Funderar på att skaffa hund... Att tänka på

M

Mariika

Vet inte om det finns tidigare trådar i ämnet, men jag orkade inte leta, så ni får ursäkta :angel:.

Jag har sen flera år tillbaka velat ha hund, men inte fått av föräldrarna, men nu ser situationen annorlunda ut och jag funderar seriöst på att kanske skaffa en hund.
Jag har under åren lånat många hundar från vänner och bekanta och har alltså haft hund under kortare perioder.

Jag sitter och dividerar med mig själv för och nackdelar med att äga en hund. Jag vet allt det här med att det är svårt att åka bort och sånt, men det är jag van med efter år med hästar. Det handlar ju om att prioritera här i livet :smirk:.

Ni som har hund och studerar eller arbetar, hur funkar det för er? Blir det ofta problem med att hinna med eller brukar det lösa sig?

Jag vet egentligen inte vad jag vill få reda på. Jag vill bara se efter att jag tänkt igenom alla möjliga senarium inna jag skaffar en hund. :)

Sv: Funderar på att skaffa hund... Att tänka på

Är du borta länge på dagarna så tycker jag en dagmatte vore bra. Vad vill du helst ha för ras? Allmänt nyfiken bara....

Long time no see:D

Jag pluggar heltid och sambon jobbar 80%. Jag är i skolan 2-4h om dagen (med bussresa 3-5h) cirka 2-4ggr i veckan så då är han hemma själv. Hitills har han dock inte varit hemma längre än 4h då sambon har börjat sent de dagarna jag är på universitetet länge:)

När det kör ihop sig ordentligt och han skulle behöva vara hemma mer än 5h själv så har jag en svärmor som är sjukskriven som mer än gärna är hundvakt (så blir hennes BC glad också).

Vi har absolut inga problem med att hinna med. Vår lillskit har inga problem med att inte göra något alls någon dag i veckan om det skulle bli så, brukar ta igen det på helgerna med skogsvandring/rastning i rastgård så han får busa av sig rejält:D

Iom att en hund är ett flockdjur så bör de inte vara själva längre än 5h/dygn. Kanske är något att tänka på:)

I annat fall lycka till;)

Vår Golden Retriever har vuxit upp med att vara själv hemma 6-8 timmar beroende på vilken dag i veckan det är. Under alla år som jag gick i skolan heltid och båda föräldrarna jobbade heltid var han ensam vissa dagar ganska många timmar. Även när vi ibland åker bort på släktträffar eller till stan under dagen så ligger han hemma ensam och sover. Nuförtiden är jag hemma 80% av tiden och mamma jobbar som vikare - plus att pappa kommer hem på lunch (vilket han har gjort i alla år) så Simson är knappt ensam hemma längre. Men han är en sån där hund som aldrig har klagat över att vara hemma själv i 1-2 timmar extra vissa dagar/kvällar.

Men generellt sätt trivs inte alla hundar med att vara hemma själv så länge varje dag. Jag planerar också för köp av egen hund (Simson är familjens och har inte lång tid kvar att leva som det ser ut nu) så jag kommer inte kunna jämnföra alla framtida hundar med Simson.

Jag är väldigt inne på beagle. Har läst på om rasen och tycker att den verkar passa mig, trots dess storlek väldigt hurtig :)

Jag har på sistone lånat några bekantas hund på 5 månader väldigt mycket, vilket har fått upp även farfars intresse. Han är själv väldigt hundintresserad och har under många år haft hund. Nu har även han en lånehund som är hos honom 2-5 dagar/vecka. Jag vet att han mer än gärna ställer upp som hundvakt, men då handlar det om att jag bor kvar där jag bor. Vilket jag inte vet hur länge det blir pga jobb/studier.

Egentligen känns det som om jag tänkt igenom alla möjliga senarium som kan dyka upp. Men sen så är det ju allt det här med vaccinationer (när, var, hur?), tik eller hane.. Ja alla praktiska frågor som jag inte har så stor kunskap om.

Vad ska du ha hunden till? Alltså, vad vill du göra med din hund? En Beagle är en jakthund.

Jag vet att det är en jakthund. Det gör mig lite fundersam. Men jag har pratat med en som har en beagle, som inte går som jakthund. Hon säger att det är en hel del jobb med att få dem att inte springa efter fåglar etc men att det går.

Jag vill ha en hund som kan följa med mig ut när jag springer. Anledningen till att jag har börjat fundera på beagle är just att de inte är så stora, men ändå väldigt uthålliga. Jag trivs bäst med att vara ute mycket, och vill gärna komma ut och springa nån timme om dagen, så en uthållig ras är ett måste.

Sen vad jag vill göra med hunden vet jag inte, det beror helt på vad den har för talanger. Det är som med ridning. Vissa hästar väljer jag att träna dressyr med om de har talang för det, medan andra har jag haft som hopphästar, då de passat bättre för det.

Personligen tycker jag agility verkar väldigt roligt, men samtidigt så tycker jag att det är väldigt kul att lära hundar att spåra och vara ute med dem i skogen.

Kanske är ett dumt val att välja en jakthund? men det känns som de flesta hundraser jag är intresserade utav är antingen jakt -eller vallhundar. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ju olika former av jakthundar, samma med vallhundar om det nu är dom raserna som tilltalar dig mest.
Om du skriver ner vilka raser du kikat på så kan man lättare hjälpa dig.

Det är så dumt att stirra sig blind på en ras pga utseendet och storleken när det finns väääldigt många raser som kanske hade passat bättre.

Missförstå mig rätt.

Visst är beaglen en jakthund, och som sådan har den vissa egenskaper. Är man medveten om dem och beredd att lägga ner tid och energi på att kanalisera dessa egenskaper på ett vettigt sätt behöver man inte jaga med dem. Leta kantareller och folk kan vara lika givande för en beagle som att leta upp och förfölja harar och rådjur. Agility är också något som ger utlopp för en beagles energi.

Vår beagle används visseligen till jakt, men stora delar av året måste hon aktiveras med annat, och inte mår hon dåligt av det. Jaktsäsongen är inte året runt, och sanningen är att jakten är en liten - om än uppskattad - del av hennes liv.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 572
Senast: Sedna
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 057
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 248
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V