funderar på att skaffa hund

:D
hehe

Det jag menade var att hon ofta kan vara lite snabb med att tala om att hon "vet bäst".. Och säger det inte på rätt sätt och det kan irritera vissa :crazy:

Fast väldigt ofta anser jag att Jadzia faktiskt har rätt och att problemet inte ligger så mycket i hur hon uttrycker sig som i det faktum att folk inte vill erkänna att de har fel...

En hund blir vad man gör den till. Skaffarhon sig en jakt hund behöver hon inte jaga.. Hon kan träna den till att inte springa efter allt den ser o.s.v. (hoppas folk förstår vad jag menar)

Där kommer den kommentaren igen. :smirk: Blir såå trött på den. En hund blir inte vad man gör den till. Många hundar kanske finner sig i att anpassa sitt liv efter vad ägaren vill, men hur mår den hunden?? Av vilken anledning ska man ändra på det som hunden är avlad till? En jakthund SKA jaga eller få sådan berikning att den trivs med sitt liv ändå.

Att träna bort jagandet på en jakthund är väldigt väldigt svårt och enligt mig moraliskt fel. Jakt är vad den kan och vill och avlad för, finns ingen som helst anledning att köpa en sådan hund om man inte ska jaga. Varför skaffa sig en hund som man kommer få lägga ned massor av jobb på för att få den att funka till sådant som många andra raser är avlade på?

Man kan inte välja efter utseende när det är ett liv man köper sig! :mad:

Jadzia vet vad hon pratar om. Det är tråkigt bara att vissa inte kan ta till sig det.

Och alla kan inte skaffa vilken hund som helst som förstagångsägare, det har jag sett exempel på många ggr. Hundar som blivit avlivade för det gått åt skogen.

Det är naivt att tro att en nybörjare ska kunna klara av vilken ras som helst bara för att man läst i böcker vad hunden behöver. Då glömmer man den viktiga biten som heter personlighet, ägarens personlighet. En försynt och försiktig person behöver en helt annan typ av hund än den domderande och högljudda. Hundens aktivitetsbehov kan man nästan alltid anpassa sig till, men det är svårare att ändra sin personlighet. Visst kan man klara en hund som är tuffare än man tänkt sig, men det ska vara roligt att ha hund också och man ska känna att man kan vara sig själv med sin hund. Det blir jobbigt om man hela tiden måste tänka på hur man beter sig och vad man kan och inte kan göra.

Jag anser att böcker kan ge en generell och ofta idealiserad syn på rasen, men den verkliga bilden kan man bara hitta genom att prata med uppfödare och ägare av just den rasen.

En hund blir dessutom inte vad man gör den till. Den blir vad man gör den till utefter den medfödda förutsättningarna. Visst kan du lära en utpräglad jakthund att inte jaga, men det är inte rätt mot hunden. Den har jakten i blodet och blir inte riktigt lycklig och harmonisk om den inte får arbeta med det den är avlad till.

Jag vet att jag kan vara tuff i mina inlägg, men jag är så trött på att se ekipage där inget stämmer. Det är bra hundar och bra ägare, men helt tydligt fel för varandra. De skulle båda ha så mycket roligare om ägaren valt rätt hund från början.

Under mina år här på Buke har jag bara sett folk som vet mindre än Jadzia tjafsa emot henne.
Det är väl det som är ödmjukhet? Har man fel så accepterar man det och inser att den som överbevisade en hade rätt. Istället för att då sänka nivån och börja klaga på dennes person och hur den skriver/beter sig.

Och du har lika många fel i detta inlägg som i alla dina andra. DU kanske borde läsa på lite? :smirk:

DETTA INLÄGG ÄR TILL ALLA;

JAg skrev aldrig att Jadiza (?) hade feli saker o ting.. Jag tycker at hon har mycket vettigt att säga.. det var inte det det handlade om.. Utan att hon ibland kan vara väldigt hård och ibland "duktigare"..Och om hon nu är det i många fall så kan man ändå säga det på ett annat sätt.. (har bla setthenne skriva en gång "oj här var det verkligen många fel")

Sen det med nybörjare som skaffar hund så menade jag (vilket jag trodde folk förstod) min vän Linda.. Hon är en bra djur människa och jag är säker på att hon kommer att klara vilken hund hon nu väljer..

Angående "jakt hunden" så är det många människor som har hund (bl.a. vall) som inte ränar den i vad den är uppfödd till.. Men i dagens läge så är nästan alla hundar till för sällskap och hon kan ju skaffa sig en jakt hund och göra annat för att stimulera den och jaga någon gång då och då men att träna bort det att springa iväg stup i kvarten..

Det jag skrev om jadiza var inte menat som ett person angrep utan bara ett tips ifall hon vill ha det attäven om hon är duktig på hundar så kan man rätta andra med lite ödmjukhet (skrev oxå att hon skulle ta det med en nypa salt)

Bebben;Såg att det var du som hade skrivit till Linda att hon inte skulle skaffa hund för du tyckte inte att hon skulle bli nån bra hundägare.. Och du vet det då över intrenet??? Och det är DU som skriver att mitt inlägg
"Och du har lika många fel i detta inlägg som i alla dina andra." GUD VA PINNIT.. Du måste verkligen vara en bra människo kännare som kan komma med såna kommentarer. :crazy:

Tänkte bara lägga mig i lite! :) Angående det här med jakthund! Eftersom jag bor med en, jag har iofs inte så mycket erfarenhet, men jag anser mig kunna se på ett djur om det trivs eller inte. Och det är stor skillnad på Fritz nu på sommaren och under jaktperioden. Han är liksom mer tillfreds då. Jag tror aldrig man kan ersätta själva jakten med annan träning. Jobbade i ett stall för några år sedan där det fanns en Border Collie. Det enda hon gjorde vara att jaga bollar, hela dagen, outtröttligt. Då tyckte man hon var gullig och till slut väldigt jobbig. Men det var inte förräns något år efter det som jag läste i en bok att när BC är understimulerad börjar den "valla" andra saker tex bollar. Helt plötsligt insåg man att det kanske inte var så gulligt iaf. :smirk:

Det är klart att hunden anpassar sig, det får ju även Fritz göra, men att se honom i sitt esse i skogen är för mycket värt för att ta det ifrån honom! Det är väl lite precis som för oss människor "don efter person"! :)

/Timsetim

Min äldre Labrador är extremt apporteringsberoende. Hon har alltid nått i munnen och att bära saker är det första hon gör när hon blir stressad. Hon har alltid nått i munnen när det händer nått, när hon åker bil etc etc.

De perioder jag orkar lägga ned så mycket tid på apportering som hon vill ha, så blir hon så lugn och tillfreds. Jag har dock lite svårt att avsätta en timma per dag bara till att apportera henne när jag vill hinna träna lydnad och spår också, samt en yngre hund som också vill vara med...

Min yngre hund blir helt dödstrött bara hon får vara med och plocka in tre-fryra apporter! :D

Pinnit? :confused:

Jag tycker inte att någon som verkar vara så okunnig som hon borde skaffa hund, nej. Erfarenhet av att ha hund kan man visserligen inte få fullt ut innan första egna hunden, men lite mer teoretisk kunskap skulle nog sitta fint där. Exempelvis det du skriver så dåligt om, vad en ras är född till att göra. Och det här med att hoppa mellan vallhund/jakthund/apportör/sällskap...?! Självklart behöver man inte jaga med en jakthund, men om man är en djurvän vill man heller inte se en ledsen hund. Men det kanske är viktigare att man hittar någon som ser bra ut, även om den inte passar in i ens liv?

Man köper inte en jakthund om man inte ska jaga, ingen utpräglad vallhund om man inte ska valla och så vidare. En BC brukar vara glad och må bra av att träna mycket i annat, men jag har aldrig sett dom så lyckliga som när dom vallar.

"Angående "jakt hunden" så är det många människor som har hund (bl.a. vall) som inte ränar den i vad den är uppfödd till.. Men i dagens läge så är nästan alla hundar till för sällskap..."
Jasså? Det kanske var därför som vår Malle åt upp allt i hans väg när han inte fick träna, utan bara vara sällskapshund när familjen låg sjuk?
Eller Schäfrarna som också vart galna av att inte få arbeta om något kom ivägen?
Till och med min GD blir knäpp (Läs; lättstressad, vild) om inte jag tränar 1-3 ggr/vecka med henne. Och det är en sällskapsras numera, och har aldrig varit direkt arbetande som exempelvis Schäfer.

Det jag vill ha är en sällskapshund först och främst, alla de raserna jag tog upp här uppe är sällskapshundar ,, det är bara weimaranern som är lite jakthund.

Weimaranen är MKT jakthund... Och ska inte användas till sällskap i första hand!

har vi samma hund? :eek: vi har en knut som labben kan bära runt på när vi får besök för att han blir stressad.

J30: är det inte bättre om man skaffar en hund som man kan ha roligt med? vad är det annars för mening med att ha hund? och som Jadzia m fl har sagt så kan man inte göra ett gosedjur av en arbetande ras.

Lånar knapp*

NU VILL JAG BARA TALA OM FÖR ALLA ATT:

jag tänker inte köpa en hund som behöver jaga eller valla med jämna mellanrum för att må bra. Jag har tagit åt mej av det ni har skrivit och på så vis blivit klokare. Jag har väl egentligen aldrig tänkt att skaffa en hund som fortfarande föds upp för att tex jaga, däremot tyckte jag att en hund som man använde till jakt för 50 år sedan men numera används mer som sällskap kanske inte tar någon skada av att inte jaga.

JAG VILL SJÄLVKLART INTE ATT "MIN" HUND SKA VARA OLYCKLIG.

OCH jag ska självfallet läsa, fråga och tänka igenom mitt köp av hund, Men jag måste ju börja någonstans. Om jag nu tex läser om boxern och tycker att den verkar passa mig bra..så kan jag ju fråga och läsa om hur man bör göra i vissa situationer ....och hitta den (metod) som fungerar bäst för mig och hunden.

Det är synd at det skulle bli ett sådant stohej om jag SKA eller INTE ska skaffa HUnD ...JAG ÄR INTE SÅN SOM BARA SKAFFAR ETT DJUR hur som helst.

OCh jag jag e inget proffs på hundraser och vad de används till därför frågade jag om råd här...tanken var att jag skulle få bra tips så jag kunde BLI *proffs* ;) på min blivande hundras.

Jadzia: jag tycker att du har skrivit vettiga saker ABSOLUT. Men ibland har du vart lite väl pesimistisk. Det du har skrivit i de bättre inlägen har jag tagit åt mej.

BEBBEN: Nä du är för mycket för att jag ska kunna lyssna nå vidare på dej. Lyssnar hellre på nån trevligare med lika mycket kunskap. Jag tycker mest att du har talat om hur dålig jag är :smirk:. och inte gett nåra tips som jag har kunnat ta åt mej. SYND

fast i 90% av fallen fungerar inte tipsen i böckerna. det kommer ju alltid följdfrågor, som att "varför gör hunden si när det står att den ska göra så?". och om du nu är en duktig hästmänniska så borde du väl veta att man inte lär sig rida genom att läsa en bok.

det gäller att välja en hund som man är säker på att man klarar av, hellre lite för lugn hund än en med för mycket krut. man sätter liksom inte upp en nybörjare på en vildhäst om du förstår vad jag menar. det blir bara en tråkig erfarenhet för dem båda.

kan även nämna att jag också var en hästmänniska, och enligt eget tycke ( :angel: ;)) en ganska duktig sådan. men jag hade aldrig kunnat ana hur mycket svårare det är med en hund! hunden är ju mycket smartare och kan tänka ut fler sätt att få igenom sin vilja än en häst. och en häst har inte JAKT och VAKT, två egenskaper som det gäller att ha under kontroll. jag valde en labrador, men det visade sig vara en ordentlig motor i honom, nästan mer än jag klarade av. hade jag kunnat mer hade jag fått tag i en duktig uppfödare som kunnat välja ut en mer följsam individ.

så när du skaffar din hund (boxer är ett mycket bra val), välj ut din uppfödare med omsorg, och om möjligt be henne/honom välja ut valpen (det är ju trots allt uppfödaren som känner valpen bäst) och vill uppfödaren inte sälja till dig, leta inte vidare tills du hittar en som gör det, utan se till att vara kunnigare till nästa gång!

lycka till!

ja fast det finns ju inte uppfostrar skola :rofl:.

Jag förtsår inte riktig ..trodde du att jag skulle läsa allt om uppfostran i en bok? Jag menar att jag med hjälp av kurser, böcker, uppfödare och ägare ska lära mej mer..

ska verkligen försöka hitta en bra uppfödare

Tack för LYCKÖNSKNINGEN :bow:

ville bara poängtera hur viktigt det är med tips och råd från en livs levande person. så att du inte tänker á la J30.
dessutom underlättar det för er båda om du har en röd tråd i din uppfostran och att du ligger före valpen. NI ska inte lära er tillsammans, DU ska lära dig att lära valpen. en himla skillnad.

Jag har ett stort gossedjur. Annars tar hon hela fällen i munnen. Knuten duger INTE. Jag har länge kämpat med knut utan resultat :crazy: Hon bara tog bästa första fäll. Men med det stora gossedjuret så låter hon blir :D

:D galna djur. jag gjorde så att jag förbjöd allt annat (som skor och kuddar, eller ännu värre, mina använda trosor. skitkul när man fick besök...) och gav honom knuten istället. knuten kan man dessutom kampa med så det är en åtråvärd leksak. men så gillade han den från första stund :). läste föressten om en labbeuppfödare i england som hade en korg med tennisbollar i hallen som hundarna kunde bära runt på när de fick besök ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 021
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar