Frystorkad råmjölk

Ela

Trådstartare
För första gången på många år har jag ingen råmjölk kvar i frysen. Vet att det skall finnas frystorkad råmjölk men vart kan man få tag på det? Har försökt att googlat men tyvärr inte hittat något.

Sv: Frystorkad råmjölk

Googla Pavo och så ropar vi på Neve som vet vad den heter som vi skickade efter från Holland.Neve !!!!!

Det var Cavalors "colostra 24".

O den funkar bra! =)

Både Pavo o Cavalor har ju återförsäljare i Sverige, så borde gå att beställa via dem, annars finns de om man googlar namn + colostrum att hitta så man kan beställa.

Pavo S.O.S. kit, innehåller det "kittet" frystorkad råmjölk?

Det står att den innehåller två påsar Råmjölk och en påse Colostrum fölmjölk, men är inte råmjölk och colostrum samma sak?

Jag gjorde en grundlig undersökning om råmjölk för några år sedan och det kittet är jätte dyrt,speciellt när man inte behöver fölmjölken och det går att köpa flaska + napp på granngården för typ 60 kr.
Det billigaste var att köpa Pavo från Danmark (dom svenska återförsäljarna lägger på något hutlöst) eller som göra som vi och skicka efter från Holland,tyvärr har jag inte sparat sidan,men ev har jag en faktura kopia någonstanns.
Tror Cavalors låg på ca 2-250kr inkl frakt?! Neve???

Jag har även hittat Pavo Colostrum, råmjölksersättning med antikroppar 150 g. Den kostar 599 kr.

Jag har en återförsäljare till Cavalor här också, men om återförsäljarna i Sverige lägger på en massa,
ja då kanske man ska skicka efter från Danmark eller Holland.

Funderar dock på att köpa fölmjölk också. Jag har ett förstagångssto med mycket hög integritet.
Jag funderar på att måla fan på väggen och skaffa mig ett arsenal i fall att hon inte tar till sig ungen. Då
jag känner en som var med om det på ett annat sto och det var inte roligt att jaga mjölk och råmjölk åt ungen.

Senast ändrad:

Vi betalade max 300kr burken inkl frakt.

Kommer ej ihåg exakt pris heller, men det var lång hållbarhet!

Och råmjölk och colostrum är samma sak! =)

IronWill: Är hon beräknad i närheten av någon storhelg..?
Annars har ju tex Granngården "fölmjölk", så det är inte svårt att få tag på!
(I alla all där jag bor)

Jag är supernojig och vill ha allt tillgängligt, och övervägde i mer än ett år om jag skulle ha det hemma för säkerhetsskull, men det var 4 anledningar som gjorde att jag inte införskaffade trots allt.
1 tillgängligheten
2 priset, det är riktigt dyrt och
3 det är kort hållbarhet på den
4 även om stoet dör/avvisar fölungen mm räknar jag med att kunna mjölka ur en del själv för att kunna ge ungen i flaska, och jag kollade upp att det fanns stuterier i närheten, och räknade kallt med att kunna få handla någon liter vanlig stomjölk av dem, innan man får tillgång till amma, eller ersättningen.

(I alla all där jag bor)

Jag är supernojig och vill ha allt tillgängligt, och övervägde i mer än ett år om jag skulle ha det hemma för säkerhetsskull, men det var 4 anledningar som gjorde att jag inte införskaffade trots allt.
1 tillgängligheten
4 även om stoet dör/avvisar fölungen mm räknar jag med att kunna mjölka ur en del själv för att kunna ge ungen i flaska, och jag kollade upp att det fanns stuterier i närheten, och räknade kallt med att kunna få handla någon liter vanlig stomjölk av dem, innan man får tillgång till amma, eller ersättningen.

"fölmjölken" som fanns på lantmännen som du sa, men är den lika bra som råmjölken som dom måste ha dom första timmarna? Ja kanske missförstod nu :o

Råmjölk o fölmjölk är 2 skillda saker.Råmjölk måste dom ha innom 6 timmar och fölmjölken är det dom lever på resten av tiden tills dom blir gammla nog för avvänjning om nu inte mamsen bistår med den.

Råmjölk o fölmjölk är 2 skillda saker.Råmjölk måste dom ha innom 6 timmar och fölmjölken är det dom lever på resten av tiden tills dom blir gammla nog för avvänjning om nu inte mamsen bistår med den.

ja det va så jag oxå tänkte, men jag förstod någon som om att istället för att köpa dyr råmjölk så skulle det fungera "lika bra" med fölmjölk om bara lantmännen hade öppet typ, men det är kanske under förutsättning att man pumpat ur råmjölken från stoet då?
El menades de att man köper hem "råmjölk" från danmark/holland o sen fölmjölk på lantmännen? (om olyckan e framme :()

Känns ju alltid skönt att ha råmjölk hemma OM ngt händer.

Jag skulle också vilja ha råmjölk hemma, ifall att det går illa. Hur lång hållbarhet är det på den? Om det är frystorkat borde det ju vara ganska länge?

Jag tänkte att vi kanske kan gå ihop och skicka efter flera stycken från Danmark eller Holland och på så sätt få det billigare än att vi beställer var och en, eller köper av de svenska återförsäljarna? Mina stonhar ju två månader kvar till fölning, så det gäller ju att det är bra hållbarhet på den för min del då.

(I alla all där jag bor)

1 tillgängligheten

Nej, hon är beräknad till den 27 Maj, men vi gissar på att hon tänker föla tidigt, hon har fyllt juver i fyra veckor och har stort juver som det finns lite klar vätska i nu.

Så antingen kastar hon, eller så fölar hon tidigt, eller så kanske hon står och läcker råmjölk så att det sprutar om det innan fölning.

Hursom det vore skönt att ha hemma.

Men Pavos Råmjölk, är den lika bra som den andra, bara det att den är svindyr när man köper den i Sverige eller är den andra bättre?

Jag lyckades inte beställa från hemsidan som jag fick av dobbis, med Cavalors råmjölk.

Jag tror råmjölken är likvärdig,men med Cavalor vet vi säkert (testad av flera av oss med foal check efter intag)
Kan det vara så att det är slut på lagret så det är därför du inte kan beställa? Maila dom på engelska det gjorde vi när vi beställde 26 st.

Hållbarheten är flera år.

Senast ändrad:

*kl*

Varför börjar ni inte med att kolla med ev större stuterier i närheten om dom har råmjölk hemma att sälja vid behov, samt kollar ammajourens råmjölksbank???

Som Dobbis säger är det "skillnad" på råmjölk och vanlig "mjölk" (stomjölk, fölmjölk har vi väl kallat det i tråden) Och j, den frystorkade ersätter i mitt resonemang delar av råmjölken.

Råmjölken är livsnödvändig, får fölen inte i sig den får de inga antikroppar o åker med MKT stor sannolikhet på en infektion de ej klarar av att bearbeta själva.

Vill bara påpeka att det är så att upptagnings förmågan av råmjölk hos fölet börjar minska ganska kraftigt redan efter 1 timme!

Jag har en refraktometer som jag kollar stonas värde på. Ligger de på "gränsvärden" har jag blandat ut stoets mjölk med frystorkad råmjölk och nappat ungen. Sen har jag gjort en foalcheck för att vara på den säkra sidan!

På burken står att man vid låg antikroppshalt i råmjölken, mäts med refraktometern, skall ge 1 burk och vid inget intag av råmjölk skall 2 burkar ges.

Och jag personligen tycker det är en billig livförsäkring och har svårt att hitta någon som kan ta hand om föl medans man skall åka och hämta råmjölken som är SVINdyr hos "råmjölksbankerna". Det här funkar bevisligen, och en burk håller i MINST 3 år, så behöver man inte ha den är det ju bara att sälja vidare! Eller som i de flesta fall spara till nästa år! ;)

Vill bara förtydliga att om jag råkar ut för att en unge inte får i sig någon av mammans råjölk skulle jag försöka få i den från ett annat sto OCH blanda ut med den frystorkade hur mycket av den frystorkade beroende på mängd o värden från det andra stoet.

För att inte prata om de som bor lite avsides, kan ju vara omöjligt att hinna hämta och få i ungen i rimlig tid!

Jag är absolut intresserad av fler burkar om någon tar in! Och vet fler som är det...

Jag har full koll på vad råmjölk är ;)

Jag undrar bara om ni har kollat upp detta, det gjorde jag i år då jag inte hade något i frysen inför årets fölningar (nu har jag fryst in igen) och det fanns en råmjölksbank (med testad råmjölk av mkt hög kvalitét) i närheten. Jag pratar då alltså inte om vanligt mjölk.

Det känns ju mycket mer smidigt än att hålla på och köpa frystorkad råmjölk från utlandet. Och bättre för jag tror inte frystorkad håller lika hög kvalitét som riktigt bra färsk råmjölk.

Men det var bara en stilla fundering och tips...

kl

Tack för alla tips!

Jag har försökt att hinna ngt ställa att beställa ifrån men hittar tyvärr ingenting annat än pavos sos kit vilket var riktigt dyrt.

Cavalors sida hittar jag och även råmjölken men hittar ingen återförsäljare eller något ställa att beställa ifrån.

Tar någon hem vill jag vara med :laugh:

Tycker också det är ett jättebra tips att kolla med närliggande om man har såna. Jag har tyvärr inte det utan inser ju att jag får börja leta redan nu eftersom det verkar vara lite krångel med att få tag på och beställa hem...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
397
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka