hundägarskap att jag har haft kontakt med andra som har haft hundar längre än jag och iom det så blev min unga tik väl uppfostrad av en äldre Schäfertik. Denna uppfostran ger min tik nu tillbaka till en liten Rottistikvalp som hon hanterar på ett väldigt trevligt sätt. :)
Det vi har haft svårast med är väl... fot (för hon vill liksom alltid fram till nåt eller nån) och att hon morrar (men inte skäller) när hon hör någon gå i trapphuset (vi bor i lägenhet). Hon morrar/skäller dock ALDRIG på mötande hundar eller människor ute. :) Inkallningen har jag tyckt varit katastrofal, men (peppar, peppar!!!) det börjar arta sig nu, så det kanske bara varit en mognadsfråga? *hoppas!*
Det vi har haft lättast med är att få henne rumsren och att lämna henne ensam (både hemma och i bilen). Hon skäller inte och ylar inte och gör inte ofog när man är borta. Men där kan jag ju redan på en gång säga att det fanns två tikvalpar i kullen och hennes kullsyster hade det inte alls gått lika bra med för det såg man redan när de var sju veckor att hon inte var lika självständig som min tik är.
Som sammanfattning så har det varit MYCKET jobb med min hund, men jag tycker det har varit värt det och jag har som sagt så sakteliga börjat tycka att ett Boxerhuvud är det vackraste du kan tänka dig! (Kärleken är ju som bekant blind? :bow:) Med en Boxer har man iaf väldigt sällan tråkigt, alltid hittar hon på nåt tok och det jag personligen uppskattar mest med min hund är att hon är så tålig och pallar med att brottas och leka med större hundar och går med genom all tänkbar terräng i skog och mark när jag är ute med hästarna och henne.

Fråga gärna om du vill veta mer om min hund, eller om rasen. Kanske jag kan svara! :)

/JES
Boxerägare som försöker få till en bra representant för rasen på första försöket = tok-optimist! :angel:

Ooo va mycket du har skrivit ...TACK ..ska skriva ut det och läsa ...ska gå om nåra minuter så det blir lite läsning hemma i sängen ;)

TAck igen :bow:

Ja mitt inlägg blev nog ganska hårt där..

"Varför rådfråga på ett forum om man ändå ska SKITA i vad andra skriver?"
Jo, men hon har inte frågat nån om hon ska eller inte ska skaffa hund.

"Det räcker inte med att läsa böcker om raser för att kunna få sig en uppfattning om rasen passar eller inte ."

Nej kanske inte, men det kan hjälpa ganska mycket och om man då har hittat en som man tycker passar så kan man ta kontakt med en kennel och rådfråga.

""En hund blir vad man gör den till. Skaffarhon sig en jakt hund behöver hon inte jaga.. Hon kan träna den till att inte springa efter allt den ser o.s.v. "

Antingen så formulerar du dig otroligt konstigt eller så visar du med denna mening vad du kan om hundar."

Jo det blev lite konstigt där.. Visst ska man "jaga" med sin hund om det är en jakthund som verkligen "behöver" det.. Men Linda är en sant djurmänniska och hon kommer att göra saker med sin hund för att få den lycklig.. Hon har redan sagt till mig att hon har tänkt gå på kurser och så vidare och skaffar hon en sån hund så kommer hon väl träna med det.. Hon är lite inne på boxer nu och den kommer bli perfekt för henne om hon nu skaffar den annars va hon inne på en staff och det är ju fina hundar som kan bli jätte kanon med henne om hon tränar mycket med hunden och går på kurser och så..

Vistt låter jag lite konsig och hård i vissa meddelande men det är inte meningen så.. Jag håller med många om mycket men inte om allt och då säger jag bara vissa saker jag tycker och det kan ju kanske läsas fel och ibland låta lite överdrivet..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 021
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar