funderar på att skaffa hund

jag som tycker att din hund verkar så fin...men lite ;)jobbig. en sån vill jag ha ..jag läste på en annan tråd om varför man vallt just sin hundras och det du hade skrivit stämde på vad jag vill ha ganska bra...så

Hon är fin. :) Men som jag sa förut så skulle jag nog inte skaffat henne om jag vetat hur jobbigt det skulle bli. Första veckorna kunde hon vara så jobbig så jag bara låg och grinade. Undrade ofta vad jag gett mig in på..

Men samtidigt kände jag verkligen att det var rätt ras. Hon passar ju mig perfekt. Jag har fått ha ett enormt tålamod och försökt vara ÄNNU envisare än vad hon är. Fast det bästa hade nog varit om jag skaffat en "lättare" hund från början och SEN en staff.

Dobermann :Brukshund: polishund, militärhund, vakt- och skyddshund, sällskapshund;

Labrador retriver: Jakthund, Sällskapshund, Brukshund: ledarhund, narkotikahund ,, men så står det oxå att dedn HATAR att va själv ..hm inte så bra, så den kommer då längre ner på min lista.

Mellanpincher: Vakthund (mellanpinschern), Sällskapshund

WEIMARANER:
Den kan anpassa sig till ett liv i storstadsmiljö, men behöver riklig motion.
Jakthund, Vakthund och Skyddshund, Sällskapshund

BOXER:
Vakt-, och skyddshund, brukshund: polishund, ledarhund, sällskapshund;

Staffordshire Bull Terrier

så nu har jag plockat bort jakthundar och vallhundar ...ok finns en jakt med.

hmm om du säger det så..hua jag blir helt kluven... bäst klanske att jag åker o kollar på valpar och om det finns nån utställning och så och pratar med folk..

Ja det tycker jag du ska göra. :)

Men jag måste fråga för jag har inte riktigt förstått. Vill du ha en ren sällskapshund? Vakthund? Brukshund? :confused: Det är ju jättestor skillnad på t.ex. weimaraner och staff.

Det jag vill ha är en sällskapshund först och främst, alla de raserna jag tog upp här uppe är sällskapshundar ,, det är bara weimaranern som är lite jakthund.

Det jag har tänkt ha hunden till är alltså sällskap och ev utställning, Det jag helst vill ha är en staff men funkar inte det så måste jag ju hitta en annan ras som jag gillar, och då är jag öppen för alla raser som ev kan passa. Jag frågar ju här om de andra raserna för att jag ska kunna såla , men er hjälp och med hjälp av den kunskap jag får geom att läsa ..och de raserna somsedan blir kvar kollar jag upp nogranare.

Dety jag vet är att

Jag vill INTE ha en hund som är: för Liten, strävhårig, skällig, aggresiv, för jaktig, för misstänksamm mot andra människor. o sv

Jag vill ha en hund som är: mellanstor eller stor, ha med i stallet, som inte har för stort begär av att vakta, jaga, eller valla, korthårig eller mellanhårig, ev staääla ut, aktiv, som kan vara själv lite granna, och massor som jag har glömt just nu :angel:

Ja har aldrig ifrågasatt nåns kompetens, MEN ja tycker att de är fel när ni sitter å kastar ur er "duktiga" saker åt höger å vänster.

så känner jag oxå.. just därför kanske jag inte tar deras råd på allvar

Varför då fråga, om man inte vill ha råd? Bara för att man inte håller med någon så betyder det ju inte att det som denne säger inte är rätt faktamässigt och inte bara någon som försöker vara "duktig".
Vill man inte ha svar som skiljer sig från det man VILL höra så ska man inte heller fråga...

nä ju st det jag har aldrig frågat om det tycker att jag ska skaffa hund jag frågade om info om en ras..

Och så tar jag gärna i mot tips och råd men det beror på hur man formulerar sej.. man kan ju gör adet på olika sätt

Mops kanske?

"Mopsar älskar mopsar. Man kan ha en hel hop tillsammans. Mopsar älskar också andra hundar, ju större desto bättre. Möter inte mopsen den förväntade uppmärksamheten, går den förbi utan att tappa en rynka. Den älskar att vara i knät, men är för den skull ingen lathund. Mopsar är energiska och med på det mesta. De vet inget bättre än att få komma ut och roa sig. Självklart är det en del som inte mopsar kan. Det är ingen brukshund och den har inga jaktinstinkter. Men den är följsam och lätt att få väluppfostrad. Så köper du en mops så köper du detta som du har läst om just nu! För den som har intresse och tålamod, kan dock även mops vara en lämplig ras för lydnadsträning."

Dobermann och boxer är brukshundar. Weimaran en jakthund och likaså labradoren. Den enda som eventuellt skulle kunna kallas sällskapshund är staffen.

Vill du inte ha en hund med vakt och jakt ska du inte skaffa Dobermann. De har båda delarna och ofta mycket av dessa. Boxern är en trevlig hund som inte längre har behovet av att få jobba som en brukshund. De är ofta trevliga, sociala, lättlärda och sällskapliga. Hanarna kan dock vara lite snurriga och hemskt omogna långt upp i åldrarna.

Det var ju synd. Risken att ditt hundköp bli misslyckat är mycket större då. Det är allt bra konstigt att folk ber om hjälp, men sen inte lyssnar när de väl får den.

Jag lyssnar på de som ger trevliga svar...och de som har nått vettigt att säga, jag och säkert många andra har svårt att ta åt mig otrevliga svar, som bara låter överlägsna.. jag tar gärna råd från de saom ger det på ett bra sätt :D

Jag tog infon från royal canin sidan på internet jag gick igenom alla hundraserna i lämplig storlek, när det inte finns knappt nåra som inte är jakt vakt eller vall hur ska man då kunna ta en hund som inte har det i sej..

Labradoren tog jag med bara för att Ni har tyckt den.
det är ju sällskaps och vakthund jag vill ha..och det stämmer ju på alla de hundarna...

om nu dobermannen har jakt i sej varför stod det inte det isåfall ..är du säker på det? De dobermann jag har träffat har vart bra stallhundar och jättegoa..så jag har bra erfarenheter av dem.

weimaraner tog jag med för att Jag tycker att de är OTROLIGT fina :crazy:

Boxern verkar ju de flesta tycka e bra .. så jag ska kika mer på dem.

Och tro inte att jag inte lyssnar på råd ...jag gör det bara ni skriver på ett ICKE översittarsätt.. för det går faktiskt bra att göra det oxå... annars lyssnar jag hellre bara på de som skriver på ett trevligt sätt.. men det vore ju kul om man kunde få fler synvinklar.. ;)

Ja, jag är säker på att Dobermann överlag har en hel del jakt. Internet är egentligen ingen säker källa när det gäller att hitta bra info om olika raser. Det är bättre att prata med uppfödare och ägare av rasen.

Titta närmare på boxer du. Det är mysiga hundar och borde passa till det du vill göra.

Ett litet inlägg från mig: staffen tror jag skulle passa dig bra. De jag har träffat är pigga och glada och trevlig med andra hundar. De är även glad i att jobba men kan ligga på sofflocket om man känner för det en dag! I agility finns det några som är riktigt duktiga - en var i landslaget för ett tag sedan!
Boxer är också trevliga!

Har du slutit bort chesapeakbayretriver? Gör det annars - av alla retriverraser är den klart hårdast och kräver noggrann träning och helt klart en som vet hur man tränar en fågelhund INNAN man börjar.

Javan

Hej!

Har läst några av inläggen här, och sett att du är intresserad av amstaff.
Jag har själv en amstaff, men skulle inte rekomendera den som första hund.
En eng.staff? dom är iofs lite mindre, men himla trevliga.
Min amstaff fungerar mycke bra i lägenhet.

Lycka till!

Jag lyssnar på de som ger trevliga svar...och de som har nått vettigt att säga, jag och säkert många andra har svårt att ta åt mig otrevliga svar, som bara låter överlägsna.. jag tar gärna råd från de saom ger det på ett bra sätt :D

Jag menar aldrig att låta överlägsen ( om du nu menar mina inlägg )
Synd att du inte tar till dig de råd och kritik som ges här, många inne här är riktigt duktiga på hundar.

De sista svar jag givit dig tycker jag är tänkvärda, de råd har jag givit fler som kommit till mig och frågat om råd inför hundköp.

Om man lyssnar och är villig att ta till sig de råd som faktiskt är värdefulla så minskar man risken för att något skall gå fel.

( fel som jag ofta sett på mina kurser just för att folk INTE lyssnat utan handlat efter eget bevåg och kunnande )

Labrador retriver: Jakthund, Sällskapshund, Brukshund: ledarhund, narkotikahund ,, men så står det oxå att dedn HATAR att va själv ..hm inte så bra, så den kommer då längre ner på min lista.

vilken hund vill vara ensam? fast labbe tror jag inte passar dig, de är aktiva och smarta och är jagande hundar. dessutom behöver de lämplig stimulans, annars fixar de det själva (att förstöra saker ligger inte långt borta).

innan du skaffar hund; LÄS PÅ! prata med uppfödare och ta till dig av både positiva och negativa beskrivningar. prata även med tränare (t ex på närmsta brukshundklubb) för att få lite opartiska åsikter från en "dokumeterat" kunnig person. skaffa en rasren registrerad hund från en seriös uppfödare, det underlättar massor lite längre fram.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 022
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar