Frysmärkning som liknar triangelmärkning?

Kosmostanten

Trådstartare
Jag har alltid trott att en triangelmärkt häst ska vara omöjlig att ta miste på, triangel i pälsen på vänster länd= triangelmärkt.

Men det kanske finns någon typ av rasmärkning, i något land, som liknar triangelmärkningen?
Upplys mig, o kloka Bukefalister :banana:

Sv: Frysmärkning som liknar triangelmärkning?

Hej!!
Renrasiga PRE hästar brännmärks ju ofta med stuteriets symbol...
Kan kanske hända att något stuteri har en symbol som liknar våran triangel märkning?!!?
Det är en gissning från min sida... ;)
Men det finns väl fler raser än just PRE som brännmärks på det viset...

Nej, tyvärr.
Märket satt på vänstra länden, rätt långt ner. Lite otydligt, men helt klart en triangel.

Busen: Många utländska raser märks ju med rassymbol eller stuterisymbol, och det var lite det jag undrade, om det finns någon sådan som går att förväxla med triangel.

skulle inte tro det, har iaf. aldrig hört talas om det.

därimot så kan ju trianglen sitta väldigt olika placerad på olika hästar. såg en för ett tag sedan som hade sin triangel jättelågt ner på låret. sedan kan det ju synas olika mkt. på olika pållar med, på en del syns det ju inte innan närmre "granskning" :angel:

Nej precis, placeringen kan ju variera. Har heller aldrig hört talas om någon liknande märkning, det var därför jag ville kolla ifall jag möjligen missat något :angel:
Den som skulle sälja den här hästen sade sig nämligen vara helt ovetande om märkningen, att det 'nog' var någon helt annan typ av märkning samt att hästen var helt frisk och felfri (vilket man iofs kunde se på andra sätt att den inte var) :mad:
Inte jag som var den tilltänkta köparen vill jag tillägga.

ja, vad ska man säga :grin:

men en av anledningarna att vi bara T-märkt en enda häst under alla år och alla hästar som passerat. hon som T-märktes såldes tillbaks till uppfödaren som vi känner väl med förbehåll om att hon ska tas bort om dom inte kunde ha henne kvar (vilket oxå skedde när hon blev gammal). förvärvad skada i ett ben efter olycka, dock helt problemfri som "haghäst" så hon fick med sin delikata extriör, temperament och stam bli avelssto :laugh:

annars är "utdömd" utdömd om dom inte kan gå kvar. har sett aldeles för mkt. "skit" som drabbar dessa billiga pållar även om det många ggr. sker i stort "oförstånd"

Jag håller med dig.
Det kommer alltid finnas folk som är samvetslösa, giriga, godtrogna, korkade, okunniga etc och därmed förfela hela syftet med att T-märka hästar. Skulle aldrig våga släppa en sådan häst mot ett okänt öde, hellre ta bort den så man var säker på att den slapp vandra...om man nu inte kan behålla.

Fy fan, det finns folk till allt :mad:

Jag vet en häst som har en brännmärkning långt ner på vänster länd. Jag tror att det är hannoveranarnas tecken (eller var det holsteinarnas?) men det ser ut såhär: )(
Det kan nog finnas andra tecken som kan förväxlas med triangelmärkningen...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 130
Senast: MML
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 944
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka